Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Używany Mini Cooper S - test i poradnik kupującego

Mini Cooper S (Mk3, F55/F56/F57, od 2013) trzeciej generacji jest większy i dojrzalszy, ale nadal potrafi sprawić mnóstwo frajdy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

6 marca 2022
Mini Cooper S z zapalonymi światłami mijania
6

Mini Cooper S jest na rynku już ponad 20 lat i od samego początku jest jednym z lepszych przykładów gatunku “hothatch” - świetnie jeździ, jest solidny i zapewnia w miarę bezproblemową eksploatację. Ostatnie wcielenie Mini przejawia pewne symptomy kryzysu wieku średniego, ale z 2-litrowym, turbodoładowanym silnikiem nadal jest szybki, zwinny, zwrotny i daje masę przyjemności, nawet z zauważalną nadwagą. Na przestrzeni 20 lat niektóre jego pierwotne cechy bezpowrotnie zniknęły, ale przyzwoite własności jezdne i zazwyczaj dobre wyposażenie sprawiają, że warto rozważyć Coopera S jako wielozadaniowy środek transportu.

Ostatnią generację Mini zaprezentowano w końcówce 2013 roku, a do sprzedaży weszła w marcu 2014. Początkowo na rynku pojawił się jako 3-drzwiowy hatchback (F56 w nomenklaturze Mini), a wersja 5-drzwiowa F55 dołączyła we wrześniu 2014. W 2015 r. jako ostatnia weszła na rynek wersja cabrio oznaczona kodem F57. Cooper S był od początku topowym wariantem Mini we wszystkich wersjach nadwoziowych, przynajmniej do czasu debiutu gorącego Mini John Cooper Works oferującego jeszcze lepsze osiągi za wyraźnie wyższą cenę.

Pierwsza większa modernizacja nadeszła wraz z początkiem 2018 roku. Mini przeszło facelifting, zyskało m.in. LED-owe oświetlenie z przodu i z tyłu, a w kabinie pojawił się dotykowy ekran nawigacji, Apple CarPlay i odświeżona gama dodatków i opcji wykończenia wnętrza. Jedyna istotna zmiana w mechanice to skrzynia biegów. Dotychczasowa skrzynia 6-biegowa z konwerterem momentu ustąpiła miejsca nowocześniejszej jednostce dwusprzęgłowej z siedmioma przełożeniami.

Mini Cooper S Mk3
6

Także w 2018 roku gama Coopera S została podzielona na dwie linie stylistyczne - Sport i Exclusive. W pierwszej Mini miało więcej nawiązań do topowego JCW, a w drugiej było nastawione bardziej na luksus w kabinie. Kolejny, mniejszy lifting Mini dostało w 2021 roku i znowu główną zmianą była kosmetyka wyglądu nadwozia, nowe wzory felg i kolory lakieru oraz opcje wykończenia wnętrza. Dla Coopera S ta modernizacja przyniosła niestety negatywny skutek, bo zmniejszyła się moc 2-litrowego silnika. Przed liftingiem miał on 192 KM, po liftingu 178 KM. Mimo to według danych producenta czas przyspieszenia do 100 km/h pozostał bez zmian.

Ceny, wyposażenie i konkurencja

Mini Cooper S w 2014 roku wystartował z ceną wyjściową 101 300 zł, a dziś kosztuje minimum 110 400 zł - obie ceny dotyczą wersji 3d. Trudno wskazać bezpośrednich rywali Mini, bo samochód ten miał zawsze indywidualny charakter. Wśród propozycji można wymienić różne wersje Abartha - 595, 695 - ale praktycznością i dopracowaniem te modele nie mogą się równać z Cooperem S.

Suzuki Swift Sport jest sporo tańszy niż Mini, potrafi również dać sporo radości, ale wizerunkiem nawet się nie zbliża do brytyjskiej marki. W ostatnim czasie pojawił się poważny gracz w tym segmencie - Hyundai i20 N, który jeździ naprawdę świetnie. Mimo to za głównego rywala Mini uważamy Forda Fiestę ST - jest mocniejsza, szybsza i ostrzejsza.

Test

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne

Mini Cooper S skutecznie opiera się modzie na downsizing. Wielu rywali już teraz stosuje silniki 3-cylindrowe, a w Mini nadal pracuje jednostka B48 od BMW. Ten dwulitrowy, turbodoładowany, rzędowy motor czterocylindrowy jest konstrukcją modularną, którą koncern BMW stosuje w całej gamie samochodów, a nawet użycza na zewnątrz. Jedna z wersji tego motoru trafiła do najnowszej Toyoty Supry.

Podstawowe parametry nie dają podstaw do narzekań. Moc 192 KM osiągana przy 4700 obr./min. oraz moment obrotowy 280 Nm w zakresie 1250-4500 obr./min. to bardzo dobre wyniki. W użyciu były trzy rodzaje skrzyni biegów. Pierwsza, najbardziej oczywista, to manualna przekładnia 6-biegowa. W początkowej fazie produkcji alternatywą była 6-biegowa skrzynia automatyczna z konwerterem momentu obrotowego, a od 2018 roku Mini oferuje dwusprzęgłowy, 7-biegowy automat z łopatkami.

Osiągi i czas 0-100

We wszystkich wersjach Cooper S przedstawia się jako całkiem szybki samochód. Porównując przyspieszenia samochodów wyposażonych w skrzynię manualną, hatchback 3d osiąga 100 km/h w 6,8 s, hatchback 5d w 6,9 s, a kabriolet w 7,2 s. Dane dla modeli wyposażonych w skrzynię automatyczną są bardzo podobne. Prędkości maksymalne kształtują się w przedziale 230-235 km/h w zależności od wersji. Na drodze wszystkie Mini odczuwa się jako szybkie i żywe auta, ale ta generacja cierpi na brak dramaturgii znanej z poprzedników. To zasługa przede wszystkim linearnego sposobu rozwijania mocy, bez szczególnych skoków momentu obrotowego podczas pracy turbosprężarki. Silnikowi brakuje wyrazistej ścieżki dźwiękowej, więc raczej nie będziesz zapuszczał się w okolice czerwonego pola tylko po to, by posłuchać przyjemnych dla ucha odgłosów.

Prowadzenie i tłumienie

Trzecia generacja Mini skutecznie kontynuuje tradycję dostarczania uśmiechu na twarzy kierowcy. Od samego początku twórcy Coopera S kładli nacisk na zwinność, czułość sterowania i przyzwoitą jakość tłumienia. Dzięki szybkim reakcjom na ruchy kierownicą Mini daje fenomenalne wrażenia z jazdy i sprawia sporo przyjemności na każdym kawałku krętej, bocznej drogi. Poczucie kontroli nad autem zachęca do odważniejszego wciskania pedału gazu, i choć Mini nie osiągnęło tego poziomu interakcji z kierowcą co wspomniana Fiesta ST, to nadal jest jednym z lepiej jeżdżących małych hatchbacków na rynku.

Zużycie paliwa i koszty eksploatacji

W zależności od specyfikacji konkretnego samochodu wyniki spalania wahają się między 6, a 7 litrów paliwa na 100 km. Najbezpieczniej jest uśrednić spalanie do wyniku 6,5 l/100 km w przypadku typowej specyfikacji, czyli 3-drzwiowego hatchbacka. Jeśli jednak masz ciężką nogę to ten wynik znacząco się pogorszy, ale przy odrobinie wysiłku da się zejść do wartości deklarowanych przez producenta, z wyjątkiem intensywnej eksploatacji w warunkach miejskich.

Serwis Mini nie należy do najtańszych, ale samochody tej marki nie przysparzają zbyt wielu problemów, a to przekłada się na zadowolenie z eksploatacji. Opony do tego auta nie powinny kosztować fortuny - rozmiary są raczej typowe, a wybór na rynku ogromny. Koszt kompletu opon do Mini Coopera S nie przekroczy 1500 zł nawet za marki premium.

Wnętrze i technologia

Mini Cooper S jest o tyle nietypowy na tle konkurencji, że można wybierać pomiędzy trzema rodzajami nadwozia (czterema, jeśli liczyć Clubmana) - hatchback 3d, hatchback 5d i kabriolet. Wariant trzydrzwiowy będzie dobry, jeśli nie wozisz więcej niż jednej osoby, a tylna kanapa służy najczęściej za drugi bagażnik. Wersja 5-drzwiowa ma o 72 mm więcej miejsca na nogi z tyłu, co powinno przełożyć się na mniej narzekania ze strony pasażerów. Kolejną zaletą wersji 5d jest większy bagażnik, ale to wciąż tylko 278 litrów - lepiej nie robić zbyt dużych zakupów.

W dziedzinie stylizacji wnętrza Mini czerpie pełnymi garściami z dawnego dziedzictwa, ale niektóre elementy wydają się już przesadzone i nie na miejscu - chociażby prostokątny ekran wtłoczony w wielki, okrągły kształt, który ewoluował od zwykłego prędkościomierza do postaci jego nienaturalnej karykatury. Jak przystało na część koncernu BMW, w Mini znajdziecie mnóstwo elektronicznych udogodnień, a zdecydowana większość z nich to użyteczne dodatki, a nie krzykliwe gadżety.

Design

Reklama

Na przestrzeni lat Mini wypracowało sobie własny styl i nie da się go pomylić z jakimkolwiek innym samochodem. Rozpoznawalność pomaga budować relacje z klientami, ale w ostatnich latach Mini niebezpiecznie urosło i pod pewnymi kątami wydaje się już zbyt ciężkie optycznie. Szczególnie wersja 5-drzwiowa straciła korzystne proporcje, ale taka jest cena za dodatkową praktyczność.

Cooper S z boku

Poradnik kupującego

Ceny

Używane Mini dość dobrze trzymają cenę na rynku wtórnym, szczególnie w porównaniu z konkurencją. Cooper S traci trochę więcej niż słabsze modele, ale to nie znaczy, że łatwo znaleźć okazję. Warto szukać egzemplarzy z bogatym wyposażeniem, bo takie auta znacznie więcej kosztowały w salonie, a po latach nie przekłada się to na ceny używanych egzemplarzy.

Oferta, wyposażenie, opcje

Gama silnikowa Coopera S nie zmieniła się znacząco od 2014 roku. Wszystkie wersje są zasilane tym samym silnikiem B48 i tylko raz zmieniła się jego moc - w 2018 roku, gdy Mini zgubiło kilka koni, ale bez utraty osiągów. Przez to osiągi wczesnych i późnych wersji są niemal identyczne, niezależnie od wybranej skrzyni biegów.

Od 2018 roku Mini oferowało trzy linie stylistyczne - Classic, Sport i Exclusive. Ten podział trochę zróżnicował gamę Coopera S, ale dla mocnego hatchbacka chyba najbardziej odpowiednim wyborem będzie wersja Sport z wieloma dodatkami pożyczonymi ze znacznie droższej odmiany JCW.

Wszystkie Coopery S mają klimatyzację, komputer pokładowy, Bluetooth i złącze USB, a egzemplarze z końca produkcji także oświetlenie LED, ekran dotykowy 6,5” lub 8,8” w zależności od wersji, tempomat i Apple CarPlay. Lista opcji jest bardzo długa, dlatego wybrane samochody mogą mieć nawigację, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, porządniejsze audio, a nawet podgrzewaną kierownicę. W przypadku samochodów używanych nie ma właściwej drogi - można szukać bogatych wersji, by cieszyć się dodatkami, albo prostych, w których mniej rzeczy może się popsuć.

Problemy, słabe punkty

Mini, szczególnie Cooper S, cieszy się dobrą opinią w kontekście niezawodności i nie posiada zbyt wielu słabych punktów, którym trzeba się przyjrzeć. Niektórzy użytkownicy raportują nadmierne zużycie oleju, zazwyczaj w mocno eksploatowanych egzemplarzach. Czasami zdarzają się drobne wycieki oleju spod pokrywy rozrządu. Mini jest wrażliwe na jakość smarowania, dlatego należy bezwzględnie pilnować interwałów wymiany oleju i filtra. Zaniedbanie tego obowiązku przyczyni się do szybkiego zużycia silnika.

W Cooperach ze skrzynią manualną trzeba sprawdzić stan sprzęgła, bo jest ono dość delikatne jak na tak mocny samochód. Jeśli biegi wchodzą z oporem, winne może być właśnie sprzęgło lub uszkodzone cięgna wybieraka skrzyni.

Mini Cooper S z tyłu
6

Akcje serwisowe

2018: możliwe obluzowanie się koła zapasowego w samochodach wyprodukowanych między grudniem 2013, a październikiem 2014 r.
2018: oparcie przednich foteli może nie blokować się prawidłowo w samochodach wyprodukowanych w sierpniu i wrześniu 2014 r.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022