Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Kolejna wersja specjalna Abartha 695 upamiętnia rajdowy model 131 z 1976 roku.
Włoska marka Abarth pokazała kolejną wersję specjalną swojego modelu 695. Nazwano ją “131 Rally”, a bezpośrednią inspiracją był Abarth 131, którego debiut w Grupie 4 przypadł na 1976 rok. Podkręcona “500” od Abartha ma upamiętniać ten utytułowany model za pomocą dedykowanych dodatków wizualnych, a bazą techniczną jest model 695 Competizione.
Kluczowe zmiany mogą wydawać się znajome, bo widzieliśmy już inne modele Abartha np. z poszerzonymi błotnikami. W tym przypadku poszerzenia są takie same, jedynie wykończone błyszczącym, czarnym lakierem. Nad tylną szybą znalazło się miejsce na manualnie regulowany spoiler wprost nawiązujący do rajdowego 131. Abarth w wersji specjalnej wyposażony jest tylko w jeden, dedykowany wzór felg, ale klienci będą mieli do wyboru trzy opcje kolorystyczne nadwozia - obok standardowych (szary i niebieski) przewidziano specjalny lakier Electronic Blue z pakietem czarnych dodatków w dolnych rejonach nadwozia.
Czarno-niebieskie motywy mają kontynuację we wnętrzu, gdzie tapicerka skórzanych foteli Sabelt przeszyta jest niebieską nicią. Z nietypowych dodatków warto wspomnieć deskę i daszek zegarów obszyte alcantarą, które dołączyły do znanych już ze zwykłego Abartha 695 elementów. Należą do nich m.in. metalowe nakładki na pedały i kierownica pokryta alcantarą i karbonem.
Pod maską małego Abartha kryje się napęd znany z każdego innego 695 - turbodoładowany silnik 1.4 T-JET dostarczający 180 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Moc jest przekazywana na przednią oś poprzez 5-biegową skrzynię manualną (pamiętacie jeszcze coś takiego?). O trakcję oprócz opon dba także dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Nowością w tej edycji jest wydech z systemem Record Monza Sovrapposto - to ewolucja systemu Record Monza znanego z poprzednich Abarthów. Projektanci postanowili wyróżnić tę nowinkę montując dwie podwójne końcówki układu wydechowego w orientacji pionowej po bokach zderzaka.
Przeczytaj: Fiat Panda od M-Sport to 300-konna rajdówka >>
Zgodnie ze specyfikacją układu jezdnego modelu Competizione, w Tributo 131 Rally zastosowano amortyzatory Koni FSD przy wszystkich kołach - współpracują one z przednim zawieszeniem typu McPherson i tylnym zawieszeniem z belką skrętną. Mały Abarth wyposażony jest w czterotłoczkowe zaciski Brembo na tarczach o średnicy 305 mm z przodu i jednotłoczkowe zaciski na tarczach 240 mm z tyłu.
Abarth zbuduje tylko 695 sztuk najnowszej edycji specjalnej. Nie znamy polskiej ceny auta, ale już wiemy ile ten samochód będzie kosztował w Wielkiej Brytanii - 32 325 funtów (około 177 tys. zł). To ponad 5000 funtów więcej niż normalny Abarth 695 Competizione, ale fani tego modelu z pewnością będą zainteresowani.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.
Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.
Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.
Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.
Na stulecie wyścigu 24h Le Mans Alpine przygotowało limitowaną edycję specjalną modelu A110 R.
Caterham chce zacząć erę napędów EV od zgrabnego sportowego coupe o współczesnej sylwetce.
Tesla Plaid ponownie jest najszybszym samochodem seryjnym z napędem elektrycznym na Nürburgringu.
Wzmocnione torowe SF90 otrzyma najbardziej agresywną aerodynamikę w historii drogowych Ferrari.
Nowy hypercar Bugatti ma być znacznie bardziej ekstremalny niż pozostałe modele z silnikiem W16.
Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.
Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.
Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.
Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.
Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.
Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.
Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.