Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Paul Stephens Autoart Porsche 993R - najlepsze Porsche wszechczasów?

Brytyjski restomod na bazie Porsche 993 wygląda jak kwintesencja klasycznego Porsche 911.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 sierpnia 2022
Autoart Porsche 993R
20

Brytyjski specjalista od modyfikacji Porsche - Paul Stephens - zaprezentował w sieci swój nowy projekt. Jest to wizja jednego z klientów na klasyczne 993, która doczeka się krótkoseryjnej produkcji. Model nazwano 993R, bazuje na wąskim nadwoziu 993 Carrera 2 i jest wyposażony w 3.6-litrowy silnik M62 typu bokser oraz szereg ulepszeń zarówno w układzie napędowym, jak i w podwoziu. Projekt powstawał przez pięć lat we współpracy z właścicielem samochodu, a Stephens otrzymał zadanie zachowania charakteru 993, ale uczynienia go o 25 procent lepszym pod każdym względem.

Autoart Porsche 993R - front auta
20

Tuning zaczęto od powiększenia silnika do 3,8 l. Blok został odprężony i zrzucono z niego trochę masy oraz dopasowano wał i panewki wału z modelu 997 GT3, tłoki i sworznie z RSR, lekkie korbowody, wałek rozrządu robiony na zamówienie, popychacze Porsche Motorsport, regulowane dźwigienki zaworowe i pojedyncze przepustnice na każdy cylinder. Do tego dochodzi pompa olejowa 997 GT3 i zmodyfikowany układ wydechowy Cargraphic.

Autoart Porsche 993R - tył auta
20

Te zmiany pozwoliły uzyskać dodatkowe 60 KM w stosunku do oryginalnego 3.6, a sumarycznie 993R osiąga 330 KM przy 7400 obr./min. i 360 Nm przy 5675 obr./min. Czerwone pole na obrotomierzu zaczyna się od 8500 obrotów. W planach jest wersja o mocy 360 KM przeznaczona do bardziej ambitnej jazdy po torze, ale ten pierwszy egzemplarz stworzono z myślą o jeździe po drogach publicznych. Zachowano 6-biegową skrzynię ręczną, ale dopasowano dyferencjał o ograniczonym poślizgu Wavetrack.

Silnik Porsche 993R
20

Większość oryginalnego zawieszenia została zastąpiona lżejszymi elementami Porsche Motorsport, z aktywnymi amortyzatorami Tractive, które zostały ustawione przez Centre Gravity i Stephensa zgodnie z wymaganiami klienta. Hamulce zapożyczono z seryjnego 993 RS, a na 18-calowych felgach od 996.2 GT3 nałożone są nowe gumy Michelin Pilot Sport 4S.

Reklama
Zaciski z 993 RS i felgi z 996.2 GT2
20

Mechanika to nie wszystko, bo wyzwanie polegało też na usunięciu zbędnej masy wszędzie gdzie to możliwe. W tym celu nadwozie zostało oczyszczone do gołej blachy, po czym zespawane i zintegrowane z klatką bezpieczeństwa. Usunięto m.in. rynienki do odprowadzania wody. Dach, pokrywa silnika i zderzaki to kompozytowe elementy stworzone specjalnie dla tego projektu. Porsche Motorsport dostarczyło cieńsze i lżejsze szyby i aluminiową pokrywę przednią. Walka o masę zaszła tak daleko, że 993R nie ma na pokładzie większości wyposażenia elektrycznego, a ofiarą tuningu padły np. elektryczne szyby, sterowanie lusterkami i tylna wycieraczka. Dzięki temu 993R zgubiło aż 150 kg i może się pochwalić masą 1220 kg w stanie gotowym do jazdy.

Porsche 993R - wnętrze
20

Rewolucja nie ominęła wnętrza - wszystko jest tu wykonane z lżejszych, ale przyjemniejszych materiałów. Seryjne fotele z elektryczną regulacją zniknęły, a zamiast nich są karbonowe kubełki Recaro. Manetki przy kierownicy wykonano z aluminium, a każda powierzchnia na desce, boczkach drzwi i konsoli została obszyta lepszą gatunkowo skórą. Zniknął system audio i lampki oświetlenia wewnętrznego, ale zachowano klimatyzację, w której zmieniono podzespoły na lżejsze i nowocześniejsze.

Paul Stephens nie ujawnił kosztów budowy tego samochodu ani nie zadeklarował ile egzemplarzy 993R zamierza zbudować. Wszystko zależy od zainteresowania klientów i reakcji branży na nowo powstały projekt.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022