Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

2024 Cupra Terramar - moc Golfa GTI w efektownym SUV-ie

Cupra Terramar to sportowy kuzyn VW Tiguana z silnikiem od Golfa GTI lub hybrydą plug-in.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 września 2024
2024 Cupra Terramar prezentacja
11

Świeżo po obszernej aktualizacji Leona, Cupra dorzuca do gamy kolejną wariację na temat średniej wielkości sportowego SUV-a. Model nazywa się Terramar i technicznie jest bliźniakiem Volkswagena Tiguana, ale o bardziej sportowym designie i właściwościach jezdnych. Pod maską zagości między innymi turbodoładowany silnik o mocy 265 KM pochodzący z Golfa GTI, ten sam który napędza Tiguana R-Line. Ceny tego modelu w Polsce startują od 173 800 zł brutto, a samochody zaczną trafiać do klientów jeszcze w tym roku.

Z długością około 4,5 m i szerokością 1,8 m Terramar ma bardzo podobne wymiary do BMW X1. Model wykorzystuje najnowszy język designu marki Cupra z dużym przednim grillem, sporą liczbą ostrych przetłoczeń oraz trójkątnymi światłami do jazdy dziennej LED. Standardowo montowane są koła 18-calowe, ale z listy opcji można wybrać 19-tki lub 20-tki.

Reklama

Cupra Terramar łączy efektowny design z mocnymi napędami z innych aut koncernu Volkswagena.

Napędy nowej Cupry są już dobrze znane miłośnikom wyrobów Grupy Volkswagena, a stawkę otwiera miękka hybryda 1.5 eTSI o mocy 150 KM. Ten sam silnik stanowi podstawę kolejnego w gamie modelu plug-in eHybrid, w którym bateria 19.7 kWh zasila elektryczny motor tworząc zespół o systemowej mocy 204 KM (lub 272 KM w wersji VZ). Elektryczny zasięg hybrydowego Terramara to ponad 110 km.

Gdzieś pomiędzy nimi plasują się dwa ostatnie warianty - benzynowe 2.0 turbo o mocach 204 lub 265 KM. Standardem wszystkich wersji napędowych są dwusprzęgłowe przekładnie automatyczne, a dodatkowo w benzynowym modelu 265 KM auto ma napęd na cztery koła.

Reklama
2024 Cupra Terramar design tył
11

Cupra Terramar wykorzystuje architekturę MQB Evo szeroko stosowaną w grupie VAG. Samochód jest fabrycznie wyposażony w sportowe zawieszenie i progresywny układ kierowniczy z dynamicznym wspomaganiem zależnym od prędkości. Przednie zawieszenie Cupry Terramar zaprojektowano tak, aby umożliwić większe nachylenie negatywne kół, a nowo opracowane przednie wahacze zapewniają bardziej bezpośrednie wyczucie układu kierowniczego. Dwuzaworowe amortyzatory adaptacyjne systemu DCC dostały dedykowaną kalibrację, a do dwóch najmocniejszych wersji silnikowych Cupra oferuje opcjonalny system hamulcowy Akebono.

Kabina Terramara została wykończona sztucznym włóknem węglowym i akcentami w kolorze miedzi. Centralne miejsce w kokpicie zajmuje 12.9-calowy ekran dotykowy zaadaptowany z najnowszego Golfa. Poniżej ekranu znajdziecie dotykowe slidery do regulacji temperatury i głośności, a za kierownicą kolejny ekran o przekątnej 10.25 cala. Samochód jest wyposażony w bezprzewodowy Android Auto i Apple CarPlay, 15-watową ładowarkę indukcyjną i może mieć opcjonalny system audio Sennheiser.

Na razie dostępne są trzy wersje napędowe Cupry Terramar. Najtańszy model z silnikiem 1.5 eTSI kosztuje od 173 800 zł brutto, ma moc 150 KM i 7-stopniowe DSG. W ofercie tymczasowo brakuje dwóch odmian pośrednich, dlatego kolejny jest dopiero model VZ o mocy 265 KM w cenie od 229 892 zł brutto. Na szczycie gamy jest i będzie hybryda 272 KM z 6-biegowym automatem oferowana od 240 600 zł.

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025
Mercedes klasy G Cabriolet
Mercedes / klasa G
Będzie nowy Mercedes klasy G Cabriolet, chociaż nikt go nie potrzebuje

Obecna klasa G w końcu zrzuca dach. Mercedes zapowiada nową odmianę Cabriolet.

5 września 2025
2026 Porsche Cayenne ładowanie
Porsche / Cayenne
Porsche Wireless Charging - technologia jutra zadebiutuje w Cayenne EV

Pod koniec roku poznamy nowe Porsche Cayenne EV wyposażone w technologię ładowania indukcyjnego.

4 września 2025
2026 Volkswagen ID.Polo GTI przedprodukcyjny
Volkswagen / ID.Polo
Volkswagen ID.Polo GTI - VW trzyma się dobrze znanych oznaczeń

Nowa strategia VW zakłada oznaczanie elektrycznych modeli nazwami, które klienci znają i lubią.

3 września 2025
Audi Concept C prezentacja
Audi / Concept C
Audi Concept C zapowiada nowe sportowe coupe od Audi

Widzicie tu nowy język stylistyczny Audi, a przy okazji zapowiedź sportowego samochodu przyszłości.

3 września 2025