Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Praga Bohema - hipersamochód o mocy 700 KM ważący mniej niż tonę

Czeska Praga Bohema ma nadzieję naruszyć z góry ustalony porządek w klasie torowych hipersamochodów.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 lutego 2023
Praga Bohema prawy przód
9

Oto nowa Praga Bohema. Moglibyśmy skrócić tę historię i powiedzieć, że to kolejny hipersamochód o typowo torowym profilu z metką na ponad 1 milion euro. Czeski producent ma zamiar zbudować 89 takich aut, a każde z nich na drogowych oponach Pirelli Trofeo R ma być w stanie pojechać tak szybko jak auta klasy GT3 na slickach. Brzmi jak dobrze znana historyjka. Tymczasem w chłodny, lecz słoneczny dzień na starym lotnisku w Dunsfold ten samochód w tej specyfikacji absolutnie mnie zachwycił. Wydaje się prawdziwy i pragmatyczny, a jednocześnie tak bardzo inny, egzotyczny i pełen pięknych detali inżynieryjnych.

Jest tak wiele pytań. Pierwsze z brzegu brzmi “czym do cholery jest Praga?”. Dojdziemy do tego, ale najpierw chciałbym przedstawić kilka kluczowych punktów, które udowodnią że to poważny projekt, a najważniejszy z nich dotyczy silnika. Nissan nigdy nie udzielił innemu producentowi dostępu do 3.8-litrowego, podwójnie turbodoładowanego V6 opracowanego dla GT-R. Aż do teraz. Bohema gotowa do jazdy waży 982 kg, ma karbonową karoserię, zawieszenie typu pushrod, karbonowo-ceramiczne hamulce i będzie napędzana 700-konną wersją silnika VR38DETT (oznaczoną jako PL38DETT), opracowaną we współpracy Nissana z renomowanym specjalistą od GT-R, firmą Litchfield. W przypadku Litchfielda 700 KM to prawdopodobnie dopiero początek…

Praga jest pierwszym producentem, który dostał zgodę na zastosowanie silnika z Nissana GT-R w swoim aucie.

Dziś dostaniemy do przejażdżki prototyp o mocy 550 KM, którego podwozie jest w 80 procentach gotowe pod kątem kalibracji. Bohema na pierwszy rzut oka wyznaje filozofię samochodu wyścigowego, ale Jan Martinek, główny inżynier Pragi i szef projektu Bohemy, stara się podkreślić, że jest to również samochód drogowy. Z tego powodu chce, abyśmy najpierw przejechali się po nierównej drodze dojazdowej, aby poczuć elastyczność tłumienia właściwą dla auta drogowego. Fajny pomysł, ale biorąc pod uwagę brak prawdziwych drzwi i zajmowanie miejsca w kabinie przez małe, unoszące się do góry panele, gdzie wciskasz się nogami do przodu i stajesz na fotelu zanim opuścisz się na rękach w głąb kabiny sugeruje, że ogólnie auto nie jest tak użyteczne jak np. Ferrari 812 Competizione czy McLaren Senna.

Praga Bohema prawy tył
9

Jednak ta cała procedura sprawia, że czujesz się naprawdę wyjątkowo. Siedzi się niewiarygodnie nisko (chociaż siedzenie ze stałym oparciem można odchylić, aby podnieść linię wzroku), kierownica świetnie leży w dłoniach, a wokół rozciąga się kokpit w najbardziej purystycznym stylu jaki tylko można osiągnąć. Bohema powstała na bazie typowo torowego auta, Pragi R1R, która jest mniej więcej tym, czym na co dzień zajmuje się brytyjski Radical. "Wiedzieliśmy, że jest popyt na tego typu samochód", wyjaśnia Jan, "ale klienci chcieli prawdziwego samochodu drogowego. Czegoś większego, ale wciąż lekkiego, czegoś o profilu torowym, ale wciąż łatwego w opanowaniu. Efekt końcowy nie ma z pierwowzorem ani jednego wspólnego elementu, więc można powiedzieć, że poszliśmy na całość! Aerodynamika jest doskonała, ale nie chcieliśmy za bardzo szaleć, więc w przyszłości może pojawić się pakiet torowy."

Aerodynamika Pragi Bohemy ma jeszcze rezerwy - być może w przyszłości pojawi się pakiet torowy.

Praga ma w swoim 115-letnim dorobku nie tylko doświadczenie w produkcji samochodów wyścigowych. Kiedyś była największym producentem samochodów w Czechosłowacji, zanim przestawiła się na pociągi, autobusy i samoloty. W okresie powojennym Praga jako producent zniknęła, ponieważ stała się dostawcą dla innych marek. Firma powróciła w latach 90. z motocyklami Enduro, a obecnie buduje ciężarówki, motocykle, gokarty, samochody wyścigowe R1R, a od niedawna także samoloty.

Bohema zdecydowanie nie ma tendencji do unoszenia się w powietrze. Za pomocą ręcznie regulowanego zawieszenia Öhlins można regulować także docelowy docisk, ale w typowym ustawieniu drogowo-torowym auto generuje aż 900 kg siły dociskowej przy 250 km/h. To więcej niż nowe Porsche 911 GT3 RS przy 285 km/h, a pamiętajmy, że cała Praga waży 982 kg. Mimo to całkiem nieźle radzi sobie z wybojami na bocznej drodze. Może to jednak jest auto drogowe? W końcu po bokach ma nawet dwa 50-litrowe schowki na bagaż.

Praga Bohema drzwi
9
Reklama

Poczucie "wyrafinowania", jakkolwiek słabe, wynika częściowo z tego, że silnik i sześciobiegowa sekwencyjna skrzynia Hewland są zamontowane do ramy nośnej wykonanej ze stopu chromu na elastycznych mocowaniach gumowych. Zniknął charakterystyczny dla Nissana dźwięk podwójnie doładowanej V-szóstki, ale pod względem samej głośności to zdecydowanie samochód drogowy. Mimo to po kilku minutach na torze wiem już, że wściekły ryk w górnych partiach obrotów emitowany przez tytanowy wydech zapewnia niezapomnianą dramaturgię.

Praga Bohema powstanie w liczbie 89 sztuk, każda w cenie ponad 1 mln euro.

Układ kierowniczy jest lekki i cudownie precyzyjny, a Bohema sprawia wrażenie stabilnej i opanowanej jak na tego typu samochód przystało. Tylko hamowanie na wyboistym fragmencie drogi może zburzyć obraz idealnej stabilności jaką Praga wykazuje się na prostych i szybkich zakrętach. Auto jest szybkie. Prototyp ma jedynie 550 KM, ale sposób w jaki napędza te 982 kg robi ogromne wrażenie. Silnik w tym egzemplarzu jest całkowicie standardowy, jedynie turbosprężarki dostarcza Litchfield. Firma w toku prac ma zamiar dopracować reakcję na gaz, która już w tym egzemplarzu jest całkiem niezła.

Praga Bohema kierownica
9

Trudno poczuć pełnię możliwości Bohemy po kilku nerwowych kółkach, ale już teraz jest sporo powodów do optymizmu. Trakcja nie pozostawia wiele do życzenia, a gdy tył zaczyna uciekać, stosunkowo łatwo można go opanować. Silnik jest pełen charakteru, a gdy osiągnie swoje docelowe parametry, może być tylko lepiej. Już teraz jestem w stanie poczuć jak świetny będzie to samochód, zwłaszcza że czuję w nim pierwiastek tej samej magii, którą dysponuje BAC Mono.

Jedyną kwestią, której nie jestem pewien, pozostaje skrzynia Hewland. Czy pneumatyczna przekładnia wyścigowa ze skośnymi trybami i zautomatyzowanym sprzęgłem nadaje się na drogę? W praktyce działa to dość sprawnie (zautomatyzowane sprzęgło działa nawet podczas ruszania z miejsca i robi to płynnie), ale to wciąż sprawia wrażenie rozwiązania typowo na tor, a nie do okazjonalnego auta drogowego. W pozostałych kwestiach Bohema ma szansę na osiągnięcie czegoś naprawdę wyjątkowego. Zapewnia unikalne doznania, prezentuje się świetnie zarówno z zewnątrz jak i w środku, a także ma sprawdzony silnik zdolny do niezawodnej pracy przez dziesiątki tysięcy kilometrów. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację tej historii w następnych kilkunastu miesiącach.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024
2024 Porsche Cayenne GTS prezentacja
Porsche / Cayenne
2024 Porsche Cayenne GTS - nowy konkurent dla X5M i X6M

Najlepsze rzeczy z Cayenne Turbo GT poprzedniej generacji znalazły drugie życie w nowym Cayenne GTS.

22 kwietnia 2024
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe premiera
Mercedes / AMG GT63 S
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe - najszybsze AMG w historii

Mercedes-AMG dodał flagowe coupe GT do gamy modeli z napędem hybrydowym E-Performance.

22 kwietnia 2024
Aston Martin DB12 Volante test
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Volante - brytyjski pogromca Ferrari?

Jeździmy najnowszym DB12 Volante, którego misją jest przywrócić Aston Martina na właściwe tory.

18 kwietnia 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024
2024 Alfa Romeo Junior EV
Alfa Romeo / Junior
Nazwa “Milano” nielegalna! Nowa Alfa Romeo będzie się nazywać Junior

Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.

15 kwietnia 2024
GMA T.50s debiut na torze
GMA / T.50
Torowy GMA T.50s zalicza dynamiczny debiut na torze w Goodwood

Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.

15 kwietnia 2024