Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Ten Fiat Panda 4x4 przeszedł gruntowną transformację w firmie M-Sport budującej samochody do wyścigów.
Firma M-Sport, mająca siedzibę w hrabstwie Kumbria w Wielkiej Brytanii, zaprezentowała swój ostatni projekt - jedyną w swoim rodzaju, rajdową Pandę 4x4. Niedawno firma uruchomiła swój nowy warsztat i tor testowy na terenie posiadłości Dovenby Hall, a teraz pokazali ekstremalną Pandę jako showcar nowego biznesu. Polega on na budowie specjalnych samochodów wyczynowych na zamówienie i pod konkretną specyfikację klienta, a całe przedsięwzięcie nazywa się M-Sport Special Vehicles.
Ten projekt opiera się na Fiacie Panda pierwszej generacji, ale już nadwozie poszerzone w stylu dawnej grupy B sugeruje gruntowne zmiany w napędzie Fiata. Podzespoły pożyczono od zbudowanej w M-Sport Fiesty R5 MK1, a nadwozie musiało być poszerzone łącznie o 36 cm, by je pomieścić.
Wzorem Fiesty ta Panda ma silnik 1.6 turbo Ecoboost o mocy 300 KM i moment obrotowy 450 Nm przekazywane na 4 koła. Z silnikiem współpracuje skrzynia pięciobiegowa, sekwencyjna od firmy Sadev z robionymi na zamówienie dyferencjałami z przodu i z tyłu. Dyfry można ustawić na różne sposoby w zależności od nawierzchni, po której auto ma się poruszać.
Jak można się spodziewać, wnętrze jest ogołocone np. z tylnej kanapy, która zwolniła miejsce na koło zapasowe. Oprócz tego jest homologowana przez FIA klatka bezpieczeństwa i sześciopunktowa uprząż zamiast zwykłych pasów. Zachowano tylko fragmenty fiatowskiej deski rozdzielczej dla odrobiny uroku starej włoszczyzny.
Matthew Wilson, dyrektor M-Sport, powiedział: "Panda od M-Sport to jeden z pierwszych projektów nowej ery, realizowanych na zamówienie i w niewielkich ilościach w Dovenby Hall. Stanowi on dla M-Sport doskonałą trampolinę do wprowadzenia na rynek M-Sport Special Vehicles, podkreślając, że jesteśmy przygotowani i gotowi na przyjęcie nowych klientów z ich unikalnymi zleceniami.”
Nie ma planów wykorzystania Pandy w zawodach na czas, ale biorąc pod uwagę, że M-Sport jest odpowiedzialny za takie modele jak Bentley Continental GT3 i Ford Fiesta WRC, Fiat Panda pewnie może dać prawdziwym rajdówkom niezły wycisk.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.
Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.
Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.
Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.
Na warszawskie ulice zabieramy dwa supersamochody - jeden z Włoch i jeden z Anglii.
Tuscan jest echem złotych lat marki TVR i jednym z naszych ulubionych aut ostatniego ćwierćwiecza.
Na bazie Maserati MC20 Włosi stworzyli torowy model specjalny wyposażony w 730-konny silnik V6.
Niektóre nowe AMG porzuciły V8 na rzecz silników czterocylindrowych, ale G63 ten trend nie dotyczy.
Za Peugeotem 9X8 w specyfikacji Le Mans Hypercar 2024 stoi gruntowna zmiana koncepcji aerodynamiki.
Amerykański Hennessey Venom F5 Revolution pobił rekord aut produkcyjnych na Circuit of the Americas.
Kultowe V12, ponad 800 KM i klasyczny wygląd GT - tak zapowiada się następca Ferrari 812 Superfast.
Modyfikacje opracowane dla Porsche Taycan mogą wkrótce trafić do pokrewnego Audi e-tron GT RS.
W ramach tegorocznego liftingu Continental GT po raz pierwszy otrzyma napęd hybrydowy typu plug-in.
Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.
Trzymiejscowy supercar SCG004 w wersji drogowej jest odrobinę bliżej oficjalnego debiutu.
GT-R zwyczajnie nie chce umrzeć. Teraz dostał poprawki silnika i kosmetyczne zmiany stylizacji.