Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Co zrobić ze zużytymi oponami?

Koniec, czyli początek nowych możliwości. Partnerem artykułu jest marka Continental

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

24 października 2024
Recykling opon
4

Doskonale wiemy, jak obniżyć zużycie paliwa i godzinami możemy debatować nad tym, dlaczego samochody elektryczne nie są tak ekologiczne, jak próbują nam to wmówić ich producenci. Jednak, kiedy przychodzi do ważnego w aspekcie ekologii i motoryzacji tematu opon, to okazuje się, że mamy spore braki. 

Continental przeprowadził niedawno badanie, w którym sprawdził naszą wiedzę w kwestii utylizacji i recyklingu opon. Po pierwsze badanie jasno pokazało, że połowa z nas nie ma świadomości, że zużyte opony samochodowe podlegają obecnie w Polsce recyklingowi. Po drugie, co trzeciemu właścicielowi samochodu wydaje się, że zużyte opony można legalnie zostawić na składowisku odpadów albo w altanie śmietnikowej. Szczyt sezonowej wymiany ogumienia jest dobrym pretekstem, aby wyjaśnić i doprecyzować najważniejsze zagadnienia związane z drugim życiem opon. 

Continental UltraContact NXT - opona ekologiczna
4

Recykling opon odgrywa kluczową rolę w efektywnym zarządzaniu surowcami wtórnymi i ma istotne znaczenie dla gospodarki o obiegu zamkniętym.

Zacznijmy od tego, z czego często nie zdajemy sobie sprawy, czyli od faktu, że zgodnie z polskim prawem, obowiązek odzysku zużytych opon spoczywa na producentach, importerach i dystrybutorach opon. Realizacją tego procesu zajmują się powołane do tego podmioty, m.in Centrum Utylizacji Opon Organizacja Odzysku S.A. (CUO). To dosyć istotne, tym bardziej, że według polskiego prawa, co roku musi być odzyskiwana równowartość 75 proc. masy nowych opon, wprowadzonych na rynek w roku poprzednim. Z czego 15 proc. musi zostać poddane recyklingowi. 

Co więc zrobić ze zużytymi oponami, aby mieć pewność, że maksymalnie ograniczymy ich negatywne oddziaływanie na środowisko? Na szczęście procedura ekologicznego pozbycia się opony jest maksymalnie ułatwiona. Stare opony wystarczy zostawić w serwisie oponiarskim, zakładzie wulkanizacyjnym lub PSZOK-u (Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych). I pamiętajmy, że są to jedyne miejsca, w których powinniśmy pozbyć się zużytego ogumienia. A co dzieje się z tymi zużytymi oponami, które trafią do recyklingu?

Co zrobić ze starą oponą?
4
Reklama

Jednym z najbardziej oczywistych sposobów na wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu opon jest wykorzystanie ich do nawierzchni drogowej czy elastycznej powierzchni boisk sportowych i bieżni. Przetworzone opony wykorzystuje się często również w ekranach akustycznych czy dywanikach samochodowych. Coraz wyraźniej widocznym zjawiskiem jest też korzystanie z surowców z recyklingu przy produkcji nowych opon. „Ważnym elementem tej strategii jest przekształcenie myślenia o oponach wycofanych z obiegu jako o „końcu ich życia” na koncepcję „końca ich użytkowania przez konsumenta”, co otwiera drzwi do nowych możliwości w zakresie recyklingu i ponownego wykorzystania materiałów. W Polsce jesteśmy na bardzo dobrej drodze, gdyż ze wszystkich odzyskiwanych opon wycofanych z rynku już blisko połowa trafia do recyklingu” – mówi Anna Burakowska, dyrektor generalna Continental Opony Polska. 

Najlepszym przykładem takiego podejścia jest nowa opona Continentala – UltraContact NXT. Marka mówi o niej: „najbardziej zrównoważona opona na rynku”. Aż 65 proc. materiałów, z których powstaje pochodzi z recyklingu i surowców odnawialnych. Jednocześnie UltraContact NXT jest pierwszą oponą Continentala z potrójną, najlepszą oceną „A” w kategorii oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni i hałasu. 

Opony z materiałów pochodzących z recyklingu
4

Wspomniany zrównoważony rozwój w kontekście opon, to również bardziej przyziemne kwestie – opory toczenia, odporność na ścieranie. Sztuką jest połączenie tych parametrów z bezpieczeństwem. To prowadzi nas do nowej opony zimowej Continental WinterContact 8 S, stworzonej z myślą o samochodach dysponujących dużą mocą. Oprócz atrybutów niezbędnych do dynamicznej jazdy, WinterContact 8 S osiąga również dobre wyniki w zakresie zrównoważonego rozwoju – posiada kategorię „B” na etykiecie UE za niski opór toczenia.

Continental postawił sobie za cel, aby do 2030 roku wykorzystywać w swoich oponach ponad 40 proc. surowców odnawialnych i pochodzących z recyklingu, oraz aby ich udział wynosił do 100 proc. najpóźniej do 2050 roku. Trzymamy kciuki za te ambitne plany, które z pewnością przysłużą się środowisku i jednocześnie przypominamy o naszej odpowiedzialności związanej z utylizacją zużytych opon.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
Mercedes / CLA
Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025
Porsche wyniki 2024 rok
Porsche
Zwrot w sprawie EV sprawia, że pojawi się więcej benzynowych Porsche

Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.

13 marca 2025
2025 Lexus RZ 550e F-Sport premiera
Lexus / RZ
Lexus RZ 550e F-Sport ma 408 KM i wirtualny układ kierowniczy

Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.

13 marca 2025
2025 Morgan Supersport premiera
Morgan / Supersport
Debiutuje Morgan Supersport - rdzennie brytyjski rywal Porsche Cayman

Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.

11 marca 2025
Alpine A110 EV detale
Alpine / A110
Znamy kolejne szczegóły na temat elektrycznego Alpine A110

Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.

10 marca 2025
Maserati MC20 folgore odwołane
Maserati / MC20
Elektryczny supersamochód Maserati MC20 Folgore odwołany

Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.

10 marca 2025
Mercedes-AMG SUV spyshot
Mercedes-AMG
Mercedes-AMG intensyfikuje prace nad 1000-konnym elektrycznym SUV-em

Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.

6 marca 2025
2025 Lotus Emira Turbo SE lifting
Lotus / Emira
Lotus Emira z nową wersją Turbo SE o mocy 400 KM

Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.

5 marca 2025
2025 Audi A6 Avant prezentacja
Audi / A6
2025 Audi A6 Avant - znamy wszystkie szczegóły nowej generacji A6

Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.

4 marca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Lanzante pracuje nad własnym hipersamochodem inspirowanym McLarenem F1

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

4 marca 2025
EuroNCAP normy 2026
EURONCAP
EuroNCAP przyczyni się do powrotu fizycznych przycisków w samochodach?

Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.

3 marca 2025