Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

2023 Praga Bohema - hipersamochód o mocy 700 KM ważący mniej niż tonę

Czeska Praga Bohema ma nadzieję naruszyć z góry ustalony porządek w klasie torowych hipersamochodów.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 lutego 2023
Praga Bohema prawy przód
9

Oto nowa Praga Bohema. Moglibyśmy skrócić tę historię i powiedzieć, że to kolejny hipersamochód o typowo torowym profilu z metką na ponad 1 milion euro. Czeski producent ma zamiar zbudować 89 takich aut, a każde z nich na drogowych oponach Pirelli Trofeo R ma być w stanie pojechać tak szybko jak auta klasy GT3 na slickach. Brzmi jak dobrze znana historyjka. Tymczasem w chłodny, lecz słoneczny dzień na starym lotnisku w Dunsfold ten samochód w tej specyfikacji absolutnie mnie zachwycił. Wydaje się prawdziwy i pragmatyczny, a jednocześnie tak bardzo inny, egzotyczny i pełen pięknych detali inżynieryjnych.

Jest tak wiele pytań. Pierwsze z brzegu brzmi “czym do cholery jest Praga?”. Dojdziemy do tego, ale najpierw chciałbym przedstawić kilka kluczowych punktów, które udowodnią że to poważny projekt, a najważniejszy z nich dotyczy silnika. Nissan nigdy nie udzielił innemu producentowi dostępu do 3.8-litrowego, podwójnie turbodoładowanego V6 opracowanego dla GT-R. Aż do teraz. Bohema gotowa do jazdy waży 982 kg, ma karbonową karoserię, zawieszenie typu pushrod, karbonowo-ceramiczne hamulce i będzie napędzana 700-konną wersją silnika VR38DETT (oznaczoną jako PL38DETT), opracowaną we współpracy Nissana z renomowanym specjalistą od GT-R, firmą Litchfield. W przypadku Litchfielda 700 KM to prawdopodobnie dopiero początek…

Praga jest pierwszym producentem, który dostał zgodę na zastosowanie silnika z Nissana GT-R w swoim aucie.

Dziś dostaniemy do przejażdżki prototyp o mocy 550 KM, którego podwozie jest w 80 procentach gotowe pod kątem kalibracji. Bohema na pierwszy rzut oka wyznaje filozofię samochodu wyścigowego, ale Jan Martinek, główny inżynier Pragi i szef projektu Bohemy, stara się podkreślić, że jest to również samochód drogowy. Z tego powodu chce, abyśmy najpierw przejechali się po nierównej drodze dojazdowej, aby poczuć elastyczność tłumienia właściwą dla auta drogowego. Fajny pomysł, ale biorąc pod uwagę brak prawdziwych drzwi i zajmowanie miejsca w kabinie przez małe, unoszące się do góry panele, gdzie wciskasz się nogami do przodu i stajesz na fotelu zanim opuścisz się na rękach w głąb kabiny sugeruje, że ogólnie auto nie jest tak użyteczne jak np. Ferrari 812 Competizione czy McLaren Senna.

Reklama
Praga Bohema prawy tył
9

Jednak ta cała procedura sprawia, że czujesz się naprawdę wyjątkowo. Siedzi się niewiarygodnie nisko (chociaż siedzenie ze stałym oparciem można odchylić, aby podnieść linię wzroku), kierownica świetnie leży w dłoniach, a wokół rozciąga się kokpit w najbardziej purystycznym stylu jaki tylko można osiągnąć. Bohema powstała na bazie typowo torowego auta, Pragi R1R, która jest mniej więcej tym, czym na co dzień zajmuje się brytyjski Radical. "Wiedzieliśmy, że jest popyt na tego typu samochód", wyjaśnia Jan, "ale klienci chcieli prawdziwego samochodu drogowego. Czegoś większego, ale wciąż lekkiego, czegoś o profilu torowym, ale wciąż łatwego w opanowaniu. Efekt końcowy nie ma z pierwowzorem ani jednego wspólnego elementu, więc można powiedzieć, że poszliśmy na całość! Aerodynamika jest doskonała, ale nie chcieliśmy za bardzo szaleć, więc w przyszłości może pojawić się pakiet torowy."

Aerodynamika Pragi Bohemy ma jeszcze rezerwy - być może w przyszłości pojawi się pakiet torowy.

Praga ma w swoim 115-letnim dorobku nie tylko doświadczenie w produkcji samochodów wyścigowych. Kiedyś była największym producentem samochodów w Czechosłowacji, zanim przestawiła się na pociągi, autobusy i samoloty. W okresie powojennym Praga jako producent zniknęła, ponieważ stała się dostawcą dla innych marek. Firma powróciła w latach 90. z motocyklami Enduro, a obecnie buduje ciężarówki, motocykle, gokarty, samochody wyścigowe R1R, a od niedawna także samoloty.

Bohema zdecydowanie nie ma tendencji do unoszenia się w powietrze. Za pomocą ręcznie regulowanego zawieszenia Öhlins można regulować także docelowy docisk, ale w typowym ustawieniu drogowo-torowym auto generuje aż 900 kg siły dociskowej przy 250 km/h. To więcej niż nowe Porsche 911 GT3 RS przy 285 km/h, a pamiętajmy, że cała Praga waży 982 kg. Mimo to całkiem nieźle radzi sobie z wybojami na bocznej drodze. Może to jednak jest auto drogowe? W końcu po bokach ma nawet dwa 50-litrowe schowki na bagaż.

Praga Bohema drzwi
9
Reklama

Poczucie "wyrafinowania", jakkolwiek słabe, wynika częściowo z tego, że silnik i sześciobiegowa sekwencyjna skrzynia Hewland są zamontowane do ramy nośnej wykonanej ze stopu chromu na elastycznych mocowaniach gumowych. Zniknął charakterystyczny dla Nissana dźwięk podwójnie doładowanej V-szóstki, ale pod względem samej głośności to zdecydowanie samochód drogowy. Mimo to po kilku minutach na torze wiem już, że wściekły ryk w górnych partiach obrotów emitowany przez tytanowy wydech zapewnia niezapomnianą dramaturgię.

Praga Bohema powstanie w liczbie 89 sztuk, każda w cenie ponad 1 mln euro.

Układ kierowniczy jest lekki i cudownie precyzyjny, a Bohema sprawia wrażenie stabilnej i opanowanej jak na tego typu samochód przystało. Tylko hamowanie na wyboistym fragmencie drogi może zburzyć obraz idealnej stabilności jaką Praga wykazuje się na prostych i szybkich zakrętach. Auto jest szybkie. Prototyp ma jedynie 550 KM, ale sposób w jaki napędza te 982 kg robi ogromne wrażenie. Silnik w tym egzemplarzu jest całkowicie standardowy, jedynie turbosprężarki dostarcza Litchfield. Firma w toku prac ma zamiar dopracować reakcję na gaz, która już w tym egzemplarzu jest całkiem niezła.

Praga Bohema kierownica
9

Trudno poczuć pełnię możliwości Bohemy po kilku nerwowych kółkach, ale już teraz jest sporo powodów do optymizmu. Trakcja nie pozostawia wiele do życzenia, a gdy tył zaczyna uciekać, stosunkowo łatwo można go opanować. Silnik jest pełen charakteru, a gdy osiągnie swoje docelowe parametry, może być tylko lepiej. Już teraz jestem w stanie poczuć jak świetny będzie to samochód, zwłaszcza że czuję w nim pierwiastek tej samej magii, którą dysponuje BAC Mono.

Jedyną kwestią, której nie jestem pewien, pozostaje skrzynia Hewland. Czy pneumatyczna przekładnia wyścigowa ze skośnymi trybami i zautomatyzowanym sprzęgłem nadaje się na drogę? W praktyce działa to dość sprawnie (zautomatyzowane sprzęgło działa nawet podczas ruszania z miejsca i robi to płynnie), ale to wciąż sprawia wrażenie rozwiązania typowo na tor, a nie do okazjonalnego auta drogowego. W pozostałych kwestiach Bohema ma szansę na osiągnięcie czegoś naprawdę wyjątkowego. Zapewnia unikalne doznania, prezentuje się świetnie zarówno z zewnątrz jak i w środku, a także ma sprawdzony silnik zdolny do niezawodnej pracy przez dziesiątki tysięcy kilometrów. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację tej historii w następnych kilkunastu miesiącach.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025