Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2025 Cupra Ateca - hiszpańska alternatywa dla BMW X1 M35i

Cupra Ateca potrafi być praktyczna i szybka, ale w tak konkurencyjnym segmencie wypada przeciętnie.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 lutego 2025
2025 Cupra Ateca test
12
Ocena Evo
Cena:
od 166 000 zł
silnik 2.0 TSI to mocny punkt Cupry
wybrakowana dynamika jazdy; starzejący się design

Małe SUV-y to jeden z najbardziej konkurencyjnych segmentów na rynku, ale w momencie debiutu w 2018 roku wydawało się, że Cupra Ateca ma szansę na sukces. Od tego momentu Cupra sumiennie aktualizuje kluczowe modele Leon i Formentor, aby nadążać za trendami, a Ateca została w gamie tak jak była, praktycznie bez większych zmian w układzie napędowym i wnętrzu. Przez to widać już po niej oznaki starzenia, ale i cena pozostała na akceptowalnym poziomie, bo bazowy model kosztuje 166 000 zł.

Ostatni lifting Ateca przeszła w 2021 roku, ale dotyczył on głównie opcji wykończenia, a także wniósł opcjonalny pakiet hamulcowy z zaciskami Brembo i tarczami 370 mm dla topowej odmiany VZ. Specyfikacja układu jezdnego jest raczej standardowa dla średniej wielkości produktów Grupy Volkswagena. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, z tyłu układ wielowahaczowy, a całość opiera się na amortyzatorach adaptacyjnych. Napęd na cztery koła ma mocno przednionapędową naturę i nie posiada zmyślnego dyferencjału z torque vectoring jak w Leonie czy Formentorze.

Silnik, skrzynia biegów i osiągi

Układ napędowy Cupry Ateca jest tak samo efektywny, co przewidywalny. W topowej wersji VZ połączenie dwulitrowego silnika EA888 z 7-stopniową skrzynią DSG i napędem AWD z przewagą przodu sprawia, że osiągi są przystępne i użyteczne na co dzień.

2025 Cupra Ateca VZ jazda
12

Wprowadzone przy liftingu zmiany w oprogramowaniu skrzyni biegów skutkują lepszym niż w pierwotnym modelu przyspieszeniem do 100 km/h (4,9 s zamiast 5,2 s; identycznie jak w Audi SQ2), a prędkość maksymalna wynosi okrągłe 250 km/h.

Ateca jeździ dość podobnie do innych aut grupy VAG na platformie MQB z bliźniaczym napędem. Silnik jest mocny i chętny do współpracy, a gdy już pokona początkowe opóźnienie, dostarcza moment obrotowy w sposób ciągły aż do 6600 obr./min. Skrzynia biegów nie należy do najbardziej intuicyjnych skrzyń DSG, ale gdy już złapie się z nią rytm, zmiany są ostre, a software odpowiednio skalibrowany. Cupra oferuje też Atekę z 2-litrowym motorem w słabszej wersji 190 KM.

Silnik z rodziny EA888 to najmocniejszy punkt Cupry Ateca. W odmianie VZ ma 300 KM.

Tryby jazdy to coś, co w Cuprze zawsze jest zrobione bez zarzutu. Tutaj poza tradycyjnymi ustawieniami Normal, Sport i “Cupra” mamy jeszcze tryb do jazdy po śliskiej nawierzchni i kluczowy tryb pozwalający na samodzielne skomponowanie wszystkiego co podlega regulacji. Jeśli auto ma amortyzatory pasywne będzie to napęd, układ kierowniczy, dźwięk silnika, oraz, co nietypowe, klimatyzacja. Warto wspomnieć, że tryb sportowy skrzyni DSG działa niezależnie od wybranego ogólnego trybu jazdy, co jest charakterystyczne dla wszystkich podobnych modeli z grupy VW.

2025 Cupra Ateca VZ hamulce brembo
12

Jeśli wybierzesz podstawową Cuprę ze 150-konnym silnikiem 1.5, nie będzie miała ona osiągów hot hatcha, ale reakcja na gaz jest i tak lepsza niż w wielu innych podobnych modelach VAG z tym samym motorem. Pedał gazu skalibrowano tak, aby operowanie nim było płynne, a mocy i momentu jest na tyle dużo, a sposób ich dostarczania jest tak liniowy, że w zupełności wystarcza to do codziennej jazdy. Podobne, zorientowane na ekonomię silniki innych producentów, często nie grzeszą kulturą pracy, ale ta jednostka Volkswagena jest akurat całkiem dopracowana.

Prowadzenie i tłumienie

Adaptacyjne amortyzatory w komfortowych ustawieniach znakomicie wywiązują się z powierzonego im zadania. Dopiero podczas dynamicznej jazdy w trybie Sport lub Cupra wykazują pewnie nieokrzesanie wynikające z próby skutecznego opanowania typowego dla SUV-a wysoko umieszczonego środka ciężkości i skłonności do przechyłów. Zawieszenie zdradza oznaki braku finezji podczas wtórnego odbicia, przez co jazda po dziurawej drodze może generować sporo wstrząsów i wibracji, nawet w trybie komfortowym. Wraz ze wzrostem prędkości przekłada się to na zanikanie wyczucia kontroli nad przednimi kołami.

2025 Cupra Ateca VZ jazda
12

Sam układ kierowniczy pracuje gładko i lekko, więc naturalnie brakuje mu wyczucia. Układ hamulcowy ma dość miękko pracujący pedał, nawet z opcjonalnym pakietem zacisków Brembo, ale nie wpływa to na skuteczność hamowania, nawet przy dużej prędkości. Tryb Sport dodaje trochę oporu na kierownicy, ale z naszego doświadczenia wynika, że lepiej zostawić go w spokoju, bo jest to wyjątkowo “syntetyczny” efekt.

Reklama

Wnętrze i technologia

W 2025 roku kokpit śmiało można nazwać oldschoolowym. Lifting z 2021 roku nie zmienił zbyt wiele, ale zastosowano nowy infotainment, który trudniej się obsługuje, a z kabiny zniknęło kilka fizycznych przycisków. Bez zmian jest za to dziwna pozycja, przez którą czujesz się jakbyś był zmuszony do pochylania się nad kierownicą. To cecha wspólna z Audi Q3 i Tiguanem, więc pewnie dotyczy wszystkich modeli pokrewnych opartych na architekturze MQB.

Ateca zachowała za to fizyczny panel klimatyzacji i przycisk trybów jazdy, co zawsze odczytujemy jako zaletę. Dolna część kabiny ma wiele akcentów typowych dla Cupry. Górna nie, przynajmniej w naszym samochodzie testowym wyglądała dość zwyczajnie. Jasna podsufitka i podwójny szyberdach potęgują wrażenie lekkości i przestrzeni w kabinie. Nie jest trudno znaleźć twarde plastiki, ale wszystkie punkty gdzie najczęściej dotykasz wydają się wystarczająco solidnie wykonane.

2025 Cupra Ateca VZ wnętrze
12

Nie wszystko jednak stracone, bo bazując na doświadczeniu z poprzedniej wersji Limited Edition z wydechem Akrapovicia i hamulcami Brembo, jazda potrafi dać wiele radości, mimo niedostatków układu jezdnego. Wspomniane dodatki faktycznie zwiększają efektywność, a wydech dodatkowo podkręca wrażenia akustyczne. Niestety, tak wyposażona Ateca kosztuje dobrze ponad 250 tys. zł, co jest dużą kwotą za stosunkowo niewielkiego SUV-a SEAT-a.

Ceny i konkurencja

W momencie debiutu Cupra Ateca miała tylko jedną wersję silnikową. Teraz są trzy, a ta najmocniejsza wyróżniona jest oznaczeniem literowym VZ. Kwota wyjściowa to 166 000 zł za model 1.5 TSI o mocy 150 KM z DSG i napędem na przód. Dalej jest motor 2.0 TSI 190 KM z tą samą 7-stopniową skrzynią i napędem 4Drive za minimum 186 800 zł. Topowa w gamie wersja VZ ma 300 KM i napęd 4Drive, a jej cennik zaczyna się od 237 300 zł.

Cupra Ateca design
12

Naszym zdaniem optymalnym wyborem w tej drabince jest oczywiście VZ z dwulitrowym motorem EA888. Nie ma już na polskim rynku Volkswagenów: T-Roc R i Tiguan R, nie doczekaliśmy się też Audi SQ2, a wszystkie te modele miały podobny do Cupry potencjał. Z tego powodu Ateca VZ nie ma na rynku zbyt licznej konkurencji. Można jako alternatywę rozważyć BMW X1 M35i, ale samochód ten kosztuje więcej, bo co najmniej 274 000 zł. W takim wypadku najpoważniejszym konkurentem dla Ateki jest analogiczny Formentor VZ z motorem 333 KM i napędem 4Drive za 243 500 zł.

Formentor jest modelem ciut mniejszym, ale znacznie bardziej rozwiniętym pod względem technologii. Wygląda nowocześniej, tak z zewnątrz jak i w środku, a jego systemy, choć nadal irytujące, zostały znacznie lepiej zintegrowane. Na drodze także zachowuje się lepiej, jakby był o poziom wyżej w kwestii wyrafinowania i dopracowania podwozia. Jego niepodważalną zaletą jest też brak odpowiednika w gamie tańszego SEAT-a, co wyrasta na kluczową cechę uzasadniającą wyższą cenę Cupry na tle siostrzanej marki.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Cosworth silniki i fabryka
Cosworth
Cosworth - firma tworząca silniki dla Astona, Bugatti i F1 od kulis

W świecie wyśrubowanych norm emisji Cosworth potrafi budować wolnossące V8 i V12. Jak oni to robią?

25 marca 2025
Aston Martin Vanquish Volante prezentacja
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish Volante rzuca wyzwanie Ferrari 12Cilindri Spider

Nowy Vanquish Volante kończy gruntowne odświeżenie “tradycyjnej” gamy Aston Martina.

25 marca 2025
Porsche 911 992.2 turbo spyshot główne
Porsche / 911 Turbo
Trwają finalne testy nowego Porsche 992.2 Turbo z napędem hybrydowym

Porsche 911 Turbo przejdzie w tym roku duży lifting. Wniesie on dużo nowości, w tym napęd hybrydowy.

25 marca 2025
2026 Alfa Romeo Stelvio spyshot
Alfa Romeo / Stelvio
2026 Alfa Romeo Stelvio - Turyn testuje nowego rywala BMW X3

Nadjeżdża Alfa Romeo Stelvio drugiej generacji z napędem spalinowym, hybrydowym lub elektrycznym.

24 marca 2025
The Red Tour
Motocykle
The Red Tour 2025: przetestuj nowe modele Ducati Multistrada

Nowa Multistrada V4 Pikes Peak, Multistrada V4 S oraz Multistrada V2 S ruszają po Polsce. Chcesz je przetestować?

24 marca 2025
Volkswagen Golf GTI zapowiedź
Volkswagen / Golf
Volkswagen zapowiada celebrację 50 lat GTI podczas Nürburgring 24H

Podczas czerwcowego Nürburgring 24H może dojść do głośnej premiery nowego Golfa GTI Clubsport S.

21 marca 2025
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang prezentacja
Bugatti / Tourbillon
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang - jedna opcja w cenie całego 911

Do oferty nowego Bugatti dołączył pakiet Équipe Pur Sang inspirowany wyścigowym dziedzictwem marki.

20 marca 2025
Bentley wyniki finansowe
Bentley
Bentley nie zamierza rezygnować z silników V8 jeszcze przez dekadę

W ciągu następnych 10 lat Bentley ma w planach całą plejadę nowych modeli z silnikami spalinowymi.

19 marca 2025
2025 Goodwood Festival of Speed tematyka
Festival of Speed
Główna rzeźba Goodwood FoS 2025 będzie poświęcona Gordonowi Murrayowi

Tegoroczny Festival of Speed skupi się na F1, a szczególne miejsce w jej historii ma Gordon Murray.

18 marca 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E wygląda jak koncept, ale możesz go kupić

Napęd na tył, 540 KM i design wprost nawiązujący do kultowego hot hatcha - to Renault 5 Turbo 3E.

17 marca 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
Mercedes / CLA
Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025