Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Paul Stephens Autoart Porsche 993R - najlepsze Porsche wszechczasów?

Brytyjski restomod na bazie Porsche 993 wygląda jak kwintesencja klasycznego Porsche 911.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 sierpnia 2022
Autoart Porsche 993R
20

Brytyjski specjalista od modyfikacji Porsche - Paul Stephens - zaprezentował w sieci swój nowy projekt. Jest to wizja jednego z klientów na klasyczne 993, która doczeka się krótkoseryjnej produkcji. Model nazwano 993R, bazuje na wąskim nadwoziu 993 Carrera 2 i jest wyposażony w 3.6-litrowy silnik M62 typu bokser oraz szereg ulepszeń zarówno w układzie napędowym, jak i w podwoziu. Projekt powstawał przez pięć lat we współpracy z właścicielem samochodu, a Stephens otrzymał zadanie zachowania charakteru 993, ale uczynienia go o 25 procent lepszym pod każdym względem.

Autoart Porsche 993R - front auta
20

Tuning zaczęto od powiększenia silnika do 3,8 l. Blok został odprężony i zrzucono z niego trochę masy oraz dopasowano wał i panewki wału z modelu 997 GT3, tłoki i sworznie z RSR, lekkie korbowody, wałek rozrządu robiony na zamówienie, popychacze Porsche Motorsport, regulowane dźwigienki zaworowe i pojedyncze przepustnice na każdy cylinder. Do tego dochodzi pompa olejowa 997 GT3 i zmodyfikowany układ wydechowy Cargraphic.

Autoart Porsche 993R - tył auta
20

Te zmiany pozwoliły uzyskać dodatkowe 60 KM w stosunku do oryginalnego 3.6, a sumarycznie 993R osiąga 330 KM przy 7400 obr./min. i 360 Nm przy 5675 obr./min. Czerwone pole na obrotomierzu zaczyna się od 8500 obrotów. W planach jest wersja o mocy 360 KM przeznaczona do bardziej ambitnej jazdy po torze, ale ten pierwszy egzemplarz stworzono z myślą o jeździe po drogach publicznych. Zachowano 6-biegową skrzynię ręczną, ale dopasowano dyferencjał o ograniczonym poślizgu Wavetrack.

Silnik Porsche 993R
20

Większość oryginalnego zawieszenia została zastąpiona lżejszymi elementami Porsche Motorsport, z aktywnymi amortyzatorami Tractive, które zostały ustawione przez Centre Gravity i Stephensa zgodnie z wymaganiami klienta. Hamulce zapożyczono z seryjnego 993 RS, a na 18-calowych felgach od 996.2 GT3 nałożone są nowe gumy Michelin Pilot Sport 4S.

Reklama
Zaciski z 993 RS i felgi z 996.2 GT2
20

Mechanika to nie wszystko, bo wyzwanie polegało też na usunięciu zbędnej masy wszędzie gdzie to możliwe. W tym celu nadwozie zostało oczyszczone do gołej blachy, po czym zespawane i zintegrowane z klatką bezpieczeństwa. Usunięto m.in. rynienki do odprowadzania wody. Dach, pokrywa silnika i zderzaki to kompozytowe elementy stworzone specjalnie dla tego projektu. Porsche Motorsport dostarczyło cieńsze i lżejsze szyby i aluminiową pokrywę przednią. Walka o masę zaszła tak daleko, że 993R nie ma na pokładzie większości wyposażenia elektrycznego, a ofiarą tuningu padły np. elektryczne szyby, sterowanie lusterkami i tylna wycieraczka. Dzięki temu 993R zgubiło aż 150 kg i może się pochwalić masą 1220 kg w stanie gotowym do jazdy.

Porsche 993R - wnętrze
20

Rewolucja nie ominęła wnętrza - wszystko jest tu wykonane z lżejszych, ale przyjemniejszych materiałów. Seryjne fotele z elektryczną regulacją zniknęły, a zamiast nich są karbonowe kubełki Recaro. Manetki przy kierownicy wykonano z aluminium, a każda powierzchnia na desce, boczkach drzwi i konsoli została obszyta lepszą gatunkowo skórą. Zniknął system audio i lampki oświetlenia wewnętrznego, ale zachowano klimatyzację, w której zmieniono podzespoły na lżejsze i nowocześniejsze.

Paul Stephens nie ujawnił kosztów budowy tego samochodu ani nie zadeklarował ile egzemplarzy 993R zamierza zbudować. Wszystko zależy od zainteresowania klientów i reakcji branży na nowo powstały projekt.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Ferrari 499P Modificata 2024
Ferrari
Ferrari 499P Modificata - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica

30 października 2023
Redaktor Michał Sztorc wskakuje na prawy fotel
Motosport
Work-racing balance w teamie Atlas Ward Motorsport

Ruszamy na Red Bull Ring by wraz z Atlas Ward Motorsport poznać sekret łączenia pracy zawodowej z profesjonalnym ściganiem się.

25 października 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023
2024 Dacia Duster III premiera
Dacia / Duster
Nowa Dacia Duster - więcej praktyczności, wciąż dobre ceny

Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.

29 listopada 2023
Ferrari SF90 XX Stradale test
Ferrari / SF90 Stradale
Ferrari SF90 XX Stradale - pierwsze drogowe XX

SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.

28 listopada 2023
McLaren 720S GT3 Evo Le Mans 2024
McLaren / 720s
McLaren powraca do Le Mans w sezonie 2024

McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Ferrari F250 hypercar spyshot
Ferrari
Następny hipersamochód Ferrari może otrzymać tylko sześć cylindrów

Dzięki hybrydzie z V6 następny flagowiec Ferrari połączy świat samochodów drogowych i wyścigowych.

27 listopada 2023
Adam Małysz - legenda skoków narciarskich i wielokrotny uczestnik Rajdu Dakar
Felieton
O jakich autach marzył Adam Małysz?

W EVO czytamy o autach ze snów i wszyscy o nich marzymy niezależnie od tego, ile kosztują i jak są szybkie.

24 listopada 2023
2023 Porsche Panamera lifting
Porsche / Panamera
Nowe Porsche Panamera ma się prowadzić bardziej jak 911

Po liftingu Panamera zyskała design i technologie upodabniające ten model do Porsche Taycana.

24 listopada 2023
Pagani Imola Roadster główne
Pagani / Imola
Nowe Pagani Imola Roadster - bezwzględny atak na zmysły

Imola to najbardziej radykalne drogowe Pagani w historii, a teraz debiutuje jej wersja Roadster.

24 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023