Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

TAG Championship od Lanzante to restomod Porsche 911 z silnikiem F1

Lanzante zbuduje trzy egzemplarze Porsche 930 z silnikiem V6 z bolidu McLarena z lat 80.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

7 czerwca 2024
Lanzante Porsche 930 TAG Championship
4

Jeśli sądzisz, że pomysły na restomody oparte na starych Porsche stają się już nudne, Lanzante i ich TAG Championship dowodzi, że wciąż jeszcze można wypuścić coś oryginalnego. Na przykład prawdziwy napęd z wyścigowego McLarena Formuły 1 w komorze silnika 911.

Brytyjska firma odpowiedzialna m.in. za McLarena P1 LM czy Pagani Zonda Revolucion stworzyła radykalne Porsche 930 Turbo z dopasowanym silnikiem TAG 1.5 V6 używanym przez McLarena w latach 80. w F1. W efekcie auto ma 625 KM i kręci się do 10 250 obr./min. przy masie (bez paliwa) 920 kg. Całą karoserię wykonano na wzór klasycznego 911 z nowoczesnych kompozytów węglowych.

TAG Championship to kompozytowy restomod z prawdziwym silnikiem używanym dawniej w Formule 1.

Silnik to nie jakaś wydmuszka. Jednostka Porsche-TAG TTE P01 z turbodoładowaniem posłużyła McLarenowi do wygrania trzech tytułów mistrzowskich. Bolidami z tym silnikiem jeździł m.in. Niki Lauda i Alain Prost. Na potrzeby projektu TAG Championship Cosworth odbudował trzy jednostki odzyskane z faktycznych samochodów wyścigowych.

Nowe tłoki, korbowody, zawory, wałki, zrewidowany dolot i wydech to zmiany konieczne, aby móc zastosować ten motor w 911. Dodano też lekkie tytanowe turbosprężarki, dzięki którym zaoszczędzono 8 kg. TAG Championship jest samochodem drogowym, może jeździć na normalnej benzynie i wykorzystuje skrzynię z 911 generacji 993, tyle że z nieco innymi przełożeniami.

Reklama
Lanzante Porsche 930 TAG Championship konstrukcja
4

To nie jest pierwszy projekt Lanzante z silnikiem TAG w Porsche 911. W zeszłym roku Brytyjczycy pokazali projekt TAG Turbo jako hołd dla unikalnego prototypu Porsche stworzonego przez McLarena w latach 80. Championship jest mocniejszy i lżejszy niż Turbo, a jego celem są surowe osiągi, nie wierność oryginalnemu 930. Dlatego projektanci obdarzyli ten model maską, drzwiami, błotnikami, dachem i spoilerami z włókna węglowego. Do tego karbonowo-magnezowe felgi i ceramiczne tarcze hamulcowe.

Lanzante usunął z wnętrza wszystko co wydawało się zbędne. Wypadły na przykład elektryczne szyby i lusterka, a klimatyzacja to specjalnie pomyślany odelżony układ. Auto ma typowo motosportowy charakter i zostało wyposażone w klatkę bezpieczeństwa, karbonowe kubełki Recaro i sześciopunktową uprząż.

Lanzante zbuduje tylko trzy sztuki TAG Championship, a pierwszy egzemplarz będzie można podziwiać podczas Goodwood Festival of Speed.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X jest mocniejsza i szybsza od Ferrari F80

Flagowe Corvette ZR1X już tu jest i ma dokładnie tak ogromną moc jakiej się spodziewaliśmy.

19 czerwca 2025
Ferrari 296 Speciale Piloti premiera
Ferrari / 296 Speciale
Ferrari 296 Speciale Piloti - 880 KM których i tak nie możesz kupić

Ferrari prezentuje wersję specjalną 296 Speciale przeznaczoną dla bardzo wąskiej grupy odbiorców.

17 czerwca 2025
GMA special vehicles zapowiedź
GMA
Tego lata poznamy dwa nowe supersamochody Gordon Murray Automotive

Dwa nowe “modele specjalne” GMA już czekają na sierpniowy debiut podczas Monterey Car Week.

17 czerwca 2025
Nürburgring 24h 2025 zapowiedź
Nürburgring 24h
Nürburgring 24h 2025 - 141 aut w najtrudniejszym wyścigu sezonu

Jeśli po Le Mans nie macie dość długodystansowych emocji, w ten weekend startuje Nürburgring 24h.

17 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Le Mans 24h 2025 - zwycięski marsz Ferrari. Trzeci triumf z rzędu

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.

16 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

14 czerwca 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

14 czerwca 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025