Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Podwójny debiut w BMW - poznaliśmy nowe X7 M60i i jego przełomowy design

Największy SUV w gamie M Performance zwiastuje jak będą wyglądać nowe flagowe modele BMW.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 kwietnia 2022
Nowe BMW X7 M60i
20

Wprowadzenie na rynek BMW X7 w 2018 roku wywołało niemałe poruszenie, ale nie samą wielkością i wspaniałością tego modelu, lecz swoimi nienaturalnie dużymi “nerkami” na przodzie. Jeszcze większym zdziwieniem było dla nas odkrycie jak wielu klientów było skłonnych kupić ten samochód. Po 4 latach całkiem niezłej sprzedaży (choć na rynkach poza Europą, to trzeba przyznać) zaprezentowano X7 po liftingu, które również wnosi sporo świeżości w stylizacji i jednocześnie zapowiada wygląd kolejnej serii 7 i nowego SUV-a XM.

Zasadnicze elementy stylistyki X7 pozostaną w dużej mierze takie same - duża, siedmioosobowa kabina i klasyczna sylwetka SUV-a pozostaną niezmienione, ale detale stylistyczne przedniego pasa i wnętrza zostały znacznie unowocześnione. Zacznijmy od zewnątrz, gdzie pojawiły się nowe, dzielone reflektory, które będą obecne w większości produktów BMW klasy premium, w tym w nowym sedanie serii 7. Górne części oświetlenia w X7 zawierają światła do jazdy dziennej i kierunkowskazy, a główne zespoły reflektorów znajdują się bezpośrednio pod nimi w osobnych kloszach.

BMW X7 M60i - reflektory
20

Wydzielone klosze główne są przyciemnione, ale nie całkowicie ukryte w przednim pasie. Zamiast tego wkomponowano je w zespół elementów razem z otworami wentylacyjnymi, których zadaniem jest łagodzenie zawirowań powietrza tworzących się w okolicy kół i nadkoli. Od tego miejsca dolna część zderzaka jest mniej skomplikowana niż poprzednio, z dużymi, geometrycznymi elementami maskującymi, które kontrastują z ekstremalnymi proporcjami grilla i reflektorów. W niektórych modelach pionowe żeberka przedniego grilla mogą być podświetlane.

Główna część nadwozia to po prostu bryła zaadaptowana z przedliftowego X7, więc nie zastosowano tu żadnych radykalnych zabiegów stylistycznych jak w nowej serii 2 Active Tourer, czy iX. Wzięte wprost z poprzednika elementy jak progi i zderzak tylny wystarczająco dobrze komponują się z nową przednią częścią auta. Delikatnie zmieniły się tylne światła - nie chodzi nawet o kształt, ale o wnętrze, które ma bardziej delikatną grafikę z efektem 3D.

BMW X7 M60i - tylne światła
20

Gama silników została ograniczona do trzech opcji, na czele z nowym M60i M Performance napędzanym silnikiem V8. Dwie pozostałe propozycje to sześciocylindrowe jednostki z układem mild-hybrid. M60i jest jedyną opcją spod znaku M, bo na rynku europejskim nie jest oferowany model M50d z 3-litrowym dieslem z czterema turbinami. Pomimo większej liczby na tylnej klapie, M60i generuje taką samą moc 530 KM z podwójnie turbodoładowanego V8 4.4 l, ale sam silnik został nieznacznie zmodernizowany. Zmiany obejmują kilka szczegółów wokół napędu wału korbowego, pompy oleju i turbosprężarki. Zintegrowano również układ hybrydowy typu mild hybrid, który dodaje do V8 mały silnik elektryczny o mocy 12 KM pracujący na zasilaniu 48V, wraz z systemem ISG.

BMW X7 M60i - podwójnie doładowany silnik V8
20
Reklama

Jak zwykle w przypadku takich układów nie można mocy silnika-generatora po prostu dodać do ogólnej mocy auta, bo jego praca odbywa się w momentach, gdy V8 jest dalekie od szczytu swoich możliwości. Na papierze moc jest więc taka sama, ale powinna nastąpić poprawa reakcji silnika na gaz podczas startu z niskich obrotów. Układ mild hybrid w pewnym stopniu niweluje też turbodziurę, która w przypadku X7 M60i i tak jest z reguły niewielka. W efekcie 530-konny SUV ważący 2565 kg potrafi przyspieszać do 100 km/h w 4,7 s, co jest imponującym wynikiem.

BMW mocno popracowało też nad sześciocylindrową, benzynową jednostką B58, która w tej wersji niedługo trafi do mniejszych modeli. Główne elementy silnika pozostały takie same, w tym zamknięty blok, podwójny Vanos oraz system Valvetronic, ale skupiono się przede wszystkim na procesie spalania mieszanki w cylindrach. Silnik pracuje teraz w cyklu Millera, co poprawia wydajność turbosprężarek, obniża szkodliwą emisję i spalanie w szerokim zakresie obrotów.

Zmodyfikowany układ rozrządu nie tylko zapewnia niższą emisję, ale także maksymalizuje ilość energii jaka może być oddana do układu mild hybrid. Sporą nowością jest też elektroniczne sterowanie podwójnym Vanosem, dzięki któremu komputer decyduje o czasie i zakresie otwarcia zaworów w zależności czy priorytetem są osiągi czy niskie spalanie. W efekcie silnik dostał całkiem duży zastrzyk mocy, bo generuje 380 KM (+47 KM) i 520 Nm (+70 Nm) z opcją chwilowego podniesienia do 540 Nm gdy mały silnik elektryczny wkracza do akcji. W Europie większe znaczenie będzie miał model 40d z jednostką wysokoprężną o mocy 340 KM i potężnym momencie obrotowym 720 Nm. Wszystkie silniki są połączone z systemem napędu na wszystkie koła xDrive oraz ośmiobiegową skrzynią biegów ZF. Technologie układu jezdnego takie jak aktywna korekta przechyłów oraz zawieszenie pneumatyczne ponownie są standardem wszystkich wersji. Do modeli 40i oraz 40d można dokupić układ tylnej osi skrętnej, który w M60i jest w standardzie.

Nowe wnętrze BMW X7 M60i
20

BMW przeprowadziło gruntowną modernizację wnętrza, wprowadzając zupełnie nową deskę rozdzielczą i konsolę środkową, w której dominuje znany z iX interfejs z zakrzywionym ekranem. Górna część deski rozdzielczej została całkowicie przeprojektowana - zniknęły przyciski klimatyzacji, a całość ma bardziej dwuwymiarowy charakter. Klimatyzacją jak i innymi funkcjami samochodu steruje się za pośrednictwem głównego ekranu dotykowego o przekątnej 14,9 cala, który można również obsługiwać za pomocą standardowego kontrolera zamontowanego między fotelami. Zniknął tradycyjny, wystający wybierak automatycznej skrzyni, a zastąpiono go pokrętłem na konsoli środkowej na wzór BMW iX.

Jak widać lifting BMW X7 przyniósł naprawdę wiele zmian. Być może te informacje, które przecież dotyczą siedmiomiejscowego SUV-a, będą w tym momencie bezużyteczne dla większości czytelników naszej strony, ale zastosowane w tym samochodzie rozwiązania - te udane i te bardziej kontrowersyjne - wkrótce pojawią się w każdym innym dużym BMW. Następna w kolejce czeka nowa seria 7 w formie tradycyjnej limuzyny jak i elektrycznego wariantu i7, więc odświeżone X7 stanowi dla BMW realną wizję najbliższej przyszłości.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025