Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2025 Cupra Ateca - hiszpańska alternatywa dla BMW X1 M35i

Cupra Ateca potrafi być praktyczna i szybka, ale w tak konkurencyjnym segmencie wypada przeciętnie.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 lutego 2025
2025 Cupra Ateca test
12
Ocena Evo
Cena:
od 166 000 zł
silnik 2.0 TSI to mocny punkt Cupry
wybrakowana dynamika jazdy; starzejący się design

Małe SUV-y to jeden z najbardziej konkurencyjnych segmentów na rynku, ale w momencie debiutu w 2018 roku wydawało się, że Cupra Ateca ma szansę na sukces. Od tego momentu Cupra sumiennie aktualizuje kluczowe modele Leon i Formentor, aby nadążać za trendami, a Ateca została w gamie tak jak była, praktycznie bez większych zmian w układzie napędowym i wnętrzu. Przez to widać już po niej oznaki starzenia, ale i cena pozostała na akceptowalnym poziomie, bo bazowy model kosztuje 166 000 zł.

Ostatni lifting Ateca przeszła w 2021 roku, ale dotyczył on głównie opcji wykończenia, a także wniósł opcjonalny pakiet hamulcowy z zaciskami Brembo i tarczami 370 mm dla topowej odmiany VZ. Specyfikacja układu jezdnego jest raczej standardowa dla średniej wielkości produktów Grupy Volkswagena. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, z tyłu układ wielowahaczowy, a całość opiera się na amortyzatorach adaptacyjnych. Napęd na cztery koła ma mocno przednionapędową naturę i nie posiada zmyślnego dyferencjału z torque vectoring jak w Leonie czy Formentorze.

Silnik, skrzynia biegów i osiągi

Układ napędowy Cupry Ateca jest tak samo efektywny, co przewidywalny. W topowej wersji VZ połączenie dwulitrowego silnika EA888 z 7-stopniową skrzynią DSG i napędem AWD z przewagą przodu sprawia, że osiągi są przystępne i użyteczne na co dzień.

2025 Cupra Ateca VZ jazda
12

Wprowadzone przy liftingu zmiany w oprogramowaniu skrzyni biegów skutkują lepszym niż w pierwotnym modelu przyspieszeniem do 100 km/h (4,9 s zamiast 5,2 s; identycznie jak w Audi SQ2), a prędkość maksymalna wynosi okrągłe 250 km/h.

Ateca jeździ dość podobnie do innych aut grupy VAG na platformie MQB z bliźniaczym napędem. Silnik jest mocny i chętny do współpracy, a gdy już pokona początkowe opóźnienie, dostarcza moment obrotowy w sposób ciągły aż do 6600 obr./min. Skrzynia biegów nie należy do najbardziej intuicyjnych skrzyń DSG, ale gdy już złapie się z nią rytm, zmiany są ostre, a software odpowiednio skalibrowany. Cupra oferuje też Atekę z 2-litrowym motorem w słabszej wersji 190 KM.

Silnik z rodziny EA888 to najmocniejszy punkt Cupry Ateca. W odmianie VZ ma 300 KM.

Tryby jazdy to coś, co w Cuprze zawsze jest zrobione bez zarzutu. Tutaj poza tradycyjnymi ustawieniami Normal, Sport i “Cupra” mamy jeszcze tryb do jazdy po śliskiej nawierzchni i kluczowy tryb pozwalający na samodzielne skomponowanie wszystkiego co podlega regulacji. Jeśli auto ma amortyzatory pasywne będzie to napęd, układ kierowniczy, dźwięk silnika, oraz, co nietypowe, klimatyzacja. Warto wspomnieć, że tryb sportowy skrzyni DSG działa niezależnie od wybranego ogólnego trybu jazdy, co jest charakterystyczne dla wszystkich podobnych modeli z grupy VW.

2025 Cupra Ateca VZ hamulce brembo
12

Jeśli wybierzesz podstawową Cuprę ze 150-konnym silnikiem 1.5, nie będzie miała ona osiągów hot hatcha, ale reakcja na gaz jest i tak lepsza niż w wielu innych podobnych modelach VAG z tym samym motorem. Pedał gazu skalibrowano tak, aby operowanie nim było płynne, a mocy i momentu jest na tyle dużo, a sposób ich dostarczania jest tak liniowy, że w zupełności wystarcza to do codziennej jazdy. Podobne, zorientowane na ekonomię silniki innych producentów, często nie grzeszą kulturą pracy, ale ta jednostka Volkswagena jest akurat całkiem dopracowana.

Prowadzenie i tłumienie

Adaptacyjne amortyzatory w komfortowych ustawieniach znakomicie wywiązują się z powierzonego im zadania. Dopiero podczas dynamicznej jazdy w trybie Sport lub Cupra wykazują pewnie nieokrzesanie wynikające z próby skutecznego opanowania typowego dla SUV-a wysoko umieszczonego środka ciężkości i skłonności do przechyłów. Zawieszenie zdradza oznaki braku finezji podczas wtórnego odbicia, przez co jazda po dziurawej drodze może generować sporo wstrząsów i wibracji, nawet w trybie komfortowym. Wraz ze wzrostem prędkości przekłada się to na zanikanie wyczucia kontroli nad przednimi kołami.

2025 Cupra Ateca VZ jazda
12

Sam układ kierowniczy pracuje gładko i lekko, więc naturalnie brakuje mu wyczucia. Układ hamulcowy ma dość miękko pracujący pedał, nawet z opcjonalnym pakietem zacisków Brembo, ale nie wpływa to na skuteczność hamowania, nawet przy dużej prędkości. Tryb Sport dodaje trochę oporu na kierownicy, ale z naszego doświadczenia wynika, że lepiej zostawić go w spokoju, bo jest to wyjątkowo “syntetyczny” efekt.

Reklama

Wnętrze i technologia

W 2025 roku kokpit śmiało można nazwać oldschoolowym. Lifting z 2021 roku nie zmienił zbyt wiele, ale zastosowano nowy infotainment, który trudniej się obsługuje, a z kabiny zniknęło kilka fizycznych przycisków. Bez zmian jest za to dziwna pozycja, przez którą czujesz się jakbyś był zmuszony do pochylania się nad kierownicą. To cecha wspólna z Audi Q3 i Tiguanem, więc pewnie dotyczy wszystkich modeli pokrewnych opartych na architekturze MQB.

Ateca zachowała za to fizyczny panel klimatyzacji i przycisk trybów jazdy, co zawsze odczytujemy jako zaletę. Dolna część kabiny ma wiele akcentów typowych dla Cupry. Górna nie, przynajmniej w naszym samochodzie testowym wyglądała dość zwyczajnie. Jasna podsufitka i podwójny szyberdach potęgują wrażenie lekkości i przestrzeni w kabinie. Nie jest trudno znaleźć twarde plastiki, ale wszystkie punkty gdzie najczęściej dotykasz wydają się wystarczająco solidnie wykonane.

2025 Cupra Ateca VZ wnętrze
12

Nie wszystko jednak stracone, bo bazując na doświadczeniu z poprzedniej wersji Limited Edition z wydechem Akrapovicia i hamulcami Brembo, jazda potrafi dać wiele radości, mimo niedostatków układu jezdnego. Wspomniane dodatki faktycznie zwiększają efektywność, a wydech dodatkowo podkręca wrażenia akustyczne. Niestety, tak wyposażona Ateca kosztuje dobrze ponad 250 tys. zł, co jest dużą kwotą za stosunkowo niewielkiego SUV-a SEAT-a.

Ceny i konkurencja

W momencie debiutu Cupra Ateca miała tylko jedną wersję silnikową. Teraz są trzy, a ta najmocniejsza wyróżniona jest oznaczeniem literowym VZ. Kwota wyjściowa to 166 000 zł za model 1.5 TSI o mocy 150 KM z DSG i napędem na przód. Dalej jest motor 2.0 TSI 190 KM z tą samą 7-stopniową skrzynią i napędem 4Drive za minimum 186 800 zł. Topowa w gamie wersja VZ ma 300 KM i napęd 4Drive, a jej cennik zaczyna się od 237 300 zł.

Cupra Ateca design
12

Naszym zdaniem optymalnym wyborem w tej drabince jest oczywiście VZ z dwulitrowym motorem EA888. Nie ma już na polskim rynku Volkswagenów: T-Roc R i Tiguan R, nie doczekaliśmy się też Audi SQ2, a wszystkie te modele miały podobny do Cupry potencjał. Z tego powodu Ateca VZ nie ma na rynku zbyt licznej konkurencji. Można jako alternatywę rozważyć BMW X1 M35i, ale samochód ten kosztuje więcej, bo co najmniej 274 000 zł. W takim wypadku najpoważniejszym konkurentem dla Ateki jest analogiczny Formentor VZ z motorem 333 KM i napędem 4Drive za 243 500 zł.

Formentor jest modelem ciut mniejszym, ale znacznie bardziej rozwiniętym pod względem technologii. Wygląda nowocześniej, tak z zewnątrz jak i w środku, a jego systemy, choć nadal irytujące, zostały znacznie lepiej zintegrowane. Na drodze także zachowuje się lepiej, jakby był o poziom wyżej w kwestii wyrafinowania i dopracowania podwozia. Jego niepodważalną zaletą jest też brak odpowiednika w gamie tańszego SEAT-a, co wyrasta na kluczową cechę uzasadniającą wyższą cenę Cupry na tle siostrzanej marki.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025