Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 stycznia 2025
Alpina B8 GT premiera
16

Alpina kończy swój byt jako niezależna marka, ale robi to z konkretnym uderzeniem. Nowa B8 GT to najmocniejszy wóz w historii firmy, a jednocześnie ostatni zanim BMW w pełni przejmie stery nad przedsiębiorstwem. Samochód ten jest limitowany do 99 sztuk i stanowi hołd dla Burkarta Bovensiepena, założyciela i wieloletniego szefa Alpiny.

Bazująca na godnie starzejącym się BMW serii 8 Gran Coupe Alpina B8 GT posiada silnik 4.4 V8 twin turbo po modyfikacjach podnoszących parametry do 634 KM i 850 Nm. To o 9 KM i 50 Nm więcej niż w standardowej jednostce BMW. Dodatkowa moc i moment obrotowy są wynikiem optymalizacji układu dolotowego i zmiany oprogramowania sterownika silnika.

Ostatnią Alpiną według starej szkoły jest nowa, limitowana do 99 sztuk B8 GT.

Nie brzmi to tak efektownie jak 727 KM nowego BMW M5, ale z drugiej strony hybryda na pokładzie BMW podnosi jego masę o 250 kg względem Alpiny. Swoją drogą, B8 GT z wynikiem 2175 kg i tak nie należy do wagi piórkowej.

Szczególny nacisk Alpina położyła na dopracowaniu reakcji silnika B8 GT na gaz i sposobu jazdy auta w poszczególnych trybach. Osiągi są spektakularne, bo 3,3 s do 100 km/h i 330 km/h prędkości maksymalnej mogą imponować. O ścieżkę dźwiękową przy takich prędkościach zadba sportowy układ wydechowy firmowany przez Alpinę.

2025 BMW ALPINA B8 GT tył
16

Alpina słynie z funkcjonowania w niszy między zwykłymi BMW, a ich odpowiednikami spod litery M. Samochody tej marki, choć mocne i szybkie, zazwyczaj mają o wiele bardziej przyjazne maniery niż ich odpowiedniki z dywizji M. Jeśli akurat nie jedziesz odcinka specjalnego na czas, zauważysz tę różnicę głównie na drogach kategorii B o różnym stanie nawierzchni.

Jako model z dopiskiem GT, nowa Alpina B8 GT została nieco usztywniona, aby poprawić odczucia z jazdy. W komorze silnika pojawiły się rozpórki, co ma wpływ na precyzję działania i responsywność układu kierowniczego. Tryby pracy Comfort, Sport i Sport+ dla zawieszenia i układu jezdnego skalibrowano od początku w taki sposób, aby w różnych trybach samochód miał wyraźnie odmienny charakter.

Reklama

Jak zwykle w modelu GT Alpina intensywnie pracowała nad sposobem pracy zawieszenia i układu kierowniczego.

Tradycyjne dla Alpiny 20-ramienne felgi w rozmiarze 21 cali nie sprzyjają poprawie komfortu, ale wraz z niebieskimi zaciskami hamulcowymi na pewno cieszą oko. To najbardziej oczywista rzecz odróżniająca B8 od serii 8, ale jak zawsze w przypadku Alpiny, zmiany wizualne są znacznie szersze. Nie byłoby prawdziwej Alpiny bez stosownych oklein i dokładek pod zderzakami.

2025 ALPINA B8 GT kokpit
16

Do tego GT ma nieco większe niż w innych B8 kanały wlotowe w przednim zderzaku. Z 99 sztuk B8 GT dwadzieścia sztuk będzie w dwutonowej kolorystyce - tradycyjne dla niemieckiej marki barwy Alpina Blue lub Alpina Green będą połączone z lakierem Black Sapphire.

We wnętrzu od razu widać logo Alpiny na kierownicy, ale podpis Burkarta Bovensiepena na pokrywie schowka przy selektorze skrzyni to także miły detal. Po bliższym zapoznaniu zauważysz też logo firmy na okrągłym kontrolerze multimediów oraz specjalną plakietkę z numerem każdego z 99 egzemplarzy tej serii. Dodatki z aluminium i alcantary podkreślają luksusowo-sportowy charakter auta. Nowa Alpina B8 GT kosztuje w Niemczech od 225 000 euro, ale w Polsce ta cena będzie jeszcze trochę wyższa.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025
Porsche 911 Spirit 70 premiera
Porsche / 911
Porsche 911 Spirit 70 to GTS Cabriolet nawiązujący stylem do lat 70.

Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.

23 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
Audi / A5
Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

22 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

16 kwietnia 2025
2026 Lamborghini Urus Performante spyshot
Lamborghini / Urus Performante
Nowe Lamborghini Urus Performante coraz bliżej premiery

Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.

15 kwietnia 2025
Włókna węglowe zakaz 2029
Rynek
Parlament Europejski planuje zakazać używania włókien węglowych

Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.

15 kwietnia 2025
2027 McLaren WEC
McLaren
McLaren z silnikiem V10 powalczy o triumf w Le Mans

Od 2027 roku do Ferrari, Porsche i Aston Martina w stawce WEC dołączy nowy gracz - McLaren.

14 kwietnia 2025
MGA Factory Edition Frontline restomod
Restomod
To klasyczne MG ma stosunek mocy do masy niczym Porsche 911 GT3

MGA Factory Edition od brytyjskiej firmy Frontline to klasyk o osiągach godnych supersamochodów.

10 kwietnia 2025