Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowe A110 E-Ternité to pierwszy elektryczny eksperyment Alpine

Całkowicie elektryczne A110 jest platformą testową dla nowego projektu Alpine i Lotusa.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 lipca 2022
Nowe A110 E-Ternité od Alpine
19

Podczas gdy na drugim planie cały czas toczą się prace nad rozwojem wspólnego samochodu elektrycznego AlpineLotusa, francuski producent pokazał w pełni dopracowane elektryczne A110 o nazwie E-Ternité.

Małe, sportowe Alpine zapożyczyło akumulatory i silniki od Renault Megane E-Tech, więc ma 240 KM i 300 Nm, a jego masa własna oscyluje wokół 1320 kg. Alpine na prąd ma być równie szybkie jak jego benzynowy odpowiednik, choć ma mniejszy zasięg wynoszący 418 km (normalne A110 na zbiorniku przejeżdża ponad 500 km).

Silnik Alpine A110 E-Ternité
19

Producent nazywa A110 E-Ternité prototypem i przyznaje się do stworzenia dwóch takich aut. Jeden posłuży jako auto rozwojowe, a drugie jako jeżdżąca platforma pokazująca nowe materiały i rozwiązania stylistyczne. Być może już wkrótce w produkcyjnych wersjach małego retro-coupe zobaczymy prezentowane w nim dodatki np. otwierany dach.

Przyswojenie dodatkowych 390 kg masy akumulatorów wymagało od Alpine sporej gimnastyki. Trzeba było je podzielić na 12 różnej wielkości części i rozmieścić równomiernie w niewielkim nadwoziu. Cztery z nich są z przodu i aż osiem z tyłu. Masa elektrycznej wersji Alpine jest większa o 258 kg niż w spalinowym modelu, ale rozkład mas zmienił się tylko o jeden punkt procentowy - wynosi 42% na przód i 58% na tył zamiast proporcji 43/57.

Alpine A110 E-Ternité - widok z boku
19

Napęd jest przekazywany na tylną oś przez dwustopniową, dwusprzęgłową skrzynię stworzoną samodzielnie przez Alpine. Elektryczne A110 osiąga 100 km/h w 4,5 s i rozpędza się do 250 km/h, więc jest minimalnie wolniejsze niż jego benzynowy brat.

Zachowano zawieszenie z podwójnymi wahaczami przy wszystkich kołach, ale wymagało ono dopracowania. Tylne dolne wahacze zostały wzmocnione i znacząco usztywniono sprężyny, a także dopasowano bardziej miękki stabilizator poprzeczny. Amortyzatory firmy Mando ustąpiły miejsca odpowiednikom dostarczanym przez Ohlins. Koła i opony akurat są takie same jak w normalnym A110 - mają 18 cali i rozmiar 215/40 z przodu oraz 245/40 z tyłu.

Reklama
Alpine A110 E-Ternité - front auta
19

Elektryczny napęd z innowacyjnym przeniesieniem napędu to tylko część nowości. Drugi prototyp służy opracowaniu nowych opcji wyposażenia dla standardowego A110 m.in. nowego interfejsu i systemu audio. Jest jedna duża zmiana - otwierany dach, dzięki któremu klienci będą mogli zamówić coś na wzór wersji targa/roadster. Konwersja nie była łatwym zadaniem, ponieważ dach stanowi kluczową część aluminiowej konstrukcji nadwozia. Pomysłem Alpine jest para wysuwanych paneli z włókna węglowego, które nie obejmują słupków bocznych.

Alpine A110 E-Ternité - otwierany dach
19

Obecnie Alpine określa E-Ternité jako prototyp, który ma pokazać przyszły kierunek rozwoju firmy jako producenta wyspecjalizowanych pojazdów elektrycznych. Projekt ten wykonano z zaskakująco dużym rozmachem jak na fakt, że podzespoły od dawna są dostępne w ramach grupy Renault. Pewnie kolejnym znaczącym powodem stworzenia tego modelu była zacieśniająca się współpraca z Lotusem. Przypomnijmy, że Alpine i Lotus mają pomysł na wspólny model nie mający wiele wspólnego z obecnym A110 poza wyglądem. Pozwoli to Alpine zachować swój retro styl, ale już w połączeniu z nowoczesną technologią napędu.

Według nas będzie tak - w ofercie Alpine już wkrótce pojawią się nowe opcje wyposażenia, w tym otwierany dach, jako forma aktualizacji oferty. Później być może zobaczymy elektryczne A110 w charakterze limitowanego halo-cara mającego stanowić pomost między tym co było, a tym co dopiero nadejdzie.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025