Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Jeszcze szybszy na torze, dający więcej frajdy i mniej męczący dla motocyklistów na wszystkich poziomach zaawansowania.
Nowym Panigale V4 Ducati po raz kolejny przesuwa granice drogowych motocykli supersportowych. Zrodzony z ewolucji motocykla, który wygrał Mistrzostwa Świata Superbike przez dwa kolejne lata, nowe Panigale V4 przeszło gruntowne zmiany zarówno pod względem konstrukcji, bazy technicznej, jak i ergonomii. Rozwój, który w pełni wykorzystuje korzyści płynące z ewolucji opon, aerodynamiki i elektroniki, był możliwy również dzięki doświadczeniu Ducati Corse.
Nieustanne poszukiwanie osiągów jest charakterystyczne dla świata wyścigów, ale również miało głęboki wpływ na ewolucję konstrukcji motocykli sportowych z homologacją drogową. W rzeczywistości, w nowym Panigale V4, styl i technologia są doskonale połączone i ukierunkowane na cel, jakim jest poprawa wydajności. Motocykl wzbudza zachwyt już na pierwszy rzut oka, budząc magiczne i irracjonalne uczucie, które wzrasta podczas jazdy, gdy czuć wszystkie wprowadzone zmiany poczynione przez inżynierów z Borgo Panigale.
„Misją Ducati jest wzbogacanie życia ludzi poprzez wyrafinowane technologicznie motocykle charakteryzujące się zmysłowym pięknem. Niewiele motocykli, takich jak nowe Panigale V4, czyli siódma generacja Ducati Superbike, realizuje tę misję. Model ten kontynuuje historię sukcesów i niezapomnianych modeli, który reprezentuje maksymalny wyraz naszych wartości: stylu, wyrafinowania i osiągów” – oświadczył Claudio Domenicali, prezentując motocykl podczas Ducati World Première.
Wszystko dzięki rozwiązaniom takim jak silnik V4 z rozrządem desmodromicznym i przeciwbieżnym wale, podwoziu i elektronice, które są jeszcze bardziej zbliżone do tych z Desmosedici GP. To zdecydowanie model zdolny do zwiększenia umiejętności jazdy kierowcy, zarówno profesjonalisty, jak i amatora. Panigale V4 podąża ścieżką ewolucji wytyczoną przez Ducati w wyścigach MotoGP, gdzie Desmosedici stało się najbardziej pożądanym motocyklem w kategorii, na którym w 2023 roku aż siedmiu z ośmiu zawodników było w stanie wygrać co najmniej jeden wyścig. Nowe Panigale V4 S waży zaledwie 187 kg, czyli o 2 kilogramy mniej niż poprzedni model, a także zyskuje dodatkowe 0,5 KM i spełnia restrykcyjną normę emisji spalin Euro5+.
Wraz z pojawieniem się siódmej generacji motocykli sportowych Ducati, od 851 do debiutującego właśnie Panigale V4, ewolucja superbike'ów Ducati stanowi ważny punkt w rozwoju marki z Borgo Panigale. Dzięki zastosowaniu metod zintegrowanego projektowania, profile aerodynamiczne płynnie pasują do linii motocykla.
Nowa owiewka przednia zmniejsza opór aerodynamiczny o 4% i skuteczniej chroni kierowcę podczas szybkiej jazdy na wprost, utrzymując go w swego rodzaju „bańce”. Wysokowydajne skrzydła aerodynamiczne o podwójnym profilu są doskonale zintegrowane z kształtami przodu, utrzymując niezmieniony wkład w zakresie docisku w porównaniu z poprzednim modelem. Cofnięcie krawędzi natarcia owiewki względem przedniego koła sprawia, że motocykl jest zwinniejszy podczas zmiany kierunku jazdy przy dużej prędkości. Zmiana kształtu przedniego błotnika z kolei poprawiła skuteczność działania układu chłodzenia.
Aby zaprojektować nowe Panigale V4, Centro Stile Ducati inspirowało się legendarnym Ducati 916. Celem projektantów było również zintegrowanie ergonomicznych oraz aerodynamicznych rozwiązań z wyścigowego Desmosedici GP. Widok z boku nowego Panigale V4 odnajduje równowagę między przednią i tylną częścią motocykla typową dla modelu 916, przypominając kształty motocykli MotoGP z ostatnich lat. Niepowtarzalne linie 916 były również inspiracją do zaprojektowania przedniego reflektora, w którym agresywny wygląd jest podkreślony przez lampę DRL w kształcie litery "V", który jest typowy dla sportowych motocykli Ducati.
Pozycja jazdy na nowym Panigale V4 została opracowana z podwójnym celem – aby zagwarantować maksymalną integrację kierowcy z aerodynamiką motocykla i poprawić kontrolę nad pojazdem w najważniejszych fazach podczas jazdy na torze. Układ siedzisko-zbiornik paliwa, dzięki większej przestronności, oferuje większą swobodę ruchu wzdłużnego i ułatwia przyjęcie sportowej pozycji za owiewką.
Tylna część zbiornika, w połączeniu z bocznymi owiewkami i kształtem siedziska, lepiej wspiera kierowcę podczas hamowania, wchodzenia i pokonywania zakrętów, nie ograniczając ruchów ciała w pozostałych fazach. Kierowcy łatwiej jest zakotwiczyć się kolanami, gdy motocykl pokonuje zakręt, zmniejszając w ten sposób obciążenie ramion. Podnóżki zostały przesunięte o 10 mm do wewnątrz w porównaniu do obecnego Panigale V4, zwiększając prześwit i umożliwiając kierowcy bardziej wewnętrzne ułożenie stóp i nóg.
Silnik Desmosedici Stradale jest pochodną z motocykla Ducati startującego w MotoGP, z którym dzieli wiele rozwiązań technicznych. Jest to V4 90° z rozrządem desmodromicznym, wałem przeciwbieżnym i zapłonem Twin Pulse, co sprawia, że Panigale V4 brzmi jak Desmosedici GP. Alternator i pompa oleju są takie same jak te, które zamontowane są w Panigale V4 R, a mechanizm skrzyni biegów został zapożyczony z modelu Superleggera V4.
Silnik Desmosedici Stradale, z homologacją Euro5+ generuje moc 216 KM przy 13 500 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 120,9 Nm przy 11 250 obr./min. Wartości te rosną w konfiguracji torowej poprzez zastosowaniu wyścigowego układu wydechowego Ducati Performance firmy Akrapovič, maksymalna moc wzrasta wówczas do 228 KM.
Aby uczynić Panigale V4 jeszcze bardziej konkurencyjnym, inżynierowie Ducati Corse określili optymalną sztywność ramy i wahacza, aby móc w pełni wykorzystać potencjał nowych opon typu slick używanych w Superbike. W tym celu zmodyfikowano przednią ramę i zastosowano nowy dwustronny wahacz, Ducati Hollow Symmetrical Swingarm – lekki, o innowacyjnej konstrukcji i geometrii. Pozwoliło to na utrzymanie pozycji tłumika pod silnikiem, co jest unikalnym rozwiązaniem w drogowych motocyklach supersportowych i kompromisem między stylem, a osiągami.
Nowy wahacz zmniejsza wagę, poprawiając przyczepność podczas wychodzenia z zakrętów i przyspieszania. Tylna felga waży o 2,7 kg mniej niż w poprzedniku i jest bardziej skuteczna w przenoszeniu mocy na nawierzchnię. W modelu Panigale V4 S kute koła ze stopu aluminium z pięcioma ramionami są inspirowane tymi z Desmosedici GP i ważą odpowiednio 2,95 kg z przodu i 4,15 kg z tyłu.
Lżejsza, przednia rama waży teraz 3,47 kg (w poprzednim modelu 4,2 kg) i oferuje jeszcze większą pewność prowadzenia podczas składania motocykla w zakręt i jednocześnie jest bardziej skuteczna jeśli chodzi o pokonywanie apeksu zakrętu. Trzecia generacja elektronicznie sterowanych zawieszeń Öhlins NPX/TTX w Panigale V4 S poszerza zakres regulacji, oferując bardziej komfortowe ustawienia do użytku drogowego i lepszą efektywność podczas jazdy na torze.
Nowe Ducati Panigale V4 jest pierwszym motocyklem na świecie wyposażonym w przednie zaciski hamulcowe Brembo HypureTM, które są lżejsze (-60 gramów na parę) i bardziej wydajne. Zaciski Brembo HypureTM rozpraszają ciepło generowane podczas hamowania bardziej efektywnie, oferując większą skuteczność działania.
Kolejną ważną światową premierą jest system Race eCBS, opracowany przez firmę Bosch we współpracy z Ducati. Na trybach jazdy przeznaczonych do użytku na torze, system może aktywować tylny hamulec zgodnie ze strategiami, które odtwarzają techniki profesjonalnych zawodników i tym samym pozwala on eksperymentować z możliwością opóźnienia punktu hamowania na torze.
Ciągłe zaangażowanie w innowacje elektroniczne doprowadziło Ducati do opracowania Ducati Vehicle Observer (DVO), które kontroluje dane wejściowe z ponad 70 czujników, udoskonalając w ten sposób strategie sterowania elektronicznego. Niezwykła precyzja tej funkcji pozwala sterownikom interweniować w niemal predykcyjny sposób, aby szybko zaspokoić żądania kierowcy w poszukiwaniu maksymalnych wydajności. DVO, opracowany przez Ducati Corse w MotoGP, szacuje siły działające na motocykl i obciążenia, które może wytrzymać w różnych warunkach jazdy, integrując informacje z platformy inercyjnej IMU w jeszcze dokładniejszy sposób.
Panigale V4 na rok modelowy 2025 jest wyposażone w kompletny pakiet elektronicznych systemów. Na liście znajduje się: Ducati Traction Control DVO, Ducati Slide Control, Ducati Wheelie Control DVO, Ducati Power Launch DVO, Engine Brake Control i Ducati Quick Shift 2.0. System DQS 2.0 wykorzystuje strategię opartą wyłącznie na czujniku położenia kątowego, dzięki czemu jest w stanie korzystać z dźwigni zmiany biegów bez mikroprzełączników, oferując kierowcy bardziej bezpośrednie odczucia przy zmniejszonym skoku dźwigni.
Deska rozdzielcza jest całkowicie nowa. Ekran o przekątnej 6,9 cala ze współczynnikiem proporcji 8:3 oferuje maksymalną czytelność bez zakłócania widoczności. Zamontowane szkło ochronne wykorzystuje technologię klejenia optycznego, aby zapewnić najlepszą czytelność na czarnym tle nawet w ciągu dnia. Interfejs dedykowany do użytku na torze został zaprojektowany tak, aby wspierać kierowcę w poszukiwaniu maksymalnej wydajności. Dzięki większemu rozmiarowi seria nowych parametrów może być wyświetlana po jednej stronie ekranu:
Tryb Info Track może wyświetlać osiągi w czasie rzeczywistym. Korzystając z systemu GPS, wyświetlane są czasy okrążeń podzielone na trzy sektory, które mogą być mogą być ustawione przez kierowcę za pomocą przycisku „flash” podczas pierwszej sesji. Na desce rozdzielczej wyświetlana jest tabela z ikonami T1, T2 lub T3 wskazującymi wydajność uzyskaną w danym sektorze toru przy użyciu tych samych kolorów jak w MotoGP (białego, szarego, pomarańczowego, czerwonego).
Tryb wyświetlacza do jazdy drogowej jest bardzo przejrzysty, z dużym wyeksponowaniem okrągłego obrotomierza, umieszczonego w środku i ze wskaźnikiem biegu wewnątrz. Lewa strona ekranu jest zarezerwowana dla ustawień, nawigacji (jeśli jest zainstalowana), odtwarzacza muzyki, zarządzania smartfonem, podgrzewanych manetek oraz różnych funkcji dodatkowych akcesoriów. Po prawej stronie znajdują się wskazania prędkości, czasu, temperatury wody i tempomatu (jeśli jest włączony). Deska rozdzielcza dynamicznie zmienia rozkład, przesuwając dane obszary, aby zapewnić maksymalną widoczność aktualnie używanych funkcji, takich jak chociażby nawigacja.
Po powrocie do boksu, nowy system zbierania danych DDL uzupełnia o nowe informacje doświadczenie kierowcy. System opracowany przez 2D we współpracy z Ducati, rejestruje wszystkie parametry istotne dla jazdy Panigale – linię jazdy z magistrali CAN, porównując ją z najnowocześniejszym systemem GPS zdolnym do bardzo precyzyjnego rysowania przebytych trajektorii. Dane mogą być następnie analizowane za pomocą zewnętrznego oprogramowania z szablonami i raportami stworzonymi przez Ducati Corse, aby udoskonalić osiągi na torze.
Nowe Panigale V4 oferowane jest w konfiguracji jednomiejscowej, z dodatkowym siedziskiem pasażera dostępnym jako akcesorium. Model zacznie pojawiać się w salonach dealerskich począwszy od września 2024 roku. Wyłącznym dystrybutorem marki Ducati w Polsce jest Liberty Corp 2 Sp. z o. o.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.
To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?
Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.
Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.
Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.
Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.
Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.
Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.
Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.
CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.
Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?
Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.
Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.