Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

O jakich autach marzył Adam Małysz?

W EVO czytamy o autach ze snów i wszyscy o nich marzymy niezależnie od tego, ile kosztują i jak są szybkie.

24 listopada 2023
Adam Małysz - legenda skoków narciarskich i wielokrotny uczestnik Rajdu Dakar
3

Podzielę się z Wami moimi perypetiami związanymi z zakupem pierwszego samochodu. Dość mocno oddają one postkomunistyczny klimat i czasy, w których nie śniło mi się nawet, że stosunkowo niedługo będę mógł jeździć pojazdami będącymi krokami milowymi względem obiektu moich westchnień sprzed ponad dwóch dekad. 

Rok 1995 w znacznej części upłynął mi właśnie na poszukiwaniach pierwszego własnego samochodu. Aż trudno uwierzyć, że było to zaledwie kilka miesięcy przed pierwszym wygranym Pucharem Świata w Skokach Narciarskich w Oslo. Jak wielu z Was, zaczynałem od Malucha, i to właśnie takie auto chciałem kupić. W czasach przedinternetowych obowiązkową lekturą samochodowego poszukiwacza były gazety z ogłoszeniami motoryzacyjnymi. Takich tytułów było na rynku kilka. Wszystkie regularnie kupowałem i od tego zacząłem poznawanie rynku aut używanych z połowy lat 90. Maluch był absolutnym liderem i podaż egzemplarzy używanych była ogromna. Wydawać by się mogło, że kupno dobrego, zadbanego samochodu będzie łatwe. Nic bardziej mylnego. Co tydzień ze szwagrem jeździliśmy na giełdę do Bielska-Białej i oglądaliśmy sprzedawane tam Maluchy. Wszechobecna korozja, cofnięte liczniki i nieudolne naprawy powypadkowe były standardem wśród oferowanych aut. Mimo to z dużą wytrwałością i cierpliwością szukaliśmy tego jedynego, najlepszego, mojego. 

Zółty Fiat 126P
3
Fiat 126P
Adobe stock

Już widziałem siebie w tym stuningowanym Maluszku śmigającego po zakrętach Przełęczy Salmopolskiej.

Pewnego razu naszą uwagę przykuł egzemplarz na obniżonym zawieszeniu. Wyglądał obiecująco i od razu mi się spodobał. Trochę liczyłem na to, że taki tuning sprawi, że tego Malucha będzie się lepiej prowadziło na górskich drogach, których w pobliżu mojej rodzinnej Wisły nie brakuje. Już widziałem siebie w tym stuningowanym Maluszku śmigającego po zakrętach Przełęczy Salmopolskiej. I wtedy kubeł zimnej wody wylał na mnie szwagier. Jak wiadomo, zawsze dobrze mieć kogoś, kto ostudzi zapał w czasie oględzin auta używanego. Taką osobą był właśnie on. Test opukania śrubokrętem podłogi z zewnątrz usportowiony Maluszek zdał śpiewająco. Najlepsze jednak kryło się w środku. Po odchyleniu wykładziny podłogowej okazało się, że ktoś przegniłe na wylot podwozie… zabetonował. Naszym oczom ukazał się piękny drewniany szalunek i równa niczym stół wylewka. Od razu jasny stał się powód obniżonego zawieszenia. Zabetonowany Maluch był po prostu tak ciężki, że fabryczne zawieszenie o kilka centymetrów usiadło. Zrezygnowani wróciliśmy do domu, ale w poszukiwaniach się nie poddaliśmy. Już kilka dni później cieszyłem się za kierownicą własnego Fiata 126p, którego kupiłem nieopodal mojej rodzinnej Wisły. Auto nie było złe, ale wymagało pewnego nakładu prac, które chcieliśmy zrobić we własnym zakresie. 

Reklama
Fiat 126P - front auta
3
Fiat 126P
Adobe Stock

Tak właśnie wyglądało życie z Maluchem, którego jednocześnie się uwielbiało i nienawidziło.

Doprowadzenie Malucha do porządku zaczęliśmy od poprawienia mocowań sprężyn tylnego zawieszenia. Oprócz tego mój 126p słabo hamował i miał trudności z rozruchem na ciepło. Mimo tych usterek tak bardzo cieszyłem się ze swojego samochodu, że postanowiłem pojechać nim na zgrupowanie do Czech. Intensywne pompowanie pedału hamulca nogą było dla mnie dobrym wstępem do treningu. Mimo mojego wysiłku wkładanego w hamowanie Maluch wytracał prędkość bardzo niechętnie. Kolejny problem pojawił się na granicy. Celnik nakazał mi wyłączenie silnika. Ponowny rozruch za pomocą rozrusznika okazał się niemożliwy. Dobrze, że zaraz za punktem kontroli była górka. Wepchnąłem na nią Malucha, a potem tocząc się w dół, wrzuciłem „dwójkę”, puściłem sprzęgło i szczęśliwie motor zaskoczył. Mogłem jechać dalej. Kiedy szwagier dowiedział się o moich perypetiach w czasie podróży, postanowił pomóc. Wsiadł do swojego Fiata 126p, który – przynajmniej w teorii – był w lepszym stanie niż mój i postanowił przyjechać do mnie na zgrupowanie. Chcieliśmy podmienić samochody. Z jednej strony cieszyłem się, że będę miał do dyspozycji sprawny pojazd, z drugiej zaś na samą myśl o rozstaniu z moim małym Fiatem już zacząłem za nim tęsknić. Jak się później okazało, zupełnie niepotrzebnie. Szwagier swoim wzorowo sprawnym i zadbanym Maluchem… nawet nie dojechał do granicy. W jego samochodzie wysiadło całe zewnętrzne oświetlenie i ledwo dał radę wrócić do domu przed zapadnięciem zmroku. Tak właśnie wyglądało życie z Maluchem, którego jednocześnie się uwielbiało i nienawidziło. W kolejnych latach prowadziłem setki różnych samochodów, ale zawsze z uśmiechem na twarzy będę wspominał mój pierwszy wóz. Pamiętajcie, że Wasze motoryzacyjne doświadczenia i wspomnienia z różnych przygód związanych z autami – szczególnie tymi pierwszymi – pozostaną z Wami na zawsze. Nawet gdy w garażu zaparkują już samochody marzeń. 

Ten materiał wraz wieloma innymi znalazł się na łamach drukowanego wydania EVO Magazine (01 lipiec-sierpień 2022). Wejdź na sklep.evomagazine.pl, gdzie znajdziesz wydania archiwalne, jak i najnowsze odsłony magazynu.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Defender w błocie
Land Rover / Defender
Defender w Szkocji: Najlepsze trasy Europy i przygoda na miarę EVO

W EVO lubimy przygody, a czym, jeśli nie bajeczną podróżą, mogłaby być przygoda na miarę naszego magazynu? Przed Wami test na zawartość genu DEF.

20 maja 2025
Marcin Mroziewicz w Mclarenie
Hybrydy PHEV
Koniec mitu PHEV: Dlaczego plug-in hybrydy przestają mieć sens?

Hybrydy plug-in (PHEV) miały być złotym środkiem między elektrykiem a spalinówką. W praktyce stały się narzędziem do omijania norm emisji CO2

20 maja 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025