Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Fiat Panda od M-Sport to 300-konna rajdówka

Ten Fiat Panda 4x4 przeszedł gruntowną transformację w firmie M-Sport budującej samochody do wyścigów.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

7 grudnia 2021
Fiat Panda 4x4 M-Sport Rally Car
11

Firma M-Sport, mająca siedzibę w hrabstwie Kumbria w Wielkiej Brytanii, zaprezentowała swój ostatni projekt - jedyną w swoim rodzaju, rajdową Pandę 4x4. Niedawno firma uruchomiła swój nowy warsztat i tor testowy na terenie posiadłości Dovenby Hall, a teraz pokazali ekstremalną Pandę jako showcar nowego biznesu. Polega on na budowie specjalnych samochodów wyczynowych na zamówienie i pod konkretną specyfikację klienta, a całe przedsięwzięcie nazywa się M-Sport Special Vehicles.

Ten projekt opiera się na Fiacie Panda pierwszej generacji, ale już nadwozie poszerzone w stylu dawnej grupy B sugeruje gruntowne zmiany w napędzie Fiata. Podzespoły pożyczono od zbudowanej w M-Sport Fiesty R5 MK1, a nadwozie musiało być poszerzone łącznie o 36 cm, by je pomieścić.

Wzorem Fiesty ta Panda ma silnik 1.6 turbo Ecoboost o mocy 300 KM i moment obrotowy 450 Nm przekazywane na 4 koła. Z silnikiem współpracuje skrzynia pięciobiegowa, sekwencyjna od firmy Sadev z robionymi na zamówienie dyferencjałami z przodu i z tyłu. Dyfry można ustawić na różne sposoby w zależności od nawierzchni, po której auto ma się poruszać.

Jak można się spodziewać, wnętrze jest ogołocone np. z tylnej kanapy, która zwolniła miejsce na koło zapasowe. Oprócz tego jest homologowana przez FIA klatka bezpieczeństwa i sześciopunktowa uprząż zamiast zwykłych pasów. Zachowano tylko fragmenty fiatowskiej deski rozdzielczej dla odrobiny uroku starej włoszczyzny.

Reklama
MSport Fiat Panda rally-8
11

Matthew Wilson, dyrektor M-Sport, powiedział: "Panda od M-Sport to jeden z pierwszych projektów nowej ery, realizowanych na zamówienie i w niewielkich ilościach w Dovenby Hall. Stanowi on dla M-Sport doskonałą trampolinę do wprowadzenia na rynek M-Sport Special Vehicles, podkreślając, że jesteśmy przygotowani i gotowi na przyjęcie nowych klientów z ich unikalnymi zleceniami.”

Nie ma planów wykorzystania Pandy w zawodach na czas, ale biorąc pod uwagę, że M-Sport jest odpowiedzialny za takie modele jak Bentley Continental GT3 i Ford Fiesta WRC, Fiat Panda pewnie może dać prawdziwym rajdówkom niezły wycisk.

Nowy numer EVO magazine

Zamów czwarte wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Już jest - Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato - prezent na 100-lecie współpracy

Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.

21 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

20 grudnia 2022
Pagani Zonda F Horacio Paganiego
Pagani / Zonda
Pagani Zonda F - klejnot wśród analogowych supersamochodów

Czy Zonda po 23 latach wciąż ma “to coś”? Sprawdzamy jeżdżąc prywatną Zondą F Horacio Paganiego.

13 grudnia 2022
Maserati GranTurismo Trofeo PrimaSerie tył
Maserati / GranTurismo
Maserati zacznie produkcję GranTurismo od limitowanej serii PrimaSerie

Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.

27 stycznia 2023
Porsche Vision 357 koncept
Porsche
Porsche Vision 357 - koncept na 75-lecie Porsche 356

Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.

26 stycznia 2023
Kia EV6 GT - zdjęcie główne
Kia / EV6
2023 Kia EV6 GT - koreański rywal Tesli Model Y

Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.

25 stycznia 2023
BMW M3 CS xDrive
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS - moc CSL-a z nadwoziem sedan i napędem xDrive

BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.

25 stycznia 2023
2024 Polestar 2
EV
Odświeżony Polestar 2 ma większy zasięg i lepsze osiągi

Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.

24 stycznia 2023
2023 Porsche Cayenne test
Porsche / Cayenne
2023 Porsche Cayenne - świetny SUV, choć nie w każdej wersji

Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.

24 stycznia 2023
2023 Ferrari Portofino M - przód dynamiczne
GT
Ferrari Portofino M - włoski rywal Bentleya i Aston Martina

Najtańsze GT Ferrari to jednak dalej Ferrari - Portofino M posiada naprawdę mało słabych punktów.

24 stycznia 2023
Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Alpine A110S - przód dynamiczne
Alpine / A110
2023 Alpine A110S - miniaturowy supersamochód za ułamek ceny

Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.

19 stycznia 2023
Alpine wyniki sprzedaży 2022
Rynek
W 2022 roku Alpine odnotowało 33-procentowy wzrost sprzedaży

Wzrasta zainteresowanie klientów marką Alpine, która w kolejnych latach planuje globalną ekspansję.

19 stycznia 2023
Mercedes-AMG CLA lifting
Lifting
Mercedes zaprezentował nowego CLA, także w wersjach AMG 35 i 45 S

Mercedes CLA przeszedł lifting, a w gamie pojawiły się zaktualizowane wersje napędowe AMG.

19 stycznia 2023
Fastline Racing Academy - Heels on the Track
Prezentacja Partnera
Piękne, szybkie i… bezpieczne. Relacja z Heels On The Track

Kobiety przejęły Tor Łódź! Za nami 6 edycja wydarzenia organizowanego przez Fastline Racing Academy. 

19 stycznia 2023