Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Elektryczny crossover Alpine A390 ma jeździć niczym sportowe A110

Koncept A390_β to ostatnia zapowiedź przed premierą elektrycznego crossovera marki Alpine.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

11 października 2024
Alpine A390_β koncept prezentacja
12

Elektryczny, pięciomiejscowy crossover nie pasuje do hot hatcha i coupe, które marka Alpine produkowała do tej pory, ale francuska firma chce wejść do tego segmentu z modelem konkurencyjnym wobec Polestara i spółki. Właśnie zaprezentowano koncepcyjny model Alpine A390_β, ostateczną zapowiedź rynkowego rywala dla Polestara 4.

To naprawdę agresywnie stylizowane auto. W pewnym sensie wygląda jak A110 na szczudłach, a Francuzi obiecują, że to samo DNA znajdziemy w sposobie jazdy. Cytując ich słowa A390 “będzie zdolne do przekształcenia się w wyścigową bestię jak klasyczne A110”.

Koncept Alpine A390_β w 85% odzwierciedla rzeczywisty wygląd zewnętrzny modelu produkcyjnego.

Wiele z koncepcyjnych kształtów znajdzie odzwierciedlenie w samochodzie produkcyjnym - podobno 85% nadwozia jest w ostatecznej formie (choć niektóre elementy jak mocno wyrzeźbione tylne słupki będą stonowane). Koła mają 22 cale z przodu i 23 z tyłu - będziemy zaskoczeni jeśli wersja seryjna nie dostanie mniejszych.

Alpine twierdzi, że nowe A390 łączy w sobie „lekkość i dynamikę”, ale nie ujawnia, ile faktycznie będzie ważył gotowy samochód. Bazuje on na platformie AmpR Medium, którą wcześniej wykorzystano w Nissanie Ariya (w najlżejszej formie waży on 1907 kg), ale z obszernymi przeróbkami pod pożądaną w Alpine dynamikę i osiągi. Napęd stanowią trzy silniki elektryczne opracowane przez Alpine, z czego dwa przy tylnej osi. Nie tylko zwiększy to moc (z pewnością przewyższając 435 KM i 600 Nm w Nissanie Ariya Nismo), ale powinno przyczynić się do poprawy dynamiki tego stosunkowo ciężkiego crossovera poprzez wykorzystanie wektorowania momentu obrotowego.

Alpine A390_β tył
12

Podobno gotowe A390 będzie w stanie pojechać tymi samymi liniami z tą samą prędkością co A110, mimo większej masy i wyższego nadwozia. Kluczem do tego jest dwusilnikowa tylna oś, z możliwością precyzyjnego sterowania momentem obrotowym na każdym kole, aby aktywnie regulować równowagę samochodu w zakręcie. Prawdziwym wyzwaniem będzie zapewnienie tej dynamiki w sposób naturalny i intuicyjny dla kierowcy, ale Alpine obiecuje, że system zapewni „wysoki stopień pewności i zaufania”. Moc będzie przenoszona na drogę przez opony Michelin opracowane specjalnie dla A390.

Według producenta crossover A390 ma być równie szybki i zwinny jak lekkie A110.

Reklama

Według Alpine tym obszarem, który w wersji produkcyjnej zmieni się nie do poznania, będzie wnętrze. Staje się to jasne gdy tylko przekracza się próg konceptu. Centralnym punktem designu są tu dwupozycyjne fotele i kierownica w stylu wolantu. Mówiąc "dwupozycyjne" mam na myśli, że siedzieć można na dwa sposoby - albo klasycznie jak w autach GT, albo w pozycji półleżącej jak w bolidzie F1. Ma to symbolizować dwubiegunowy charakter A390, gdyż jest to samochód zaprojektowany do użytku na co dzień, który od czasu do czasu potrafi przeobrazić się w prawdziwą maszynę dla kierowcy.

Alpine A390_β wnętrze
12

Uchwyty na kierownicy rozszerzają się lub zwężają w zależności od układu, z kryształową wstawką pośrodku, która działa jak kluczyk do włączania samochodu. Dostępny jest także przycisk OV (wyprzedzania), który zapewnia maksymalną moc, a także elementy sterujące hamowaniem regeneracyjnym.

Za kierownicą znajduje się holograficzna tarcza zegarów składająca się z trzech warstw szkła, z dodatkowym szklanym panelem przed pasażerem do wyświetlania informacji o jeździe. W całej kabinie zastosowano ekologiczne materiały, w tym podłogę z włókna węglowego pochodzącego z recyklingu. Posiada ona efekt świetlny symulujący drogę biegnącą pod stopami.

A390 wraz z hot hatchem A290 tworzą dwa pierwsze ogniwa tego, co Alpine nazywa „garażem marzeń”. Później pojawi się nowy, elektryczny A110 w wersji zamkniętej. W przygotowaniu są także kolejne elektryczne samochody sportowe, w tym A110 roadster i A310 coupe 2+2.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Jaguar GT EV zapowiedź
Jaguar / GT EV
Elektryczna limuzyna GT Jaguara dostanie zupełnie nowe logo

Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
Mazda Iconic SP koncept główne
Mazda
Mazda Iconic SP ma zielone światło do produkcji. Czy to nowe RX-7?

Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.

9 listopada 2024
Bentley EV teaser
Bentley
Bentley odkłada pełną elektryfikację, ale pierwsze EV zobaczymy w 2026

Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.

9 listopada 2024