Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 lipca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
7

Na świecie pojawia się sporo pieczołowicie przygotowanych rekreacji na bazie Porsche 911, ale firma Thornley Kelham dorzuca do tej mieszanki swoje trzy grosze. Bazujący na modelu 964 model European RS to szeroki i lekki restomod z kręcącym się do 10 tysięcy obrotów bokserem inspirowany najlepszymi 911 w historii modelu.

Firma z Wielkiej Brytanii wyprodukuje tylko 25 egzemplarzy European RS, każdy z nich na bazie gruntownie przerobionego Porsche 964. Podwozie dawcy jest poszerzone o 220 mm, obniżone o 51 mm i wydłużone o 19 mm. Dodatkowe spoiny i dołożona klatka bezpieczeństwa poprawiają sztywność nadwozia, a specjalnie opracowane zawieszenie zwiększa rozstaw kół z przodu i z tyłu odpowiednio o 112 i 214 mm.

Thornley Kelham tworzy European RS całkowicie ręcznie, dlatego nie dziwi ograniczona podaż i niebotyczna cena.

Reklama

Zderzaki i ducktail tego samochodu są wykonane z włókien węglowych, a tylne boczne szyby z poliwęglanu. Maska i drzwi są wykonane z aluminium, a każde nadwozie jest dopieszczane ręcznie - proces ten trwa 2500 godzin.

Silnik to chłodzony powietrzem sześciocylindrowy bokser - pochodna silnika z modelu 993 o pojemności 3,8 l. Kute tłoki, tuningowe wałki, sześć osobnych przepustnic i aluminiowe głowice opracowane dla tego auta pomagają mu osiągnąć 390 KM i 393 Nm przy limiterze obrotów na 8000.

Opcjonalnie można zamówić RS-a z silnikiem 4.0 24V o mocy ponad 400 KM, ale dla maksymalnych wrażeń jest też dostępna jednostka 3.6 zdolna do osiągania 10 000 obrotów na minutę. Napęd jest przenoszony na tylną oś przez ręczną sześciobiegową skrzynię G50.

Thornley Kelham Porsche 911 European RS tył
7

Thornley Kelham nie chwali się osiągami modelu European RS, ale samochód waży tylko 1070 kg (z pełnym bakiem), więc na odpowiedniej drodze może być trudny do pokonania nawet dla nowego GT3. A jeśli już o tym mowa, inspiracją dla konstruktorów jeśli chodzi o charakter było Porsche 997 GT3 RS 4.0, a także starsze modele jak Carrera 2.7 RS z 1973 r. Brytyjski restomod ma ambicje doścignąć te kultowe wozy w kwestii jakości prowadzenia, w czym mają pomóc dedykowane podzespoły: nowe wahacze, regulowane w czterech płaszczyznach kolumny zawieszenia JRZ Motorsport i regulowany stabilizator. Zainstalowano tu szybką przekładnię kierowniczą Quaife (elektryczne wspomaganie jako opcja), odelżone wahacze wleczone i dyferencjał z blokadą firmy Wavetrac.

Reklama

Doznania z jazdy modelem European RS mają dorównywać legendarnej Carrerze 2.7 RS.

Zaciski hamulcowe mają po sześć tłoczków z przodu i cztery z tyłu, a dostępne jako opcja hamulce karbonowo-ceramiczne zdejmują z masy auta dodatkowe 17 kg. European RS porusza się na 18-calowych kołach w stylu Fuchs z oponami Michelin Pilot Sport 4S lub Cup 2 w zależności od preferencji klienta.

Thornley Kelham Porsche 911 European RS deska rozdzielcza
7

W kabinie RS-a zastosowano dodatkową izolację akustyczną i tapicerkę ze skóry i alcantary (szytą pod zamówienie oczywiście). Auto jest wyposażone w maksymalnie odelżoną klimatyzację i akcesoryjny system Porsche PCCM z Apple CarPlay zintegrowany z klasyczną deską rozdzielczą. Częścią pakietu są fotele Carbon Recaro i stylowa kierownica Momo Prototipo.

Każdy z 25 egzemplarzy European RS będzie stworzony indywidualnie z uwzględnieniem życzeń klienta. Kompletacja jednego auta trwa ponad 6000 roboczogodzin, więc nie dziwi cena szacowana na ponad 3 mln złotych netto.

Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
2026 Cupra Formentor VZ5 prezentacja
Cupra / Formentor
Pięć cylindrów wraca pod maskę Formentora - Cupra przywraca model VZ5

Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.

16 października 2025
Honda NSX italdesign koncept
Honda / NSX
Honda NSX powróci? Mamy oficjalną zapowiedź!

Studio Italdesign wkrótce zaprezentuje nowy projekt inspirowany kultowym japońskim supersamochodem.

15 października 2025
Bańka i Możdżer - koncert
Kultura
Bańka i Możdżer w Archicom Collection – kultura premium pełna poezji

Małgorzata Bańka i Leszek Możdżer zaprezentowali album „Będę drżała” w galerii Archicom Collection w Warszawie.

15 października 2025
Mercedes-Benz Vision Iconic koncept
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Iconic - pomost między tradycją, a nowoczesnością

Mercedes chwali się własną wizją mobilności… w postaci steampunkowego konceptu rodem z filmu sci-fi.

14 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ferrari Elettrica EV platforma
Ferrari / Elettrica
Ferrari Elettrica na horyzoncie. Poznaliśmy parametry architektury EV

Ferrari przedstawiło szczegóły nowej autorskiej platformy dedykowanej do samochodów elektrycznych.

13 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025
2026 Aston Martin DB12 S coupe
Aston Martin / DB12
Nowy Aston Martin DB12 S ma mniej masy, więcej mocy i lepszą dynamikę

Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.

8 października 2025
Honda NSX używane poradnik
Honda / NSX
Używana Honda NSX (1990-2006) - pierwszy prawdziwy japoński supercar

35 lat temu rynkiem supersamochodów wstrząsnęła Honda NSX. Po latach ponownie odkrywamy jej uroki.

30 września 2025
2026 Porsche Cayenne EV wnętrze
Porsche / Cayenne
Poznaliśmy wnętrze nowego Porsche Cayenne. “Ekranoza” na całego

W nowym elektrycznym Porsche Cayenne większą powierzchnię wnętrza pokrywają ekrany niż skóra.

30 września 2025
Toyota-Lexus GT spyshot
Toyota / GR GT3
Tajemnicza Toyota GT w kolejnej serii testów na Nürburgringu

Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.

27 września 2025
Zagato Capricorn hypercar teaser
Zagato
Zagato szykuje hypercara. Zbudują go twórcy silnika Porsche 911 GT3

Niemiecka inżynieria z włoskim designem i drzwiami “gullwing” - taki ma być hipersamochód od Zagato.

27 września 2025