Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alpina B8 Gran Coupe - gdy nie podoba ci się Porsche Panamera Turbo

Luksusowa, 621-konna Alpina B8 Gran Coupe potrafi zaoferować coś, czego u innych nie znajdziesz.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 stycznia 2024
Alpina B8 Gran Coupe test
13
Ocena Evo
Cena:
od 171 700 euro (747 tys. zł)
dobre osiągi, dyskretny wygląd, brak limitera prędkości
masa, układ kierowniczy

Od momentu debiutu w 2022 roku Alpina sprzedała ponad 800 egzemplarzy B8, więc jest to bez wątpienia ważny model w gamie tej marki. Większość z nich dostarczono do klientów ze Stanów Zjednoczonych, gdzie unikalna mieszanka luksusu i osiągów pozwala temu modelowi rywalizować z Bentleyem Continental GT i Mercedesem-AMG GT63 4-door. Jeśli zwykłe BMW M8 Competition Gran Coupe nie ma dla ciebie sensu póki na rynku jest M5, propozycja od Alpiny stworzona bardziej na drogi niż na tory wyścigowe może być interesująca.

Alpina właśnie tak to sobie wymyśliła. Zapas mocy, bardzo wysoka prędkość maksymalna i charakterystyczny, powściągliwy design składają się na perfekcyjne narzędzie do pokonywania dużych dystansów w ekspresowym tempie. Bazujący na BMW M850i model B8 wyposażono w podkręcony silnik V8 N63 o pojemności 4.4 l twin turbo osiągający 621 KM. To jedynie 4 KM mniej niż rozwija jednostka BMW M8 Competition, ale moment obrotowy Alpiny wynoszący 800 Nm jest o 50 Nm wyższy niż w konstrukcji z Monachium.

Alpina B8 Gran Coupe w założeniu ma być idealnym GT do pokonywania dużych odległości w szybkim tempie.

Poprawki w turbosprężarkach zwiększyły potencjał silnika, który następnie wyposażono w chłodnice o 50% większej powierzchni oddziaływania, aby opanować obieg ciepła. 8-biegowa skrzynia automatyczna ZF także dostała dodatkowe chłodzenie, aby dobrze znosić te dodatkowe 50 Nm. Przejęty wprost z BMW napęd na wszystkie koła xDrive zapewnia Alpinie B8 Gran Coupe czas przyspieszenia do 100 km/h na poziomie 3,4 s. To o 0,2 wolniej niż w analogicznym M8, ale brak limitera prędkości oznacza, że B8 jest w stanie przekroczyć 320 km/h. W klasie czterodrzwiowych limuzyn tylko Bentley Flying Spur z silnikiem W12 potrafi pojechać szybciej, bo ponad 330 km/h.

W porównaniu z ostatnio testowaną Alpiną B5 GT, B8 Gran Coupe to kompletnie inny samochód. Jego doprowadzona do ekstremum troska o wygodę pasażerów i luksusowe wnętrze są bliższe temu co znajdziecie w Bentleyu niż w BMW. Materiały i wykonanie są dosłownie genialne. Dedykowane nakładki progowe, aluminiowe łopatki zmiany biegów i inne akcenty typowe dla Alpiny rozsiano po całej kabinie, choć w zależności od preferencji klienta, niemiecka powściągliwość może być zmieniona na włoską krzykliwość. Pod kątem personalizacji wszystko jest możliwe.

Alpina B8 Gran Coupe jazda
13

Osiągi Alpiny mogą zawstydzić niektóre auta typowo sportowe, ale z zewnątrz w ogóle tego nie widać. Dodano tylko detale znane z innych modeli jak dokładka przedniego zderzaka ze splitterem, większy dyfuzor i lotka na krawędzi klapy bagażnika. Bardziej wnikliwi zauważą też, że przednie wloty powiększono, aby wzmocniony silnik dostawał więcej chłodnego powietrza, a obok wspomnianego dyfuzora ze zderzaka wystają cztery chromowane końcówki układu wydechowego. Wisienką na torcie są słynne 20-ramienne felgi Alpiny, tutaj w rozmiarze 21 cali.

Design B8 Gran Coupe niczym nie zdradza, że pod maską drzemie ponad 620 KM. Za to wnętrze prezentuje genialną jakość.

Testowaliśmy ten samochód w Zandvoort - świetny tor dla ambitnych kierowców, ale nie jest to środowisko typowe dla tego modelu. Tak czy inaczej, odnajdziecie w B8 tę samą niespodziewanie mocną przyczepność co w mniejszej Alpinie B5 GT, a wszystkie trudne zakręty holenderskiego obiektu Gran Coupe pokonuje bez zastrzeżeń. Jedna rzecz, którą tor bez wątpienia obnaża, to masa tego auta. Ważąca 2100 kg Alpina B8 jest cięższa o 120 kg niż i tak masywna B5 GT. Jasne, niska masa nie jest priorytetem w luksusowym GT, ale w połączeniu z napędem przenoszącym na tył mniej momentu niż byśmy chcieli, powoduje niechcianą podsterowność, wyczuwalną gdy zawieszenie zaczyna się poddawać. Problem ten jest spotęgowany przez mało precyzyjny układ kierowniczy, a sama kierownica ma za gruby wieniec i daje za mało wyczucia.

Alpina B8 Gran Coupe kokpit
13

Napęd na cztery koła i ponad 600 KM niemal zawsze oznaczają bardzo dobre osiągi na prostej. W B8 ta zasada się potwierdza, choć nie ma aż takiej ostrości reakcji na gaz jak w konkurencyjnych wozach o podobnej mocy. Tymczasem za hamowanie odpowiadają zaciski czterotłoczkowe przednie i pływające tylne osadzone na tarczach o średnicy 395 mm z przodu i 398 mm z tyłu. Zestaw ten nie podoła długotrwałej jeździe po torze, ale do użytku na drogach publicznych w zupełności wystarczy.

Reklama

Alpina sporo uwagi poświęca tuningowi zawieszenia, aby osiągnąć komfort nieznany użytkownikom BMW M8.

W podwoziu Alpina stosuje sprężyny Eibach dostosowane do adaptacyjnych amortyzatorów z hydraulicznymi mocowaniami, które jeszcze poprawiają jakość tłumienia nierówności. Stosowane w B8 opony Pirelli mają w środku wypełnienie pianką, aby jeszcze lepiej izolować pasażerów od szumów. Zarówno przednie opony o szerokości 245 mm, jak i tylne o szerokości 285 mm mają profil 30, co jest możliwe tylko dzięki sporym rozmiarom kutych felg. Tak skonfigurowane auto na niskoprofilowej oponie wygląda świetnie, ale może się to zemścić na drogach o gorszej nawierzchni. Nie chodzi nawet o uszkodzone opony i felgi, ale o sam komfort podróżowania. Wiele modeli Alpiny w przeszłości udowadniało, że nie mają problemu z komfortem tłumienia mimo odważnie dobranych kół. W przypadku B8 Gran Coupe jazda jest doprawdy imponująca, ale nie mieliśmy możliwości jazdy poza gładkim asfaltem toru.

Alpina B8 Gran Coupe felgi
13

Cena i konkurencja

B8 nie jest tak skupiona wokół kierowcy jak mniejsze Alpiny: B4 lub B5 GT. Mimo wszystko wszechobecny luksus, jakość jazdy i spory zapas momentu obrotowego pod stopą idealnie wpisują się w założenia Grand Tourera. Z ceną od mniej więcej 750 tys. zł Alpina B8 kosztuje 130 tys. zł więcej niż BMW M850i, na którym bazuje, ale to i tak sporo mniej niż BMW M8 Competition Gran Coupe (od 867 tys. zł). 

W momencie pisania tego materiału jeszcze nie ma na rynku poliftowej Panamery Turbo, ale starszy model o mocy 630 KM nie równał się z Alpiną jakością wykonania i ekskluzywnością, a był droższy. Z kolei 550-konny Bentley Continental GT V8 nie ma aż tak dobrych osiągów, a jego cena oscyluje wokół bariery 1 mln zł. Na tym tle relatywna popularność Alpiny B8 Gran Coupe przestaje być jakimkolwiek zaskoczeniem.

Alpina B8 Gran Coupe - podstawowe dane

Silnik: 4.4 V8 twin turbo
Moc: 621 KM / 5500-6500 obr.
Moment obrotowy: 800 Nm / 2000-5000 obr.
Masa: 2100 kg
Stosunek moc/masa: 296 KM / tonę
0-100 km/h: 3,4 s
Prędkość: 323 km/h
Cena: od 171 700 euro (747 tys. zł)

Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Abarth 500 wycofany
Abarth / 500
Po 16 latach Abarth wygasza produkcję benzynowego 500

Włoski hot hatch na bazie Fiata 500 miał długie i owocne życie, ale nadszedł czas pożegnania.

21 sierpnia 2024
Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
McLaren P1 Lego prezentacja
McLaren / P1
McLaren zbudował jeżdżący model P1 z klocków Lego

Lando Norris miał okazję przetestować na Silverstone odtworzonego z klocków Lego McLarena P1.

14 września 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę akcesoriów M Performance dla M5 sedan i Touring

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić lekkie karbonowe dodatki z palety M Performance.

14 września 2024
Lotus Theory 1 koncept
Lotus
Koncepcyjny Lotus Theory 1 może przerodzić się w następcę Emiry

16 września Lotus pokaże koncept Theory 1, który potencjalnie może być elektrycznym następcą Emiry.

14 września 2024
Hennessey Venom F5-M Roadster premiera
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5-M to najmocniejszy seryjny samochód z manualem

Najbardziej analogowy model z rodziny Venoma F5 nadal ma 1842 KM, ale obsługiwane trzema pedałami.

10 września 2024
Bentley Flying Spur V8 Hybrid premiera
Bentley / Flying Spur
Bentley Flying Spur dostał nowy napęd Ultra Performance Hybrid

Silniki elektryczne w połączeniu z V8 twin turbo skutkują najmocniejszym sedanem w historii Bentleya.

10 września 2024
Aston Martin F1 Aramco Adrian Newey
Formuła 1
Adrian Newey dołączy do zespołu Aston Martin Aramco F1

Najważniejszym zadaniem Adriana Neweya będzie przygotowanie bolidu Aston Martin na sezon 2026.

10 września 2024
Ginetta Akula produkcja
Ginetta / Akula
Ginetta (w końcu) zacznie produkować model Akula z silnikiem V8

Pięć lat po prezentacji konceptu, drogowa Ginetta z wolnossącym silnikiem V8 wchodzi do produkcji.

8 września 2024
Renault R17 restomod
Restomod
Oto Renault R17 - karbonowy restomod w stylu lat 70.

Elektryczne Renault R17 to jeden z tych konceptów, które bardzo byśmy chcieli zobaczyć w  produkcji.

6 września 2024
Aston Martin Valkyrie Alonso
Aston Martin / Valkyrie
Fernando Alonso odebrał swój egzemplarz Aston Martina Valkyrie

Nowy wóz Alonso brzmi lepiej niż bolid i jest prawie tak samo szybki. Ale ma tablice rejestracyjne…

5 września 2024
2024 Cupra Terramar prezentacja
Cupra / Terramar
2024 Cupra Terramar - moc Golfa GTI w efektownym SUV-ie

Cupra Terramar to sportowy kuzyn VW Tiguana z silnikiem od Golfa GTI lub hybrydą plug-in.

5 września 2024
2024 Aston Martin Vanquish V12 debiut
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish to brytyjska odpowiedź na Ferrari 12Cilindri

Aston Martin Vanquish w 2024 roku powraca z nowym designem i podwójnie uturbionym V12 o mocy 835 KM.

4 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024