Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche przedstawia plany na przyszłość i zapowiada nowe elektryki

Po 2025 roku 80% sprzedaży Porsche będą stanowiły elektryki - tak twierdzi centrala firmy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 lipca 2022
Porsche przedstawia plany na przyszłość
4

Podczas prezentacji na Capital Markets Day przedstawiciele Porsche rzucili nowe światło na plany i cele produktowe firmy w najbliższych latach. Większość informacji dotyczy procesu elektryfikacji, która stopniowo obejmie całą gamę modelową, a każdy istniejący model spalinowy będzie jeden do jednego zastąpiony odpowiednikiem EV. Gdzieś po drodze Niemcy wprowadzą na rynek siódmą linię modelową, czyli dużego i luksusowego SUV-a o nieznanej jeszcze nazwie. Porsche stawia sobie za cel, aby do 2030 roku 80% sprzedaży stanowiły pojazdy elektryczne i ma nadzieję, że do tego samego roku będzie funkcjonować z neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla łańcuchem dostaw.

Porsche zachęcone sukcesem Taycana, który sprzedaje się lepiej niż 911, zaczęło pracę nad wdrożeniem nowego modelu - elektrycznego SUV-a o kodowej nazwie “K1” plasującego się powyżej Cayenne. Samochód ten ma być bardziej sportowy niż Cayenne i skorzysta z najnowszej platformy SSP Sport - pochodnej platformy SSP używanej przez Audi i Volkswagena, a wkrótce także Bentleya.

Porsche Taycan
4

Architektura SSP Sport będzie wykorzystywać technologie nowej generacji, które są opracowywane w ramach programu Artemis Grupy VW, ale będzie też rozwijać się we własnym specyficznym kierunku, dając Porsche dokładnie taką charakterystykę jakiej ta marka wymaga. Wpłynie to na rozwój platformy zarówno pod względem sprzętowym, jak i programowym, a także ułatwi Porsche opracowanie przyszłych technologii akumulatorów, nowych silników elektrycznych chłodzonych olejem oraz architektury elektrycznej 900V. Niektóre elementy tych nowych technologii można było już zobaczyć w samochodach koncepcyjnych Porsche, takich jak Mission R pokazany podczas ubiegłorocznych targów motoryzacyjnych IAA w Monachium.

Następna generacja PanameryTaycana także powstanie już według nowej architektury, ale to na razie pieśń przyszłości i plan na drugą połowę obecnej dekady. Do tego czasu Taycan nadal będzie bazował na płycie J1, która jest czymś w rodzaju eksperymentu niż platformą o zastosowaniu długoterminowym. Z kolei Panamera zachowa dotychczasową platformę MSB przeznaczoną pierwotnie dla samochodów typowo spalinowych.

Porsche Mission R na torze
4

Porsche potwierdziło również nadejście elektrycznej serii 718 w 2025 roku. Mniej więcej w tym samym czasie na rynku powinny się pojawić konkurencyjne modele od Alpine i Lotusa. Miłośnicy 911 na razie mogą spać spokojnie - ikona pozostanie spalinowa tak długo jak to możliwe. Elektryfikacji jednak całkowicie nie uniknie, a pierwsza hybrydowa wersja pojawi się na rynku w ciągu maksymalnie dwóch lat.

Reklama

Nowy Macan także będzie elektryczny, ale jego konstrukcja opiera się na wspólnej z Audi platformie PPE, a nie na SSP Sport. Model ten jest już w zaawansowanej fazie rozwoju, ale ze względu na opóźnienia wynikające z kłopotów grupy VW z rozwojem specjalistycznego oprogramowania CARIAD, wprowadzenie go na rynek ma być opóźnione. Przełoży się to także na opóźnienie wdrożenia nowych modeli Audi Q6 i Q6 e-tron. Następny Cayenne również będzie miał napęd elektryczny i będzie korzystał z platformy PPE.

Elektryczny Porsche Macan
4

Następcy Panamery i Cayenne to jeszcze dość odległa przyszłość, dlatego Porsche planuje przeprowadzić gruntowne liftingi obu tych modeli zachowując ich spalinowy charakter tak długo jak to możliwe. Odświeżone wersje mogą dość znacznie różnić się poszyciem zewnętrznym, ale od strony technicznej będą tylko lekko unowocześnione, co pozwoli firmie w spokoju przygotowywać ich elektrycznych następców i wprowadzić ich w odpowiednim momencie. Tak samo Porsche postępuje obecnie z modelami 718 i Macan.

A co z modelami GT? Tutaj będą miały znaczenie inwestycje w syntetyczne paliwa. Ponieważ te modele są niezwykle ważne zarówno dla marki, jak i dla jej marży, Porsche już teraz zaczyna przygotowywać się do nowego ekosystemu, w którym samochody spalinowe będą w mniejszości. Poza zapewnieniem spójnego i solidnego zaopatrzenia dla programów wyścigowych, centrów doświadczeń i klientów Porsche, neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla produkcja i spalanie e-paliw nie powinny mieć wpływu na realizację celów Porsche dotyczących zerowej emisji dwutlenku węgla netto. Innymi słowy, jest szansa na zachowanie sportowych odmian 911 o wiele dłużej niż w przypadku konkurencji.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X jest mocniejsza i szybsza od Ferrari F80

Flagowe Corvette ZR1X już tu jest i ma dokładnie tak ogromną moc jakiej się spodziewaliśmy.

19 czerwca 2025
Ferrari 296 Speciale Piloti premiera
Ferrari / 296 Speciale
Ferrari 296 Speciale Piloti - 880 KM których i tak nie możesz kupić

Ferrari prezentuje wersję specjalną 296 Speciale przeznaczoną dla bardzo wąskiej grupy odbiorców.

17 czerwca 2025
GMA special vehicles zapowiedź
GMA
Tego lata poznamy dwa nowe supersamochody Gordon Murray Automotive

Dwa nowe “modele specjalne” GMA już czekają na sierpniowy debiut podczas Monterey Car Week.

17 czerwca 2025
Nürburgring 24h 2025 zapowiedź
Nürburgring 24h
Nürburgring 24h 2025 - 141 aut w najtrudniejszym wyścigu sezonu

Jeśli po Le Mans nie macie dość długodystansowych emocji, w ten weekend startuje Nürburgring 24h.

17 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Le Mans 24h 2025 - zwycięski marsz Ferrari. Trzeci triumf z rzędu

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.

16 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

14 czerwca 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

14 czerwca 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025