Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2025 Cupra Ateca - hiszpańska alternatywa dla BMW X1 M35i

Cupra Ateca potrafi być praktyczna i szybka, ale w tak konkurencyjnym segmencie wypada przeciętnie.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 lutego 2025
2025 Cupra Ateca test
12
Ocena Evo
Cena:
od 166 000 zł
silnik 2.0 TSI to mocny punkt Cupry
wybrakowana dynamika jazdy; starzejący się design

Małe SUV-y to jeden z najbardziej konkurencyjnych segmentów na rynku, ale w momencie debiutu w 2018 roku wydawało się, że Cupra Ateca ma szansę na sukces. Od tego momentu Cupra sumiennie aktualizuje kluczowe modele Leon i Formentor, aby nadążać za trendami, a Ateca została w gamie tak jak była, praktycznie bez większych zmian w układzie napędowym i wnętrzu. Przez to widać już po niej oznaki starzenia, ale i cena pozostała na akceptowalnym poziomie, bo bazowy model kosztuje 166 000 zł.

Ostatni lifting Ateca przeszła w 2021 roku, ale dotyczył on głównie opcji wykończenia, a także wniósł opcjonalny pakiet hamulcowy z zaciskami Brembo i tarczami 370 mm dla topowej odmiany VZ. Specyfikacja układu jezdnego jest raczej standardowa dla średniej wielkości produktów Grupy Volkswagena. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, z tyłu układ wielowahaczowy, a całość opiera się na amortyzatorach adaptacyjnych. Napęd na cztery koła ma mocno przednionapędową naturę i nie posiada zmyślnego dyferencjału z torque vectoring jak w Leonie czy Formentorze.

Silnik, skrzynia biegów i osiągi

Układ napędowy Cupry Ateca jest tak samo efektywny, co przewidywalny. W topowej wersji VZ połączenie dwulitrowego silnika EA888 z 7-stopniową skrzynią DSG i napędem AWD z przewagą przodu sprawia, że osiągi są przystępne i użyteczne na co dzień.

2025 Cupra Ateca VZ jazda
12

Wprowadzone przy liftingu zmiany w oprogramowaniu skrzyni biegów skutkują lepszym niż w pierwotnym modelu przyspieszeniem do 100 km/h (4,9 s zamiast 5,2 s; identycznie jak w Audi SQ2), a prędkość maksymalna wynosi okrągłe 250 km/h.

Ateca jeździ dość podobnie do innych aut grupy VAG na platformie MQB z bliźniaczym napędem. Silnik jest mocny i chętny do współpracy, a gdy już pokona początkowe opóźnienie, dostarcza moment obrotowy w sposób ciągły aż do 6600 obr./min. Skrzynia biegów nie należy do najbardziej intuicyjnych skrzyń DSG, ale gdy już złapie się z nią rytm, zmiany są ostre, a software odpowiednio skalibrowany. Cupra oferuje też Atekę z 2-litrowym motorem w słabszej wersji 190 KM.

Silnik z rodziny EA888 to najmocniejszy punkt Cupry Ateca. W odmianie VZ ma 300 KM.

Tryby jazdy to coś, co w Cuprze zawsze jest zrobione bez zarzutu. Tutaj poza tradycyjnymi ustawieniami Normal, Sport i “Cupra” mamy jeszcze tryb do jazdy po śliskiej nawierzchni i kluczowy tryb pozwalający na samodzielne skomponowanie wszystkiego co podlega regulacji. Jeśli auto ma amortyzatory pasywne będzie to napęd, układ kierowniczy, dźwięk silnika, oraz, co nietypowe, klimatyzacja. Warto wspomnieć, że tryb sportowy skrzyni DSG działa niezależnie od wybranego ogólnego trybu jazdy, co jest charakterystyczne dla wszystkich podobnych modeli z grupy VW.

2025 Cupra Ateca VZ hamulce brembo
12

Jeśli wybierzesz podstawową Cuprę ze 150-konnym silnikiem 1.5, nie będzie miała ona osiągów hot hatcha, ale reakcja na gaz jest i tak lepsza niż w wielu innych podobnych modelach VAG z tym samym motorem. Pedał gazu skalibrowano tak, aby operowanie nim było płynne, a mocy i momentu jest na tyle dużo, a sposób ich dostarczania jest tak liniowy, że w zupełności wystarcza to do codziennej jazdy. Podobne, zorientowane na ekonomię silniki innych producentów, często nie grzeszą kulturą pracy, ale ta jednostka Volkswagena jest akurat całkiem dopracowana.

Prowadzenie i tłumienie

Adaptacyjne amortyzatory w komfortowych ustawieniach znakomicie wywiązują się z powierzonego im zadania. Dopiero podczas dynamicznej jazdy w trybie Sport lub Cupra wykazują pewnie nieokrzesanie wynikające z próby skutecznego opanowania typowego dla SUV-a wysoko umieszczonego środka ciężkości i skłonności do przechyłów. Zawieszenie zdradza oznaki braku finezji podczas wtórnego odbicia, przez co jazda po dziurawej drodze może generować sporo wstrząsów i wibracji, nawet w trybie komfortowym. Wraz ze wzrostem prędkości przekłada się to na zanikanie wyczucia kontroli nad przednimi kołami.

2025 Cupra Ateca VZ jazda
12

Sam układ kierowniczy pracuje gładko i lekko, więc naturalnie brakuje mu wyczucia. Układ hamulcowy ma dość miękko pracujący pedał, nawet z opcjonalnym pakietem zacisków Brembo, ale nie wpływa to na skuteczność hamowania, nawet przy dużej prędkości. Tryb Sport dodaje trochę oporu na kierownicy, ale z naszego doświadczenia wynika, że lepiej zostawić go w spokoju, bo jest to wyjątkowo “syntetyczny” efekt.

Reklama

Wnętrze i technologia

W 2025 roku kokpit śmiało można nazwać oldschoolowym. Lifting z 2021 roku nie zmienił zbyt wiele, ale zastosowano nowy infotainment, który trudniej się obsługuje, a z kabiny zniknęło kilka fizycznych przycisków. Bez zmian jest za to dziwna pozycja, przez którą czujesz się jakbyś był zmuszony do pochylania się nad kierownicą. To cecha wspólna z Audi Q3 i Tiguanem, więc pewnie dotyczy wszystkich modeli pokrewnych opartych na architekturze MQB.

Ateca zachowała za to fizyczny panel klimatyzacji i przycisk trybów jazdy, co zawsze odczytujemy jako zaletę. Dolna część kabiny ma wiele akcentów typowych dla Cupry. Górna nie, przynajmniej w naszym samochodzie testowym wyglądała dość zwyczajnie. Jasna podsufitka i podwójny szyberdach potęgują wrażenie lekkości i przestrzeni w kabinie. Nie jest trudno znaleźć twarde plastiki, ale wszystkie punkty gdzie najczęściej dotykasz wydają się wystarczająco solidnie wykonane.

2025 Cupra Ateca VZ wnętrze
12

Nie wszystko jednak stracone, bo bazując na doświadczeniu z poprzedniej wersji Limited Edition z wydechem Akrapovicia i hamulcami Brembo, jazda potrafi dać wiele radości, mimo niedostatków układu jezdnego. Wspomniane dodatki faktycznie zwiększają efektywność, a wydech dodatkowo podkręca wrażenia akustyczne. Niestety, tak wyposażona Ateca kosztuje dobrze ponad 250 tys. zł, co jest dużą kwotą za stosunkowo niewielkiego SUV-a SEAT-a.

Ceny i konkurencja

W momencie debiutu Cupra Ateca miała tylko jedną wersję silnikową. Teraz są trzy, a ta najmocniejsza wyróżniona jest oznaczeniem literowym VZ. Kwota wyjściowa to 166 000 zł za model 1.5 TSI o mocy 150 KM z DSG i napędem na przód. Dalej jest motor 2.0 TSI 190 KM z tą samą 7-stopniową skrzynią i napędem 4Drive za minimum 186 800 zł. Topowa w gamie wersja VZ ma 300 KM i napęd 4Drive, a jej cennik zaczyna się od 237 300 zł.

Cupra Ateca design
12

Naszym zdaniem optymalnym wyborem w tej drabince jest oczywiście VZ z dwulitrowym motorem EA888. Nie ma już na polskim rynku Volkswagenów: T-Roc R i Tiguan R, nie doczekaliśmy się też Audi SQ2, a wszystkie te modele miały podobny do Cupry potencjał. Z tego powodu Ateca VZ nie ma na rynku zbyt licznej konkurencji. Można jako alternatywę rozważyć BMW X1 M35i, ale samochód ten kosztuje więcej, bo co najmniej 274 000 zł. W takim wypadku najpoważniejszym konkurentem dla Ateki jest analogiczny Formentor VZ z motorem 333 KM i napędem 4Drive za 243 500 zł.

Formentor jest modelem ciut mniejszym, ale znacznie bardziej rozwiniętym pod względem technologii. Wygląda nowocześniej, tak z zewnątrz jak i w środku, a jego systemy, choć nadal irytujące, zostały znacznie lepiej zintegrowane. Na drodze także zachowuje się lepiej, jakby był o poziom wyżej w kwestii wyrafinowania i dopracowania podwozia. Jego niepodważalną zaletą jest też brak odpowiednika w gamie tańszego SEAT-a, co wyrasta na kluczową cechę uzasadniającą wyższą cenę Cupry na tle siostrzanej marki.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
Mercedes / CLA
Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025
Porsche wyniki 2024 rok
Porsche
Zwrot w sprawie EV sprawia, że pojawi się więcej benzynowych Porsche

Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.

13 marca 2025
2025 Lexus RZ 550e F-Sport premiera
Lexus / RZ
Lexus RZ 550e F-Sport ma 408 KM i wirtualny układ kierowniczy

Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.

13 marca 2025
2025 Morgan Supersport premiera
Morgan / Supersport
Debiutuje Morgan Supersport - rdzennie brytyjski rywal Porsche Cayman

Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.

11 marca 2025
Alpine A110 EV detale
Alpine / A110
Znamy kolejne szczegóły na temat elektrycznego Alpine A110

Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.

10 marca 2025
Maserati MC20 folgore odwołane
Maserati / MC20
Elektryczny supersamochód Maserati MC20 Folgore odwołany

Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.

10 marca 2025
Mercedes-AMG SUV spyshot
Mercedes-AMG
Mercedes-AMG intensyfikuje prace nad 1000-konnym elektrycznym SUV-em

Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.

6 marca 2025
2025 Lotus Emira Turbo SE lifting
Lotus / Emira
Lotus Emira z nową wersją Turbo SE o mocy 400 KM

Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.

5 marca 2025
2025 Audi A6 Avant prezentacja
Audi / A6
2025 Audi A6 Avant - znamy wszystkie szczegóły nowej generacji A6

Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.

4 marca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Lanzante pracuje nad własnym hipersamochodem inspirowanym McLarenem F1

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

4 marca 2025
EuroNCAP normy 2026
EURONCAP
EuroNCAP przyczyni się do powrotu fizycznych przycisków w samochodach?

Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.

3 marca 2025