Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Mini Cooper E i SE - początek elektrycznej rewolucji

Mini wjeżdża w erę elektromobilności, a na czele gamy stanie 218-konna wersja Cooper SE.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

1 września 2023
MINI Cooper EV 2023 główne
17

Kolejna kultowa marka mocniej stawia na zasilanie prądem. Tym razem mowa o Mini, które przechodzi obecnie pierwszą dużą rewolucję od czasu wprowadzenia na rynek pierwszego hatchbacka stworzonego pod skrzydłami BMW. Poznajcie nowego Mini Coopera - piąta generacja najpopularniejszego brytyjskiego auta wszech czasów korzysta z nowej platformy i technologii, aby mieć argumenty w starciu z nowoczesnymi autami miejskimi w stylu Fiata 500e czy zapowiadanego Renault 5.

W odróżnieniu od wszystkich poprzedników, nowy model otrzyma przydomek “Cooper” niezależnie od wersji wyposażenia czy silnika. Na początku na rynek trafią dwie wersje - Cooper E oraz Cooper SE. Samochód bazuje na podwoziu stworzonym wspólnymi siłami przez BMW i chiński koncern Great Wall (spalinowe wersje Mini nowej generacji zachowają dotychczasowe podwozie własnej konstrukcji). W obu przypadkach źródłem napędu będzie pojedynczy silnik elektryczny umieszczony z przodu i napędzający przednie koła. Słabszy Cooper E będzie miał moc 184 KM i moment obrotowy 290 Nm, co pozwoli mu osiągnąć 100 km/h w 7,3 s. Cooper SE będzie w sprincie o 0,6 s szybszy dzięki silnikowi o mocy 218 KM i momencie obrotowym 330 Nm. Prędkość maksymalna wersji E wynosi 160 km/h, SE rozpędza się do 170 km/h.

Nowy Mini Cooper jest owocem współpracy BMW z chińską firmą Great Wall. Na początku debiutują dwie elektryczne wersje: E i SE.

Z zasięgiem 402 km Cooper SE przejedzie na jednym ładowaniu aż o 96 km większy dystans niż wersja E. To zasługa większej baterii o pojemności 54,2 kWh, podczas gdy słabsza wersja będzie miała ogniwo 40,7 kWh. Oba modele można będzie ładować z maksymalną mocą 95 kW, zatem ładowanie od 10 do 80 procent powinno trwać poniżej 30 minut.

Producent zapewnia, że nowy model zachowa “gokartową radość z jazdy” która stała się  wizytówką każdej dotychczasowej generacji Mini. Ma w tym pomóc zwiększony rozstaw osi i kół oraz obniżony środek ciężkości w parze z szeregiem rozpórek i wzmocnień usztywniających konstrukcję nośną. Mini będzie też wyposażone we wstępnie obciążone mocowania stabilizatorów, których zadaniem jest poprawa reakcji auta na ruchy kierownicą.

MINI Cooper 2023 EV tył lewy
17

Jak przystało na nowoczesny samochód klasy premium, nowe Mini będzie miało zmienną charakterystykę układu kierowniczego, reakcji na pedał gazu oraz czułości kontroli trakcji. Na pokładzie znajdzie się również system podkładania dźwięku, aby tchnąć trochę staromodnego ducha w elektryczny napęd Coopera. W odróżnieniu od Abartha 500e, Mini nie będzie miało zewnętrznego głośnika do tego celu - system będzie oddziaływał jedynie na pasażerów auta.

Pomimo zastosowania różnych platform design nowego Mini Coopera będzie identyczny dla wersji elektrycznej i spalinowej. Krótkie zwisy, “pływająca” połać dachu i zaokrąglone powierzchnie należą do klasyki marki i znalazły swoje miejsce również w tej generacji Mini. Najwięcej nowości znajdziemy z tyłu, gdzie po raz pierwszy zdecydowano się na trójkątne lampy mające przywoływać skojarzenie z motywem Union Jack. Oczywiście wiele detali nadwozia jest podyktowanych przede wszystkim poprawą aerodynamiki - oczywiste przykłady to wpuszczone w drzwi klamki i zaślepiony przedni grill.

MINI Cooper 2023 wnętrze
17
Reklama

W środku także znalazło się miejsce na umiejętne połączenie klasyki z nowościami. Zachowano kultowy design z centralnie umieszczonym, okrągłym panelem multimediów jak i fizyczne przełączniki w lotniczym stylu, ale wpisano je w znacznie nowocześniejszą kabinę. System informacyjno-rozrywkowy skupia się wokół dużego, okrągłego wyświetlacza OLED zamontowanego na desce rozdzielczej - mierzy on 24 cm średnicy, obsługuje nowe oprogramowanie Mini Operating System 9 i dzieli informacje o jeździe oraz ogólne funkcje informacyjno-rozrywkowe między górną i dolną część wyświetlacza. Na szczęście elementy sterujące klimatyzacją są stale wyświetlane na ekranie, co zapewnia łatwość obsługi podczas jazdy.

Jako produkt z półki premium nowe Mini Cooper będzie wyposażone w najnowsze multimedia i aplikacje oraz różnorodne tryby jazdy.

W ramach opcjonalnego pakietu Connected użytkownicy będą mogli w swoim samochodzie odtwarzać streamy i grać w gry pobrane z oficjalnego sklepu Mini App Store. Jak zwykle w Mini, wnętrze podlega szerokiej personalizacji. Od oświetlenia nastrojowego, poprzez kolorystykę ekranu centralnego, aż do materiałów okalających deskę rozdzielczą, klienci będą mogli urządzić swój samochód według własnych upodobań. Na liście wyposażenia znajdą się elementy, których czasami nie można oczekiwać od samochodów sytuowanych jedną lub dwie klasy wyżej np. dostęp do auta za pomocą smartfona czy kamery z widokiem 360 stopni.

MINI Cooper 2023 przełączniki
17

Pierwsze egzemplarze nowego Mini Coopera zjadą z chińskiej linii produkcyjnej wiosną przyszłego roku. Ceny na polskim rynku nie są jeszcze znane, ale w innych krajach Mini Cooper będzie kosztował podobnie jak inne auta tego segmentu - zwłaszcza jako sportowy SE nowy model będzie bardzo zbliżony do Abartha 500e. Zgodnie z logiką marki Mini w niedługim czasie możemy się spodziewać prezentacji wersji John Cooper Works z napędem elektrycznym mocniejszym niż 218 KM w SE. Już w 2020 roku firma ogłosiła, że "przyszłe architektury pojazdów Mini pozwolą doświadczyć ekstremalnych osiągów marki John Cooper Works zarówno z elektrycznymi układami napędowymi, jak i silnikami spalinowymi".

Wszystkie elektryczne odmiany nowego Mini Coopera będą produkowane w Chinach, jedynie spalinowe modele (premiera wkrótce) nadal będą wytwarzane w zakładzie BMW w Oksfordzie. Spodziewamy się dalszego wykorzystywania benzynowych 3-cylindrowych jednostek o pojemności 1.5 l, jedynie po małej aktualizacji w dziedzinie wydajności i osiągów.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024