Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Nowy Mini Cooper E i SE - początek elektrycznej rewolucji

Mini wjeżdża w erę elektromobilności, a na czele gamy stanie 218-konna wersja Cooper SE.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

1 września 2023
MINI Cooper EV 2023 główne
17

Kolejna kultowa marka mocniej stawia na zasilanie prądem. Tym razem mowa o Mini, które przechodzi obecnie pierwszą dużą rewolucję od czasu wprowadzenia na rynek pierwszego hatchbacka stworzonego pod skrzydłami BMW. Poznajcie nowego Mini Coopera - piąta generacja najpopularniejszego brytyjskiego auta wszech czasów korzysta z nowej platformy i technologii, aby mieć argumenty w starciu z nowoczesnymi autami miejskimi w stylu Fiata 500e czy zapowiadanego Renault 5.

W odróżnieniu od wszystkich poprzedników, nowy model otrzyma przydomek “Cooper” niezależnie od wersji wyposażenia czy silnika. Na początku na rynek trafią dwie wersje - Cooper E oraz Cooper SE. Samochód bazuje na podwoziu stworzonym wspólnymi siłami przez BMW i chiński koncern Great Wall (spalinowe wersje Mini nowej generacji zachowają dotychczasowe podwozie własnej konstrukcji). W obu przypadkach źródłem napędu będzie pojedynczy silnik elektryczny umieszczony z przodu i napędzający przednie koła. Słabszy Cooper E będzie miał moc 184 KM i moment obrotowy 290 Nm, co pozwoli mu osiągnąć 100 km/h w 7,3 s. Cooper SE będzie w sprincie o 0,6 s szybszy dzięki silnikowi o mocy 218 KM i momencie obrotowym 330 Nm. Prędkość maksymalna wersji E wynosi 160 km/h, SE rozpędza się do 170 km/h.

Nowy Mini Cooper jest owocem współpracy BMW z chińską firmą Great Wall. Na początku debiutują dwie elektryczne wersje: E i SE.

Z zasięgiem 402 km Cooper SE przejedzie na jednym ładowaniu aż o 96 km większy dystans niż wersja E. To zasługa większej baterii o pojemności 54,2 kWh, podczas gdy słabsza wersja będzie miała ogniwo 40,7 kWh. Oba modele można będzie ładować z maksymalną mocą 95 kW, zatem ładowanie od 10 do 80 procent powinno trwać poniżej 30 minut.

Reklama

Producent zapewnia, że nowy model zachowa “gokartową radość z jazdy” która stała się  wizytówką każdej dotychczasowej generacji Mini. Ma w tym pomóc zwiększony rozstaw osi i kół oraz obniżony środek ciężkości w parze z szeregiem rozpórek i wzmocnień usztywniających konstrukcję nośną. Mini będzie też wyposażone we wstępnie obciążone mocowania stabilizatorów, których zadaniem jest poprawa reakcji auta na ruchy kierownicą.

MINI Cooper 2023 EV tył lewy
17

Jak przystało na nowoczesny samochód klasy premium, nowe Mini będzie miało zmienną charakterystykę układu kierowniczego, reakcji na pedał gazu oraz czułości kontroli trakcji. Na pokładzie znajdzie się również system podkładania dźwięku, aby tchnąć trochę staromodnego ducha w elektryczny napęd Coopera. W odróżnieniu od Abartha 500e, Mini nie będzie miało zewnętrznego głośnika do tego celu - system będzie oddziaływał jedynie na pasażerów auta.

Pomimo zastosowania różnych platform design nowego Mini Coopera będzie identyczny dla wersji elektrycznej i spalinowej. Krótkie zwisy, “pływająca” połać dachu i zaokrąglone powierzchnie należą do klasyki marki i znalazły swoje miejsce również w tej generacji Mini. Najwięcej nowości znajdziemy z tyłu, gdzie po raz pierwszy zdecydowano się na trójkątne lampy mające przywoływać skojarzenie z motywem Union Jack. Oczywiście wiele detali nadwozia jest podyktowanych przede wszystkim poprawą aerodynamiki - oczywiste przykłady to wpuszczone w drzwi klamki i zaślepiony przedni grill.

MINI Cooper 2023 wnętrze
17
Reklama

W środku także znalazło się miejsce na umiejętne połączenie klasyki z nowościami. Zachowano kultowy design z centralnie umieszczonym, okrągłym panelem multimediów jak i fizyczne przełączniki w lotniczym stylu, ale wpisano je w znacznie nowocześniejszą kabinę. System informacyjno-rozrywkowy skupia się wokół dużego, okrągłego wyświetlacza OLED zamontowanego na desce rozdzielczej - mierzy on 24 cm średnicy, obsługuje nowe oprogramowanie Mini Operating System 9 i dzieli informacje o jeździe oraz ogólne funkcje informacyjno-rozrywkowe między górną i dolną część wyświetlacza. Na szczęście elementy sterujące klimatyzacją są stale wyświetlane na ekranie, co zapewnia łatwość obsługi podczas jazdy.

Jako produkt z półki premium nowe Mini Cooper będzie wyposażone w najnowsze multimedia i aplikacje oraz różnorodne tryby jazdy.

W ramach opcjonalnego pakietu Connected użytkownicy będą mogli w swoim samochodzie odtwarzać streamy i grać w gry pobrane z oficjalnego sklepu Mini App Store. Jak zwykle w Mini, wnętrze podlega szerokiej personalizacji. Od oświetlenia nastrojowego, poprzez kolorystykę ekranu centralnego, aż do materiałów okalających deskę rozdzielczą, klienci będą mogli urządzić swój samochód według własnych upodobań. Na liście wyposażenia znajdą się elementy, których czasami nie można oczekiwać od samochodów sytuowanych jedną lub dwie klasy wyżej np. dostęp do auta za pomocą smartfona czy kamery z widokiem 360 stopni.

MINI Cooper 2023 przełączniki
17

Pierwsze egzemplarze nowego Mini Coopera zjadą z chińskiej linii produkcyjnej wiosną przyszłego roku. Ceny na polskim rynku nie są jeszcze znane, ale w innych krajach Mini Cooper będzie kosztował podobnie jak inne auta tego segmentu - zwłaszcza jako sportowy SE nowy model będzie bardzo zbliżony do Abartha 500e. Zgodnie z logiką marki Mini w niedługim czasie możemy się spodziewać prezentacji wersji John Cooper Works z napędem elektrycznym mocniejszym niż 218 KM w SE. Już w 2020 roku firma ogłosiła, że "przyszłe architektury pojazdów Mini pozwolą doświadczyć ekstremalnych osiągów marki John Cooper Works zarówno z elektrycznymi układami napędowymi, jak i silnikami spalinowymi".

Wszystkie elektryczne odmiany nowego Mini Coopera będą produkowane w Chinach, jedynie spalinowe modele (premiera wkrótce) nadal będą wytwarzane w zakładzie BMW w Oksfordzie. Spodziewamy się dalszego wykorzystywania benzynowych 3-cylindrowych jednostek o pojemności 1.5 l, jedynie po małej aktualizacji w dziedzinie wydajności i osiągów.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025