Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Prawdziwy cud inżynierii od Ducati

Jeszcze szybszy na torze, dający więcej frajdy i mniej męczący dla motocyklistów na wszystkich poziomach zaawansowania.

31 lipca 2024
Ducati Panigale V4 na torze
9

Nowym Panigale V4 Ducati po raz kolejny przesuwa granice drogowych motocykli supersportowych. Zrodzony z ewolucji motocykla, który wygrał Mistrzostwa Świata Superbike przez dwa kolejne lata, nowe Panigale V4 przeszło gruntowne zmiany zarówno pod względem konstrukcji, bazy technicznej, jak i ergonomii. Rozwój, który w pełni wykorzystuje korzyści płynące z ewolucji opon, aerodynamiki i elektroniki, był możliwy również dzięki doświadczeniu Ducati Corse.

Nieustanne poszukiwanie osiągów jest charakterystyczne dla świata wyścigów, ale również miało głęboki wpływ na ewolucję konstrukcji motocykli sportowych z homologacją drogową. W rzeczywistości, w nowym Panigale V4, styl i technologia są doskonale połączone i ukierunkowane na cel, jakim jest poprawa wydajności. Motocykl wzbudza zachwyt już na pierwszy rzut oka, budząc magiczne i irracjonalne uczucie, które wzrasta podczas jazdy, gdy czuć wszystkie wprowadzone zmiany poczynione przez inżynierów z Borgo Panigale.

Nowe Ducati Panigale V4 2025 - widok z boku
9

Misją Ducati jest wzbogacanie życia ludzi poprzez wyrafinowane technologicznie motocykle charakteryzujące się zmysłowym pięknem. Niewiele motocykli, takich jak nowe Panigale V4, czyli siódma generacja Ducati Superbike, realizuje tę misję. Model ten kontynuuje historię sukcesów i niezapomnianych modeli, który reprezentuje maksymalny wyraz naszych wartości: stylu, wyrafinowania i osiągów” – oświadczył Claudio Domenicali, prezentując motocykl podczas Ducati World Première.

Nowe Panigale V4 to motocykl, który pozwala doświadczyć emocji profesjonalnego kierowcy dzięki bezprecedensowym rozwiązaniom elektronicznym i technologiom w dużej mierze wywodzącym się z MotoGP. 

Wszystko dzięki rozwiązaniom takim jak silnik V4 z rozrządem desmodromicznym i przeciwbieżnym wale, podwoziu i elektronice, które są jeszcze bardziej zbliżone do tych z Desmosedici GP. To zdecydowanie model zdolny do zwiększenia umiejętności jazdy kierowcy, zarówno profesjonalisty, jak i amatora. Panigale V4 podąża ścieżką ewolucji wytyczoną przez Ducati w wyścigach MotoGP, gdzie Desmosedici stało się najbardziej pożądanym motocyklem w kategorii, na którym w 2023 roku aż siedmiu z ośmiu zawodników było w stanie wygrać co najmniej jeden wyścig. Nowe Panigale V4 S waży zaledwie 187 kg, czyli o 2 kilogramy mniej niż poprzedni model, a także zyskuje dodatkowe 0,5 KM i spełnia restrykcyjną normę emisji spalin Euro5+.

Nowe Ducati Panigale V4 2025 - na jednym kole
9

Wraz z pojawieniem się siódmej generacji motocykli sportowych Ducati, od 851 do debiutującego właśnie Panigale V4, ewolucja superbike'ów Ducati stanowi ważny punkt w rozwoju marki z Borgo Panigale. Dzięki zastosowaniu metod zintegrowanego projektowania, profile aerodynamiczne płynnie pasują do linii motocykla.

Nowa owiewka przednia zmniejsza opór aerodynamiczny o 4% i skuteczniej chroni kierowcę podczas szybkiej jazdy na wprost, utrzymując go w swego rodzaju „bańce”. Wysokowydajne skrzydła aerodynamiczne o podwójnym profilu są doskonale zintegrowane z kształtami przodu, utrzymując niezmieniony wkład w zakresie docisku w porównaniu z poprzednim modelem. Cofnięcie krawędzi natarcia owiewki względem przedniego koła sprawia, że motocykl jest zwinniejszy podczas zmiany kierunku jazdy przy dużej prędkości. Zmiana kształtu przedniego błotnika z kolei poprawiła skuteczność działania układu chłodzenia.

Nowe Ducati Panigale V4 2025 - front
9

Aby zaprojektować nowe Panigale V4, Centro Stile Ducati inspirowało się legendarnym Ducati 916. Celem projektantów było również zintegrowanie ergonomicznych oraz aerodynamicznych rozwiązań z wyścigowego Desmosedici GP. Widok z boku nowego Panigale V4 odnajduje równowagę między przednią i tylną częścią motocykla typową dla modelu 916, przypominając kształty motocykli MotoGP z ostatnich lat. Niepowtarzalne linie 916 były również inspiracją do zaprojektowania przedniego reflektora, w którym agresywny wygląd jest podkreślony przez lampę DRL w kształcie litery "V", który jest typowy dla sportowych motocykli Ducati.

Pozycja jazdy na nowym Panigale V4 została opracowana z podwójnym celem – aby zagwarantować maksymalną integrację kierowcy z aerodynamiką motocykla i poprawić kontrolę nad pojazdem w najważniejszych fazach podczas jazdy na torze. Układ siedzisko-zbiornik paliwa, dzięki większej przestronności, oferuje większą swobodę ruchu wzdłużnego i ułatwia przyjęcie sportowej pozycji za owiewką.

Nowe Ducati Panigale V4 na torze
9

Tylna część zbiornika, w połączeniu z bocznymi owiewkami i kształtem siedziska, lepiej wspiera kierowcę podczas hamowania, wchodzenia i pokonywania zakrętów, nie ograniczając ruchów ciała w pozostałych fazach. Kierowcy łatwiej jest zakotwiczyć się kolanami, gdy motocykl pokonuje zakręt, zmniejszając w ten sposób obciążenie ramion. Podnóżki zostały przesunięte o 10 mm do wewnątrz w porównaniu do obecnego Panigale V4, zwiększając prześwit i umożliwiając kierowcy bardziej wewnętrzne ułożenie stóp i nóg.

Nowe Panigale V4 jest mocniejsze i lżejsze niż poprzedni model. 

Silnik Desmosedici Stradale jest pochodną z motocykla Ducati startującego w MotoGP, z którym dzieli wiele rozwiązań technicznych. Jest to V4 90° z rozrządem desmodromicznym, wałem przeciwbieżnym i zapłonem Twin Pulse, co sprawia, że Panigale V4 brzmi jak Desmosedici GP. Alternator i pompa oleju są takie same jak te, które zamontowane są w Panigale V4 R, a mechanizm skrzyni biegów został zapożyczony z modelu Superleggera V4.

Silnik Desmosedici Stradale, z homologacją Euro5+ generuje moc 216 KM przy 13 500 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 120,9 Nm przy 11 250 obr./min. Wartości te rosną w konfiguracji torowej poprzez zastosowaniu wyścigowego układu wydechowego Ducati Performance firmy Akrapovič, maksymalna moc wzrasta wówczas do 228 KM.

Aby uczynić Panigale V4 jeszcze bardziej konkurencyjnym, inżynierowie Ducati Corse określili optymalną sztywność ramy i wahacza, aby móc w pełni wykorzystać potencjał nowych opon typu slick używanych w Superbike. W tym celu zmodyfikowano przednią ramę i zastosowano nowy dwustronny wahacz, Ducati Hollow Symmetrical Swingarm – lekki, o innowacyjnej konstrukcji i geometrii. Pozwoliło to na utrzymanie pozycji tłumika pod silnikiem, co jest unikalnym rozwiązaniem w drogowych motocyklach supersportowych i kompromisem między stylem, a osiągami.

Nowe Ducati Panigale V4 - bok
9

Nowy wahacz zmniejsza wagę, poprawiając przyczepność podczas wychodzenia z zakrętów i przyspieszania. Tylna felga waży o 2,7 kg mniej niż w poprzedniku i jest bardziej skuteczna w przenoszeniu mocy na nawierzchnię. W modelu Panigale V4 S kute koła ze stopu aluminium z pięcioma ramionami są inspirowane tymi z Desmosedici GP i ważą odpowiednio 2,95 kg z przodu i 4,15 kg z tyłu.

Reklama

Lżejsza, przednia rama waży teraz 3,47 kg (w poprzednim modelu 4,2 kg) i oferuje jeszcze większą pewność prowadzenia podczas składania motocykla w zakręt i jednocześnie jest bardziej skuteczna jeśli chodzi o pokonywanie apeksu zakrętu. Trzecia generacja elektronicznie sterowanych zawieszeń Öhlins NPX/TTX w Panigale V4 S poszerza zakres regulacji, oferując bardziej komfortowe ustawienia do użytku drogowego i lepszą efektywność podczas jazdy na torze.

Nowe Ducati Panigale V4 jest pierwszym motocyklem na świecie wyposażonym w przednie zaciski hamulcowe Brembo HypureTM, które są lżejsze (-60 gramów na parę) i bardziej wydajne. Zaciski Brembo HypureTM rozpraszają ciepło generowane podczas hamowania bardziej efektywnie, oferując większą skuteczność działania.

Nowe Ducati Panigale V4 - zawieszenie
9

Kolejną ważną światową premierą jest system Race eCBS, opracowany przez firmę Bosch we współpracy z Ducati. Na trybach jazdy przeznaczonych do użytku na torze, system może aktywować tylny hamulec zgodnie ze strategiami, które odtwarzają techniki profesjonalnych zawodników i tym samym pozwala on eksperymentować z możliwością opóźnienia punktu hamowania na torze.

Ciągłe zaangażowanie w innowacje elektroniczne doprowadziło Ducati do opracowania Ducati Vehicle Observer (DVO), które kontroluje dane wejściowe z ponad 70 czujników, udoskonalając w ten sposób strategie sterowania elektronicznego. Niezwykła precyzja tej funkcji pozwala sterownikom interweniować w niemal predykcyjny sposób, aby szybko zaspokoić żądania kierowcy w poszukiwaniu maksymalnych wydajności. DVO, opracowany przez Ducati Corse w MotoGP, szacuje siły działające na motocykl i obciążenia, które może wytrzymać w różnych warunkach jazdy, integrując informacje z platformy inercyjnej IMU w jeszcze dokładniejszy sposób.

Panigale V4 na rok modelowy 2025 jest wyposażone w kompletny pakiet elektronicznych systemów. Na liście znajduje się: Ducati Traction Control DVO, Ducati Slide Control, Ducati Wheelie Control DVO, Ducati Power Launch DVO, Engine Brake Control i Ducati Quick Shift 2.0. System DQS 2.0 wykorzystuje strategię opartą wyłącznie na czujniku położenia kątowego, dzięki czemu jest w stanie korzystać z dźwigni zmiany biegów bez mikroprzełączników, oferując kierowcy bardziej bezpośrednie odczucia przy zmniejszonym skoku dźwigni.

Nowe Ducati Panigale V4 - deska rozdzielcza
9

Deska rozdzielcza jest całkowicie nowa. Ekran o przekątnej 6,9 cala ze współczynnikiem proporcji 8:3 oferuje maksymalną czytelność bez zakłócania widoczności. Zamontowane szkło ochronne wykorzystuje technologię klejenia optycznego, aby zapewnić najlepszą czytelność na czarnym tle nawet w ciągu dnia. Interfejs dedykowany do użytku na torze został zaprojektowany tak, aby wspierać kierowcę w poszukiwaniu maksymalnej wydajności. Dzięki większemu rozmiarowi seria nowych parametrów może być wyświetlana po jednej stronie ekranu:

  • „g-Meter” wskazuje w czasie rzeczywistym wartość przyspieszenia poprzecznego podczas pochylania oraz wzdłużnego podczas przyspieszania i hamowania,
  • „Power&Torque” wyświetla procent mocy i momentu obrotowego dostarczonego w danym momencie,
  • „Lean angle” pokazuje chwilowe kąty pochylenia wraz z poziomem otwarcia przepustnicy i naciskiem wywieranym na hamulec.

Tryb Info Track może wyświetlać osiągi w czasie rzeczywistym. Korzystając z systemu GPS, wyświetlane są czasy okrążeń podzielone na trzy sektory, które mogą być mogą być ustawione przez kierowcę za pomocą przycisku „flash” podczas pierwszej sesji. Na desce rozdzielczej wyświetlana jest tabela z ikonami T1, T2 lub T3 wskazującymi wydajność uzyskaną w danym sektorze toru przy użyciu tych samych kolorów jak w MotoGP (białego, szarego, pomarańczowego, czerwonego).

Tryb wyświetlacza do jazdy drogowej jest bardzo przejrzysty, z dużym wyeksponowaniem okrągłego obrotomierza, umieszczonego w środku i ze wskaźnikiem biegu wewnątrz. Lewa strona ekranu jest zarezerwowana dla ustawień, nawigacji (jeśli jest zainstalowana), odtwarzacza muzyki, zarządzania smartfonem, podgrzewanych manetek oraz różnych funkcji dodatkowych akcesoriów. Po prawej stronie znajdują się wskazania prędkości, czasu, temperatury wody i tempomatu (jeśli jest włączony). Deska rozdzielcza dynamicznie zmienia rozkład, przesuwając dane obszary, aby zapewnić maksymalną widoczność aktualnie używanych funkcji, takich jak chociażby nawigacja.

Nowe Ducati Panigale V4 - wyświetlacz
9

Po powrocie do boksu, nowy system zbierania danych DDL uzupełnia o nowe informacje doświadczenie kierowcy. System opracowany przez 2D we współpracy z Ducati, rejestruje wszystkie parametry istotne dla jazdy Panigale – linię jazdy z magistrali CAN, porównując ją z najnowocześniejszym systemem GPS zdolnym do bardzo precyzyjnego rysowania przebytych trajektorii. Dane mogą być następnie analizowane za pomocą zewnętrznego oprogramowania z szablonami i raportami stworzonymi przez Ducati Corse, aby udoskonalić osiągi na torze.

Nowe Panigale V4 oferowane jest w konfiguracji jednomiejscowej, z dodatkowym siedziskiem pasażera dostępnym jako akcesorium. Model zacznie pojawiać się w salonach dealerskich począwszy od września 2024 roku. Wyłącznym dystrybutorem marki Ducati w Polsce jest Liberty Corp 2 Sp. z o. o.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025