Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

TAG Championship od Lanzante to restomod Porsche 911 z silnikiem F1

Lanzante zbuduje trzy egzemplarze Porsche 930 z silnikiem V6 z bolidu McLarena z lat 80.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

7 czerwca 2024
Lanzante Porsche 930 TAG Championship
4

Jeśli sądzisz, że pomysły na restomody oparte na starych Porsche stają się już nudne, Lanzante i ich TAG Championship dowodzi, że wciąż jeszcze można wypuścić coś oryginalnego. Na przykład prawdziwy napęd z wyścigowego McLarena Formuły 1 w komorze silnika 911.

Brytyjska firma odpowiedzialna m.in. za McLarena P1 LM czy Pagani Zonda Revolucion stworzyła radykalne Porsche 930 Turbo z dopasowanym silnikiem TAG 1.5 V6 używanym przez McLarena w latach 80. w F1. W efekcie auto ma 625 KM i kręci się do 10 250 obr./min. przy masie (bez paliwa) 920 kg. Całą karoserię wykonano na wzór klasycznego 911 z nowoczesnych kompozytów węglowych.

TAG Championship to kompozytowy restomod z prawdziwym silnikiem używanym dawniej w Formule 1.

Silnik to nie jakaś wydmuszka. Jednostka Porsche-TAG TTE P01 z turbodoładowaniem posłużyła McLarenowi do wygrania trzech tytułów mistrzowskich. Bolidami z tym silnikiem jeździł m.in. Niki Lauda i Alain Prost. Na potrzeby projektu TAG Championship Cosworth odbudował trzy jednostki odzyskane z faktycznych samochodów wyścigowych.

Nowe tłoki, korbowody, zawory, wałki, zrewidowany dolot i wydech to zmiany konieczne, aby móc zastosować ten motor w 911. Dodano też lekkie tytanowe turbosprężarki, dzięki którym zaoszczędzono 8 kg. TAG Championship jest samochodem drogowym, może jeździć na normalnej benzynie i wykorzystuje skrzynię z 911 generacji 993, tyle że z nieco innymi przełożeniami.

Reklama
Lanzante Porsche 930 TAG Championship konstrukcja
4

To nie jest pierwszy projekt Lanzante z silnikiem TAG w Porsche 911. W zeszłym roku Brytyjczycy pokazali projekt TAG Turbo jako hołd dla unikalnego prototypu Porsche stworzonego przez McLarena w latach 80. Championship jest mocniejszy i lżejszy niż Turbo, a jego celem są surowe osiągi, nie wierność oryginalnemu 930. Dlatego projektanci obdarzyli ten model maską, drzwiami, błotnikami, dachem i spoilerami z włókna węglowego. Do tego karbonowo-magnezowe felgi i ceramiczne tarcze hamulcowe.

Lanzante usunął z wnętrza wszystko co wydawało się zbędne. Wypadły na przykład elektryczne szyby i lusterka, a klimatyzacja to specjalnie pomyślany odelżony układ. Auto ma typowo motosportowy charakter i zostało wyposażone w klatkę bezpieczeństwa, karbonowe kubełki Recaro i sześciopunktową uprząż.

Lanzante zbuduje tylko trzy sztuki TAG Championship, a pierwszy egzemplarz będzie można podziwiać podczas Goodwood Festival of Speed.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024