Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Debiutuje nowe Renault 5 EV - baza dla elektrycznego hot hatcha Alpine

Renault zaprezentowało miejski model 5 E-Tech, który w przyszłości zyska sportową wersję od Alpine.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 lutego 2024
2024 Renault 5 E-Tech premiera
20

Podczas trwającego Motor Show w Genewie Renault przeprowadziło swoją najważniejszą premierę tego roku - zadebiutowała nowa elektryczna “piątka” w stylu retro. Trzy lata po prezentacji modelu koncepcyjnego Renault 5 E-Tech w końcu trafi do produkcji jako następca modelu Zoe. W pewien sposób model ten jest też następcą klasycznego Renault 5 z 1972 roku i tak jak oryginał ma być nieźle wyceniony i bardzo charakterystyczny w designie.

Oprócz tego nowe Renault wkrótce zyska swoją sportową odmianę w postaci Alpine A290. Jeździliśmy już prototypem tego auta i jeśli jego kluczowe cechy zostaną zachowane w wersji produkcyjnej, może to być jeden z niewielu elektrycznych modeli na rynku, w którym faktycznie będzie można poczuć ducha dawnych hot hatchy.

Nowe 5 E-Tech ma być ciekawym, ale budżetowym modelem w elektrycznej gamie Renault.

5 E-tech to pierwszy model Renault stworzony na nowej platformie AmpR. Jest to typowa “deskorolka” z bateriami zgromadzonymi w podłodze pomiędzy osiami dla optymalnego rozkładu mas i obniżenia środka ciężkości. Model ten ma wielowahaczowe tylne zawieszenie - co nie jest standardem w tej klasie - oraz bezpośrednią przekładnię kierowniczą. Opracowano też układ hamulcowy, w którym hamowanie regeneracyjne ma być lepiej zintegrowane z klasycznymi hamulcami ciernymi z korzyścią dla intuicyjności jazdy.

Docelowo dostępne będą trzy wersje napędu: silniki 90 KM lub 120 KM z baterią 40 kWh lub 150 KM z baterią 52 kWh. Z najmocniejszym motorem pod maską Renault 5 E-Tech przyspiesza do 100 km/h poniżej 8 sekund i osiąga prędkość maksymalną 150 km/h.

Reklama
2024 Renault 5 E-Tech tył
20

Wszystkie modele mają silnik umieszczony z przodu napędzający przednią oś. Z mniejszą baterią samochód waży o 100 kg mniej niż topowa odmiana - 1350 kg - co stawia małe Renault na równi z Fiatem 500e. Na początku produkcji dostępna będzie tylko topowa wersja, tańsze warianty wejdą na rynek nieco później.

Na pełnym ładowaniu nowe Renault ma deklarowany zasięg 400 km w mocniejszej wersji i 300 km w słabszych. Dla porównania Fiat 500e ma deklarowany zasięg 320 km na baterii 42 kWh.

Maksymalnie 150 KM i dwie pojemności baterii z zasięgiem do 400 km - takie parametry będzie mieć Renault 5 E-Tech.

Tworząc całkowicie nową architekturę, Renault skorzystało z okazji aby wyposażyć 5 E-Tech w najnowsze, chłodzone cieczą akumulatory niklowo-manganowo-kobaltowe. Zaletą tego rozwiązania jest większa gęstość energii, a zastosowany zestaw akumulatorów 52 kWh składa się z zaledwie czterech oddzielnych modułów wewnętrznych, w przeciwieństwie do dwunastu w Megane E-Tech, co zapewnia niewielką oszczędność masy i zwiększenie zasięgu.

Nowa “piątka” jest samochodem budżetowym, dlatego producent zdecydował się na zastosowanie bardziej konwencjonalnej architektury 400V zamiast droższej 800V. Mimo wszystko moc ładowania do 100 kW pozwala uzupełnić baterię do 80% w około 30 minut. Po raz pierwszy w Renault pojawiły się funkcjonalności V2G (Vehicle-to-grid; oddawanie energii do sieci np. domowej) i V2L (Vehicle-to-load; możliwość zasilania urządzeń przenośnych o mocy do 3700 W).

2024 Renault 5 E-Tech wnętrze
20
Reklama

Produkcyjny model 5 E-Tech jest mocno inspirowany zarówno konceptem z 2021 roku jak i oryginalnym Renault 5 - widać to w proporcjach oraz prostych liniach nadwozia. Zastosowano niezwykle modernistyczne oświetlenie - pionowe tylne i “pływające” przednie lampy w całości wykonane w technologii LED. 18-calowe koła z oponami 195 mm są standardem w każdej z trzech wersji wyposażenia i dobrze komponują się ze stylizowaną na retro karoserią. Odtworzono też kultowy wlot powietrza na masce, który w tym przypadku ma funkcję wyświetlacza poziomu naładowania baterii.

Pod względem designu Renault 5 E-Tech mocno nawiązuje do oryginału z 1972 roku oraz jego późniejszych wersji sportowych.

Wewnątrz zaprojektowano deskę rozdzielczą złożoną z dwóch ekranów z kwadratowymi wskaźnikami i nawiewami naśladującymi wzór z reflektorów zewnętrznych. Fotele nawiązują do legendarnego R5 Turbo, a użyte w całej kabinie materiały pochodzą w dużym stopniu z recyklingu. Na przykład w modelu Techno dżinsowa tapicerka foteli, drzwi i deski jest wykonana między innymi z przetworzonych butelek PET. Informacje są wyświetlane na dwóch 10-calowych ekranach z wbudowanym wsparciem Google i ChatGPT. Akustyczna przednia szyba i technologia "inteligentnego kokonu" mają redukować niepożądany hałas w kabinie, a standardowa pompa ciepła poprawia komfort pasażerów i ogólną wydajność.

2024 Renault 5 E-Tech wskaźnik ładowania
20

Na początku sprzedaży będzie pięć dostępnych kolorów nadwozia: oprócz czarnego i białego jest to Midnight Blue i nieco bardziej ekstrawaganckie Pop YellowPop Green (opcje dwukolorowe są w przygotowaniu). W pierwszej fazie produkcji gama dodatków będzie dość ograniczona, ale Renault chce ją rozbudowywać nawet w najmniejszych detalach. Chociażby dźwignia kierunku jazdy przy kierownicy - jako jeden z wielu elementów drukowanych w 3D można ją sobie zmienić na element naśladujący szminkę…

Gama Renault 5 E-Tech zaczyna się od wersji wyposażenia Evolution, a kolejne to Techno i Iconic Five. Niestety pierwsze auta trafią na drogi dopiero w przyszłym roku. Planowane wprowadzenie tego modelu do Polski to luty 2025.

2024 Renault 5 E-Tech - podstawowe dane

Silnik: elektryczny, napęd na przód
Moc: 150 KM
Moment obrotowy: 245 Nm
Masa: 1450 kg
Stosunek moc/masa: 103 KM/tonę
0-100 km/h: <8s
Prędkość: 150 km/h
Zasięg: 400 km (WLTP)
Cena: bd

Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Rolls-Royce Phantom Centenary Private Collection design
Rolls-Royce / Phantom
Nowy Rolls-Royce Phantom Centenary – luksusowa ikona na stulecie marki

Rolls-Royce świętuje 100 lat Phantoma limitowaną, wyjątkową edycją Centenary Private Collection.

23 października 2025
2026 Porsche Macan GTS premiera
Porsche / Macan
Wariant GTS uzupełnia gamę elektrycznego Porsche Macan

Między Macana 4S i Turbo Porsche wprowadza nowy wariant GTS o typowo sportowym charakterze.

21 października 2025
Ferrari SC40 design
Ferrari / SC40
Ferrari SC40 - unikat na miarę legendy F40

Dział projektów specjalnych Ferrari przedstawia SC40 - one-off jawnie inspirowany kultowym F40.

20 października 2025
2026 Alfa Romeo Tonale prezentacja
Alfa Romeo / Tonale
Nowa Alfa Romeo Tonale - więcej stylu, technologii i emocji

Stylowy SUV Alfy Romeo przeszedł lifting obejmujący wygląd, wyposażenie i technologie pokładowe.

20 października 2025
2026 Cupra Formentor VZ5 prezentacja
Cupra / Formentor
Pięć cylindrów wraca pod maskę Formentora - Cupra przywraca model VZ5

Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.

16 października 2025
Honda NSX italdesign koncept
Honda / NSX
Honda NSX powróci? Mamy oficjalną zapowiedź!

Studio Italdesign wkrótce zaprezentuje nowy projekt inspirowany kultowym japońskim supersamochodem.

15 października 2025
Bańka i Możdżer - koncert
Kultura
Bańka i Możdżer w Archicom Collection – kultura premium pełna poezji

Małgorzata Bańka i Leszek Możdżer zaprezentowali album „Będę drżała” w galerii Archicom Collection w Warszawie.

15 października 2025
Mercedes-Benz Vision Iconic koncept
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Iconic - pomost między tradycją, a nowoczesnością

Mercedes chwali się własną wizją mobilności… w postaci steampunkowego konceptu rodem z filmu sci-fi.

14 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ferrari Elettrica EV platforma
Ferrari / Elettrica
Ferrari Elettrica na horyzoncie. Poznaliśmy parametry architektury EV

Ferrari przedstawiło szczegóły nowej autorskiej platformy dedykowanej do samochodów elektrycznych.

13 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025
2026 Aston Martin DB12 S coupe
Aston Martin / DB12
Nowy Aston Martin DB12 S ma mniej masy, więcej mocy i lepszą dynamikę

Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.

8 października 2025