Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Hybrydowa Honda HR-V ma szansę namieszać wśród crossoverów

Crossovery segmentu C zawładnęły już niemal każdą marką w Europie. Dołącza do nich Honda z HR-V.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

1 lipca 2022
Honda HR-V
14

O HR-V zdążyliśmy już zapomnieć. Końcem lat 90. wbiła się w pamięć swoją oryginalną stylistyką jednego z pierwszym sportowo nacechowanych crossoverów, dostępnych także - co ciekawe - w trzydrzwiowej odmianie. Dostępny był także napęd 4x4. Po latach trzeba przyznać, że było to odważne zagranie, ale po samochodzie nie widać, że obchodzi właśnie ćwierćwiecze przedstawienia auta koncepcyjnego. Po siedmiu latach przerwy w oferowaniu HR-V, w 2013 roku, Japończycy znów o sobie przypomnieli, choć w Europie na przestrzeni ostatnich lat nie był to sprzedażowy hit. Jak będzie z najnowszym HR-V? 

Honda HR-V Advanced Style 1.5 e:HEV e-CVT - widok z tyłu

Honda bez wątpienia będzie próbowała kupić klienta designem - coś, co czyni od kilku lat, bo w ofercie producent w zasadzie nie ma już przeciętnych stylistycznie samochodów. HR-V otrzymał agresywny front z wysoko poprowadzoną maską i masywną atrapą chłodnicy. Testowana odmiana Advanced Style to przede wszystkim wspomniany grill w połyskującej czerni, z trzema paskami kojarzącymi się… dziś wygodniej powiedzieć, że z BMW serii M. To wersja najwyżej pozycjonowana i oferująca już niemal wszystko w standardzie. Ciężko się dziwić, w końcu wyceniono ją na blisko 160 000 zł. Elementy więc takie jak dostęp bezkluczykowy, bezprzewodowy Apple CarPlay / Android Auto, systemy bezpieczeństwa monitorujące otoczenie samochodu i dbające o pozostanie na pasie ruchu, reflektory full LED, podgrzewana kierownica i fotele czy ładowanie indukcyjne telefonu - absolutnie nie są zaskoczeniem. Design potrafi do siebie przyciągnąć także atrakcyjną linią boczną, opadającą ku tyłowi, choć używanie określenia “coupe” będzie tu już raczej nieco na wyrost. Uwagę zwraca stosunkowo niska powierzchnia szyb względem całych drzwi, co nie przeszkadza w eksploatacji, ale nie jest typowym zagraniem ze strony stylistów crossoverów. Podobnie rzecz ma się z ukrytą tylną klamką w słupku C - coś, co Honda lubi i praktykuje już od lat. HR-V to dwukolorowe nadwozie, które w przypadku szarości i czerni wygląda nieźle, ale inne kombinacje mogą okazać się już zbyt pstrokate. Projektanci rozweselili testowane auto czerwonym paskiem przy listwach progowych, co trochę trąci upiększaniem na siłę, ale może i jest to metoda na wyzbycie się wrażenia morza blachy na drzwiach. Tył jest dość kontrowersyjny, choć dymione lampy poprowadzone przez całą szerokość auta mogą się podobać. Przycięta klapa ze spoilerem nadają charakteru, a liczne przecięcia sprawiają, że jest tu na czym zawiesić oko.

Dwukolorowe nadwozie Honda HR-V Advanced Style
14

Wysoki prześwit (blisko 19 cm) to chyba rekord w tej klasie i HR-V nie boi się gruntowej drogi czy krawężników. Widać to też po 18-calowych obręczach, które wyglądają nieźle, jednocześnie będąc dalekimi od montowanych dziś 20, 21 czy 22-calowych odpowiedników w wielu innych crossoverach. Z pewnością mniejsza obręcz sprzyja bardziej śmiałej, miejskiej eksploatacji. HR-V polubi się jednak także z trasą, bo po pierwsze - umożliwia pasażerom spakowanie się na dłuższy weekend, nawet przy szczelnym wypełnieniu kabiny współtowarzyszami. 320 litrów może nie robi kolosalnego wrażenia, za to kufer jest foremny, no i warto pamiętać, że to hybryda. Nie brak też pojemnika pod podłogą na podręczne przedmioty, ledowego oświetlenia czy zabudowanego subwoofera z lewej strony. Pomyśleć trzeba będzie jedynie o odpowiednim usadzeniu pasażerów w zależności od wzrostu. Wyżsi osobnicy lepiej będą się czuli z przodu. Tylna kanapa, z uwagi na opadający dach, nie pomieści osób wyższych niż 190 cm, za to Honda oferuje mnóstwo przestrzeni na nogi. Siedzący z tyłu mają do dyspozycji też dwa nawiewy, gniazda USB, cupholdery w podłokietniku, czy kieszenie w oparciach przednich foteli. Brakuje za to większych kieszeni w drzwiach, w których zmieścicie tylko małą butelkę z napojem. Tylne siedzenia to także charakterystyczne dla Hondy Magic Seats, dzięki którym możemy ustawiać je w dowolny sposób, podnosić, rozkładać, aby stworzyć sobie wygodną przestrzeń do transportu np. wyższego kwiatka w doniczce.

Magic seats Honda HR-V
14

Przed kierowcą siedzącym na bardzo wygodnym i odpowiednio regulowanym fotelu, znajdują się częściowo wirtualne zegary. Częściowo, ponieważ prędkościomierz pozostał analogowy - dziwne, ale ceni się. Dwa ekrany (ten od obrotomierza oraz centralny) są czytelne i łatwe w obsłudze. Ekran centralny również sprzyja wygodnej eksploatacji, nie zawiesza się przy dotykowym sterowaniu i trudno o bardziej intuicyjne rozwiązanie.

Honda HR-V - zegary
14
Reklama

Umieszczony niżej panel klimatyzacji to klasyk, który równie dobrze mógłby być zastosowany dekadę temu. Jest to jednak zaleta, bo czytelne wskaźniki i łatwe w obsłudze pokrętła od temperatury (wyobraźcie sobie małe guziki lub co gorsza dotykowe sterowanie zimą, kiedy wsiadacie do auta w rękawiczkach) to rozwiązanie najprostsze i najlepsze. Okolice dźwigni zmiany biegów przyozdobiono kolorowymi wstawkami, co nie wygląda najgorzej. Materiały także są przyjemne w dotyku, a guziki i ich opisy - najprostsze z możliwych, co jest domeną Japończyków od lat. Centralną część deski rozdzielczej dekoruje też panel z miękkiego tworzywa (w tym przypadku jasnego, kontrastującego), który wygląda naprawdę dobrze. Uwagę zwraca też nietypowa regulacja nawiewów, osobnymi pokrętłami.

Honda HR-V Advanced Style - wnętrze
14

Pod maską znalazł się układ hybrydowy, znany m.in. z modelu Jazz. Benzynowa wolnossąca jednostka 1.5 oferuje 107 KM131 Nm momentu obrotowego, a systemowo, wraz z silnikiem elektrycznym, auto oddaje kierowcy do władania 131 KM, sprzęgnięte z bezstopniową skrzynią CVT. Do setki samochód rozpędza się w ponad 10 sekund, więc ciężko mówić tu o szaleństwach. Zaskakuje za to spalanie - w mieście naprawdę nie jest wielkim trudem operować w okolicach 5 litrów a nawet zejść poniżej tej wartości. Styl jazdy robi swoje, ale także odzyskiwanie energii i jak do tego się przykładamy (manetkami za kierownicą regulujemy siłę rekuperacji).

Honda HR-V - sylwetka auta
14

Jazda autostradowa to 6 litrów przy 120 km/h i 6,5 przy 140. Nieźle. Tam jednak irytować będzie dynamika auta z tym silnikiem i generowany hałas przez pracę bezstopniowej przekładni. Na uwagę zasługuje za to komfortowe zawieszenie, raczej rzadko kojarzące się z Hondami. Tu jest miękko, przy jednoczesnej pewności prowadzenia, z zachowaniem jednak marginesu na fakt, że to jednak crossover. W trasie przeszkadza też hałas w kabinie, szczególnie powyżej 120 km/h.

Czy Honda to obecnie crossover segmentu C, którego można polecić potencjalnym klientom? Bez wątpienia może spodobać się designem i swoim japońskim stylem, solidnością. Szkoda, że w ofercie znajduje się wyłącznie jeden, hybrydowy wariant i na polskim rynku raczej się to nie zmieni. Mimo to uważam, że to niezły kandydat dla młodych rodzin, bo Honda jest atrakcyjna stylistycznie, całkiem wygodna, może niezbyt dynamiczna, ale trudno mówić tu o byciu zawalidrogą. Na uznanie zasługuje niebywała wręcz ekonomia oraz niemała, ale dobrze skalkulowana jak na to co oferuje w topowej wersji cena. 

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A110 R Ultime nurburgring
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime pobiło czas Porsche 991 Turbo S na Nürburgringu

Najszybsze Alpine A110 poprawiło się o 20 s względem wersji R. Może stąd cena 265 tys. euro…

7 lutego 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Ferrari 296 VS - Maranello pracuje nad następcą 488 Pista

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

7 lutego 2025
Alpine A390 spyshot
Alpine / A390
Elektryczny crossover Alpine A390 przyłapany podczas testów

Alpine A390 ma zadebiutować jeszcze w tym roku. Model ten bierze na celownik Polestara i Porsche.

6 lutego 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Pierwsze elektryczne Ferrari zadebiutuje w październiku 2025

Zgodnie z harmonogramem elektryfikacji, Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku.

6 lutego 2025
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH jest gotowy na Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

5 lutego 2025
Audi RS6 zmiana nazwy
Audi / RS6
Audi RS6 z V8 pod maską jeszcze nie znika z rynku

Audi znowu miesza w gamie. Seria A6 będzie kontynuowana, zatem RS6 zachowa V8 i napęd quattro.

4 lutego 2025
Cupra Raval spyshot
Cupra / Raval
Nadchodzi Cupra Raval - mały, przystępny elektryk z Hiszpanii

Jako odpowiedź na R5, a w mocniejszych wersjach na Alpine A290, Cupra Raval ma sporo do wygrania.

3 lutego 2025
Ford GT LMDh Le Mans
WEC
W 2027 roku Ford ponownie zmierzy się z Ferrari w Le Mans

Stawka wyścigu Le Mans coraz bardziej się zacieśnia. W 2027 do topowej klasy LMDh dołączy Ford.

31 stycznia 2025
Jannarelly Ælla-60 design
Jannarelly
Jannarelly życzy sobie 3,65 mln zł za przebudowane Ferrari 360

Designer Anthony Jannarelly stworzył modne retro-coupe na bazie Ferrari 360 i nazwał je Ælla-60.

31 stycznia 2025
Polestar Arctic Circle seria
Polestar
Polestar rozszerza gamę projektów specjalnych Arctic Circle

Polestar 4 dołącza do “dwójki” i “trójki” w unikalnej, inspirowanej rajdami kolekcji Arctic Circle.

31 stycznia 2025
Morgan flagowiec teaser
Morgan / Plus Six
Morgan Plus Six odszedł, ale… będzie nowy sześciocylindrowy flagowiec

Morgan podzielił się informacjami na temat nowego modelu flagowego z sześciocylindrowym silnikiem.

30 stycznia 2025
BMW M3 CS Touring teaser
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS Touring - 300 km/h w rodzinnym stylu

Jedno z najlepszych szybkich kombi - BMW M3 Touring - właśnie dostało ostrzejszą wersję CS.

30 stycznia 2025