Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"
Koniec, czyli początek nowych możliwości. Partnerem artykułu jest marka Continental
Doskonale wiemy, jak obniżyć zużycie paliwa i godzinami możemy debatować nad tym, dlaczego samochody elektryczne nie są tak ekologiczne, jak próbują nam to wmówić ich producenci. Jednak, kiedy przychodzi do ważnego w aspekcie ekologii i motoryzacji tematu opon, to okazuje się, że mamy spore braki.
Continental przeprowadził niedawno badanie, w którym sprawdził naszą wiedzę w kwestii utylizacji i recyklingu opon. Po pierwsze badanie jasno pokazało, że połowa z nas nie ma świadomości, że zużyte opony samochodowe podlegają obecnie w Polsce recyklingowi. Po drugie, co trzeciemu właścicielowi samochodu wydaje się, że zużyte opony można legalnie zostawić na składowisku odpadów albo w altanie śmietnikowej. Szczyt sezonowej wymiany ogumienia jest dobrym pretekstem, aby wyjaśnić i doprecyzować najważniejsze zagadnienia związane z drugim życiem opon.
Zacznijmy od tego, z czego często nie zdajemy sobie sprawy, czyli od faktu, że zgodnie z polskim prawem, obowiązek odzysku zużytych opon spoczywa na producentach, importerach i dystrybutorach opon. Realizacją tego procesu zajmują się powołane do tego podmioty, m.in Centrum Utylizacji Opon Organizacja Odzysku S.A. (CUO). To dosyć istotne, tym bardziej, że według polskiego prawa, co roku musi być odzyskiwana równowartość 75 proc. masy nowych opon, wprowadzonych na rynek w roku poprzednim. Z czego 15 proc. musi zostać poddane recyklingowi.
Co więc zrobić ze zużytymi oponami, aby mieć pewność, że maksymalnie ograniczymy ich negatywne oddziaływanie na środowisko? Na szczęście procedura ekologicznego pozbycia się opony jest maksymalnie ułatwiona. Stare opony wystarczy zostawić w serwisie oponiarskim, zakładzie wulkanizacyjnym lub PSZOK-u (Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych). I pamiętajmy, że są to jedyne miejsca, w których powinniśmy pozbyć się zużytego ogumienia. A co dzieje się z tymi zużytymi oponami, które trafią do recyklingu?
Jednym z najbardziej oczywistych sposobów na wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu opon jest wykorzystanie ich do nawierzchni drogowej czy elastycznej powierzchni boisk sportowych i bieżni. Przetworzone opony wykorzystuje się często również w ekranach akustycznych czy dywanikach samochodowych. Coraz wyraźniej widocznym zjawiskiem jest też korzystanie z surowców z recyklingu przy produkcji nowych opon. „Ważnym elementem tej strategii jest przekształcenie myślenia o oponach wycofanych z obiegu jako o „końcu ich życia” na koncepcję „końca ich użytkowania przez konsumenta”, co otwiera drzwi do nowych możliwości w zakresie recyklingu i ponownego wykorzystania materiałów. W Polsce jesteśmy na bardzo dobrej drodze, gdyż ze wszystkich odzyskiwanych opon wycofanych z rynku już blisko połowa trafia do recyklingu” – mówi Anna Burakowska, dyrektor generalna Continental Opony Polska.
Najlepszym przykładem takiego podejścia jest nowa opona Continentala – UltraContact NXT. Marka mówi o niej: „najbardziej zrównoważona opona na rynku”. Aż 65 proc. materiałów, z których powstaje pochodzi z recyklingu i surowców odnawialnych. Jednocześnie UltraContact NXT jest pierwszą oponą Continentala z potrójną, najlepszą oceną „A” w kategorii oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni i hałasu.
Wspomniany zrównoważony rozwój w kontekście opon, to również bardziej przyziemne kwestie – opory toczenia, odporność na ścieranie. Sztuką jest połączenie tych parametrów z bezpieczeństwem. To prowadzi nas do nowej opony zimowej Continental WinterContact 8 S, stworzonej z myślą o samochodach dysponujących dużą mocą. Oprócz atrybutów niezbędnych do dynamicznej jazdy, WinterContact 8 S osiąga również dobre wyniki w zakresie zrównoważonego rozwoju – posiada kategorię „B” na etykiecie UE za niski opór toczenia.
Continental postawił sobie za cel, aby do 2030 roku wykorzystywać w swoich oponach ponad 40 proc. surowców odnawialnych i pochodzących z recyklingu, oraz aby ich udział wynosił do 100 proc. najpóźniej do 2050 roku. Trzymamy kciuki za te ambitne plany, które z pewnością przysłużą się środowisku i jednocześnie przypominamy o naszej odpowiedzialności związanej z utylizacją zużytych opon.
Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"
Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”
Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
W wyniku ostatnich głośnych incydentów, w ofercie jednej z firm pojawił się specjalny pakiet do F40.
Czy BMW M3 Touring może być lepsze? Z modyfikacjami wersji CS jest to całkiem prawdopodobne.
Pierwszy model sportowej submarki Genesis Magma będzie miał około 600 KM i pojawi się w 2025 r.
Następca serii 718 coraz bliżej debiutu. Na drogach pojawiły się prototypy elektrycznego Porsche.
Nowa stylizacja zewnętrzna i poprawa jakości - to główne cele dużego liftingu Tesli Model Y.
Poprzednie GT350 było produktem licencyjnym. Nowy model to prawdziwe Shelby i ma V8 o mocy 821 KM.
Piąta generacja Quattroporte wniosła włoską limuzynę na poziom pozwalający rywalizować z najlepszymi.
Niedoceniany w swoim czasie, dziś Lexus LFA urósł do rangi ikony współczesnej motoryzacji.
BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. Zauważono pierwsze muły testowe tego auta.
W oponie Primacy 5 Michelin dąży do zwiększenia żywotności i zmniejszenia wpływu na środowisko.
Na 2025 rok producent symulatora jazdy Assetto Corsa zapowiada nową wersję popularnej serii.
W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.