Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Od 2030 roku zakład MINI w Oksfordzie będą opuszczać wyłącznie pojazdy elektryczne.
Jednym z celów strategicznych marki MINI jest przejście w stu procentach na napędy elektryczne do roku 2030. Już teraz brytyjski producent zabezpieczył środki w wysokości 600 milionów funtów na inwestycje w swojej fabryce w Oksfordzie, gdzie będą powstawać przyszłe serie modelowe pojazdów elektrycznych. Prezentując niedawno nową generację swojego flagowego produktu - hatchbacka Cooper - firma określiła już kierunek rozwoju designu i technologii w swoich przyszłych modelach. W miarę wprowadzania ich na rynek, brytyjski zakład stopniowo będzie przechodził modernizację w kierunku produkcji coraz większej liczby samochodów EV.
Samochody MINI są produkowane w Oksfordzie od 2001 roku, gdy marka została postawiona na nogi praktycznie od zera przez koncern BMW. Pierwszym modelem jaki tu produkowano był MINI hatch generacji R50. Fabryka jako kompleks obchodzi w tym roku 110-lecie produkcji motoryzacyjnej. Obecnie z taśm montażowych brytyjskiego zakładu zjeżdżają Mini w wersji 3d i 5d oraz model Clubman.
Jeszcze przez kilka lat zakład MINI będzie kontynuował produkcję samochodów spalinowych, więc obecnie fabryka jest przygotowywana do rozpoczęcia montażu najnowszego Coopera. Elektryczne odmiany tego auta będą jednak produkowane w Chinach, podobnie jak nowy crossover o nazwie Aceman. inwestycje w zakład mają umożliwić przeniesienie produkcji obu tych aut z Chin do Oksfordu już w 2026 roku. Wtedy też produkcja ma osiągnąć ambitny pułap 200 tysięcy samochodów rocznie. Liczba ta nie będzie obejmować SUV-a Countryman, którego trzecia generacja będzie po raz pierwszy produkowana w fabryce BMW w Lipsku, razem z bliźniaczym konstrukcyjnie BMW X1.
MINI chce przejść całkowicie na produkcję EV do 2030 roku, co oznacza premiery nowych usportowionych modeli także w wersjach elektrycznych. Pierwszym ma być 218-konny Cooper SE, który powinien wjechać do salonów już w przyszłym roku. Auto to będzie topowym modelem i głównym konkurentem Abartha 500e, przynajmniej do czasu debiutu wariantu JCW o jeszcze większej mocy.
W oficjalnym komunikacie na temat inwestycji i strategii szefowa MINI Stefanie Wurst powiedziała: "MINI zawsze było świadome swojej historii - Oxford jest i pozostaje sercem marki. Cieszę się, że dwa nowe, w pełni elektryczne modele MINI - MINI Cooper i MINI Aceman - będą również produkowane w Oksfordzie, wytyczając tym samym naszą drogę do w pełni elektrycznej przyszłości. Utrzymujący się wysoki popyt na nasze lokalnie bezemisyjne pojazdy pokazuje otwartość globalnej społeczności MINI na elektromobilność, którą będziemy w stanie optymalnie obsługiwać, również dzięki Oksfordowi".
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Spyder RS to pożegnanie ze spalinowym Boxsterem w kompletnie bezkompromisowym stylu.
Przy dużych prędkościach łatwiej się obrócić za kierownicą Renault Megane R.S. niż w wielu tylnonapędowych autach.
Z którym z alkomatów dostępnych w Polsce warto „jechać”? Sprawdzamy w grupowym teście!
Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.
Nowe Audi Q8 na rok 2024 wyróżnia się poprawionym designem i wydłużoną listą wyposażenia.
Premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak zdecydował o przełożeniu zakazu rejestracji nowych aut ICE o 5 lat.
Specjaliści z firmy Frontline stworzyli efektownego restomoda z mocnym V8 na bazie klasycznego MG B.
Nadchodzące Audi A6/S6 z napędem elektrycznym będzie oferowane także jako praktyczny Avant.
Z okazji 75-lecia marki Porsche, odbyła się premiera wyjątkowego albumu pt. „Kronika Porsche. Polskie historie”
Na Nürburgringu trwają testy najbardziej ekstremalnej wersji Taycana - otrzyma on nazwę Turbo GT.
W przyszłym roku zadebiutuje nowe BMW M4 CS z zawieszeniem i napędem przejętym od M3 CS.
Od 2030 roku zakład MINI w Oksfordzie będą opuszczać wyłącznie pojazdy elektryczne.
Za rok rynek wejdzie ELegend EL1 - współczesna interpretacja Audi Sport Quattro z napędem EV.
Elektryczny sedan Lotusa - Emeya - zawiera najnowszą technologię napędu w nadwoziu zgrabnego GT.
Po pięciu latach SUV Lamborghini zyskał cenne aktualizacje. Od niedawna bazową wersją jest Urus S.
Ford przerobił elektrycznego Mustanga Mach-E na styl rajdowy i jest to samochód w pełni produkcyjny.