Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Po 22 latach Ford wraca do F1, a jego partnerem strategicznym zostanie zespół Red Bull Racing.
Koncern Ford wydał oświadczenie, według którego dołączy do Formuły 1 jako partner strategiczny zespołu Red Bull Racing od sezonu 2026. Amerykański koncern zaangażuje się finansowo i technologicznie w rozwój jednostek Red Bull Powertrains, które będą napędzać bolidy “Czerwonych Byków” jak i zespołu partnerskiego Alpha Tauri od sezonu 2026.
Umowa ma obowiązywać przez co najmniej 4 lata, w których eksperci Ford Performance będą sprawować pieczę nad rozwojem zarówno silników spalinowych jak i układów hybrydowych zespołu Red Bulla. Obie firmy będą też współpracować na polu technologii baterii, jednostek sterujących silnika i analityki.
Warto wspomnieć, że Ford ma bardzo bogatą i pełną sukcesów historię związaną z Formułą 1. Silniki typoszeregu DFV współtworzone z Cosworthem zdominowały rywalizację na najwyższym szczeblu od drugiej połowy lat 60. do połowy lat 70. XX w. W sumie zespoły korzystające z silników Ford-Cosworth mają na koncie 10 tytułów w klasyfikacji konstruktorów i 13 tytułów wśród kierowców.
Decyzja Forda o wejściu do F1 jest podyktowana wzrostem popularności tej dyscypliny w Stanach Zjednoczonych oraz wprowadzeniem nowego regulaminu technicznego, według którego większy nacisk będzie położony na systemy hybrydowe i paliwa odnawialne w wyczynowych silnikach. Nie tylko Ford dostrzegł swoją szansę - sporo mówi się także o konkurencyjnym koncernie GM, który zamierza wprowadzić do F1 własny zespół w partnerstwie z Andretti Racing.
W przeciwieństwie do GM, Ford zamierza dołączyć do jednego z istniejących teamów, co spotkało się z o wiele większym poparciem ze strony FIA i władz Formuły 1.
"Dzisiejsze oświadczenie Forda o powrocie do F1 w sezonie 2026 to wspaniała wiadomość dla całej dyscypliny. Cieszymy się, że dołączą do innych wielkich partnerów motoryzacyjnych, którzy w tym momencie są w Formule 1.” - powiedział Stefano Domenicali, Dyrektor Generalny i Prezydent Formuły 1.
Cytowany w oświadczeniu Dyrektor Wykonawczy Ford Motor Company, prawnuk założyciela firmy, Bill Ford powiedział: “To początek nowego rozdziału w historii sportów motorowych Forda. Historii rozpoczętej gdy mój pradziadek wygrał wyścig, który pomógł zapoczątkować naszą firmę".
Tym samym marka Ford Performance pojawi się w kolejnej topowej serii wyścigowej. Nowe fabryczne Fordy Mustangi będą się ścigać także w WEC GT3 od sezonu 2024, a także w NASCAR i australijskiej serii Supercar V8. Poza tym Ford jest partnerem zespołu M Sport startującego z powodzeniem w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.
To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?
Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.
Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.
Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.
Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.
Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.
Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.
Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.
CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.
Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?
Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.
Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.