Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Alpina przeprowadziła transformację BMW serii 4 Gran Coupe w szybkiego sedana odmiennego od M3.
Alpina ma nowy model - B4. Bazuje na BMW serii 4 Gran Coupe i zastosowano tutaj standardowy dla Alpiny miks poprawek mechanicznych, elektronicznych i wizualnych. Punktem wyjścia było BMW M440i Gran Coupe, do którego trafiły nowe podzespoły i oprogramowanie, co przekłada się na dane techniczne mocno zbliżone do M4 Competition. Ceny w Europie startują od 91 800 euro (426 tys. zł).

W przeciwieństwie do standardowego M440i pod maską B4 pracuje przełożona z M3 jednostka S58. 3-litrowy motor benzynowy wyposażono w typowe dla Alpiny obudowy turbin, większy intercooler, bardziej swobodny dolot i sportowe filtry. Te zmiany przyczyniły się do wyciągnięcia z sześciocylindrowego silnika mocy 495 KM (15 KM mniej niż M4 Comp) i momentu obrotowego 730 Nm (80 Nm więcej niż w M4 Comp). To również o 35 KM i 30 Nm więcej niż ma Alpina B3/B3 Touring.
Stosunkowo wysoka masa własna 1965 kg nie przeszkadza Alpinie B4 bardzo szybko przyspieszać. Zaadaptowany z BMW napęd xDrive pozwala rozpędzić się do 100 km/h w 3,7 s - tak samo szybko robi to M4 Competition xDrive. Z kolei M4 w żadnej wersji nie przekroczy 300 km/h, bo ogranicza je elektronika, a w B4 można pojechać dokładnie 301 km/h.
Aby poradzić sobie z takim wzrostem momentu obrotowego, Alpina wzmocniła standardową 8-biegową skrzynię biegów ZF za pomocą ulepszonego konwertera momentu obrotowego i zestawu kół, a zmiany w oprogramowaniu przyczyniły się do poprawy wrażeń z jazdy przy zwiększonym poziomie mocy.

Częścią modyfikacji Alpiny jest również nowy przedni drążek stabilizujący, jak i specjalnie skonfigurowane sprężyny i amortyzatory. Do tego konieczne było mocniejsze pochylenie kół przedniej osi - wszystko to w imię poprawy precyzji i dokładności prowadzenia.
Modyfikacje stylistyczne Alpiny można nazwać wysmakowaną elegancją - nowe 20-calowe, 20-ramienne, kute felgi są obok przedniego splittera, spojlera na krawędzi bagażnika i tylnej osłony wydechu typowymi elementami pakietu Alpiny. Nie każdy będzie zadowolony z jednej cechy odziedziczonej po serii 4 - przedniego grilla w formie wielkich, pionowych wlotów.

W środku Alpina proponuje klientom wykonanie tapicerki ze skóry Lavalina z kontrastowymi przeszyciami, a do tego dekoracje z aluminium i plakietka z numerem seryjnym. Standardowe wyposażenie pozytywnie zaskakuje, bo są tu niemal wszystkie możliwe systemy bezpieczeństwa, w tym Asystent Parkowania, rozpoznawanie znaków i limitów prędkości, ostrzeżenie przed pojazdem zbliżającym się z boku w trakcie cofania i ostrzeżenie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu.
Najnowsza Alpina B4 wejdzie do sprzedaży jeszcze w tym roku. Jak już wspomniałem ceny zaczynają się od 91 800 euro.
Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.
Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.
Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.
Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.
Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.
Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.
Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.
Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.
Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.
Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.
Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.
Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.