Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

2023 BMW M3 CS - supersedan z Bawarii

Modele CS szybko stały się synonimem tego co najlepsze w BMW. Do tego grona właśnie dołącza nowe M3.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 października 2023
2023 BMW M3 CS test
10
Ocena Evo
Cena:
769 900 zł
typowo sportowe podejście do modyfikacji układu jezdnego
układ kierowniczy nie daje tej samej przejrzystości co reszta auta

To nie trwa dłużej niż dotarcie do pierwszego zakrętu. Nie trzeba nawet czekać do pierwszego wkręcenia potężnej “szóstki” uwielbiającej wysokie obroty, ani poczuć towarzyszącej temu mikstury mocy i momentu obrotowego, z której każdy tuner byłby dumny. W M3 CS wystarczy kilkanaście pierwszych obrotów lepkich opon Pirelli, aby przekonać każdego, że to kolejny już genialny produkt według formuły BMW CS - tej samej, która w dwóch poprzednich przypadkach zaowocowała dwoma tytułami Evo Car of the Year. Bez presji, M3 CS.

Te dwa poprzednie przypadki - M2M5 - pokazały jak daleko idące są możliwości najnowszych samochodów BMW M, gdy rozluźni się kajdany i da inżynierom swobodę myślenia. Właśnie to robi obecny szef Działu Inżynierii marki, Dirk Hacker. W M2 CS dostaliśmy ostrzejszy i bardziej precyzyjny samochód sportowy.  To mały klejnot, olśniewająco doskonały we wszystkim co robi. Samochód, który potrafi rozłożyć drogę na czynniki pierwsze i przekazać kierowcy informacje na temat struktury nawierzchni w sposób znany dotychczas tylko z aut wyczynowych za kilkukrotnie większe pieniądze. M5 CS? Prawdopodobnie jeden z najlepszych samochodów jakimi jeździliśmy. Nie tylko wśród supersedanów, ale także ogólnie. Prawdziwy samochód dla kierowcy, punktujący wysoko w każdej cenionej przez nas dziedzinie.

Według Hackera nowe M3 CS jest przeniesieniem receptury M5 CS na mniejsze M3, i podobnie jak przy najlepszych potrawach, pierwszy smak flagowca serii G80 sprawia, że od razu chcesz więcej. Kubełkowy fotel z włókna węglowego, specjalnie dostosowany do M3, wymusza siedzenie niemal na podłodze, a kierownicę pokrytą alcantarą możesz umieścić tak blisko klatki piersiowej jak tylko chcesz. Auto jest zdrowo poszerzone, w końcu to BMW M, ale nie aż tak masywne jak większość poprzedników. Nie jest też tak głośne, nawet mimo zastosowania lżejszego (o 4 kg) tytanowego wydechu, a wszystko przez obowiązkowe filtry cząstek stałych. Ale to wszystko tak naprawdę nie ma większego znaczenia gdy już nim jedziesz, bo możesz cieszyć się ogromnymi możliwościami nowego M3 CS od momentu zajęcia miejsca kierowcy.

2023 BMW M3 CS tył
10

Zaczyna się od sposobu tłumienia, jak w większości znakomitych samochodów. Nawet z adaptacyjnymi amortyzatorami w trybie Comfort reakcja podwozia na działania kierowcy jest bezzwłoczna, a jednocześnie do kabiny nie docierają jakiekolwiek nierówności. Na tym tle M3 Competition wygląda jakby potrzebowało pilnej modernizacji, najlepiej przy użyciu części z CS-a. Już po kilku kilometrach możesz odważyć się włączyć tryb Sport, co w przeszłości wymagałoby albo wizyty na torze, albo skomplikowanej sadomasochistycznej relacji z własnym kręgosłupem. Tutaj tak nie jest.

M3 CS, podobnie jak wiele najwspanialszych aut świata, wyróżnia się doskonale zestrojonym zawieszeniem.

Za tak dramatyczną zmianą stoi zrewidowana kinematyka obu osi dostosowana do nowych kątów pochylenia kół i zmodernizowanych amortyzatorów. Nowe są także sprężyny pomocnicze i stabilizatory. Stworzono je specjalnie dla modelu CS z zadaniem poprawy precyzji kierowania i zarządzania siłami bocznymi będącymi konsekwencją zmian w sprężynach i amortyzatorach. Rezultatem jest turbodoładowane M3 jakiego jeszcze nie było: ostrzejsze w reakcjach w każdym aspekcie jazdy, takie, które czuje się znacznie bardziej harmonijne pod każdym względem.

Na oponach Pirelli P Zero Corsa (dostępne są również Micheliny Pilot Sport 4S) M3 CS dysponuje morzem przyczepności w zakrętach. Przód podąża dokładnie tam, gdzie chcesz, a samochód obraca się elegancko wokół bioder ze zwinnością niespotykaną w autach o tych gabarytach (i masie - CS z napędem na cztery koła waży 1765 kg - 15 kg mniej niż M3 Comp xDrive). Mimo to wydaje się organiczny i podatny na korekty, a przy tym wyraźnie tylnonapędowy, nawet gdy obciążenie tylnej osi rośnie i komputer przerzuca więcej momentu na przód.

2023 BMW M3 CS fotele
10

Z tak ogromną pewnością siebie jaką daje przednia oś, wkrótce zaczynasz badać granice. Dodajesz gazu coraz wcześniej i wcześniej na wyjściach z zakrętów i czujesz jak blokujący się aktywny dyferencjał powstrzymuje tylną oś przed ucieczką w bok, zmuszając tylne koła do posłusznego podążania za przednimi. BMW stworzyło odczucie jakby każdy komponent z osobna był wykuty z pojedynczego kawałka solidnego materiału, dzięki czemu wyeliminowano jakiekolwiek luzy i kompromisy. To nie jest podkręcony samochód stworzony na bazie zwykłego sedana, to skrajnie precyzyjnie dopracowany samochód sportowy, kropka.

Formuła CS po raz kolejny jest niezawodna - nowe M3 to jeden z najlepszych samochodów dla kierowcy na rynku.

Przełożenie układu kierowniczego jest identyczne jak w modelu M3 xDrive, choć w CS-ie układ wydaje się lepiej dopasowany do reakcji reszty samochodu. Mimo wszystko czasami przydałaby się większa przejrzystość w kwestii tego co się dzieje z samochodem. Nie ma tu poczucia bezpośredniego połączenia z drogą jak w najlepszych układach na rynku, nie ma też liniowości szczególnie przydatnej w wolnych i średnich zakrętach na zmiennej nawierzchni. Oznacza to, że na wejściu w długi zakręt trzeba czasami dokonać korekty położenia kierownicy, wtedy można poczuć jak auto wgryza się w asfalt. Ale gdy droga jest płynna i podążasz z większą prędkością, M3 CS zmienia kierunek jazdy z dokładnością i spójnością zwykle zarezerwowaną dla segmentu supersamochodów z prawdziwego zdarzenia.

2023 BMW M3 CS kierownica
10

Mówiąc najprościej jak się da, BMW M3 CS się wyróżnia, bo wydaje się wyjątkowe we wszystkim i wszędzie, niezależnie od rodzaju drogi i okoliczności. Od sposobu w jaki skręca i przyspiesza, przez wielowymiarową spójność podwozia, które nigdy nie daje powodów do niepokoju, aż po to jak samochód angażuje kierowcę w cały proces, przez co z każdym kilometrem staje się coraz bardziej przewidywalny.

Modyfikacje turbodoładowanego silnika S58 nie są tak rozległe jak zmiany w układzie jezdnym. Ograniczono się do zwiększenia ciśnienia doładowania z 1.7 do 2.1 bara i dostosowaniu programu ECU. Moc zwiększyła się do 550 KM (+40 KM), ale moment obrotowy nadal wynosi 650 Nm. Na niższych biegach (czwórka i niżej) jest piekielnie szybki, a reakcja na gaz równie ostra jak reakcja przednich kół na ruchy kierownicą. Nabieranie prędkości wydaje się nie mieć końca. I nawet jeśli momentami CS wydaje się bezlitosny, nie jest przy tym szaleńczy, raczej kontrolowany i wyważony, co dobrze koresponduje z jego innymi zachowaniami.  Wyższe biegi - a automatyczna skrzynia ma ich osiem - generują lekkie opóźnienie w reakcji, ale nie z powodu opieszałości silnika, ale z powodu skrzyni reagującej nieco wolniej. Mimo to M3 CS wymaga pewnego respektu, bo nawet w niewinnej sytuacji jest w stanie wpędzić nieostrożnego kierowcę w kłopoty.

BMW M zadbało o poprawę sztywności nadwozia i wzmocniło silnik - M3 CS dysponuje mocą 550 KM.

Skrupulatna praca włożona w CS daje o sobie znać jeszcze przed zaprogramowaniem przycisku M1 na kierownicy. Automatyczna skrzynia biegów w trybie auto przytrzymuje wybrane przełożenie w zakręcie i pozwala na zwiększenie obrotów na wyjściu zanim zmieni bieg na wyższy. Przy redukcjach także radzi sobie doskonale, dokładnie tak jakbyś ty sam obsługiwał ją za pomocą łopatek.

Reklama
Reklama
2023 BMW M3 CS silnik
10

Rzut oka na bezramkowy grill i pod karbonową maskę (splitter, dyfuzor i dach wykonano z tego samego materiału), aby przekonać się namacalnie o bezkompromisowym charakterze CS-a. Tuż nad silnikiem S58 znajduje się bowiem aluminiowy “krzyżak” usztywniający tę część karoserii. Jeśli masz ochotę poszperać dalej, znajdziesz mocowanie silnika o zwiększonej sprężystości mające na celu poprawę sztywności na linii silnik-karoseria. BMW zadbało o tego typu szczegóły w każdym kluczowym obszarze.

Łącznie z wnętrzem. Są oczywiście wspomniane fotele z karbonową ramą (wyposażenie standardowe), a także wieniec kierownicy pokryty alcantarą i nowy zestaw dwóch ekranów - wprowadzono je wraz z niedawną aktualizacją całej serii 3. Wiele detali wnętrza wykonano z włókna węglowego, i podobnie jak w M5 CS, nie ma środkowego podłokietnika ani schowka między przednimi siedzeniami. Ku rozczarowaniu fotografa Astona Parrotta, nie ma też uchwytów na kubki.

Pod względem mechaniki i techniki trudno M3 CS cokolwiek zarzucić, ale we wnętrzu zabrakło miejsca na kubki.

Po znakomitych modelach M2 CS i M5 CS, zeszłoroczne M4 CSL wydawało się pewniakiem do tytułu najlepszego współczesnego BMW, ale ostatecznie okazało się mniej znaczące niż suma jego elementów. Zaaplikowane w nim modyfikacje wprowadziły raczej komplikacje niż zaangażowanie i emocje. M3 CS jest inne - bliżej mu do poprzednich CS-ów, bo okazuje się jednym z najbardziej dopracowanych i ekscytujących samochodów tego typu. Pozycja M3 Competition jest trudna do podważenia. To jedno z najlepszych aut w swojej klasie, a dopłata do CS-a wynosząca 285 tysięcy złotych może być trudna do uzasadnienia (w pełni rozumiemy). Ale jeśli chcesz dopłacić i zdecydujesz się na M3 CS, dostaniesz jeden z najlepszych samochodów wszechczasów. Faworyt do eCOTY?

2023 BMW M3 CS profil
10

Ceny i konkurencja

Nie ma praktycznie żadnych aut, które mogą iść splitter w splitter z BMW M3 CS w cenie 770 tys. zł (z pewnością nie wśród aut nowych). Można jednak szukać wśród lekko używanych np. Alfa Romeo Giulia GTAm lub Jaguar Project 8. Żadne z tych aut nie będzie jednak łatwo osiągalne.

Alfa jest nowsza z tej pary, i pozostaje genialnym dziełem inżynierii, odurzającym w prowadzeniu. Żeby ją mieć trzeba czuwać przy serwisach ogłoszeniowych i mieć znacznie więcej pieniędzy, sporo ponad 1 mln zł. Warto? Alfa jest trudna do zignorowania, jeśli chcesz mieć jeden z najlepszych i najbardziej charyzmatycznych supersedanów naszych czasów.

To samo można powiedzieć o Jaguarze. Project 8 to jeden z najbardziej ekstremalnych samochodów drogowych stworzonych przez brytyjską markę i jedno z najlepszych aut dla kierowcy. Egzemplarze z dwoma fotelami i klatką bezpieczeństwa mogą równie dobrze kosztować tyle co CS, a także 50% więcej. Jednakże okazje się zdarzają - takową można nazwać egzemplarz wersji Touring (bez skrzydła i klatki, za to z kanapą z tyłu), który w maju 2022 roku sprzedał się na aukcji za 96 tys. funtów (520 tys. zł).

2023 BMW M3 CS - podstawowe dane

Silnik: R6 twin turbo; 2993 cm3
Moc: 550 KM / 6250 obr.
Moment obrotowy: 650 Nm / 2750-5950 obr.
Masa: 1765 kg (312 KM / tonę)
0-100 km/h: 3,4 s
Prędkość: 302 km/h
Cena: 769 900 zł

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025