Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alpine A290 jest już prawie gotowe do debiutu

Hot hatch bazujący na Renault 5 zadebiutuje w tym roku - oto pierwsze zdjęcia wersji produkcyjnej.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

19 lutego 2024
Alpine A290 spyshot przód
5

Tradycyjne hot hatche tłumnie znikają z rynku, ale według marki Alpine segment ten ponownie ożyje za sprawą napędu elektrycznego. W ten nurt ma się wpisać nowe Alpine A290 - szybka wersja popularnego Renault 5 EV, która powinna wejść na rynek jeszcze w tym roku.

Mieliśmy już okazję zobaczyć z bliska koncept A290_β, który rzekomo w 85 procentach reprezentuje wersję produkcyjną, a widoczny tutaj prototyp to pierwsze, na razie nieoficjalne, zdjęcia nowego samochodu na drodze.

Niektóre cechy designu samochodu pokazowego faktycznie przeniesiono jeden do jednego do wersji produkcyjnej. Należą do nich szerokie nadkola, przednie światła z motywem litery X i skomplikowany wzór aluminiowych felg. Należy jednak zaznaczyć, że wiele innych elementów zostało nieco stonowanych.

Design produkcyjnego A290 w sporej części został przeniesiony z koncepcyjnego A290_β.

Charakterystyczna dla A290_β maska z dużym otworem została wygładzona, a design przedniego zderzaka oraz splittera znacznie uproszoczono. Koncept miał też nietypową kabinę z wąskimi tylnymi drzwiami i centralną pozycją kierowcy, ale wersja produkcyjna będzie miała normalne pięciodrzwiowe nadwozie i pięć miejsc w standardowym układzie.

Przed Alpine A290 ciężkie zadanie wniesienia odrobiny charyzmy i emocji w proces prowadzenia elektrycznego hatchbacka. Auto będzie mieć poniżej 4 m długości i masę poniżej 1500 kg, a Francuzi zamierzają użyć swojego dotychczasowego know-how, aby stworzyć podwozie wyraźnie odróżniające A290 od bazy, czyli Renault 5 opartego na tej samej platformie CMF-B EV.

Alpine A290 spyshot tył
5
Reklama

Pojedynczy silnik umieszczony z przodu będzie napędzał przednie koła, a energia będzie zgromadzona w baterii umieszczonej między osiami. Dzięki dostępowi do magazynów z częściami Renault jest szansa, że Alpine wykorzysta silnik elektryczny Megane E-Tech o mocy 217 KM. Prawdopodobnie A290 dostanie też tylne zawieszenie wielowahaczowe - bardziej wyrafinowane i elastyczne w kalibracji niż zwykła belka skrętna.

Podobnie jak w przypadku podstawowego A110, Alpine projektuje A290 tak, aby był samochodem na co dzień - kategorycznie nie jest to torowy gokart  w typie Renault Megane RS. Są przecieki, że zawieszenie A290 będzie zawierało hydrauliczne odbojniki tak jak wycofane już z rynku Megane.

Nowe Alpine A290 zadebiutuje jeszcze w tym roku.

Czterotłoczkowe hamulce tarczowe będą wprost pochodzić ze sportowego A110. Ponadto Alpine współpracuje z Michelin, aby stworzyć dla A290 trzy różne typy mieszanek. Najbardziej ekstremalną opcją będzie opona Pilot Sport 5 S zaprojektowana z myślą o osiągach kosztem trwałości.

W samochodzie będzie kilka trybów jazdy pozwalających dostosować ustawienia do sytuacji, a także funkcja boost chwilowo zwiększająca osiągi. Jednak elektryczne A290 nie będzie naśladować samochodów spalinowych w kwestiach takich jak reakcja na gaz czy akustyka. "To, co czuję i słyszę, musi być prawdziwe" - powiedział Evo Sovany Ang, wiceprezes Alpine ds. wydajności produktu. "Jakość dźwięku nie będzie udawana". Dowiemy się więcej dopiero w połowie tego roku gdy nowe Alpine zostanie oficjalnie zaprezentowane.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Lotus Evija X na torze Nürburgring
Lotus / Evija
Lotus Evija X to drugi najszybszy “elektryk” na Nürburgringu

Unikatowy, torowy Lotus Evija X okrążył Północną Pętlę Nürburgringu w czasie 6:24,047.

27 kwietnia 2024
MG Cyberster cenniki
MG / Cyberster
MG Cyberster wchodzi do sprzedaży w Wielkiej Brytanii

W sierpniu pierwsi brytyjscy klienci odbiorą kluczyki do elektrycznych roadsterów MG Cyberster.

26 kwietnia 2024
Land Rover Defender OCTA teaser
Land Rover / Defender
Land Rover Defender OCTA z podwójnie uturbionym V8 zadebiutuje 3 lipca

OCTA będzie najszybszym i najdzielniejszym w terenie Defenderem w historii.

26 kwietnia 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
2024 Tesla Model 3 Performance premiera
Tesla / Model 3
Debiutuje nowa Tesla Model 3 w sportowej wersji Performance

Druga generacja Modelu 3 Performance ma tak dobre osiągi, że w przyszłości może konkurować z BMW M3.

25 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024