Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Praga Bohema - nowy czeski supercar na drogi publiczne

Praga odradza się jako niszowy producent supersamochodów. Drugim modelem drogowym jest Bohema.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

24 listopada 2022
Praga Bohema podczas prezentacji
24

Debiutuje Praga Bohema - czeski supersamochód stworzony z myślą o jeździe po drodze i po torze. Charakterystyka głównych elementów nie pozostawia złudzeń, że to poważna maszyna - ma karbonowe podwozie, zawieszenie w stylu wyczynowym i podwójnie doładowany silnik V6 z Nissana GT-R. Produkcja rozpocznie się w przyszłym roku, ale będzie to bardzo małoseryjne auto mające służyć raczej jako flagowy model czeskiej marki o wielkiej tradycji sięgającej początków XX w. Cena za Bohemę będzie przewyższać 1,3 mln euro (ponad 7 mln zł) bez podatków. Praga zamierza zakończyć proces rozwojowy na początku przyszłego roku, po czym wprowadzi gotowy samochód do produkcji.

Bohema stworzona jest w oparciu o karbonowy monokok odziany w karbonowe poszycie zewnętrzne, a priorytetem konstruktorów jest utrzymanie masy na jak najniższym poziomie. Kabina mogłaby być znacznie wygodniejsza niż w dotychczasowych modelach Pragi (przeznaczonych tylko na tor), ale konstruktorzy wykonali ją z zaledwie 56 karbonowych elementów, dzięki czemu całość waży 34 kg. Ostateczna masa gotowego auta z płynami, ale bez paliwa, wynosi 982 kg.

Praga Bohema sylwetka z przodu
24

Zastosowano zawieszenie typu pushrod z pasywnymi amortyzatorami i kolumnami umieszczonymi poziomo, co umożliwia maksymalne obniżenie auta. Koła współpracują z wahaczami i stabilizatorami wykonanymi z włókna węglowego. Zdecydowano się na 18-calowe felgi z przodu i 19-calowe z tyłu, a pół-wyczynowe opony Trofeo R dostarcza Pirelli. Jako opcja dostępne są zestawy kół 18-calowych, na które można nałożyć pełne slicki, jeśli auto ma służyć tylko na torze. Przednie hamulce karbonowo-ceramiczne bazują na 380-milimetrowych tarczach wyposażonych w 6-tłoczkowe zaciski.

Silniki pochodzą od Nissana GT-R. Japoński producent wysyła je do Wielkiej Brytanii, gdzie zakład tuningowy Litchfield wyposaża nowiutkie 3.8-litrowe V6 twin turbo w układ smarowania z suchą miską olejową. Takie rozwiązanie ma dwie zalety - silnik jest o 140 mm niższy oraz ma zapewnione pełne smarowanie nawet podczas jazdy z wysokimi przeciążeniami. Ponadto Litchfield wymienia turbiny, do których potem dokręcany jest dedykowany, tytanowy wydech. Maksymalna moc wynosi 700 KM przy 6800 obr./min., a moment obrotowy 725 Nm w zakresie 3000-6000 obr./min.

Praga Bohema na torze
24

Silnik współpracuje z sześciobiegową, półautomatyczną skrzynią Hewland. Zastosowano w niej specjalne tryby ze skośnymi zębami oraz wewnętrzne wzmocnienia, aby zachować wytrzymałość na torze oraz wystarczającą gładkość pracy na drodze. Skrzynia wraz z silnikiem są zamontowane w specjalnej ramie pomocniczej, a nie przykręcone bezpośrednio do karbonowego podwozia, co także pozytywnie wpływa na jakość i wygodę jazdy.

Reklama

Praga milczy na temat dokładnych osiągów auta. Na oficjalnej stronie producenta można wyczytać tylko tyle, że przyspieszenie do 100 km/h trwa “poniżej 2,3 s”, a prędkość maksymalna wynosi 300+ km/h. To i tak sporo zważywszy na bardzo agresywną aerodynamikę. Praga Bohema generuje aż 900 kg docisku przy 250 km/h, a jej kształt opracowano z wykorzystaniem tunelu aerodynamicznego identycznego jak te, z których korzystają zespoły Formuły 1.

Praga Bohema walizki w nadkolach
24

Praga zadbała, aby ich nowy wóz drogowy miał choćby symboliczną praktyczność. Tuż przed tylnymi kołami znajdują się dwa niewielkie bagażniki, do których firma stworzyła specjalne pasujące kształtem walizeczki. Podobne rozwiązania spotykaliśmy już w przypadku takich uznanych firm jak Pagani czy McLaren F1. Wnętrze też nie jest całkowicie surowe. Część elementów pokrywa alcantara z efektownymi przeszyciami, a przełączniki i przyciski wykonano z litego karbonu.

Plany produkcyjne Pragi na 2023 rok obejmują tylko 10 sztuk Bohemy, a roczna produkcja docelowo nie przekroczy 20 sztuk. Całkowita liczba egzemplarzy tego modelu ma wynieść 89 sztuk - to upamiętnienie wyścigu, który Praga wygrała jeszcze w 1933 roku, czyli 89 lat temu. W Polsce marka Praga jest kojarzona głównie z ciężarówkami i przedwojennymi autami osobowymi, tymczasem powoli Czesi budują swoją renomę jako niszowy producent aut torowych i drogowych z najwyższej półki. Być może plany ekspansji wkrótce obejmą także Polskę i współczesna historia Pragi dotrze do szerszego grona odbiorców nad Wisłą.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Bugatti Chiron Profilée pod wieżą Eiffela
Aukcja
Jedyny na świecie Bugatti Chiron Profilée sprzedany za ponad 46 mln zł

Jedyne w swoim rodzaju Bugatti Chiron Profilée stało się najdroższym nowym samochodem w historii.

1 lutego 2023
Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Już jest - Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato - prezent na 100-lecie współpracy

Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.

21 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

20 grudnia 2022
2024 Porsche 992.2 GT3 spyshot
Porsche / 911 GT3
Nowe Porsche 992.2 GT3 uchwycone podczas testów

Obecny model Porsche 911 GT3 jeszcze nie zdążył się znudzić, a w przygotowaniu już jest następca.

24 marca 2023
Aston Martin DB12 na Nurburgringu dynamiczne
Aston Martin DB12
Aston Martin DB12 już jeździ po Nürburgringu

Następca Aston Martina DB11 przechodzi szereg testów na Północnej Pętli. Premiera za kilka miesięcy.

24 marca 2023
Triumph Tiger 1200 GT Pro z boku
Motocykle
Triumph Tiger 1200 - Obieżyświat

Motocykl stworzony dla ludzi kochających podróże, wyprawy, którzy chcą odkrywać świat z siodła motocykla.

23 marca 2023
Aston Martin Valkyrie - front auta
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie - test na torze

Hipercar Adriana Neweya jest gotowy. Czy to najlepszy wóz jaki kiedykolwiek dostał legalne tablice?

23 marca 2023
MST Metro 6R4 Group B
Grupa B
MST pokazało nowy projekt - rekonstrukcję rajdowego Rovera Metro 6R4

Fani rajdowej Grupy B mogą za odpowiednią kwotą nabyć legendę - odtworzonego Rovera Metro 6R4.

22 marca 2023
Porsche 911 ITA001 by Theon Design
Restomod
Porsche 964 od Theon Design - restomod doskonały?

Specjaliści od Porsche z Oxfordshire zaprezentowali kolejne doskonałe 911 oparte o generację 964.

22 marca 2023
Dodge Challenger SRT Demon 170 prezentacja
Dodge / Challenger
Dodge Challenger dostanie kolejną, jeszcze mocniejszą wersję Demon 170

Silnik V8 HEMI powoli wychodzi z oferty, dlatego nowy Dodge Demon prezentuje na co go jeszcze stać.

22 marca 2023
Rolls-Royce Wraith Black Arrow lewy przód
Rolls-Royce / Wraith
Rolls-Royce Wraith Black Arrow - ostatnie coupe RR z silnikiem V12

Wraith w limitowanej wersji Black Arrow jest ostatnim coupe Rolls-Royce’a z motorem V12.

21 marca 2023
Polestar 2 BST Edition 230 prezentacja
Polestar / 2
Polestar wprowadza na rynek limitowaną edycję modelu 2 - BST 230

Limitowany Polestar 2 BST 230 nawiązuje wyglądem i wyposażeniem do pierwotnego modelu BST 270.

21 marca 2023
Ferrari Roma Spider prezentacja
Ferrari / Roma
Do gamy Ferrari dołącza Roma Spider z miękkim dachem

Materiałowy dach powraca do przedniosilnikowego Ferrari po raz pierwszy od 1969 r. Oto Roma Spider.

17 marca 2023
Volkswagen ID.2all koncept
Volkswagen / ID.2all
Volkswagen ID.2all - zapowiedź “elektryka” dla ludu

Koncern Volkswagena ma plan wprowadzenia na rynek taniego, dostępnego, elektrycznego hatchbacka.

17 marca 2023
2023 Mercedes-AMG GLB35 przód
Mercedes / GLA
Debiutują nowe modele Mercedesa-AMG: GLB35 oraz GLA35 po faceliftingu

W ramach standardowego liftingu Mercedesy GLA35 i GLB35 zyskały między innymi moduły mild hybrid.

16 marca 2023