Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy elektryczny Abarth 500e wyceniony na minimum 185 900 zł

Patrzymy na pierwsze elektryczne miejskie auto o aspiracjach sportowych - oto nowy Abarth 500e.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 maja 2023
Abarth 500e cennik
13

Ponad rok temu pojawił się długo oczekiwany następca Fiata 500, tym razem wyłącznie z napędem elektrycznym. Teraz do oferty dołącza Abarth 500e, czyli jego usportowiona wersja. Jeśli mniej więcej wiecie czym jest Abarth, to nie będzie zaskoczeniem, że nowy model różni się od pierwowzoru mocniejszym silnikiem i ostrzejszym podwoziem. Dostawy aut do klientów powinny rozpocząć się w połowie roku. Właśnie poznaliśmy cenniki i specyfikacje dostępnych na polskim rynku wersji Abartha 500e. Model ten kosztuje co najmniej 185 900 zł.

Od pierwszego dnia sprzedaży dostępne są dwie wersje Abartha - podstawowy 500e oraz Turismo, każdy z nich z nadwoziem zamkniętym lub z rozsuwanym miękkim dachem. Niezależnie od wyboru nadwozia i wersji napęd pozostaje taki sam - umieszczony z przodu silnik o mocy 155 KM (Fiat 500e: 118 KM) i momencie obrotowym 235 Nm (+15 Nm). Jak zwykle w elektryku, maksymalny moment jest dostępny w pełnym zakresie obrotów, co przekłada się na przyspieszenie do 100 km/h w 7 sekund - 2 sekundy szybciej niż w analogicznym Fiacie. Mimo to osiągi nie są lepsze niż w aktualnym, spalinowym modelu Abartha 695, który w 180-konnej wersji potrafi wykonać sprint do “setki” w 6,5 s.

Elektryczny Abarth 500e przyspiesza do 100 km/h w 7 s - o 0,5 s gorzej niż spalinowy model Abarth 695.

Nowy Abarth gromadzi energię w akumulatorach o pojemności 42 kWh, z których faktycznie da się wykorzystać jedynie 37.3 kWh. Przekłada się to na deklarowany zasięg 264 km - nie jest to wybitny wynik, ale przynajmniej masa auta powinna być w miarę rozsądna (dla porównania standardowy Fiat 500e waży 1365 kg). Elektryczny układ napędowy działa w oparciu o instalację 400V, która umożliwia maksymalną prędkość ładowania 85kW. W najlepszym przypadku ładowanie od 0 do 80 procent trwa około 35 minut.

Oprócz silnika Abarth wyróżnia się także sportowym zestrojeniem układu jezdnego. Zastosowano w nim 18-calowe koła i opony o szerokości 205 mm. Dodatkowo Abarth otrzymał tarcze hamulcowe przy wszystkich kołach - normalnie małe EV mają z tyłu bębny, bo ze względu na możliwość hamowania regeneracyjnego skuteczność hamulców ciernych schodzi na drugi plan. W porównaniu do spalinowych modeli Abartha nowe 500e ma szerszy rozstaw kół, dłuższy rozstaw osi i niżej osadzony środek ciężkości. Może to pozytywnie odbić się na właściwościach jezdnych 500e.

Abarth 500e Cabrio tył
13

Próbą odtworzenia emocji jakie towarzyszyły poruszaniu się spalinowymi Abarthami ma być stworzenie generatora dźwięków naśladującego odgłosy spod maski podczas przyspieszania i hamowania. Niestety producent nie podał żadnych szczegółów poza ogólnikowym stwierdzeniem, że “dźwięki mają naśladować pracę silnika”. Jeśli faktycznie będą to dźwięki starego modelu zamiast czegoś bardziej fantazyjnego np. dwuwałkowego silnika Aurelio Lamprediego, to dla nas nie ma to żadnego sensu. Kierowca będzie mógł wybrać jeden z czterech trybów jazdy - od Turismo do Scorpion Track. W zależności od wybranego trybu inne będą ustawienia szybkości reakcji na gaz i hamowania odzyskowego.

Reklama

500e wyceniono w Polsce na 185 900 zł. Wersja Turismo kosztuje 20 tys. więcej, Cabrio wymaga dopłaty 11 tys. zł.

Za zmianami w napędzie i podwoziu idą także modyfikacje wizualne. Z przodu jest nowy zderzak z głębszymi “wlotami” zaślepionymi kratką w kolorze nadwozia. Nie zabrakło także dużego napisu “Abarth” na przodzie. Z tyłu zainstalowano pod zderzakiem coś na wzór dyfuzora oraz całkiem ładną lotkę nad szybą. Topowa w tym momencie odmiana Turismo wyróżnia się 18-calowymi kołami zamiast 17-calowych standardowych, oraz nieco innym wykończeniem wnętrza.

Abarth 500e kokpit
13

Kabina Abartha jest podobna do kabiny Fiata, niezależnie od wybranej wersji, ale Turismo ma tapicerkę z Alcantary i skóry zamiast winylu i tkaniny, a także szklany dach (hatchback). Wszystkie modele są wyposażone w system multimediów z 10,25-calowym ekranem dotykowym, wirtualne zegary i system nagłośnienia JBL. Ponadto droższe Turismo ma w standardzie podgrzewane fotele przednie, kamerę cofania i funkcję keyless-go.

Podstawowy Abarth 500e kosztuje w Polsce od 185 900 zł. Odmiana Turismo to wydatek o 20 000 zł większy, a za otwarte nadwozie Cabrio trzeba dodatkowo dopłacić 11 000 zł. Najdroższy wariant Turismo Cabrio kosztuje bez opcji 216 900 zł. Model ten można już zamawiać, a pierwsze egzemplarze pojawią się w salonach za 2-3 miesiące.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025
Aston Martin Valkyrie LM prezentacja
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie LM pozwoli 10 osobom poczuć się jak w Le Mans

Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.

9 czerwca 2025
Porsche 963 RSP na drodze
Porsche / 963 RSP
Porsche 963 RSP: drogowy samochód klasy Le Mans Hypercar (tak jakby)

Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.

9 czerwca 2025
2025 Aston Martin Vantage Roadster test
Aston Martin / Vantage
2025 Aston Martin Vantage Roadster - największy rywal Ferrari Roma

Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.

6 czerwca 2025
2025 Lotus Emira V6 SE
Lotus / Emira
Lotus wprowadza nowego flagowca do gamy Emiry

Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.

5 czerwca 2025
2025 Honda Civic Type R Ultimate Edition debiut
Honda / Civic
Honda Civic Type R Ultimate - koniec najlepszego hot hatcha na rynku

Honda wycofuje Civika Type R z Europy. Tak odchodzi jeden z najlepszych hot hatchy w historii.

5 czerwca 2025
Pogea Classics Mercedes SL R107 project
Restomod
Idealny przepis na restomoda? Współczesne V8 AMG w klasycznym SL-u

Pogea R107 może być dla wielu urzeczywistnieniem wizji idealnego klasyka na letnie przejażdżki.

5 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Zapowiedź: Le Mans 24h 2025 - najważniejszy test dla AM Valkyrie LMH

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzą się na torze pod Le Mans w morderczej 24-godzinnej batalii.

4 czerwca 2025
Peugeot 208 GTi teaser
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powróci, ale nie w takiej formie jaką byście chcieli

13 czerwca Peugeot odsłoni nowego 208 GTi, który ma reprezentować inną koncepcję niż poprzednicy.

4 czerwca 2025
Ford Focus ST koniec produkcji
Ford / Focus ST
Po 23 latach Ford kończy produkcję Focusa ST

Zniknięcie Focusa ST oznacza koniec ery szybkich Fordów jakie znamy i kochamy.

4 czerwca 2025
2025 Bentley Bentayga Speed prezentacja
Bentley / Bentayga
Nowy Bentley Bentayga Speed ma V8 i skutecznie opiera się hybrydyzacji

Napędzany wyłącznie 650-konnym V8 nowy Bentley Bentayga Speed ma być najszybszym SUV-em tej marki.

2 czerwca 2025