Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Polestar Synergy Concept - pierwsza zapowiedź elektrycznego supercara

Jeśli plany Polestara nabiorą realnego kształtu, marka może pokusić się o własny supersamochód.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 listopada 2023
Polestar Synergy concept
5

Polestar to całkowicie elektryczna marka, której plany z roku na rok stają się coraz bardziej ambitne. Co więcej, zasoby firmy w zakresie rozwoju produktów mogą wkrótce skręcić w stronę wyznaczoną przez koncept Synergy pokazany podczas Munich Motor Show 2023. Polestar, jak widać, bardzo chciałby mieć supersamochód pod własną marką.

Jak na razie w ofercie szwedzko-chińskiej marki jest tylko jeden model - Polestar 2 - ale już wkrótce na rynek wejdzie większy SUV Polestar 3 oraz odważnie stylizowany SUV-coupe Polestar 4. Wszystkie te samochody korzystają z platformy i technologii należącej do chińskiej Grupy Geely, do której należy także Volvo, Lotus, Smart oraz nieco mniej znany europejskim odbiorcom Zeekr. I tutaj sprawy stają się znacznie bardziej interesujące.

Plany Polestara obejmują 4 nowe modele do 2026 roku. Marka chce coraz śmielej iść w kierunku sportowych emocji i osiągów.

W 2025 roku do gamy wejdzie flagowy model Polestar 5 - prawie 900-konny rywal dla Porsche Taycana stworzony na zupełnie nowej, całkowicie aluminiowej strukturze nośnej opracowanej w brytyjskiej bazie rozwojowej Polestara w okolicach Nuneaton. Następny w planie jest Polestar 6 - coupe i kabriolet, który z pewnością jest w orbicie zainteresowań czytelników Evo.

“Szóstka” będzie drugim modelem posadowionym na nowej platformie, a jej design ma być zbliżony do koncepcyjnych modeli Polestar O2 i LA. Planowany na 2026 rok model 6 pojawił się ostatnio podczas Polestar Day w Los Angeles przyozdobiony wyścigowymi barwami BST i licznymi spoilerami, co jasno obrazuje intencje firmy w tym modelu. Obraz, który pojawił się na ekranie, był wyraźnym ukłonem w stronę początków marki jako Polestar Racing, fabrycznego zespołu samochodów turystycznych Volvo. Auto ma mieć napęd AWD o mocy 886 KM i 900 Nm identyczny jak w Polestarze 5, z architekturą elektryczną 800V i dwoma silnikami.

Polestar supercar
5

Szef designu Polestar, Maximilian Missoni, powiedział o Polestarze 6: "Naszym marzeniem jest stworzenie samochodu sportowego do codziennego użytku w erze elektrycznej". I tak jak model 5 za punkt odniesienia obrał Porsche Taycan, tak model 6 wydaje się być elektryczną odpowiedzią na 911. Pojawi się on mniej więcej w tym samym czasie, gdy Porsche będzie zmuszone wdrożyć technologię EV także do swoich najbardziej kultowych linii modelowych.

Polestar już wkrótce chce rywalizować m.in. z Porsche. Kolejnym logicznym krokiem byłby własny supersamochód.

Premiera Polestara 6 jest ostatnim oficjalnie zapowiedzianym wydarzeniem w planach firmy. Pytanie czy po wdrożeniu tak różnorodnej gamy modelowej, w pewnym momencie władze Geely nie wrócą do koncepcyjnego Synergy z myślą, że kolejnym logicznym krokiem jest stworzenie własnego supersamochodu. Missoni nie odrzuca takiej możliwości. "Widzę, że marka może to zrobić, tak" - mówi. "W tej chwili wszystkie ręce na pokład, aby dostarczyć to, co mamy do dostarczenia, ale nie powiedziałbym, że jest to niemożliwe".

Polestar 5 under cover
5
Reklama

Jak podkreślają specjaliści Polestar w rozmowie z Evo, marka nie tworzy samochodów koncepcyjnych bez wyraźnego znaczenia dla obszaru produkcji. Problem polega na tym, że Polestar Synergy nie jest typowym samochodem koncepcyjnym. Jak można się domyślić, patrząc na jednomiejscowy samochód z olbrzymimi kanałami aerodynamicznymi i organicznymi, obejmującymi koła nadkolami, został on stworzony jako połączenie zwycięskich zgłoszeń do konkursu projektowego sponsorowanego przez markę samochodów-zabawek Hot Wheels. Jury wybrało dwa projekty nadwozia i jeden projekt wnętrza spośród 10 finalistów, a Polestar połączył je w całość pod całkiem trafną nazwą Synergy.

Prawna własność tak stworzonego projektu jest sprawą dyskusyjną. Poza tym mocno niecodzienny jednoosobowy kokpit i fantazyjne kształty konceptu sprawiają, że nawet w przypadku pozytywnej decyzji o stworzeniu supersamochodu, Missoni i jego zespół będą chcieli zrobić go po swojemu. Nawet jeśli Synergy z długością 4,56 m i wysokością 1,04 m został od początku pomyślany tak, aby pomieścić niezbędne oprzyrządowanie i baterie.

Koncept Synergy jest bardzo daleki od realnych kształtów, dlatego styliści Polestara będą mieć pełne ręce roboty.

Można też bezpiecznie założyć, że wszelkie prace rozwojowe nad tego typu samochodem będą prowadzone w bazie MIRA w Wielkiej Brytanii, bo właśnie na Wyspach istnieje wyjątkowo sprzyjający klimat motoryzacyjny do tworzenia takich projektów. Missoni zasugerował nawet, że supersamochód Polestar nie otrzymałby aluminiowej platformy “piątki”, lecz dedykowany monokok.

Polestar 4 SUV coupe
5

Jeśli kiedykolwiek zobaczymy supersamochód szwedzkiej marki, istnieje duża szansa, że będzie on wyposażony w eksperymentalną nową technologię akumulatorową opatentowaną przez Polestar. Opracowany we współpracy ze StoreDot system nosi nazwę XFC - skrót od "ekstremalnie szybkiego ładowania" (ang. Extreme Fast Charging). Zapowiadany jako alternatywa dla akumulatorów półprzewodnikowych, które zdaniem specjalistów Polestara są jeszcze o dekadę od wielkoseryjnej produkcji, XFC jest ewolucją obecnie istniejących akumulatorów pod kątem szybkości ładowania. W zapowiedziach padają konkretne liczby - 100 mil (160 km) zasięgu można by uzupełnić w mniej niż 5 minut.

Plan zakłada, że technologia wykorzystująca silikonowe anody zamiast tradycyjnego grafitu w akumulatorach, zostanie przetestowana przy użyciu prototypu Polestar 5 w 2024 roku, ale działający prototyp baterii został pokazany wysłannikom Evo podczas wydarzenia Polestar Day w 2023 roku. Technologia StoreDot jest o tyle innowacyjna, że korzystając z już istniejących ładowarek 350 kW (potencjalnie większość aut EV da się nimi naładować od 0 do 100% w około 20 min), ładowanie jest szybsze, a nie generuje dodatkowego ciepła ani nie jest bardziej szkodliwe dla trwałości ogniw.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025