Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Caterham Project V - pierwszy seryjny Caterham EV pojawi się w 2026 r.

Czysty napęd, 272 KM i 1190 kg masy - Project V rozpoczyna transformację Caterhama na EV.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

12 lipca 2023
Caterham Project V główne przód
12

Od kiedy na Wyspach przesądzono o wprowadzeniu zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych po 2030 roku, przyszłość małych, brytyjskich producentów samochodów sportowych stanęła pod znakiem zapytania. Dla Caterhama, którego filozofia polega na prostocie i lekkości, przejście na elektrykę może być bardziej problematyczne niż dla innych. Mimo wszystko firma stara się opracować odpowiedź na nowe potrzeby rynkowe i zapowiada sportowe coupe: Project V.

Pokazane auto to samochód koncepcyjny i oficjalna zapowiedź wersji produkcyjnej, która ma się pojawić w 2026 roku i kosztować poniżej 80 000 funtów (obecnie 415 tys. zł). Project V ma przełożyć wszystkie kluczowe wartości Caterhama na pole napędów bezemisyjnych. Wyposażony w karbonowo-aluminiowe podwozie i zawieszenie na podwójnych wahaczach auto waży 1190 kg. To tylko kilkadziesiąt kilogramów więcej niż całkowicie spalinowe i wciąż lekkie Alpine A110. Zadaniem nowego auta, poza wprowadzeniem odpowiedniej technologii, będzie otwarcie marki na zupełnie nieznane wody i dotarcie do klientów, do których nie trafia formuła surowego i prostego do bólu modelu Seven. Z tego powodu Project V będzie o wiele bardziej konwencjonalnym coupe z twardym dachem, wspomaganiem kierownicy i nowoczesnym wnętrzem.

Lekkość Project V sprawia, że nie potrzebuje on wielkiego motoru i ogromnej baterii. Nowy Caterham ma mieć aż do 400 km zasięgu.

Osiągi Project V nie są tak efektowne jak w wielu większych samochodach sportowych EV, ale w każdej innej kategorii byłyby co najmniej bardzo dobre. Jeden silnik o mocy 272 KM napędza tylną oś i katapultuje Caterhama do 100 km/h w 4,5 s. Prędkość maksymalna wynosi ponad 230 km/h. Mały motor i lekkie nadwozie sprawiają, że auto nie potrzebuje wielkiej baterii do uzyskania niezłego zasięgu. Akumulator 55 kWh ma wystarczyć do przejechania 400 km na jednym ładowaniu. Uzupełnienie energii od 20 do 80% powinno zająć 15 minut przy użyciu ładowarki o mocy 150 kW.

Etos lekkości najbardziej widać we wnętrzu. Karbonowa deska rozdzielcza, kierownica bez przycisków i surowa, prosta estetyka robią tu właściwy klimat. Kierowca ma przed oczami cyfrowe zegary, a pośrodku umieszczono ekran dotykowy kompatybilny ze smartfonami. Poniżej ekranu multimediów znalazło się miejsce na odrobinę klasyki - zgrupowano tam fizyczne przyciski i przełączniki, z których jeden służy do przełączania trybów jazdy między ustawieniami Normal, SportSprint.

Caterham Project V tył z dołu
12

W koncepcie zastosowano nietypowy układ kabiny 2+1, ale to dodatkowe miejsce (uzyskane przez wyściełanie fragmentu przegrody materiałem) oznacza, że mamy do czynienia z najbardziej praktycznym Caterhamem w historii. Opracowano także bardziej konwencjonalną wersję czteromiejscową, lecz jest ona nieznacznie cięższa. Aby umieścić przednie fotele możliwie nisko - co w samochodach elektrycznych może być trudne ze względu na umieszczenie baterii w podłodze - zastosowano akumulatory rozbite na 3 zespoły. Dwa z nich są pod tylną “kanapą”, jeden umieszczono w okolicach przestrzeni na nogi kierowcy i pasażera.

Sprytne ułożenie akumulatorów sprawia, że Caterham Project V może mieć klasyczne proporcje i niską pozycję za kierownicą.

Reklama

Stylizowany przez nowo mianowanego szefa designu Caterhama, Anthony'ego Jannarelly'ego, Project V łączy nowoczesne akcenty z nadwoziem o klasycznych proporcjach. Dzięki opływowym, muskularnym tylnym błotnikom i zwężającemu się tyłowi, sylwetka Project V przypomina sportowe prototypy z lat 60-tych i 70-tych. Nie powinno to dziwić, biorąc pod uwagę, że stylizowany na retro Jannarelly Design-1 czerpał z tych samych wzorców. Felgi w rozmiarze 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu, obute w opony Michelin Pilot Sport 4S, to największy zestaw kół kiedykolwiek zamontowany w Caterhamie.

W celu opracowania nadwozia nowego auta, Caterham zwrócił się do sześciu biur projektowych i osób prywatnych z prośbą o przedstawienie własnej wizji tego auta. Propozycja firmy Jannarelly okazała się najbardziej atrakcyjna. Budową nadwozia zajęło się włoskie studio Italdesign, a Evo zostało zaproszone do wniesienia wkładu w kolor lakieru i wykończenia wnętrza podczas marcowej wizyty w turyńskim zakładzie. Ostatecznie Project V przybrał formę krągłego coupe, które zdaniem samego twórcy jest “nieco niższe, nieco szersze i mniej więcej tej samej długości” co Porsche Cayman.

Caterham Project V kokpit
12

Koncepcyjny Caterham zadebiutuje podczas najbliższego weekendu, na Festival of Speed w Goodwood. Model ten wyznaczył kierunek rozwoju dla wersji produkcyjnej, którą producent chce wprowadzić na rynek za 2-3 lata. Według dyrektora generalnego Caterham, Boba Laishleya, forma produkcyjna auta będzie maksymalnie wierna wersji koncepcyjnej.

"Jesteśmy małą firmą", powiedział Evo. "Nie możemy sobie pozwolić na luksus stworzenia modelu stylizacyjnego, a następnie zmielenia go i wyrzucenia tuż po premierze. Chcieliśmy, aby był jak najbardziej zbliżony do samochodu, który chcemy produkować, więc dużo więcej uwagi poświęcono inżynierii".

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024