Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
21

Najświeższym dodatkiem do rozwijającego się w zastraszającym tempie segmentu elektrycznych superlimuzyn, gdzie jak na razie rządzi Porsche Taycan, będzie to - osiągający 1360 KM i prędkość 360 km/h Mercedes-AMG Concept GT XX. Pod przykrywką typową dla konceptu, która nawiasem mówiąc nawiązuje do innych konceptów: Vision One-Eleven i C111 z lat 70., leży namacalna, funkcjonalna technologia - niesamowicie zaawansowany układ napędowy, który trafi do następnego AMG 4-door. Oto broń, którą Mercedes ma zamiar zmieść z planszy Taycana, Audi e-tron GT, Lotusa Emeya, nadchodzącego Polestara 5, a nawet zapowiadanego nowego Jaguara. Nowa technologia może oznaczać, że jest to najtrwalszy i najbardziej wydajny samochód tego typu, ale czy poradzi sobie na trudnym rynku i ponownie wzbudzi zainteresowanie elektrycznymi sedanami premium o osiągach supersamochodów?

Najpierw drobiazgi - wariacje samochodu koncepcyjnego. Błagaliśmy dyrektora ds. zaawansowanego designu Mercedesa, Stefana Lamma, aby ten uderzający pomarańczowy odcień promieni zachodzącego słońca (najbardziej oczywiste nawiązanie do unikatowego Mercedesa C111 sprzed pięciu dekad) był opcją w samochodzie produkcyjnym, ale nie dostaliśmy żadnej gwarancji. Jeszcze mniejsze szanse na przejście do auta produkcyjnego mają dynamiczne światła na progach układające się w coś, co przypomina logo AMG, z innowacyjną farbą luminescencyjną służącą na przykład do pokazywania postępu ładowania. Podobnie sprawa ma się ze świetlnym panelem MBUX Fluid Light z tyłu. Składający się z 700 diod panel może przekazywać różnorakie informacje, od ostrzeżeń dla pieszych aż do stanu naładowania baterii. Według Mercedesa jest to technologia gotowa do użycia, ale jej wdrożenie blokują obecne przepisy. Po obu stronach pasa tylnego znajdują się trzy okrągłe LED-y tylnych lamp, dzięki którym Concept GT XX wygląda z tyłu jak Gwiezdny Niszczyciel ze Star Wars. Czy one w takiej formie wejdą do ostatecznego projektu - nie wiemy. Prototypy, z którymi mieliśmy styczność na prezentacji konceptu, wciąż miały takie światła.

Pod efektownym lakierem GT XX kryje się przełomowa technologia napędu i aż 1360 KM mocy.

Z profilu to elegancka limuzyna z optycznym środkiem ciężkości przesuniętym nieco do tyłu (w wymiarach GT XX jest aż o 100 mm niższy niż obecne AMG GT) o organicznych kształtach mających przypominać mięśnie prężące się pod skórą. Samochód produkcyjny nie będzie aż tak niski ze względu na ograniczoną widoczność przez znikomej wysokości szyby, a więc przez względy użytkowe, ale koncept jest już dość bliski tego, czego możemy się spodziewać.

Może z wyjątkiem zwężonego przodu. Ogromny grill, schodząca nisko maska z otworami inspirowanymi C111 i filigranowe reflektory mogłyby jeden do jednego trafić do jakiegoś supersamochodu. Większe jednostki oświetleniowe, które zobaczymy w wersji produkcyjnej, mają też funkcję głośników, przez które auto będzie mogło ostrzegać otoczenie o swojej obecności lub generować nieprzyzwoite dźwięki silnika V8.

Mercedes-AMG GT XX Concept tył
21

W samochodzie jest mnóstwo aktywnej aerodynamiki stworzonej na podstawie doświadczeń z EQXX. Szczeliny za przednim zderzakiem otwierają się i zamykają w zależności czy priorytetem jest niski opór powietrza czy chłodzenie. Pierwszy raz widzimy koła z aktywnymi łopatkami, które wysuwają się lub chowają napędzane siłownikiem w piaście, który gromadzi energię kinetyczną z ruchu kół. Energii tej wystarcza na 200 ruchów aktywnych elementów kół.

System ten pozwala na uwolnienie gorącego powietrza z okolic hamulców, aby na prostej zamknąć łopatki dla zmniejszenia oporów powietrza. Rezultatem tego i innych działań jest współczynnik oporu powietrza zaledwie 0,198. Gdyby koncept ten miał wydłużony, wysuwany tył jak EQXX, być może mógłby zejść z tym wynikiem bliżej jego poziomu 0,17.

Mercedes włożył bardzo dużo pracy, aby GT XX osiągał współczynnik oporu powietrza poniżej 0,2.

Otwórz drzwi GT XX, a zobaczysz więcej futuryzmu pomieszanego z typowo sportowymi akcentami. Agresywne karbonowe fotele Recaro mają sześciopunktowe pasy i drukowane w 3D gąbki zoptymalizowane pod konkretnego kierowcę na etapie produkcji.

Elementy foteli są obszyte syntetyczną skórą pozyskaną z przetworzonych opon wyścigowych. Materiał ten jest dwa razy wytrzymalszy niż normalna skóra i praktycznie nie da się go odróżnić. My wychwyciliśmy ledwo wyczuwlaną różnicę w teksturze i zapachu. Nici tapicerki zrobiono z biotechnologicznego jedwabiu, a w boczkach drzwi wykorzystano włókna wytwarzane przez bakterie przy użyciu mokrego pudru białkowego.

Mercedes-AMG GT XX Concept wnętrze
21

Patrząc na wprost, zobaczysz gigantyczny panel z dwoma zintegrowanymi ekranami, w tym ogromny 14-calowy panel informacyjno-rozrywkowy. Przed nimi znajduje się agresywna kierownica inspirowana AMG One. Nie, te łopatki nie służą do symulacji biegów. To tylko poziom rekuperacji.

Przyjrzyj się bliżej desce rozdzielczej, a zobaczysz wykończenia wyglądające jak niektóre pokrywy zaworów i wałków rozrządu - niecodzienna sprawa w EV. Pomarańczowe podświetlenie i „okablowanie” (na myśl przychodzi neon w nocnym klubie) w konsoli środkowej jest ukłonem w stronę sprzętu wysokiego napięcia zastosowanego w układzie napędowym. Tego typu fantazje i szczegóły konstrukcyjne we wnętrzu, jak powiedział CTO Markus Schäfer, zapewnią samochodowi produkcyjnemu mocną pozycję na rynku.

AMG Electric Architecture (AMG. EA), czyli co napędza Mercedesowski odpowiednik Taycana

Pod fantastyczną, sportową karoserią kryje się najmocniejszy układ napędowy jaki stworzyło AMG. W AMG EA, Mercedes-AMG wprowadził niewiarygodnie innowacyjną technologię, aby wygenerować spektakularne liczby, nawet niekoniecznie czystą moc konceptu równą 1360 KM. Jeśli samochód produkcyjny zbliży się do niektórych parametrów GT XX - oczekuje się, że będzie miał około 1000 KM w swojej najmocniejszej formie - z pewnością będzie trudnym rywalem dla Taycana Turbo GT i Emeya R.

Mercedes-AMG GT XX Concept silnik
21

AMG GT XX, a także samochód produkcyjny stworzony na jego kanwie, to pierwsze samochody w pełni elektryczne wykorzystujące silniki silniki strumieniowo-osiowe, a nie strumieniowo-promieniowe. Silniki w tej technologii, opracowane przez brytyjską spółkę Yasa (obecnie spółka zależna Mercedesa), były już wykorzystywane w supersportowych samochodach jak Ferrari SF90 czy Lamborghini Revuelto. Były to jednak hybrydy, a nie pełne EV.

Reklama

Koncepcyjny Mercedes ma jeden motor na przedniej osi i dwa na tylnej. Lżejsze i bardziej kompaktowe silniki strumieniowo-osiowe mają trzykrotnie większą gęstość mocy i dwukrotnie większą gęstość momentu obrotowego niż ich strumieniowo-promieniowe odpowiedniki. Zarówno przedni silnik, jak i dwa z tyłu są umieszczone w wysokowydajnej elektrycznej jednostce napędowej, wraz z układem chłodzenia olejem. Każdy z tylnych silników ma zestaw przekładni planetarnych (i może być sterowany niezależnie w celu aktywnego wektorowania momentu obrotowego) i otrzymuje moc za pośrednictwem pojedynczego falownika z węglika krzemu, o mocy od 815 KM do 950 KM. Pojedynczy silnik z przodu jest wyposażony w mechanizm różnicowy kontrolujący rozkład mocy na oś.

Silniki strumieniowo-osiowe są lżejsze, a przy tym znacznie mocniejsze niż e-motory będące w powszechnym użytku.

Maksymalna moc pochodząca z obydwu osi jest w użytku tylko w wyjątkowych sytuacjach (np. launch control), a samo AMG opisuje przedni silnik jako “booster” włączający się tylko wtedy, gdy samochód o tylnonapędowej naturze potrzebuje lepszej trakcji lub dodatkowej mocy. W samych silnikach zastosowano 35 pierwszych na świecie procesów produkcyjnych i łącznie 65 procesów nowych dla koncernu Mercedesa.

Mercedes-AMG GT XX Concept aero felgi
21

 Źródłem energii dla tego zestawu silników jest bateria o równie innowacyjnej budowie. Jej zaletą jest powtarzalność osiągów, bo ogniwa są w stanie bardzo szybko uwalniać bardzo dużą ilość energii w sposób stały, aby potem równie szybko ją odzyskać. Mercedes-AMG twierdzi, że GT XX Concept jest w stanie ładować się ze stabilną mocą 850 kW, jeśli tylko ładowarka oferuje taką moc.

Mercedes wykonał prototyp takiej ładowarki i nazwał ją Mercedes High Performance Charging (HPC). Produkcyjne wersje tego sprzętu pojawią się w przyszłym roku w sieci ładowania marki Mercedes jako infrastrukturalne wsparcie dla modelu AMG EA. Do końca trwającej dekady ma powstać 1000 takich punktów. Z technicznego punktu widzenia taka moc ładowania pozwala uzupełnić około 400 km zasięgu w jakieś 5 minut, co już efektywnie zbliża się do szybkości z jaką napełniacie bak w klasycznym samochodzie na benzynę.

Bateria GT XX wykorzystuje technologię Mercedesa z Formuły 1 i potrafi ładować się z mocą do 850 kW.

Akumulator jest w stanie ładować się i oddawać energię z taką szybkością dzięki pracy w odpowiednich warunkach - mniej więcej 45 stopni Celsjusza. To zasługa wysokich, smukłych, cylindrycznych ogniw z niklem, kobaltem, manganem i aluminium w katodzie i anodach krzemowych. W jednym samochodzie znajduje się 3000 takich ogniw. Ten design wywodzi się bezpośrednio z technologii baterii w F1 i ma zaletę w postaci łatwości zarządzania energią, co ma znaczenie dla szybkości ładowania i uwalniania energii, a także dla jej żywotności. Ogniwa są chłodzone cieczą za pomocą elektrycznie nieprzewodzącego chłodziwa olejowego. Powiedziano nam, że bateria jest równoważna z poprzednimi konstrukcjami pod względem masy i tylko marginalnie droższa, co oznacza, że będzie odpowiednia do stosowania także w modelach spoza segmentu premium.

Mercedes-AMG GT XX Concept sylwetka
21

Współczynnik 0,198Cd pojawia się ponownie przy omawianiu prędkości maksymalnej. Ze swoją aerodynamiką i mocą, Concept GT XX osiąga prędkość ponad 360 km/h. W chwili pisania tego tekstu nie są znane żadne dane dotyczące przyspieszenia, maksymalnego zasięgu ani pojemności akumulatora w kWh.

Niektórzy z was pewnie myślą sobie “bla, bla, bla”, o co w ogóle chodzi. Ale tak jest, ten wóz jest napakowany innowacjami. Tylko czy będzie choć odrobinę bardziej angażujący i ekscytujący w prowadzeniu niż samochody elektryczne które mamy obecnie? Prawda jest taka, że nie wiemy. Ludzie z AMG są przekonani, że charakterem nowy napęd jest na tym samym poziomie co stare jednostki spalinowe, ale niechętnie rozwijają temat na pytanie jak to osiągnęli poza czystymi osiągami. Jeśli wierzyć Michaelowi Schiebe, dyrektorowi generalnemu Mercedes-AMG, nie mamy się czym martwić: „Sercem AMG zawsze był silnik i tak będzie również z naszą własną architekturą elektryczną”.

Czy ciche i bezlitosne osiągi nowego Mercedesa GT XX Concept i pochodnego od niego auta fabrycznego dorównują pod względem emocji starym AMG z grzmiącymi V8? Surowe osiągi i światła generujące fałszywe dźwięki na to nie wskazują, ale zobaczymy. To, czy samochód ten ożywi segment pogrążony w słabych wartościach rezydualnych i zwaśnionych nastrojach klientów, to zupełnie inna kwestia.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Toyota GR GT3 goodwood 2025
Toyota / GR GT3
Po raz pierwszy z bliska widzieliśmy tajemniczą Toyotę GT z V8

Od wielu miesięcy Toyota testuje zamaskowane coupe w stylu GT z silnikiem V8. Co to właściwie jest?

15 lipca 2025
Hyundai Ioniq 6 N premiera
Hyundai / Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 N - 650 KM za połowę ceny Porsche Taycan

Po wielu miesiącach zapowiedzi Hyundai wypuszcza swój drugi sportowy model z napędem elektrycznym.

15 lipca 2025
2026 Porsche Cayenne EV prototyp
Porsche / Cayenne
Prototyp elektrycznego Porsche Cayenne pojawił się w Goodwood

Zbliża się premiera nowego Cayenne. Po raz pierwszy model ten będzie oferowany także jako EV.

15 lipca 2025
Rimac Nevera R rekordy
Rimac / Nevera
Rimac Nevera R miażdży kolejne rekordy i rozpędza się do 431 km/h

Rimac Nevera R to nowy najszybciej przyspieszający samochód świata z 24 rekordami na koncie.

14 lipca 2025
2026 Aston Martin Vantage S premiera
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage S - więcej mocy i garść ciekawych zmian

Aston Martin Vantage S kryje sporo detali, dzięki którym może zaciekawić klientów na Ferrari Amalfi.

14 lipca 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025