Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Znamy kolejne szczegóły na temat elektrycznego Alpine A110

Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

10 marca 2025
Alpine A110 EV detale
2

Alpine A110 jest z nami od 9 lat i właśnie rozpoczęło ostatnie 12 miesięcy rynkowej kariery. Samochód ten przestanie być produkowany na początku przyszłego roku, a francuska marka skupi się w całości na elektryfikacji. Wartość jaką niesie oznaczenie A110 jest ogromna, więc Alpine zamierza ponownie wykorzystać tę nazwę, tym razem w modelu elektrycznym mającym stanowić alternatywę dla debiutującego wkrótce Porsche Cayman EV. Zapytaliśmy Prezesa Zarządu Alpine, Philippe’a Kriefa, czego możemy się po tym aucie spodziewać.

Pierwszą wzmiankę o elektrycznym następcy A110 dostaliśmy w 2022 roku, gdy Luca de Meo przytaczał plan pełnej elektryfikacji Alpine. Początkowa data debiutu wyznaczona była na 2024 rok, ale Krief ujawnił w rozmowie z Evo, że samochód pojawi się za niecałe dwa lata, więc na początku 2027 roku.

Alpine A110 EV ma wnieść do gamy nowy design i innowacyjne technologie. Premiera w 2027 roku.

Jak do tej pory poznaliśmy już pierwszą nieśmiałą próbę elektrycznego coupe, A110 E-Ternité z 2022 roku, ale była to jedynie przymiarka do tematu sportowego EV z napędem zaadaptowanym z Megane E-Tech. Wiemy już, że inżynierom Alpine udało się zachować rozstaw osi zbliżony do obecnego modelu spalinowego, ale jak dokładnie wygląda A110 EV przekonamy się w bliżej nieokreślonym momencie. Krief zdradził jedynie, że “design nowego modelu sprawi, że dotychczasowy będzie wyglądał staro…”

Dane techniczne są na razie tajemnicą producenta, ale samochód produkcyjny powinien mieć znacząco lepsze liczby niż jednosilnikowe E-Ternité. Elektryczne A110 ma zachować napęd wyłącznie na tył, ale realizowany przez dwa e-motory, przez co będzie możliwe pełne wektorowanie momentu obrotowego, a moc wyraźnie wzrośnie. Według Prezesa nowe A110 dostanie więcej mocy niż nadchodzący crossover A390, który w topowej odmianie ma mieć jakieś 450 KM.

Reklama
Alpine A110 EV informacje
2

Wspomniane A390 także ma napęd na tył z dwoma silnikami, ale to nie znaczy, że będzie dzielił podzespoły z A110 EV. Właściwie modele te nie będą mieć nic wspólnego poza znaczkiem na przodzie, bo sportowe coupe dostanie dedykowany napęd i nową, nieobecną jeszcze na rynku, technologię akumulatorów. Ich większa gęstość energetyczna ma polepszyć osiągi auta i zminimalizować spadek zasięgu spowodowany upływem czasu.

Alpine ma nawet nadzieję, że akumulator w A110 będzie wymienny, dzięki czemu klienci będą stale dysponować pełną wydajnością pojazdu przez cały okres użytkowania, albo dostaną możliwość aktualizacji baterii np. do nowszej technologii. Byłoby to też lekarstwo na drastyczne spadki osiągów dotykające niemal wszystkie samochody elektryczne o wysokich osiągach dostępne na rynku. Ferrari przyjmuje podobną filozofię w swoich modelach hybrydowych, a sam Krief podczas swojego pobytu we Włoszech nadzorował tworzenie wymiennych baterii do LaFerrari.

Proces rozwojowy elektrycznego Alpine A110 jest w tej chwili na etapie symulacji. Gdy spalinowe A110 wyjdzie z produkcji na początku 2026 roku, projekt następcy powinien wejść w decydującą fazę prowadzącą do premiery w pierwszym kwartale 2027 roku. Być może już wtedy będziemy mogli porównać nowe Alpine z głównym rywalem, elektrycznym następcą Porsche 718 Cayman.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025