Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Theon Design stworzył pierwszego restomoda na bazie Porsche 911 Targa

Karbonowe panele i mocna “szóstka” za plecami tworzą z Porsche 911 Targa restomoda z osiągami GT3.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 kwietnia 2024
Theon Design 911 Targa design
13

Kolejny dzień, kolejny restomod na bazie Porsche 911. Tym razem jest to generacja 964 w wersji Targa stworzona w warsztatach Theon Design. Mieszcząca się w Oxfordshire firma specjalizuje się w projektach na bazie 911, a swoje pierwsze dzieła wypuściła w roku 2016. Restomody Theon są wyposażone w nadwozia z włókien węglowych, elektronicznie sterowane amortyzatory i mocno podkręcone silniki, więc są to wyjątkowe samochody podkreślające wszystkie zalety klasycznych Porsche, ale z detalami i wykończeniem na o wiele wyższym poziomie.

Ten konkretny wóz to pierwszy projekt Theon Design na bazie Targi. Samochód bazowy został rozebrany do gołej blachy, a następnie zbudowany od podstaw pod wymagania klienta. Całe poszycie oprócz stalowych drzwi wykonano z kompozytów węglowych, a każdy panel ukształtowano z pomocą programów CAD, aby uzyskać czyste i proporcjonalne nadwozie.

Targa od Theon Design to gruntownie przerobione 964 z dedykowanym nadwoziem i układem napędowym.

Dodatkowo Theon stosuje karbon do wzmocnienia podłogi starej Targi, aby sztywnością i precyzją kierowania nie odbiegała od swoich kuzynów ze stałym dachem. Z tego powodu Targa jest 60 kg cięższa niż coupe, ale z masą 1228 kg i tak jest 437 kg lżejsza niż jej odpowiednik z rodziny modelowej 992.

Targa od Theon Design otrzymała te same adaptacyjne amortyzatory TracTive co wcześniejsze wozy tego producenta, ale ma dedykowane ustawienia sterownika. Niektóre podzespoły, w tym pompę układu wspomagania czy kompresor klimatyzacji, przeniesiono z tyłu do przodu w celu poprawienia rozkładu mas. Ostatecznie udało się osiągnąć rozsądny kompromis - 48% masy przypada na przód, 52% na tył.

Reklama
Theon Design Porsche 911 Targa tył
13

Sercem Targi jest 4-litrowy silnik typu bokser bez doładowania. Powietrze jest zasysane przez otwarte kolektory do sześciu osobnych przepustnic, a szczytowe parametry to 408 KM i 433 Nm. Stosunek mocy do masy jest tu podobny jak w nowocześniejszym GT3 generacji 991. Silnik połączono z ręczną skrzynią w specyfikacji 993 RS, a dodatkowym bajerem jest aktywny układ wydechowy sterowany przyciskiem w kabinie.

Ten konkretny egzemplarz polakierowano na pastelowy błękit z palety Porsche i postawiono na 18-calowych felgach w stylu Fuchs idealnie wypełniających poszerzone nadkola. W środku wiele elementów to włókno węglowe powlekane wysokogatunkową skórą. Znalazły się tu też stworzone przez Theon Design fotele “touring” z tapicerką w charakterystyczną pepitę. Zwieńczeniem kokpitu jest mocno odsadzona kierownica Nardi, a jazdę uprzyjemnia system audio Focal z jednostką sterującą Pioneer.

Restomody Theon Design pochłaniają mnóstwo pracy, dlatego nie należą do tanich. Hardtopy zaczynają się od 390 000 funtów (1,95 mln zł) netto, a Targa wymaga dopłaty w wysokości 25 000 funtów (125 tys. zł). Proces produkcji każdego samochodu trwa 18 miesięcy.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Cupra Formentor / Cupra Leon lifting
Cupra
Cupra zaszalała: Formentor i Leon mają więcej mocy i tryb Drift

Popularne modele Cupry - Formentor i Leon - przeszły rozszerzony lifting designu, wnętrza i napędu.

30 kwietnia 2024
Bentley Bentayga Apex Edition SUV
Bentley / Bentayga
Bentley Bentayga Apex Edition - uważaj na dziury!

Limitowany do 20 sztuk Bentley Bentayga Apex Edition dostał w standardzie 22-calowe karbonowe felgi.

30 kwietnia 2024
2024 Porsche Macan Electric test
Porsche / Macan
Nowe Porsche Macan Electric - czy to nadal najlepszy SUV dla kierowcy?

Przejechaliśmy się nowym Porsche Macan w dwóch wersjach: podstawowej i Turbo o mocy 639 KM.

29 kwietnia 2024
Lotus Evija X na torze Nürburgring
Lotus / Evija
Lotus Evija X to drugi najszybszy “elektryk” na Nürburgringu

Unikatowy, torowy Lotus Evija X okrążył Północną Pętlę Nürburgringu w czasie 6:24,047.

27 kwietnia 2024
MG Cyberster cenniki
MG / Cyberster
MG Cyberster wchodzi do sprzedaży w Wielkiej Brytanii

W sierpniu pierwsi brytyjscy klienci odbiorą kluczyki do elektrycznych roadsterów MG Cyberster.

26 kwietnia 2024
Land Rover Defender OCTA teaser
Land Rover / Defender
Land Rover Defender OCTA z podwójnie uturbionym V8 zadebiutuje 3 lipca

OCTA będzie najszybszym i najdzielniejszym w terenie Defenderem w historii.

26 kwietnia 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
2024 Tesla Model 3 Performance premiera
Tesla / Model 3
Debiutuje nowa Tesla Model 3 w sportowej wersji Performance

Druga generacja Modelu 3 Performance ma tak dobre osiągi, że w przyszłości może konkurować z BMW M3.

25 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024