Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"
Czysty napęd, 272 KM i 1190 kg masy - Project V rozpoczyna transformację Caterhama na EV.
Od kiedy na Wyspach przesądzono o wprowadzeniu zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych po 2030 roku, przyszłość małych, brytyjskich producentów samochodów sportowych stanęła pod znakiem zapytania. Dla Caterhama, którego filozofia polega na prostocie i lekkości, przejście na elektrykę może być bardziej problematyczne niż dla innych. Mimo wszystko firma stara się opracować odpowiedź na nowe potrzeby rynkowe i zapowiada sportowe coupe: Project V.
Pokazane auto to samochód koncepcyjny i oficjalna zapowiedź wersji produkcyjnej, która ma się pojawić w 2026 roku i kosztować poniżej 80 000 funtów (obecnie 415 tys. zł). Project V ma przełożyć wszystkie kluczowe wartości Caterhama na pole napędów bezemisyjnych. Wyposażony w karbonowo-aluminiowe podwozie i zawieszenie na podwójnych wahaczach auto waży 1190 kg. To tylko kilkadziesiąt kilogramów więcej niż całkowicie spalinowe i wciąż lekkie Alpine A110. Zadaniem nowego auta, poza wprowadzeniem odpowiedniej technologii, będzie otwarcie marki na zupełnie nieznane wody i dotarcie do klientów, do których nie trafia formuła surowego i prostego do bólu modelu Seven. Z tego powodu Project V będzie o wiele bardziej konwencjonalnym coupe z twardym dachem, wspomaganiem kierownicy i nowoczesnym wnętrzem.
Osiągi Project V nie są tak efektowne jak w wielu większych samochodach sportowych EV, ale w każdej innej kategorii byłyby co najmniej bardzo dobre. Jeden silnik o mocy 272 KM napędza tylną oś i katapultuje Caterhama do 100 km/h w 4,5 s. Prędkość maksymalna wynosi ponad 230 km/h. Mały motor i lekkie nadwozie sprawiają, że auto nie potrzebuje wielkiej baterii do uzyskania niezłego zasięgu. Akumulator 55 kWh ma wystarczyć do przejechania 400 km na jednym ładowaniu. Uzupełnienie energii od 20 do 80% powinno zająć 15 minut przy użyciu ładowarki o mocy 150 kW.
Etos lekkości najbardziej widać we wnętrzu. Karbonowa deska rozdzielcza, kierownica bez przycisków i surowa, prosta estetyka robią tu właściwy klimat. Kierowca ma przed oczami cyfrowe zegary, a pośrodku umieszczono ekran dotykowy kompatybilny ze smartfonami. Poniżej ekranu multimediów znalazło się miejsce na odrobinę klasyki - zgrupowano tam fizyczne przyciski i przełączniki, z których jeden służy do przełączania trybów jazdy między ustawieniami Normal, Sport i Sprint.
W koncepcie zastosowano nietypowy układ kabiny 2+1, ale to dodatkowe miejsce (uzyskane przez wyściełanie fragmentu przegrody materiałem) oznacza, że mamy do czynienia z najbardziej praktycznym Caterhamem w historii. Opracowano także bardziej konwencjonalną wersję czteromiejscową, lecz jest ona nieznacznie cięższa. Aby umieścić przednie fotele możliwie nisko - co w samochodach elektrycznych może być trudne ze względu na umieszczenie baterii w podłodze - zastosowano akumulatory rozbite na 3 zespoły. Dwa z nich są pod tylną “kanapą”, jeden umieszczono w okolicach przestrzeni na nogi kierowcy i pasażera.
Stylizowany przez nowo mianowanego szefa designu Caterhama, Anthony'ego Jannarelly'ego, Project V łączy nowoczesne akcenty z nadwoziem o klasycznych proporcjach. Dzięki opływowym, muskularnym tylnym błotnikom i zwężającemu się tyłowi, sylwetka Project V przypomina sportowe prototypy z lat 60-tych i 70-tych. Nie powinno to dziwić, biorąc pod uwagę, że stylizowany na retro Jannarelly Design-1 czerpał z tych samych wzorców. Felgi w rozmiarze 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu, obute w opony Michelin Pilot Sport 4S, to największy zestaw kół kiedykolwiek zamontowany w Caterhamie.
W celu opracowania nadwozia nowego auta, Caterham zwrócił się do sześciu biur projektowych i osób prywatnych z prośbą o przedstawienie własnej wizji tego auta. Propozycja firmy Jannarelly okazała się najbardziej atrakcyjna. Budową nadwozia zajęło się włoskie studio Italdesign, a Evo zostało zaproszone do wniesienia wkładu w kolor lakieru i wykończenia wnętrza podczas marcowej wizyty w turyńskim zakładzie. Ostatecznie Project V przybrał formę krągłego coupe, które zdaniem samego twórcy jest “nieco niższe, nieco szersze i mniej więcej tej samej długości” co Porsche Cayman.
Koncepcyjny Caterham zadebiutuje podczas najbliższego weekendu, na Festival of Speed w Goodwood. Model ten wyznaczył kierunek rozwoju dla wersji produkcyjnej, którą producent chce wprowadzić na rynek za 2-3 lata. Według dyrektora generalnego Caterham, Boba Laishleya, forma produkcyjna auta będzie maksymalnie wierna wersji koncepcyjnej.
"Jesteśmy małą firmą", powiedział Evo. "Nie możemy sobie pozwolić na luksus stworzenia modelu stylizacyjnego, a następnie zmielenia go i wyrzucenia tuż po premierze. Chcieliśmy, aby był jak najbardziej zbliżony do samochodu, który chcemy produkować, więc dużo więcej uwagi poświęcono inżynierii".
Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"
Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”
Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.
Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.
Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.
Po wielu latach TAG Heuer powraca jako oficjalny partner cyklu Formuły 1.
Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.
Wersja Spirit Racing 12R to roadster Mazdy doprowadzony do skrajności. Spoiler: tylko na Japonię.
Subaru WRX STI w wersji S210 próbuje podtrzymać ducha dawnej Imprezy, ale jest w nim jeden haczyk.
Specjalna wersja DK Edition jeszcze podkręca emocje jakie za kierownicą daje Hyundai Ioniq 5 N.
GR Yaris M z silnikiem pośrodku posłuży Toyocie do testów nowego silnika… a może to coś więcej?
Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"
Jest już dostępne poliftowe Porsche 992.2 Carrera S, czyli model pośredni w dolnej części gamy 911.
Generacja elektrycznych modeli 0 Series Hondy wystartuje w 2026 roku.