Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alpine A290 ma wszystko, aby zostać pierwszym udanym hot hatchem EV

Wielokrotnie zapowiadane i wyczekiwane przez nas Alpine A290 właśnie miało swój oficjalny debiut.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 czerwca 2024
Alpine A290 wersja produkcyjna
14

Era elektrycznych hot hatchy zbliża się wielkimi krokami, a Alpine z modelem A290 może startować do niej z pierwszego rzędu. Od czasu konceptu samochód ten podsycał nasze zainteresowanie, a teraz zaprezentowano ostatnią, finalną wersję produkcyjną. Poznaliśmy też wszystkie szczegóły techniczne.

A290 to pierwszy model elektrycznej ofensywy marki Alpine. Wkrótce do gamy dołączy nowy crossover oraz sportowe coupe w miejsce spalinowego A110. Punktem wyjścia do tego projektu był zwykły hatchback Renault 5 EV, w którym Alpine zmieniło napęd i zaostrzyło podwozie. Schemat działania był podobny jak z Renault 5 Alpine Turbo ponad 40 lat temu.

Dziedzictwo zwykłej “piętki” jest od razu widoczne w sylwetce A290, ale poszerzone błotniki, koła rozstawione szerzej łącznie o 60 mm i dedykowane zderzaki tworzą tu unikalny klimat. Przednie lampy zawierają nowy charakterystyczny dla Alpine motyw “X”, a w zderzaku umieszczono dodatkowe światła do jazdy dziennej przypominające rajdowe lampy przeciwmgłowe. Przetłoczenia w tylnych drzwiach - nowy znak rozpoznawczy Alpine - odróżniają A290 od R5 i pojawią się też w innych modelach.

Alpine A290 to pierwszy elektryczny model marki i jeden z pierwszych hot hatchy EV na rynku.

Z długością niemal 4 m i szerokością nadwozia 1,82 m nowe Alpine A290 jest niemal dokładnie tak duże jak Volkswagen Polo. Waży jednak zdecydowanie więcej niż tradycyjne hot hatche z silnikiem spalinowym - homologacyjna masa to 1479 kg. Jednak w kategoriach EV model ten jest zaskakująco lekki. Porównywalny Mini Cooper SE waży o ponad 200 kg więcej.

Samochód posadowiono na platformie Renault AmpR Small. Baterię o pojemności 52 kWh umieszczono w podłodze między osiami, a aluminiowa rama pomocnicza przedniej części nadwozia podtrzymuje pojedynczy silnik (Alpine nie planuje wersji dual-motor, przynajmniej na razie). Silnik zapożyczony z Megane E-Tech generuje 176 KM i 285 Nm jeśli mówimy o wersjach GT i GT Premium. W topowej konfiguracji A290 GT Performance i GTS auto ma 220 KM i 300 Nm i przyspiesza do 100 km/h w 6,4 s - o 1 s szybciej niż słabsze odmiany. Prędkość maksymalna wynosi 160 km/h w dwóch pierwszych wariantach lub 170 km/h w dwóch ostatnich.

Alpine A290 premiera tył
14

Nie jest to samochód dla poszukiwaczy nieziemskich przyspieszeń, bo jego celem jest dostarczanie jak najwięcej frajdy z jazdy, tak jak w tradycyjnych hot hatchach sprzed lat. Aby sprostać wyzwaniu Alpine zamontowało do A290 dedykowane zawieszenie ze specjalnie opracowanymi stabilizatorami i hydraulicznymi ogranicznikami amortyzatorów w stylu Megane RS. Według producenta przednia oś jest “wyrazista”, a tylna “wystarczająco mobilna” podczas odpuszczenia gazu w zakręcie. Czyli tak jak powinno być według starych francuskich zasad, jak mniemam. Poza tym A290 korzysta z zaawansowanego tylnego zawieszenia wielowahaczowego opracowanego dla wszystkich nowych Renault 5 EV. Inni przedstawiciele tego segmentu wciąż bazują na prostej belce skrętnej.

Zaawansowane zawieszenie i dedykowany setup zapewnią A290 prowadzenie w stylu lat 80. Przynajmniej według Alpine.

Hamulce zaadaptowano z A110 - tarcze mierzą 320 mm z przodu i 288 mm z tyłu, a współpracują z czterotłoczkowymi zaciskami firmowanymi przez Brembo. Połączenie między pedałem w kabinie, a zaciskiem przy kole jest tu realizowane cyfrowo, ale Alpine obiecuje niezauważalne przejścia między hamowaniem regeneracyjnym silnika, a tradycyjnym użyciem hamulców ciernych. Przy okazji przednie hamulce służą też jako element pomocny przy dystrybucji momentu obrotowego na napędzane koła (nie ma tu dyferencjału z blokadą). W standardzie samochód porusza się na 19-calowych kołach z oponami Michelin Pilot Sport EV. Wyższe wersje o większej mocy mają bardziej sportowe ogumienie Pilot Sport 5 S. Obie mieszanki powstały z myślą właśnie o A290.

Alpine A290 wnętrze
14
Reklama

Kierowca może wybierać wśród czterech trybów jazdy: Normal, Sport, Individual i Save. Ostatni powstał z myślą o jak największym zasięgu, który według producenta wynosi 380 km. W trybie Individual możesz samodzielnie dobierać ustawienia układu kierowniczego, reakcję silnika na pedał gazu, oświetlenie ambientowe czy intensywność systemu Alpine Drive Sound. To nic innego jak podkład dźwiękowy powstały z odgłosów silnika elektrycznego pod obciążeniem. Posłuchaliśmy go przez chwilę i brzmi jak Electric Sport Sound w Porsche Taycan.

We wnętrzu Alpine A290 znowu widać rysy Renault 5, ale sportowe detale niedostępne w modelu bazowym tworzą nieco przyjemniejszy, bardziej ekskluzywny klimat. Na przykład kierownica w A290 ma marker na godzinie 12, płaski dół i spore pokrętło do regulowania stopnia rekuperacji. Z kolei przycisk OV pod prawym kciukiem aktywuje funkcję “overboost”, czyli 10-sekundowy wzrost mocy okupiony jednak 30-sekundowym czasem schładzania po każdym użyciu.

Docelowo Alpine A290 będzie mieć cztery wersje różniące się mocą silnika i wyposażeniem.

Przyciski do wyboru kierunku jazdy będą znajome dla kierowców, którzy mieli okazję przejechać się Alpine A110, ale A290 otwiera nowe poziomy interakcji. W głównym menu znajduje się opcja Telemetrics, przez którą można śledzić przeciążenia, stopień wykorzystania mocy i kondycję baterii. Jest też poradnik pomagający poprawiać swoje osiągi na torze. Można nawet pobawić się w challenge do wykonania niczym w grze komputerowej, chociaż tylko na zamkniętych odcinkach dróg. Jeśli kiedyś chcieliście wypróbować jak wyglądałyby testy licencyjne Gran Turismo w realnym świecie, Alpine ma dla was coś ekstra.

Alpine A290 pokrętło rekuperacji
14

Alpine A290 początkowo będzie dostępne w wersji Premiere Edition limitowanej do 1955 sztuk. Nabywcy egzemplarzy z tej serii mają do wyboru trzy opcje kolorystyczne, w tym jedną inspirowaną koncepcyjnym A290_β. Wszystkie A290 mają w standardzie światła główne LED, adaptacyjny tempomat i podgrzewane sportowe fotele. Bateria jest w stanie ładować się z mocą do 100 kW, czyli od 15 do 80% ładowanie trwa 30 minut.

Model GT Premium ma dodatkowo przyciemniane szyby, audio firmy Devialet i podgrzewaną kierownicę. Kolejne w gamie GT Performance łączy podstawowe wyposażenie z mocniejszym napędem, a topowy model GTS ma poziom wyposażenia Premium i mocniejszy silnik. Ceny nowego Alpine A290 nie są jeszcze znane, ale żeby być konkurencyjnym z Abarthem 500e, samochód ten powinien startować mniej więcej od 180-190 tys. zł.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Le Mans 24h 2025 - zwycięski marsz Ferrari. Trzeci triumf z rzędu

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.

16 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

14 czerwca 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

14 czerwca 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025
Aston Martin Valkyrie LM prezentacja
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie LM pozwoli 10 osobom poczuć się jak w Le Mans

Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.

9 czerwca 2025
Porsche 963 RSP na drodze
Porsche / 963 RSP
Porsche 963 RSP: drogowy samochód klasy Le Mans Hypercar (tak jakby)

Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.

9 czerwca 2025
2025 Aston Martin Vantage Roadster test
Aston Martin / Vantage
2025 Aston Martin Vantage Roadster - największy rywal Ferrari Roma

Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.

6 czerwca 2025
2025 Lotus Emira V6 SE
Lotus / Emira
Lotus wprowadza nowego flagowca do gamy Emiry

Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.

5 czerwca 2025