Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Podwójny debiut w BMW - poznaliśmy nowe X7 M60i i jego przełomowy design

Największy SUV w gamie M Performance zwiastuje jak będą wyglądać nowe flagowe modele BMW.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 kwietnia 2022
Nowe BMW X7 M60i
20

Wprowadzenie na rynek BMW X7 w 2018 roku wywołało niemałe poruszenie, ale nie samą wielkością i wspaniałością tego modelu, lecz swoimi nienaturalnie dużymi “nerkami” na przodzie. Jeszcze większym zdziwieniem było dla nas odkrycie jak wielu klientów było skłonnych kupić ten samochód. Po 4 latach całkiem niezłej sprzedaży (choć na rynkach poza Europą, to trzeba przyznać) zaprezentowano X7 po liftingu, które również wnosi sporo świeżości w stylizacji i jednocześnie zapowiada wygląd kolejnej serii 7 i nowego SUV-a XM.

Zasadnicze elementy stylistyki X7 pozostaną w dużej mierze takie same - duża, siedmioosobowa kabina i klasyczna sylwetka SUV-a pozostaną niezmienione, ale detale stylistyczne przedniego pasa i wnętrza zostały znacznie unowocześnione. Zacznijmy od zewnątrz, gdzie pojawiły się nowe, dzielone reflektory, które będą obecne w większości produktów BMW klasy premium, w tym w nowym sedanie serii 7. Górne części oświetlenia w X7 zawierają światła do jazdy dziennej i kierunkowskazy, a główne zespoły reflektorów znajdują się bezpośrednio pod nimi w osobnych kloszach.

BMW X7 M60i - reflektory
20

Wydzielone klosze główne są przyciemnione, ale nie całkowicie ukryte w przednim pasie. Zamiast tego wkomponowano je w zespół elementów razem z otworami wentylacyjnymi, których zadaniem jest łagodzenie zawirowań powietrza tworzących się w okolicy kół i nadkoli. Od tego miejsca dolna część zderzaka jest mniej skomplikowana niż poprzednio, z dużymi, geometrycznymi elementami maskującymi, które kontrastują z ekstremalnymi proporcjami grilla i reflektorów. W niektórych modelach pionowe żeberka przedniego grilla mogą być podświetlane.

Główna część nadwozia to po prostu bryła zaadaptowana z przedliftowego X7, więc nie zastosowano tu żadnych radykalnych zabiegów stylistycznych jak w nowej serii 2 Active Tourer, czy iX. Wzięte wprost z poprzednika elementy jak progi i zderzak tylny wystarczająco dobrze komponują się z nową przednią częścią auta. Delikatnie zmieniły się tylne światła - nie chodzi nawet o kształt, ale o wnętrze, które ma bardziej delikatną grafikę z efektem 3D.

BMW X7 M60i - tylne światła
20

Gama silników została ograniczona do trzech opcji, na czele z nowym M60i M Performance napędzanym silnikiem V8. Dwie pozostałe propozycje to sześciocylindrowe jednostki z układem mild-hybrid. M60i jest jedyną opcją spod znaku M, bo na rynku europejskim nie jest oferowany model M50d z 3-litrowym dieslem z czterema turbinami. Pomimo większej liczby na tylnej klapie, M60i generuje taką samą moc 530 KM z podwójnie turbodoładowanego V8 4.4 l, ale sam silnik został nieznacznie zmodernizowany. Zmiany obejmują kilka szczegółów wokół napędu wału korbowego, pompy oleju i turbosprężarki. Zintegrowano również układ hybrydowy typu mild hybrid, który dodaje do V8 mały silnik elektryczny o mocy 12 KM pracujący na zasilaniu 48V, wraz z systemem ISG.

BMW X7 M60i - podwójnie doładowany silnik V8
20
Reklama

Jak zwykle w przypadku takich układów nie można mocy silnika-generatora po prostu dodać do ogólnej mocy auta, bo jego praca odbywa się w momentach, gdy V8 jest dalekie od szczytu swoich możliwości. Na papierze moc jest więc taka sama, ale powinna nastąpić poprawa reakcji silnika na gaz podczas startu z niskich obrotów. Układ mild hybrid w pewnym stopniu niweluje też turbodziurę, która w przypadku X7 M60i i tak jest z reguły niewielka. W efekcie 530-konny SUV ważący 2565 kg potrafi przyspieszać do 100 km/h w 4,7 s, co jest imponującym wynikiem.

BMW mocno popracowało też nad sześciocylindrową, benzynową jednostką B58, która w tej wersji niedługo trafi do mniejszych modeli. Główne elementy silnika pozostały takie same, w tym zamknięty blok, podwójny Vanos oraz system Valvetronic, ale skupiono się przede wszystkim na procesie spalania mieszanki w cylindrach. Silnik pracuje teraz w cyklu Millera, co poprawia wydajność turbosprężarek, obniża szkodliwą emisję i spalanie w szerokim zakresie obrotów.

Zmodyfikowany układ rozrządu nie tylko zapewnia niższą emisję, ale także maksymalizuje ilość energii jaka może być oddana do układu mild hybrid. Sporą nowością jest też elektroniczne sterowanie podwójnym Vanosem, dzięki któremu komputer decyduje o czasie i zakresie otwarcia zaworów w zależności czy priorytetem są osiągi czy niskie spalanie. W efekcie silnik dostał całkiem duży zastrzyk mocy, bo generuje 380 KM (+47 KM) i 520 Nm (+70 Nm) z opcją chwilowego podniesienia do 540 Nm gdy mały silnik elektryczny wkracza do akcji. W Europie większe znaczenie będzie miał model 40d z jednostką wysokoprężną o mocy 340 KM i potężnym momencie obrotowym 720 Nm. Wszystkie silniki są połączone z systemem napędu na wszystkie koła xDrive oraz ośmiobiegową skrzynią biegów ZF. Technologie układu jezdnego takie jak aktywna korekta przechyłów oraz zawieszenie pneumatyczne ponownie są standardem wszystkich wersji. Do modeli 40i oraz 40d można dokupić układ tylnej osi skrętnej, który w M60i jest w standardzie.

Nowe wnętrze BMW X7 M60i
20

BMW przeprowadziło gruntowną modernizację wnętrza, wprowadzając zupełnie nową deskę rozdzielczą i konsolę środkową, w której dominuje znany z iX interfejs z zakrzywionym ekranem. Górna część deski rozdzielczej została całkowicie przeprojektowana - zniknęły przyciski klimatyzacji, a całość ma bardziej dwuwymiarowy charakter. Klimatyzacją jak i innymi funkcjami samochodu steruje się za pośrednictwem głównego ekranu dotykowego o przekątnej 14,9 cala, który można również obsługiwać za pomocą standardowego kontrolera zamontowanego między fotelami. Zniknął tradycyjny, wystający wybierak automatycznej skrzyni, a zastąpiono go pokrętłem na konsoli środkowej na wzór BMW iX.

Jak widać lifting BMW X7 przyniósł naprawdę wiele zmian. Być może te informacje, które przecież dotyczą siedmiomiejscowego SUV-a, będą w tym momencie bezużyteczne dla większości czytelników naszej strony, ale zastosowane w tym samochodzie rozwiązania - te udane i te bardziej kontrowersyjne - wkrótce pojawią się w każdym innym dużym BMW. Następna w kolejce czeka nowa seria 7 w formie tradycyjnej limuzyny jak i elektrycznego wariantu i7, więc odświeżone X7 stanowi dla BMW realną wizję najbliższej przyszłości.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
2024 Aston Martin Vantage coupe lifting
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage chce być poważnym rywalem Porsche 911 Turbo

W ramach odświeżania gamy Aston Martin Vantage ma więcej mocy, nowe wnętrze, design i technologię.

12 lutego 2024
Audi RS6 GT główne
Audi / RS6
Nowe Audi RS6 GT wprost nawiązuje do wyścigowego Audi 90 Quattro IMSA

Audi Sport świętuje 40. urodziny wypuszczając krótką serię Audi RS6 GT w oryginalnym malowaniu.

6 lutego 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
Bugatti V16 zapowiedź
Bugatti
Następca Bugatti Chirona będzie hybrydą z niesamowicie brzmiącym V16

Dokładnie 8 lat po premierze Chirona Bugatti ujawnia pierwsze fakty na temat jego następcy.

1 marca 2024
2024 Maserati GranCabrio Trofeo
Maserati / GranCabrio
Maserati wprowadza GranCabrio Trofeo - na celowniku Roma Spider

Z nowymi GT: GranTurismo i GranCabrio Maserati może na poważnie rywalizować z Bentleyem i Ferrari.

29 lutego 2024
Jensen Interceptor FF "MK5" restomod
restomod
Jensen Interceptor powraca jako hybrydowe “MK5” o mocy 780 KM

Po 60 latach od debiutu możesz kupić nową wersję Jensena Interceptora z silnikiem V8 i hybrydą.

29 lutego 2024
2024 Jaguar F-Pace SVR
Jaguar / F-Pace
Jaguar F-Pace SVR - bezkonkurencyjny SUV. Czy ma w ogóle sens?

Skoro coś jest bezkonkurencyjne, to z reguły klasyfikujemy go jako najlepszego. Jaguar jest przykładem innego rodzaju bezkonkurencyjności.

28 lutego 2024
2024 Cupra Leon Sportstourer 4Drive
Cupra / Leon
Cupra Leon Sportstourer 4Drive - skuteczna nowoczesność w klasycznym opakowaniu

Cupra okazała się przebojem koncernu VW, w przeciwieństwie do… Seata. O co tutaj chodzi?

28 lutego 2024
2024 Renault Clio E-Tech hatchback
Renault / Clio
Renault Clio - odświeżony szlagier, już z hybrydą

Clio to niewątpliwie motor napędowy francuskiej marki. Czy hybrydowa odmiana zdobędzie zaufanie klientów?

28 lutego 2024
2024 Audi S8 test
Audi / S8
Audi S8 - i teraz mogą zazdrościć

Audi kilka lat temu odstawało w gonitwie za wielkością ekranów i jaskrawością podświetlanych grilów. Dziś czerpie z tego korzyści.

28 lutego 2024
Corvette C8 Hennessey H700 pakiet
Chevrolet / Corvette C8
Corvette C8 Convertible H700 - kolejny as w talii Hennesseya

Hennessey H700 to Corvette po solidnej kuracji wzmacniającej w warsztacie teksańskiego tunera.

27 lutego 2024
2024 Aston Martin Vantage GT4
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage GT4 - niższa masa, gładkie opony i lepsze aero

Aston Martin pokazał bazującą na najnowszym Vantage wersję wyścigową kategorii GT4.

27 lutego 2024
2025 McLaren Artura Spider prezentacja
McLaren / Artura
McLaren Artura Spider - hybrydowy supercar z otwartym dachem

Dostawy Artury ledwo się zaczęły, a McLaren już wprowadza niewielki lifting oraz wersję Spider.

27 lutego 2024