Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Praga Bohema - szczegóły, specyfikacja, terminarz, ceny

Czeski hipersamochód Praga Bohema zakończył proces rozwojowy i lada moment wejdzie do produkcji.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 stycznia 2024
Praga Bohema produkcyjna
39

Mając już w portfolio takie samochody jak torowa Praga R1R o mocy 390 KM, czeski producent wchodzi na wyższy poziom z dopuszczonym do ruchu drogowego modelem Bohema. To czystej krwi hipersamochód z dwuosobową kabiną, karbonowym podwoziem, dopracowanym dociskiem i ceną na poziomie 1,36 mln euro. Bohemę napędza stuningowana w Wielkiej Brytanii jednostka V6 wywodząca się z Nissana GT-R. Samochód właśnie zakończył etap testów przedprodukcyjnych, więc jest prawie gotowy do sprzedaży.

Nieco ponad rok temu Praga zaprezentowała prototyp Bohemy, a już dziś oficjalnie zaczyna przygotowania do rozpoczęcia jego produkcji. Przez ostatnie 12 miesięcy model ten przeszedł niezwykle intensywny program testowy obejmujący jazdę po drogach i torach. Czeska manufaktura planuje całkowitą produkcję wynoszącą 89 sztuk, a cały proces budowy aut ma się zakończyć dopiero w 2027 roku. Producent twierdzi, że pierwsza Bohema trafi do klienta wiosną tego roku.

Tomas Kasparek, właściciel Praga Cars, powiedział: "To bardzo ważny w całej 117-letniej historii Pragi. Jesteśmy szczególnie dumni, że rozpoczynamy produkcję zaledwie rok po zaprezentowaniu prototypu Bohemy. Bardzo uważnie monitorujemy każdy etap procesu budowy, aby upewnić się, że samochód produkcyjny spełni, a nawet przekroczy oczekiwania naszych klientów".

Praga Bohema - szczegóły

Podobnie jak wcześniejszy model R1R, Bohema wywodzi się z wyścigowych doświadczeń firmy Praga. Wiele zastosowanych w niej rozwiązań pochodzi wprost z samochodów wyczynowych, a kluczową cechą designu jest niska masa własna. Każdy element auta jest zoptymalizowany pod kątem zmniejszania masy.

Praga Bohema produkcja nadwozia
39

Na przykład kabina mogłaby być znacznie wygodniejsza niż w dotychczasowych modelach Pragi (przeznaczonych tylko na tor), ale konstruktorzy wykonali ją z zaledwie 56 karbonowych elementów, dzięki czemu całość waży 34 kg. Celem konstruktorów było osiągnięcie ostatecznej masy gotowego auta, ale bez paliwa, na poziomie 986 kg.

Zastosowano zawieszenie typu pushrod z pasywnymi amortyzatorami i kolumnami umieszczonymi poziomo, co umożliwia maksymalne obniżenie auta. Koła współpracują z wahaczami i stabilizatorami wykonanymi z włókna węglowego. Zdecydowano się na 18-calowe felgi z przodu i 19-calowe z tyłu, a pół-wyczynowe opony Trofeo R dostarcza Pirelli. Jako opcja dostępne są zestawy kół 18-calowych, na które można nałożyć pełne slicki, jeśli auto ma służyć tylko na torze. Przednie hamulce karbonowo-ceramiczne bazują na 380-milimetrowych tarczach wyposażonych w 6-tłoczkowe zaciski.

Praga Bohema ma silnik o mocy 700 KM. To podkręcona przez firmę Litchfield "V-szóstka" z Nissana GT-R.

Silniki pochodzą od Nissana GT-R. Japoński producent wysyła je do Wielkiej Brytanii, gdzie zakład tuningowy Litchfield wyposaża nowiutkie 3.8-litrowe V6 twin turbo w układ smarowania z suchą miską olejową. Takie rozwiązanie ma dwie zalety - silnik jest o 140 mm niższy oraz ma zapewnione pełne smarowanie nawet podczas jazdy z wysokimi przeciążeniami. Ponadto Litchfield wymienia turbiny, do których potem dokręcany jest dedykowany, tytanowy wydech. Maksymalna moc wynosi 700 KM przy 6800 obr./min., a moment obrotowy 725 Nm w zakresie 3000-6000 obr./min.

Praga Bohema produkcyjna tył
39
Reklama

Silnik współpracuje z sześciobiegową, półautomatyczną skrzynią Hewland. Zastosowano w niej specjalne tryby ze skośnymi zębami oraz wewnętrzne wzmocnienia, aby zachować wytrzymałość na torze oraz wystarczającą gładkość pracy na drodze. Skrzynia wraz z silnikiem są zamontowane w specjalnej ramie pomocniczej, a nie przykręcone bezpośrednio do karbonowego podwozia, co także pozytywnie wpływa na jakość i wygodę jazdy.

Bohema waży niecałą tonę, a jest w stanie wygenerować 900 kg docisku przy 250 km/h.

Praga milczy na temat dokładnych osiągów auta. Na oficjalnej stronie producenta można wyczytać tylko tyle, że przyspieszenie do 100 km/h trwa “poniżej 2,3 s”, a prędkość maksymalna wynosi 300+ km/h. To i tak sporo zważywszy na bardzo agresywną aerodynamikę. Praga Bohema generuje aż 900 kg docisku przy 250 km/h, a jej kształt opracowano z wykorzystaniem tunelu aerodynamicznego identycznego jak te, z których korzystają zespoły Formuły 1.

Praga Bohema walizki w nadkolach
39

Praga zadbała, aby ich nowy wóz drogowy miał choćby symboliczną praktyczność. Tuż przed tylnymi kołami znajdują się dwa niewielkie bagażniki, do których firma stworzyła specjalne pasujące kształtem walizeczki. Podobne rozwiązania spotykaliśmy już w przypadku takich uznanych firm jak Pagani czy McLaren F1. Wnętrze też nie jest całkowicie surowe. Część elementów pokrywa alcantara z efektownymi przeszyciami, a przełączniki i przyciski wykonano z litego karbonu.

Cena i kalendarz dostaw

Praga Bohema kosztuje 1,36 mln euro netto (niecałe 6 mln zł). Do 2027 roku powstanie tylko 89 takich aut, na pamiątkę zwycięstwa samochodu Praga w prestiżowym wyścigu długodystansowym 1000 Miles of Czechslovakia w 1933 roku (89 lat wstecz w momencie prezentacji). Czeski zakład jest w stanie produkować maksymalnie 20 aut rocznie, a pierwszy egzemplarz kliencki zostanie ukończony przed połową obecnego roku.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024
Red Bull RB17 premiera
Red bull
Debiutuje Red Bull RB17 - najbliższy Formule 1 pojazd dla dwojga

Adrian Newey opuszcza RBR, ale jego ostatnie dzieło to 1200-konny hipersamochód z silnikiem V10.

12 lipca 2024
Evoluto Ferrari 355 restomod
Restomod
Ferrari 355 od Evoluto ma przede wszystkim dobrze jeździć

Evoluto Automobili stworzy 55 egzemplarzy unikalnego restomoda na bazie Ferrari 355.

11 lipca 2024
MG Cyberster test UK
MG / Cyberster
MG Cyberster - wygląd to jedno, prowadzenie drugie

MG znów oferuje roadstera, ale tym razem na prąd. Czy Cyberster udanie nawiązuje do historii marki?

10 lipca 2024
Ariel Nomad 2 główne
Ariel / Nomad
Ariel Nomad 2 ma lepszy stosunek mocy do masy niż Huracán Sterrato

Brytyjski łazik dostał gruntowną modernizację i nowy turbodoładowany silnik Forda.

10 lipca 2024
2025 Honda Prelude Concept
Honda / Prelude
Honda Prelude powróci jako zgrabne coupe z napędem hybrydowym

Prelude Concept ma być powrotem Hondy do produkcji niewielkich samochodów sportowych.

8 lipca 2024
Mini John Cooper Works E Prototype
Mini / John Cooper Works
Nadchodzi Mini JCW E - najgorętszy elektryczny hot hatch tej marki

Pokazany prototyp pierwszego elektrycznego Mini JCW zadebiutuje przed publicznością w Goodwood.

6 lipca 2024
Zenvo Aurora dwie wersje
Zenvo / Aurora
Hybrydowy hipercar z Danii - Zenvo Aurora - pojawi się na Goodwood FoS

Nowe Zenvo Aurora ma silnik V12 quad-turbo i chce rywalizować z Bugatti, Koenigseggiem i Rimakiem.

5 lipca 2024
2024 BMW M240i lifting
BMW / M240i
BMW M240i po liftingu zyskało na opcjach personalizacji

Obecna na rynku od 3 lat seria 2, w tym topowe M240i, przeszła właśnie subtelne zmiany.

4 lipca 2024