Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 stycznia 2025
Alpina B8 GT premiera
16

Alpina kończy swój byt jako niezależna marka, ale robi to z konkretnym uderzeniem. Nowa B8 GT to najmocniejszy wóz w historii firmy, a jednocześnie ostatni zanim BMW w pełni przejmie stery nad przedsiębiorstwem. Samochód ten jest limitowany do 99 sztuk i stanowi hołd dla Burkarta Bovensiepena, założyciela i wieloletniego szefa Alpiny.

Bazująca na godnie starzejącym się BMW serii 8 Gran Coupe Alpina B8 GT posiada silnik 4.4 V8 twin turbo po modyfikacjach podnoszących parametry do 634 KM i 850 Nm. To o 9 KM i 50 Nm więcej niż w standardowej jednostce BMW. Dodatkowa moc i moment obrotowy są wynikiem optymalizacji układu dolotowego i zmiany oprogramowania sterownika silnika.

Ostatnią Alpiną według starej szkoły jest nowa, limitowana do 99 sztuk B8 GT.

Nie brzmi to tak efektownie jak 727 KM nowego BMW M5, ale z drugiej strony hybryda na pokładzie BMW podnosi jego masę o 250 kg względem Alpiny. Swoją drogą, B8 GT z wynikiem 2175 kg i tak nie należy do wagi piórkowej.

Szczególny nacisk Alpina położyła na dopracowaniu reakcji silnika B8 GT na gaz i sposobu jazdy auta w poszczególnych trybach. Osiągi są spektakularne, bo 3,3 s do 100 km/h i 330 km/h prędkości maksymalnej mogą imponować. O ścieżkę dźwiękową przy takich prędkościach zadba sportowy układ wydechowy firmowany przez Alpinę.

2025 BMW ALPINA B8 GT tył
16

Alpina słynie z funkcjonowania w niszy między zwykłymi BMW, a ich odpowiednikami spod litery M. Samochody tej marki, choć mocne i szybkie, zazwyczaj mają o wiele bardziej przyjazne maniery niż ich odpowiedniki z dywizji M. Jeśli akurat nie jedziesz odcinka specjalnego na czas, zauważysz tę różnicę głównie na drogach kategorii B o różnym stanie nawierzchni.

Jako model z dopiskiem GT, nowa Alpina B8 GT została nieco usztywniona, aby poprawić odczucia z jazdy. W komorze silnika pojawiły się rozpórki, co ma wpływ na precyzję działania i responsywność układu kierowniczego. Tryby pracy Comfort, Sport i Sport+ dla zawieszenia i układu jezdnego skalibrowano od początku w taki sposób, aby w różnych trybach samochód miał wyraźnie odmienny charakter.

Reklama

Jak zwykle w modelu GT Alpina intensywnie pracowała nad sposobem pracy zawieszenia i układu kierowniczego.

Tradycyjne dla Alpiny 20-ramienne felgi w rozmiarze 21 cali nie sprzyjają poprawie komfortu, ale wraz z niebieskimi zaciskami hamulcowymi na pewno cieszą oko. To najbardziej oczywista rzecz odróżniająca B8 od serii 8, ale jak zawsze w przypadku Alpiny, zmiany wizualne są znacznie szersze. Nie byłoby prawdziwej Alpiny bez stosownych oklein i dokładek pod zderzakami.

2025 ALPINA B8 GT kokpit
16

Do tego GT ma nieco większe niż w innych B8 kanały wlotowe w przednim zderzaku. Z 99 sztuk B8 GT dwadzieścia sztuk będzie w dwutonowej kolorystyce - tradycyjne dla niemieckiej marki barwy Alpina Blue lub Alpina Green będą połączone z lakierem Black Sapphire.

We wnętrzu od razu widać logo Alpiny na kierownicy, ale podpis Burkarta Bovensiepena na pokrywie schowka przy selektorze skrzyni to także miły detal. Po bliższym zapoznaniu zauważysz też logo firmy na okrągłym kontrolerze multimediów oraz specjalną plakietkę z numerem każdego z 99 egzemplarzy tej serii. Dodatki z aluminium i alcantary podkreślają luksusowo-sportowy charakter auta. Nowa Alpina B8 GT kosztuje w Niemczech od 225 000 euro, ale w Polsce ta cena będzie jeszcze trochę wyższa.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Porsche 911 GT3 RS x Michelin Pilot Sport S 5
Porsche / 911 GT3 RS
Porsche GT3 RS na nowych oponach Michelin wyrasta na pogromcę deszczu

W deszczowych warunkach opony Michelin Pilot Sport S 5 dają kierowcy lepsze osiągi i bezpieczeństwo.

14 lutego 2025
2022 BMW M4 CSL test
BMW / M4 CSL
BMW M4 CSL (2022-2023) - nowoczesność, która nie porywa za serce

Najlżejszy i najostrzejszy wariant M4 potrafi ukąsić, ale nie uniesie ciężaru znaczka CSL.

13 lutego 2025
2025 Volkswagen Multivan TDI test
Volkswagen / Multivan
Volkswagen Multivan TDI - stara szkoła wciąż się liczy

Na rynku pojawiają się nowe minivany, ale czołówka pozostaje niezmienna.

12 lutego 2025
Maserati Shamal MA-01 restomod
Restomod
Modena MA-01 to włoska odpowiedź na restomody Porsche 911

Maserati Biturbo/Shamal od Modena Automobili pozwoli ci się wyróżnić wśród licznych restomodów 911.

11 lutego 2025
Audi RS e-tron GT performance test
Audi / e-tron GT
Audi RS e-tron GT performance - kosmiczna moc i co jeszcze?

E-tron GT mimo lat wygląda świetnie. Czy potrzebował więcej mocy?

10 lutego 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT w wersji produkcyjnej na nieoficjalnych zdjęciach

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

10 lutego 2025
Alpine A110 R Ultime nurburgring
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime pobiło czas Porsche 991 Turbo S na Nürburgringu

Najszybsze Alpine A110 poprawiło się o 20 s względem wersji R. Może stąd cena 265 tys. euro…

7 lutego 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Ferrari 296 VS - Maranello pracuje nad następcą 488 Pista

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

7 lutego 2025
Alpine A390 spyshot
Alpine / A390
Elektryczny crossover Alpine A390 przyłapany podczas testów

Alpine A390 ma zadebiutować jeszcze w tym roku. Model ten bierze na celownik Polestara i Porsche.

6 lutego 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Pierwsze elektryczne Ferrari zadebiutuje w październiku 2025

Zgodnie z harmonogramem elektryfikacji, Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku.

6 lutego 2025
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH jest gotowy na Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

5 lutego 2025
Audi RS6 zmiana nazwy
Audi / RS6
Audi RS6 z V8 pod maską jeszcze nie znika z rynku

Audi znowu miesza w gamie. Seria A6 będzie kontynuowana, zatem RS6 zachowa V8 i napęd quattro.

4 lutego 2025