Zamów czwarte wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Brytyjski restomod na bazie Porsche 993 wygląda jak kwintesencja klasycznego Porsche 911.
Brytyjski specjalista od modyfikacji Porsche - Paul Stephens - zaprezentował w sieci swój nowy projekt. Jest to wizja jednego z klientów na klasyczne 993, która doczeka się krótkoseryjnej produkcji. Model nazwano 993R, bazuje na wąskim nadwoziu 993 Carrera 2 i jest wyposażony w 3.6-litrowy silnik M62 typu bokser oraz szereg ulepszeń zarówno w układzie napędowym, jak i w podwoziu. Projekt powstawał przez pięć lat we współpracy z właścicielem samochodu, a Stephens otrzymał zadanie zachowania charakteru 993, ale uczynienia go o 25 procent lepszym pod każdym względem.
Tuning zaczęto od powiększenia silnika do 3,8 l. Blok został odprężony i zrzucono z niego trochę masy oraz dopasowano wał i panewki wału z modelu 997 GT3, tłoki i sworznie z RSR, lekkie korbowody, wałek rozrządu robiony na zamówienie, popychacze Porsche Motorsport, regulowane dźwigienki zaworowe i pojedyncze przepustnice na każdy cylinder. Do tego dochodzi pompa olejowa 997 GT3 i zmodyfikowany układ wydechowy Cargraphic.
Te zmiany pozwoliły uzyskać dodatkowe 60 KM w stosunku do oryginalnego 3.6, a sumarycznie 993R osiąga 330 KM przy 7400 obr./min. i 360 Nm przy 5675 obr./min. Czerwone pole na obrotomierzu zaczyna się od 8500 obrotów. W planach jest wersja o mocy 360 KM przeznaczona do bardziej ambitnej jazdy po torze, ale ten pierwszy egzemplarz stworzono z myślą o jeździe po drogach publicznych. Zachowano 6-biegową skrzynię ręczną, ale dopasowano dyferencjał o ograniczonym poślizgu Wavetrack.
Większość oryginalnego zawieszenia została zastąpiona lżejszymi elementami Porsche Motorsport, z aktywnymi amortyzatorami Tractive, które zostały ustawione przez Centre Gravity i Stephensa zgodnie z wymaganiami klienta. Hamulce zapożyczono z seryjnego 993 RS, a na 18-calowych felgach od 996.2 GT3 nałożone są nowe gumy Michelin Pilot Sport 4S.
Mechanika to nie wszystko, bo wyzwanie polegało też na usunięciu zbędnej masy wszędzie gdzie to możliwe. W tym celu nadwozie zostało oczyszczone do gołej blachy, po czym zespawane i zintegrowane z klatką bezpieczeństwa. Usunięto m.in. rynienki do odprowadzania wody. Dach, pokrywa silnika i zderzaki to kompozytowe elementy stworzone specjalnie dla tego projektu. Porsche Motorsport dostarczyło cieńsze i lżejsze szyby i aluminiową pokrywę przednią. Walka o masę zaszła tak daleko, że 993R nie ma na pokładzie większości wyposażenia elektrycznego, a ofiarą tuningu padły np. elektryczne szyby, sterowanie lusterkami i tylna wycieraczka. Dzięki temu 993R zgubiło aż 150 kg i może się pochwalić masą 1220 kg w stanie gotowym do jazdy.
Rewolucja nie ominęła wnętrza - wszystko jest tu wykonane z lżejszych, ale przyjemniejszych materiałów. Seryjne fotele z elektryczną regulacją zniknęły, a zamiast nich są karbonowe kubełki Recaro. Manetki przy kierownicy wykonano z aluminium, a każda powierzchnia na desce, boczkach drzwi i konsoli została obszyta lepszą gatunkowo skórą. Zniknął system audio i lampki oświetlenia wewnętrznego, ale zachowano klimatyzację, w której zmieniono podzespoły na lżejsze i nowocześniejsze.
Paul Stephens nie ujawnił kosztów budowy tego samochodu ani nie zadeklarował ile egzemplarzy 993R zamierza zbudować. Wszystko zależy od zainteresowania klientów i reakcji branży na nowo powstały projekt.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.
Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.
Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.
Czy Zonda po 23 latach wciąż ma “to coś”? Sprawdzamy jeżdżąc prywatną Zondą F Horacio Paganiego.
Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.
Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.
Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.
BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.
Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.
Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.
Najtańsze GT Ferrari to jednak dalej Ferrari - Portofino M posiada naprawdę mało słabych punktów.
V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.
Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.
Wzrasta zainteresowanie klientów marką Alpine, która w kolejnych latach planuje globalną ekspansję.
Mercedes CLA przeszedł lifting, a w gamie pojawiły się zaktualizowane wersje napędowe AMG.
Kobiety przejęły Tor Łódź! Za nami 6 edycja wydarzenia organizowanego przez Fastline Racing Academy.