Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Polestar przedstawia model nr 4 - elektrycznego SUV-a o mocy 544 KM

Polestar 4 ma reprezentować te same wartości co modele od 1 do 3 i być sportowym rywalem Tesli Y.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

18 kwietnia 2023
Polestar 4 premiera
16

W tym roku Polestar rozpoczyna swoją ofensywę modelową, a jedną z jej składowych jest debiut SUV-a o nazwie 4 podczas Salonu Samochodowego w Szanghaju. Model ten ma zająć miejsce obok Polestara 23. Jest to w tej chwili najmocniejszy samochód stworzony przez szwedzko-chińską spółkę, a jego design bazuje na koncepcyjnym Polestarze Precept. "Czwórka" najpierw pojawi się w Chinach, a dopiero w przyszłym roku ma trafić na wybrane rynki europejskie.

Wbrew logice, model 4 pozycjonowany jest pomiędzy 2, a 3. Jego nadwozie w stylu coupe jest nieco niższe i szersze niż w Tesli Model Y, przez co auto wygląda nieco agresywniej i może pomieścić większy akumulator. Polestar 4 korzysta z architektury koncernu Geely o nazwie SEA (Sustainable Experience Architecture) i będzie dostępny w wersjach z jednym i z dwoma silnikami. Niezależnie od wyboru klienta auto ma duży akumulator 102 kWh (94 kWh netto), co tworzy przewagę nad Teslą Y z akumulatorem 75 kWh.

Zasięg Polestara 4 ma wynosić od 560 do nawet 600 km w zależności od wersji.

Samochód sporo waży (w najgorszym przypadku 2350 kg), ale jednocześnie jest w stanie przyspieszyć do 100 km/h w 3,8 s. Ogromną rolę odgrywa tu napęd na wszystkie koła realizowany przez dwa motory generujące łącznie 544 KM i 686 Nm. Oznacza to sprint szybszy o 0,4 s niż we flagowym Polestarze 1. Bazowy model nie będzie tak spektakularny. Jego jeden silnik o mocy 272 KM (343 Nm) umieszczony na tylnej osi zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w 7,4 s i prędkość maksymalną 180 km/h.

Dzięki dobrej aerodynamice (Cx=0,269) Polestar 4 ma zasięg blisko 600 km w wersji z jednym motorem i 564 km jeśli chodzi o wariant AWD. Tesla Model Y osiąga jedynie 533 km w swojej najbardziej oszczędnej wersji. Instalacja 400V umożliwia ładowanie baterii z mocą do 200 kW. Teoretycznie od 5 d0 80% zasięgu da się naładować w 32 minuty.

Polestar 4 biały przód
16

Najmocniejszy wariant Polestara 4 ma sporo koni mechanicznych, dlatego popularnym wyborem wśród klientów będzie zapewne pakiet Performance Pack. W jego skład wchodzą 22-calowe kute felgi z oponami Pirelli P Zero, czterotłoczkowe hamulce Brembo z większymi tarczami (392 mm przód, 364 mm tył), unikalne nastawy zawieszenia i złote dodatki stylistyczne. Bez dopłat dostaniecie hamulce z tarczami 364 mm z przodu i 350 mm z tyłu oraz 20-calowe felgi z możliwością powiększenia do 21 cali. Dodatkową zaletą wersji AWD jest aktywne zawieszenie niedostępne w modelu z jednym silnikiem.

Stylistyka modelu 4 czerpie inspirację z konceptu Precept, przy czym całkowicie wyeliminowano tutaj tylną szybę, aby zapewnić bardziej "wciągające" wrażenia. W jej miejsce elektronika przesyła w czasie rzeczywistym obraz z kamery na wyświetlacz lusterka wstecznego. Zarówno z przodu jak i z tyłu łatwo zauważyć charakterystyczne dla Polestara oświetlenie LED. Położono też wyraźny nacisk na wydajność aerodynamiczną - nisko schodząca linia maski, chowane klamki drzwi i płaskie szyby przyczyniają się do niskiego współczynnika oporu powietrza.

Reklama

Stylistycznie Polestar 4 mocno nawiązuje do koncepcyjnego modelu Precept.

Prezes firmy Polestar, Thomas Ingenlath, powiedział: "W przypadku Polestara 4 przyjęliśmy fundamentalnie nowe podejście do projektowania SUV-ów coupe. Zamiast po prostu zmodyfikować istniejącego SUV-a poprzez nadanie mu niższej linii dachu, co naraziłoby na szwank przestrzeń nad głową i komfort, zaprojektowaliśmy model 4 od podstaw, dzięki czemu udało się jeszcze wzmocnić komfort i wrażenia pasażerów podróżujących z tyłu.”

Polestar 4 biały tył
16

Po raz kolejny Polestar sięgnął po niespotykane u innych producentów materiały wykończeniowe. Są wśród nich plastiki o niskim śladzie węglowym, tkaniny z recyklingu i skóra Nappa stworzona z poszanowaniem zwierząt. Duży, ponad 15-calowy ekran multimediów pracuje na systemie Google Android Automotive OS, a drugi, mniejszy ekran dotykowy, mają do dyspozycji pasażerowie tylnej kanapy. Z kolei kierowca ma przed oczami 10-calowy ekran z wirtualnymi zegarami i równie imponujący 14-calowy head-up display na przedniej szybie.

Za dopłatą seryjny szyberdach Polestara 4 może być wykonany z elektrochromowego szkła. Na liście opcji figuruje też 1400-watowy system audio Harman/Kardon z dwunastoma lub szesnastoma głośnikami. Te cztery dodatkowe mogą być ukryte w zagłówkach foteli jeśli klient zdecyduje się na pakiet skórzany. Polestar 4 jest również standardowo wyposażony w zaawansowany system wspomagania kierowcy SuperVision, w którym 12 kamer monitoruje oczy i ruchy głowy kierowcy, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo wypadku spowodowanego zmęczeniem.

Polestar 4 pojawi się w Chinach w drugiej połowie 2023 roku, a mniej więcej za rok zawita do Europy. Nie są znane dokładne ceny auta, ale prawdopodobnie będzie ono w UK kosztować około 55 tysięcy funtów (288 tys. zł) w bazowej wersji.

McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Alpine Alpenglow supersamochód
Alpine / Alpenglow
Alpine pracuje nad supersamochodem z silnikiem zasilanym wodorem

Władze Alpine sugerują, że ich nowy flagowy supersamochód może być zasilany wodorem.

8 października 2024
Ferrari 288 GTO Pirelli Cinturato
Pirelli
Pirelli wyprodukuje nowe opony pasujące do Ferrari 288 GTO

Dostępność opon do Ferrari 288 GTO to problem, który Pirelli chce rozwiązać modelem P7 Cinturato.

8 października 2024
McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Hyundai Ioniq 6 N spyshot
Hyundai / Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 N ma być odpowiedzią na Teslę Model 3 Performance

Wkrótce Ioniq 6 N dołączy do elektrycznej gamy sportowych Hyundaiów obok znakomitego Ioniq’a 5 N.

6 października 2024
Mercedes-AMG CLE63 V8 spyshot
Mercedes / AMG CLE63
Nadchodzi nowy Mercedes-AMG CLE63 z (prawie) potwierdzonym V8

Wraz z premierą Mercedesa-AMG CLE63 zakończymy spekulacje na temat źródła jego napędu.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Caterham Project V proces rozwojowy
Caterham / Project V
Caterham Project V będzie gotowy jeszcze w 2025 r.

Nowoczesne coupe Caterhama z elektryczną technologią Yamahy zakończy proces rozwojowy w 2025 r.

2 października 2024
Bentley Continental GT Mulliner 2024
Bentley / Continental GT
Bentley Continental GT od Mulliner jest jeszcze bardziej luksusowy

Mulliner to wersja specjalna dla klientów, którym zwykły Continental GT wydaje się zbyt pospolity.

1 października 2024
2025 Audi RS5 spyshot
Audi / RS5
Nowe Audi RS5 otrzyma hybrydę z V6 i ponad 500 KM

RS5 następnej generacji zastąpi jednocześnie modele RS4 Avant i RS5 Sportback.

30 września 2024
McLaren W1 zapowiedź
McLaren / W1
Następca McLarena P1 otrzymał nazwę W1

McLaren zapowiada premierę nowego hipersamochodu W1 - duchowego następcy F1 i P1.

27 września 2024
Nissan IDx Silvia plotki
Nissan
Nissan wskrzesi model Silvia? Coraz więcej na to wskazuje

Nasilają się plotki o powrocie na rynek Nissana Silvia opartego o elektryczną architekturę Alpine.

25 września 2024
Toyota Corolla GR nurburgring
Toyota / Corolla GR
Czy GR Corolla trafi do Europy? Toyota nie zaprzecza

Toyota testuje Corollę GR na Nürburgringu, co wywołało lawinę spekulacji o przyszłości tego modelu.

25 września 2024