Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Alpine A390 ma zadebiutować jeszcze w tym roku. Model ten bierze na celownik Polestara i Porsche.
Elektryczny, pięciomiejscowy crossover nie pasuje do hot hatcha i coupe, które marka Alpine produkowała do tej pory, ale francuska firma chce wejść do tego segmentu z modelem konkurencyjnym wobec Polestara i spółki. Na dalekiej północy widziano ostatnio prototypy A390 dające jak dotąd najlepszy pogląd na rynkowego rywala Polestara 4.
Grube maskowanie utrudnia obserwację szczegółów, ale jasne jest, że samochód zachował sylwetkę crossovera coupe znaną z konceptu. Nietypowe kształty na masce sugerują, że wersja produkcyjna otrzyma część niecodziennych rozwiązań aerodynamicznych. Prototyp nie ma jednak drzwi tylnych otwieranych przeciwnie do przednich ani futurystycznych kamer zamiast lusterek. Tylna część nadwozia także straciła cześć odważnych kształtów konceptu, choć zachowano modną LED-ową belkę o szerokości nadwozia.
Koncepcyjne A390_β to naprawdę agresywnie stylizowane auto. W pewnym sensie wygląda jak A110 na szczudłach, a Francuzi obiecują, że to samo DNA znajdziemy w sposobie jazdy. Cytując ich słowa A390 “będzie zdolne do przekształcenia się w wyścigową bestię jak klasyczne A110”. Wiele z koncepcyjnych kształtów znajdzie odzwierciedlenie w samochodzie produkcyjnym - podobno 85% nadwozia jest w ostatecznej formie.
Alpine twierdzi, że nowe A390 łączy w sobie „lekkość i dynamikę”, ale nie ujawnia, ile faktycznie będzie ważył gotowy samochód. Bazuje on na platformie AmpR Medium, którą wcześniej wykorzystano w Nissanie Ariya (w najlżejszej formie waży on 1907 kg), ale z obszernymi przeróbkami pod pożądaną w Alpine dynamikę i osiągi. Napęd stanowią trzy silniki elektryczne opracowane przez Alpine, z czego dwa przy tylnej osi. Nie tylko zwiększy to moc (z pewnością przewyższając 435 KM i 600 Nm w Nissanie Ariya Nismo), ale powinno przyczynić się do poprawy dynamiki tego stosunkowo ciężkiego crossovera poprzez wykorzystanie wektorowania momentu obrotowego.
Podobno gotowe A390 będzie w stanie pojechać tymi samymi liniami z tą samą prędkością co A110, mimo większej masy i wyższego nadwozia. Kluczem do tego jest dwusilnikowa tylna oś, z możliwością precyzyjnego sterowania momentem obrotowym na każdym kole, aby aktywnie regulować równowagę samochodu w zakręcie. Prawdziwym wyzwaniem będzie zapewnienie tej dynamiki w sposób naturalny i intuicyjny dla kierowcy, ale Alpine obiecuje, że system zapewni „wysoki stopień pewności i zaufania”. Moc będzie przenoszona na drogę przez opony Michelin opracowane specjalnie dla A390.
Według Alpine tym obszarem, który w wersji produkcyjnej zmieni się nie do poznania, będzie wnętrze. Staje się to jasne gdy tylko przekracza się próg konceptu. Centralnym punktem designu są tu dwupozycyjne fotele i kierownica w stylu wolantu. Mówiąc "dwupozycyjne" mam na myśli, że siedzieć można na dwa sposoby - albo klasycznie jak w autach GT, albo w pozycji półleżącej jak w bolidzie F1. Ma to symbolizować dwubiegunowy charakter A390, gdyż jest to samochód zaprojektowany do użytku na co dzień, który od czasu do czasu potrafi przeobrazić się w prawdziwą maszynę dla kierowcy.
Uchwyty na kierownicy rozszerzają się lub zwężają w zależności od układu, z kryształową wstawką pośrodku, która działa jak kluczyk do włączania samochodu. Dostępny jest także przycisk OV (wyprzedzania), który zapewnia maksymalną moc, a także elementy sterujące hamowaniem regeneracyjnym.
Za kierownicą znajduje się holograficzna tarcza zegarów składająca się z trzech warstw szkła, z dodatkowym szklanym panelem przed pasażerem do wyświetlania informacji o jeździe. W całej kabinie zastosowano ekologiczne materiały, w tym podłogę z włókna węglowego pochodzącego z recyklingu. Posiada ona efekt świetlny symulujący drogę biegnącą pod stopami.
A390 wraz z hot hatchem A290 tworzą dwa pierwsze ogniwa tego, co Alpine nazywa „garażem marzeń”. Później pojawi się nowy, elektryczny A110 w wersji zamkniętej. W przygotowaniu są także kolejne elektryczne samochody sportowe, w tym A110 roadster i A310 coupe 2+2.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.
Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.
Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.
Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.
Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.
Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.
Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.
Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.
Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.
Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.
Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.
Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.