Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
BMW opublikowało wszystkie informacje na temat zupełnie nowej generacji crossovera X2.
Koncern BMW jako pierwszy pokazał światu samochód typu SUV-coupe - było to pierwsze X6 debiutujące w 2008 roku. Od tamtej pory ten typ nadwozia pojawia się we wszystkich segmentach SUV-ów i crossoverów i wydaje się wciąż zyskiwać na popularności. Po raz pierwszy BMW zastosuje tę formułę także do najmniejszego X2, którego cennik rozpoczyna się od kwoty 195 000 zł. Model ten będzie rywalizował głównie z Audi Q3 i Mercedesem GLA. W gamie znajdą się wersje mild hybrid, EV oraz sportowe M35i o mocy 300 KM.
Nowy wygląd to jedno, ale całkowicie inne są także wymiary drugiej generacji X2. Auto mierzy 4554 mm długości, 1845 mm szerokości i 1590 mm długości, a także ma większy rozstaw i rozmiar kół (19 cali). Najbardziej widowiskową częścią nowego designu są przednie nerki, które mogą być podświetlane (opcja dodatkowa). Elektryczny model iX2 dodatkowo jest wyposażony w elementy polepszające aerodynamikę jak chowające się w drzwiach klamki czy zaślepiony przedni grill. Dzięki temu elektryczny crossover BMW ma współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,25 Cx, gdy wersje benzynowe osiągają 0,27 Cx.
Nowe BMW X2 dzieli płytę podłogową UKL2 z poprzednikiem, choć zastosowano pewne zmiany w zawieszeniu i kinematyce. Część podzespołów jest sztywniejsza i lżejsza, aby poprawić reakcję na ruchy kierownicy. Jednym z elementów wyposażenia dodatkowego nowego X2 jest pakiet Adaptive M z amortyzatorami o selektywnej częstotliwości odbicia. Pakiet ten łączy się z obniżonymi o 15 mm, sportowymi sprężynami.
Gama silnikowa na polskim rynku obejmie trzy wersje spalinowe i jedną elektryczną. Podstawowy silnik benzynowy to 1.5 turbo z modułem mild hybrid o łącznej mocy 170 KM (sDrive 20i) i napędem na przednią oś. Będzie też czterocylindrowy turbodiesel o mocy 150 KM (sDrive18d) oraz topowe X2 M35i z napędem xDrive.
Najtańszy jest wariant sDrive20i kosztuje od 195 000 zł. Za turbodiesla trzeba zapłacić minimum 10 000 zł więcej, a usportowione M35i rozpoczyna się od 275 000 zł. Model ten ma pod maską znacznie mocniejszy silnik 2.0 turbo (B48) 300 KM i 400 Nm. Jak na ironię, auto będzie mieć 6 KM mniej niż poprzednik, a z czasem przyspieszenia do 100 km/h na poziomie 5,4 s będzie aż o pół sekundy wolniejsze. Wszystkie spalinowe odmiany BMW X2 współpracują z 7-stopniową skrzynią automatyczną DCT, a dodatkowo M35i posiada dyferencjał o ograniczonym poślizgu i napęd o zmiennej proporcji rozdziału mocy pomiędzy osie.
Elektryczny wariant iX2 jest tylko odrobinę tańszy niż M35i - kosztuje od 267 000 zł. Standardem są w nim silniki eDrive piątej generacji - po jednym na oś - generujące łącznie 313 KM i 494 Nm. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 5,6 s, więc jest szybszy niż podobny Mercedes EQA350, a oferuje zbliżony zasięg wynoszący od 417 do 449 km w zależności od warunków.
Bateria BMW iX2 o pojemności 64.8 kWh znajduje się w podłodze auta. Uzupełnienie energii od 10 do 80% przy maksymalnej mocy ładowania 130 kW trwa 29 minut. Dodatkowo iX2 posiada specjalne wzmocnienia strukturalne w przedniej części nadwozia, gdzie normalnie znajdowałby się silnik spalinowy.
Większy rozstaw osi i kół przekłada się na więcej przestrzeni w kabinie, a system multimedialny najnowszej generacji iDrive 9 zastąpił lekko nieaktualny system iDrive 6 w poprzedniku. Dwa ekrany - pierwszy o przekątnej 10,25 cala i drugi dotykowy 10,7 cala - zgrupowano pod jedną, zakrzywioną taflą szkła. Najnowszy iDrive ma być znacznie bardziej przejrzysty niż dotychczas - wiele funkcji ma swoje skróty, a liczbę podmenu zredukowano do minimum.
W temacie obsługi pojawiła się jedna wielka zmiana. Nowe X2 nie posiada już tradycyjnego joysticka systemu iDrive, a całość obsługi odbywa się z poziomu dotykowego ekranu. Nawigacja w chmurze, pokładowy sklep z aplikacjami i system gier sterowany smartfonem należą do najważniejszych rozwiązań technicznych, a system ostrzegania przed kolizją z przodu i wykrywanie rowerzystów należą do standardowego zestawu systemów wspomagających jazdę.
Konfigurator nowego BMW X2 jest już dostępny na stronie BMW Polska. Auta można zamawiać, ale pierwsze egzemplarze pojawią się w kraju w marcu przyszłego roku.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Z pomocą AI Pirelli opracowało nową oponę z serii P Zero - bezpieczniejszą i bardziej wydajną.
Flagowy hipersamochód Aston Martin Valhalla przechodzi ostatnie szlify przed rozpoczęciem produkcji.
W świecie wyśrubowanych norm emisji Cosworth potrafi budować wolnossące V8 i V12. Jak oni to robią?
Nowy Vanquish Volante kończy gruntowne odświeżenie “tradycyjnej” gamy Aston Martina.
Porsche 911 Turbo przejdzie w tym roku duży lifting. Wniesie on dużo nowości, w tym napęd hybrydowy.
Nadjeżdża Alfa Romeo Stelvio drugiej generacji z napędem spalinowym, hybrydowym lub elektrycznym.
Nowa Multistrada V4 Pikes Peak, Multistrada V4 S oraz Multistrada V2 S ruszają po Polsce. Chcesz je przetestować?
Podczas czerwcowego Nürburgring 24H może dojść do głośnej premiery nowego Golfa GTI Clubsport S.
Do oferty nowego Bugatti dołączył pakiet Équipe Pur Sang inspirowany wyścigowym dziedzictwem marki.
W ciągu następnych 10 lat Bentley ma w planach całą plejadę nowych modeli z silnikami spalinowymi.
Tegoroczny Festival of Speed skupi się na F1, a szczególne miejsce w jej historii ma Gordon Murray.
Napęd na tył, 540 KM i design wprost nawiązujący do kultowego hot hatcha - to Renault 5 Turbo 3E.