Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Twórcy Lancii Aurelii Outlaw właśnie zakończyli pracę nad nowym projektem - tym razem jest to Jaguar.
Firma Thornley Kelham zdobyła już sporą renomę dzięki ambitnym projektom takim jak Lancia Aurelia Outlaw, ale planowana przez nich interpretacja klasycznego Jaguara XK może być lekkim zaskoczeniem. W każdym razie oferowana usługa dotycząca klasycznego Jaguara to kolejna renowacja z “europejskiej” serii. Modyfikacje nie będą aż tak daleko posunięte jak w przypadku Lancii, która miała na nowo wymyślony kształt dachu, ale w tym przypadku również w planie jest modernizacja niektórych podzespołów.
Lancia Aurelia Outlaw Euro CSL ma 3.2 Busso pod maską >>
Każdy egzemplarz zostanie zbudowany na bazie oryginalnego XK, które Jaguar produkował w latach 1948-1961 w wersjach XK120, XK140 i XK150. Podstawowe podwozie i układ napędowy pozostaną, choć ze znaczną liczbą modyfikacji wykonywanych na zamówienie. Nadwozie jest całkowicie nowe - jego estetyka nawiązuje do epoki, ale nie brakuje modyfikacji mających na celu wygładzenie linii nadwozia. Całość będzie też wykonana ze współczesną precyzją, przy pomocy narzędzi niedostępnych w czasach powstawania oryginalnych Jaguarów XK.
Samo nadwozie zostało zaprojektowane przez Paula Howse'a, byłego projektanta McLarena, odpowiedzialnego m.in. za modele 720S i P1. Na pierwszy rzut oka nie wygląda inaczej niż oryginalne coupe Jaguara, jednak jego boczna i tylna część mają bardziej ekstremalne krzywizny, czerpiące inspirację z lekkiego E-Type'a i samochodów wyścigowych z lat 50. Zderzaki i większość elementów ozdobnych zostały usunięte, dzięki czemu linia auta nie jest niczym zakłócona.
We wnętrzu poczyniono pewne ustępstwa na rzecz komfortu, takie jak wkomponowanie zestawu stereo i klimatyzacji, ale o wiele ważniejsza jest praca, jaką Thornley Kelham włożył w modyfikację pozycji za kierownicą XK. Jest bardziej ergonomicznie, bo siedzi się wygodniej, a wszystkie przełączniki i zegary dopasowano do położenia fotela.
Rzędowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,4 litra zanim trafi do auta przejdzie gruntowny remont, z wymianą gaźników na wtrysk paliwa, rozwierceniem cylindrów i odnowieniem bloku. Thornley Kelham zamontuje również specjalnie stworzony do tego celu wałek rozrządu, a także nową chłodnicę cieczy i chłodnicę oleju. Producent spekuluje, że silnik osiągnie moc około 300 KM, co stanowi znaczny skok w stosunku do 160-220 KM, które osiągał fabrycznie.
Tak jak w oryginale, moc wędruje na tylną oś, lecz poprzez zmodernizowaną, pięciobiegową skrzynię manualną. Nowością w projektach Thornley jest dodatkowo zamontowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu - element ten wymaga przeprojektowania tylnego zawieszenia. Przednie zawieszenie też nie będzie seryjne - producent zastosował nowe sprężyny Eibach oraz amortyzatory Bilstein. Do większej mocy trzeba było dopasować hamulce - klasyczne poszły do kosza, a zamontowano nowoczesne tarcze z czterotłoczkowymi zaciskami przy wszystkich kołach.
Firma zaczęła już prace rozwojowe nad projektem i znalazła nawet pierwszego klienta. Cena zależy od zastosowanych podzespołów i ogólnej specyfikacji, ale wynosi nie mniej niż 550 tys. funtów. Klient musi też dostarczyć samochód-dawcę.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?
Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.
Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.
W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.
To nie jest kolejna Mazda MX-5 - to jej pierwsza odmiana po konwersji na EV w firmie Electrogenic.
Nowy Escort nie jest kolejnym SUV-em, to klasyczny restomod napędzany benzyną.
Drogie, luksusowe, elektryczne super-GT o mocy 1000 KM ma pokazać kierunek, w którym podąża Jaguar.
Nieznana do tej pory kolekcja 69 bolidów Formuły 1 Berniego Ecclestone’a trafi na aukcję.
Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.
Katarczycy przejęli około 30% udziałów w zespole Formuły 1 Audi, który pojawi się na gridzie w 2026.
Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.
W 2026 roku Lotus chce powrócić do częściowo spalinowych napędów za sprawą technologii Hyper Hybrid.
Większa moc i poprawione ustawienia wersji Final Edition mogą w końcu uwolnić pełny potencjał Supry.
Gama Lamborghini Temerario wkrótce rozrośnie się o kolejne warianty, także z RWD i większą mocą.
Niedawno pokazany supersamochód Alfy Romeo osiągnął 333 km/h podczas testów dynamicznych w Nardò.