Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Podwójny debiut w BMW - poznaliśmy nowe X7 M60i i jego przełomowy design

Największy SUV w gamie M Performance zwiastuje jak będą wyglądać nowe flagowe modele BMW.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 kwietnia 2022
Nowe BMW X7 M60i
20

Wprowadzenie na rynek BMW X7 w 2018 roku wywołało niemałe poruszenie, ale nie samą wielkością i wspaniałością tego modelu, lecz swoimi nienaturalnie dużymi “nerkami” na przodzie. Jeszcze większym zdziwieniem było dla nas odkrycie jak wielu klientów było skłonnych kupić ten samochód. Po 4 latach całkiem niezłej sprzedaży (choć na rynkach poza Europą, to trzeba przyznać) zaprezentowano X7 po liftingu, które również wnosi sporo świeżości w stylizacji i jednocześnie zapowiada wygląd kolejnej serii 7 i nowego SUV-a XM.

Zasadnicze elementy stylistyki X7 pozostaną w dużej mierze takie same - duża, siedmioosobowa kabina i klasyczna sylwetka SUV-a pozostaną niezmienione, ale detale stylistyczne przedniego pasa i wnętrza zostały znacznie unowocześnione. Zacznijmy od zewnątrz, gdzie pojawiły się nowe, dzielone reflektory, które będą obecne w większości produktów BMW klasy premium, w tym w nowym sedanie serii 7. Górne części oświetlenia w X7 zawierają światła do jazdy dziennej i kierunkowskazy, a główne zespoły reflektorów znajdują się bezpośrednio pod nimi w osobnych kloszach.

BMW X7 M60i - reflektory
20

Wydzielone klosze główne są przyciemnione, ale nie całkowicie ukryte w przednim pasie. Zamiast tego wkomponowano je w zespół elementów razem z otworami wentylacyjnymi, których zadaniem jest łagodzenie zawirowań powietrza tworzących się w okolicy kół i nadkoli. Od tego miejsca dolna część zderzaka jest mniej skomplikowana niż poprzednio, z dużymi, geometrycznymi elementami maskującymi, które kontrastują z ekstremalnymi proporcjami grilla i reflektorów. W niektórych modelach pionowe żeberka przedniego grilla mogą być podświetlane.

Reklama

Główna część nadwozia to po prostu bryła zaadaptowana z przedliftowego X7, więc nie zastosowano tu żadnych radykalnych zabiegów stylistycznych jak w nowej serii 2 Active Tourer, czy iX. Wzięte wprost z poprzednika elementy jak progi i zderzak tylny wystarczająco dobrze komponują się z nową przednią częścią auta. Delikatnie zmieniły się tylne światła - nie chodzi nawet o kształt, ale o wnętrze, które ma bardziej delikatną grafikę z efektem 3D.

BMW X7 M60i - tylne światła
20

Gama silników została ograniczona do trzech opcji, na czele z nowym M60i M Performance napędzanym silnikiem V8. Dwie pozostałe propozycje to sześciocylindrowe jednostki z układem mild-hybrid. M60i jest jedyną opcją spod znaku M, bo na rynku europejskim nie jest oferowany model M50d z 3-litrowym dieslem z czterema turbinami. Pomimo większej liczby na tylnej klapie, M60i generuje taką samą moc 530 KM z podwójnie turbodoładowanego V8 4.4 l, ale sam silnik został nieznacznie zmodernizowany. Zmiany obejmują kilka szczegółów wokół napędu wału korbowego, pompy oleju i turbosprężarki. Zintegrowano również układ hybrydowy typu mild hybrid, który dodaje do V8 mały silnik elektryczny o mocy 12 KM pracujący na zasilaniu 48V, wraz z systemem ISG.

BMW X7 M60i - podwójnie doładowany silnik V8
20
Reklama

Jak zwykle w przypadku takich układów nie można mocy silnika-generatora po prostu dodać do ogólnej mocy auta, bo jego praca odbywa się w momentach, gdy V8 jest dalekie od szczytu swoich możliwości. Na papierze moc jest więc taka sama, ale powinna nastąpić poprawa reakcji silnika na gaz podczas startu z niskich obrotów. Układ mild hybrid w pewnym stopniu niweluje też turbodziurę, która w przypadku X7 M60i i tak jest z reguły niewielka. W efekcie 530-konny SUV ważący 2565 kg potrafi przyspieszać do 100 km/h w 4,7 s, co jest imponującym wynikiem.

BMW mocno popracowało też nad sześciocylindrową, benzynową jednostką B58, która w tej wersji niedługo trafi do mniejszych modeli. Główne elementy silnika pozostały takie same, w tym zamknięty blok, podwójny Vanos oraz system Valvetronic, ale skupiono się przede wszystkim na procesie spalania mieszanki w cylindrach. Silnik pracuje teraz w cyklu Millera, co poprawia wydajność turbosprężarek, obniża szkodliwą emisję i spalanie w szerokim zakresie obrotów.

Zmodyfikowany układ rozrządu nie tylko zapewnia niższą emisję, ale także maksymalizuje ilość energii jaka może być oddana do układu mild hybrid. Sporą nowością jest też elektroniczne sterowanie podwójnym Vanosem, dzięki któremu komputer decyduje o czasie i zakresie otwarcia zaworów w zależności czy priorytetem są osiągi czy niskie spalanie. W efekcie silnik dostał całkiem duży zastrzyk mocy, bo generuje 380 KM (+47 KM) i 520 Nm (+70 Nm) z opcją chwilowego podniesienia do 540 Nm gdy mały silnik elektryczny wkracza do akcji. W Europie większe znaczenie będzie miał model 40d z jednostką wysokoprężną o mocy 340 KM i potężnym momencie obrotowym 720 Nm. Wszystkie silniki są połączone z systemem napędu na wszystkie koła xDrive oraz ośmiobiegową skrzynią biegów ZF. Technologie układu jezdnego takie jak aktywna korekta przechyłów oraz zawieszenie pneumatyczne ponownie są standardem wszystkich wersji. Do modeli 40i oraz 40d można dokupić układ tylnej osi skrętnej, który w M60i jest w standardzie.

Nowe wnętrze BMW X7 M60i
20

BMW przeprowadziło gruntowną modernizację wnętrza, wprowadzając zupełnie nową deskę rozdzielczą i konsolę środkową, w której dominuje znany z iX interfejs z zakrzywionym ekranem. Górna część deski rozdzielczej została całkowicie przeprojektowana - zniknęły przyciski klimatyzacji, a całość ma bardziej dwuwymiarowy charakter. Klimatyzacją jak i innymi funkcjami samochodu steruje się za pośrednictwem głównego ekranu dotykowego o przekątnej 14,9 cala, który można również obsługiwać za pomocą standardowego kontrolera zamontowanego między fotelami. Zniknął tradycyjny, wystający wybierak automatycznej skrzyni, a zastąpiono go pokrętłem na konsoli środkowej na wzór BMW iX.

Jak widać lifting BMW X7 przyniósł naprawdę wiele zmian. Być może te informacje, które przecież dotyczą siedmiomiejscowego SUV-a, będą w tym momencie bezużyteczne dla większości czytelników naszej strony, ale zastosowane w tym samochodzie rozwiązania - te udane i te bardziej kontrowersyjne - wkrótce pojawią się w każdym innym dużym BMW. Następna w kolejce czeka nowa seria 7 w formie tradycyjnej limuzyny jak i elektrycznego wariantu i7, więc odświeżone X7 stanowi dla BMW realną wizję najbliższej przyszłości.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Lotus Emeya moc ładowania
Lotus / Emeya
Lotus Emeya z rekordem mocy ładowania wśród EV

443 kW - tyle mocy Lotus wycisnął ze swojej elektrycznej architektury 800V w modelu Emeya.

19 listopada 2025
Porsche Cayenne Electric premiera
Porsche / Cayenne
Nowe Porsche Cayenne Electric - sport i luksus w elektrycznym SUV-ie

Z mocą 1156 KM nowe Cayenne w wersji Turbo jest najmocniejszym seryjnym Porsche w historii.

19 listopada 2025
McLaren 750S Project Viva premiera
McLaren / 750S
McLaren 750S Spider "Project Viva" - design skrojony pod Las Vegas

Podczas Grand Prix Las Vegas McLaren zaprezentuje wyjątkowy model 750S Spider od MSO.

17 listopada 2025
Cupra Leon VZ TCR premiera
Cupra / Leon
Cupra Leon VZ TCR - cywilna wersja torowego hot hatcha

Limitowany model Leon VZ TCR to najbardziej torowo nastawiona Cupra w historii.

17 listopada 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring Ocelot
Porsche / 911 GT3 Touring
Porsche 911 GT3 Ocelot - pierwsza z wielu “ikon Ameryki” od Porsche

Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.

10 listopada 2025
Koenigsegg Sadair's Spear rekord toru
Koenigsegg / Sadair's Spear
Koenigsegg Sadair’s Spair najszybszym produkcyjnym autem w Laguna Seca

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

10 listopada 2025
Lamborghini Temerario SUper Trofeo prezentacja
Lamborghini / Temerario
Temerario Super Trofeo rozpoczyna nową erę wyścigów Lamborghini

Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.

10 listopada 2025
Ferrari 499P tytuł WEC 2025
WEC
Ferrari zgarnia najważniejsze laury w klasie WEC LMH w sezonie 2025

Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.

10 listopada 2025