Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW zaprezentowało iX M60 - to 619-konny flagowiec rywalizujący z Audi e-tron S

Dział M Performance wzbogacił się o nowy model - iX M60, który zajmie pozycję na szczycie gamy iX.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 stycznia 2022
BMW iX M60
25

Już podstawowe BMW iX jest nowością, więc jego usportowiona wersja zaprezentowana wczoraj - M60 - to bardzo świeża propozycja dla miłośników elektrycznych, mocnych SUV-ów z wysokiej półki. To będzie najmocniejsza wersja w gamie iX. Jej zadaniem jest rywalizacja z droższymi odmianami Audi e-tron oraz Tesli Model X.

Tak jak pozostałe iX, wersja M60 jest napędzana przez dwa silniki - jeden z przodu, jeden z tyłu. Oczywiście jest mocniejszy niż najmocniejszy dotychczasowy wariant 50i, a konkretnie moc wzrosła z 523 do 619 KM. Jeszcze ważniejszy jest przyrost momentu obrotowego aż o kolosalne 335 Nm, do wartości 1100 Nm w trybie Launch Control. Prąd dla tych wzmocnionych silników pochodzi z zestawu baterii o pojemności 105,2 kWh, co daje deklarowany zasięg 566 km - tylko odrobinę mniej niż słabszy iX 50i o zasięgu 620 km. Ważniejsze jest to, że BMW znacząco prześcignęło Audi e-tron S z jego deklarowanym zasięgiem 364 km.

BMW iX M60 w wodzie
25

Różnica jest taka, że Audi stworzyło układ z trzema silnikami, a BMW z dwoma, co po części tłumaczy brak w bawarskim SUV-ie systemu wektorowania momentu obrotowego tylnej osi. Podzespoły i oferta w BMW też wydaje się nieco słabsza, bo brakuje np. aktywnej korekcji przechyłów, choć producent zapewnia, że zawieszenie pneumatyczne zostało ustawione od nowa specjalnie dla wersji M60.

Przewaga BMW jest jednak w czym innym - platformie podłogowej. Być może faktycznie nie ma tyle elektroniki, ale bazowe założenia są tutaj bardziej odpowiednie. Audi przy tworzeniu e-trona zaadaptowało platformę z aut spalinowych (do debiutu nowej płyty PPE jeszcze parę lat), a w BMW już mają unikalny, specyficzny dla elektryków układ z płaską podłogą i dużą elastycznością dobierania podzespołów.

Przewaga BMW rysuje się też w konstrukcji nadwozia z paneli plastikowych wzmacnianych włóknem węglowym. Dotyczy to takich elementów jak obramowanie dachu, czy tylna część wewnętrznej struktury. Mimo tych wysiłków BMW z kompozytami i dedykowaną platformą, masa własna BMW iX jest spora. To duże auto, ale waży aż około 2600 kg. BMW nie podaje oficjalnych wartości dla M60, ale słabsze 50i waży dokładnie 2585 kg.

BMW iX M60 nad morzem
25
Reklama

Tak duża masa nie zmienia faktu, że w sprincie iX M60 jest całkiem szybkie. Od zera do 100 km/h potrafi rozpędzić się w 3,8 s, czyli o 0,5 s szybciej niż najmocniejsze Audi e-tron. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h.

Reszta auta to właściwie standardowe iX, jedynie miejscami zaakcentowano jego bardziej ekskluzywny i sportowy charakter. Zaliczają się do tego koła, niektóre elementy dekoracyjne i oczywiście emblematy. Tak małe zmiany nie są jednak w stanie zmienić ogólnego wyglądu iX, który dla wielu obserwatorów jest po prostu nie do przełknięcia.

BMW iX M60 wnętrze auta
25

Wewnątrz wszystko jest o wiele bardziej spójne, a M60 wprowadza jedynie subtelne poprawki do fantastycznie nowoczesnego i wystawnego wystroju. To rzadka sytuacja w zmieniającym się języku stylistycznym BMW.

Nie znamy jeszcze polskiego cennika BMW iX M60, ale sugerując się informacjami z zagranicznych rynków można oczekiwać cen na poziomie 500-550 tys. zł. To o 50-100 tysięcy więcej niż topowe obecnie iX 50i. Najbliższa konkurencja - Audi e-tron S kosztuje od 415 tys. zł. Pierwsze samochody będą dostarczone do klientów latem 2022 r.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024