Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alpina D3 S Touring 2021 autem na co dzień? Testujemy

Ciepło... cieplej... ale nie gorąco. Szybki i świetnie wykonany samochód okazuje się być w odbiorze nieco... nijaki. A może to celowy zabieg?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

24 września 2021
Alpina D3 S Touring 202
14
Ocena Evo
Cena:
Ponad 300 tys. zł
Najlepszy, szybki diesel jako możesz aktualnie kupić
Waga auta

Bardzo szybkie auto z dużym i względnie ekonomicznym dieslem? W obecnych czasach brzmi to jak przepis na sukces. Alpina stosuje go z powodzeniem już od wielu lat i wydaje się, że w tym segmencie praktycznie nie ma sobie równych. Kompaktowe kombi, budowane na modelu serii 3, jest obecne w palecie alpejskiego producenta od kilku dekad, stanowiąc znakomite uzupełnienie gamy BMW. Pamiętajmy przy tym, że Alpina - jako osobny producent – może sobie pozwolić na nieco więcej niż bawarska marka. Co zapewne już wielokrotnie psuło humor konkurencji spod znaku Audi czy Mercedesa.

W przypadku testowanego przez nas modelu, kombi to słowo klucz. Jak mówią statystyki sprzedaży, klienci dużo częściej wybierają to właśnie nadwozie. Nic dziwnego, to swego rodzaju odcinanie się od charakteru M. „Skoro nie kupiłeś M3, pokaż to dosadnie.” Dla równowagi – globalnym trendem jest jednak spadek sprzedaży diesli. Co jednak ciekawe, Alpina idzie w zaparte, że zaprezentowanie najnowszej odsłony opartej na generacji G21 przyciągnie mnóstwo klientów. Pożyjemy – zobaczymy. 

Auto bazuje na modelu M340d xDrive, co czyni z niego pierwszą miękką hybrydę w stajni Alpiny. W przeciwieństwie do rasowej benzynowej Alpiny B3, która korzysta z silnika S58 M, D3 S zachowała 3-litrową jednostkę wysokoprężną z podwójnym doładowaniem, znaną z modelu 340d. Zastosowano w niej nową mapę silnika, co daje 350 KM oraz 730 Nm momentu obrotowego. 

Producent udoskonalił też układ chłodzenia (dwie nowe chłodnice i ulepszony intercooler) oraz zoptymalizował pracę ośmiobiegowego automatu ZF. Sześć cylindrów w niemieckich autach to klasyka. Tu wspierane są zastrzykiem hybrydowej energii, ale w niczym to nie przeszkadza, wręcz przeciwnie. System ten wyeliminował chwile zawahania tradycyjnej jednostki napędowej, wobec czego obecnie mamy do czynienia z samochodem niemal kompletnym. Alpina jest jeszcze szybsza w wyższych partiach obrotów, bardziej responsywna w średnim zakresie i pomimo swojego grzeczniejszego względem M charakteru, zapewnia większy wachlarz emocji, niż M340d. 

Alpina D3 S Touring 202
14

W pewnym momencie dochodzimy jednak do ściany. Nie jest to wina Alpiny, ale raczej duch czasów. Nowoczesne silniki benzynowe zaczęły być sensownie ekonomiczne, co sprawia, że diesle realnie przestają mieć sens. Alpina B3 nie spala zdecydowanie większych ilości paliwa, natomiast przesiadka z jednej do drugiej daje odczuć przewagę benzynowego odpowiednika, nawet jeśli droższy jest o blisko 70 000 zł. 

Reklama

Czy to znaczy, że zakup D3 S jest złą decyzją? Absolutnie nie. To wciąż świetna alternatywa dla Audi S4 Avant, czy chociażby BMW M340d. To nie tylko zmiany stylistyczne i podwozie. Zmodernizowano także chociażby wały napędowe, opracowano własne sterowanie podziałem napędu xDrive, pojawiły się nowe sprężyny, amortyzatory, układ hamulcowy, skalibrowano na nowo układ kierowniczy, poprawiono oprogramowanie tylnego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu – a to wciąż nie wszystkie z długiej listy zmian i usprawnień. 

W aucie standardowo montowane są 19-calowe obręcze w klasycznym stylu Alpiny. Za dodatkowych 12 000 zł warto zamówić jednak 20-tki. Wyglądają niekiedy może na wyrost, względem w miarę kompaktowego nadwozia, bywają głośniejsze przy niższych prędkościach przez mniejszy profil opony, ale przy ciaśniejszych zakrętach czuć różnicę na plus, szczególnie względem M340d. Podobnie rzecz ma się z precyzją prowadzenia, która rośnie wraz z przybywaniem prędkości. Samochód bardziej angażuje kierowcę niż typowe BMW, na co wpływa też przebieg momentu obrotowego. Pozbawienie Alpiny elektronicznych kagańców przypomina autentycznie analogowe modele BMW sprzed lat. Widać też prawdziwy kunszt inżynierów, jeśli mowa chociażby o mechanizmie różnicowym. Przoduje napęd na tył, ingerencji przodu niemal nie czuć. Gdyby tylko auto było nieco lżejsze…. D3 S waży 1900-1935 kg – o 70 kg więcej niż benzynowa Alpina. 

Alpina D3 S Touring 202
14

Nasz wniosek? Jeśli chcesz kupić diesla – wybierz Alpinę D3 S. Jeśli chcesz po prostu Alpinę – zdecyduj się na benzynową odmianę. W obu wypadkach będzie to wydatek znacznie przekraczający 300 000 zł. W kwestii wyposażenia, warto zainteresować się opcjonalną skórą Lavalina, która znakomicie podkreśla styl Alpiny. Nie jest tania, bo kosztuje blisko 40 000 zł, ale wciąż warto. Co ciekawe, bazowe ceny BMW M340d czy Audi S4 Avant (obecnie także napędzane dieslem o 6 cylindrach) nie są dużo niższe, więc Alpina przestała być fanaberią, a zaczęła stanowić rozsądną alternatywę, wartą rozpatrzenia.

Nowy numer EVO magazine

Zamów czwarte wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Już jest - Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato - prezent na 100-lecie współpracy

Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.

21 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

20 grudnia 2022
Pagani Zonda F Horacio Paganiego
Pagani / Zonda
Pagani Zonda F - klejnot wśród analogowych supersamochodów

Czy Zonda po 23 latach wciąż ma “to coś”? Sprawdzamy jeżdżąc prywatną Zondą F Horacio Paganiego.

13 grudnia 2022
2024 Range Rover Velar lifting
Land Rover / Range Rover Velar
Debiutuje Range Rover Velar po liftingu

Średni model w gamie Range Rovera zyskał niezbędne aktualizacje technologii i kosmetykę zewnętrzną.

1 lutego 2023
Scuderia Cameron Glickenhaus 007S prezentacja
Scuderia Cameron Glickenhaus / 007S
Glickenhaus 007S - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Wyścigowy Glickenhaus 007 właśnie zyskał wersję drogową przeznaczoną dla klientów indywidualnych.

1 lutego 2023
Maserati GranTurismo Trofeo PrimaSerie tył
Maserati / GranTurismo
Maserati zacznie produkcję GranTurismo od limitowanej serii PrimaSerie

Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.

27 stycznia 2023
Porsche Vision 357 koncept
Porsche
Porsche Vision 357 - koncept na 75-lecie Porsche 356

Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.

26 stycznia 2023
Kia EV6 GT - zdjęcie główne
Kia / EV6
2023 Kia EV6 GT - koreański rywal Tesli Model Y

Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.

25 stycznia 2023
BMW M3 CS xDrive
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS - moc CSL-a z nadwoziem sedan i napędem xDrive

BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.

25 stycznia 2023
2024 Polestar 2
EV
Odświeżony Polestar 2 ma większy zasięg i lepsze osiągi

Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.

24 stycznia 2023
2023 Porsche Cayenne test
Porsche / Cayenne
2023 Porsche Cayenne - świetny SUV, choć nie w każdej wersji

Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.

24 stycznia 2023
2023 Ferrari Portofino M - przód dynamiczne
GT
Ferrari Portofino M - włoski rywal Bentleya i Aston Martina

Najtańsze GT Ferrari to jednak dalej Ferrari - Portofino M posiada naprawdę mało słabych punktów.

24 stycznia 2023
Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Alpine A110S - przód dynamiczne
Alpine / A110
2023 Alpine A110S - miniaturowy supersamochód za ułamek ceny

Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.

19 stycznia 2023
Alpine wyniki sprzedaży 2022
Rynek
W 2022 roku Alpine odnotowało 33-procentowy wzrost sprzedaży

Wzrasta zainteresowanie klientów marką Alpine, która w kolejnych latach planuje globalną ekspansję.

19 stycznia 2023