Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

„Baba za kierownicą”, czyli motosport w rękach kobiet - Gosia Rdest

Uwiodła mnie kwestia jazdy, doskonalenia umiejętności, przekraczania swoich granic i walki o czas

autor: Gosia Rdest

16 grudnia 2023
Felieton Gosi Rdest
3

W życiu przyjęłam kilka ról zawodowych i społecznych, ale jest jedna, z którą identyfikuję się najbardziej – bycie kierowcą wyścigowym. Ryk silnika, prędkość i walka z zawodnikami, jak i samą sobą – nic więcej do szczęścia mi nie trzeba. Tym bardziej gdy wiem, gdzie dziś jestem jako kobieta w motosporcie i ile poświęceń oraz wysiłku mnie to kosztowało. Trzeba też sporo szczęścia, aby dołączyć do wąskiego, choć coraz bardziej rozrastającego się grona motosportowych „bab za kierownicą”. Jeszcze kilkanaście lat temu kobiety stanowiły w nim naprawdę niewielką grupę kierowców. W mojej ocenie ich brak wynikał przez długi czas z przeróżnych uwarunkowań kulturowych i z tego, że kobieta nigdy nie była wyobrażana w smarze i z narzędziami w dłoniach. 

Na 1887 rok datuje się pierwszy znany wyścig trójkołowców parowych, w którym mogły wziąć udział kobiety. Niewiele było wówczas okazji, by panie mogły zasiąść za kierownicą i rywalizować. Pierwszą z nich, która regularnie ścigała się na poziomie międzynarodowym, była Francuzka Camille du Gast. W 1901 roku po raz pierwszy siadła za kierownicą 20-konnego Panharda, by wziąć udział w wyścigu Paryż–Berlin. Do najbardziej znanych kobiet świata motosportu należy też Maria Teresa de Filippis – pierwsza z pięciu kobiet, które zostały kierowcami wyścigowymi F1. Zadebiutowała w 1958 roku podczas Grand Prix Belgii, w którym zajęła 10. miejsce. Drugą damą tego cyklu była Włoszka Lella Lombardi, która zaczęła karierę jako pilot rajdowy. Jako pierwsza zdobyła punkty Mistrzostw Świata Formuły 1 po przedwcześnie zakończonym wyścigu o GP Hiszpanii w 1975 roku – zajęła 6. miejsce w 26-osobowej stawce.

Kobieta w motosporcie
3

Kolejną kobietą w motosporcie, która odegrała i nieustannie odgrywa w nim istotną rolę, jest Michèle Mouton, która w 1973 roku rozpoczęła rajdową karierę w Alpine Renault 1600. To pierwsza kobieta (i moja idolka), która wygrała rajd zaliczany do mistrzostw świata, obecnie znana przede wszystkim jako organizatorka Race of Champions oraz przewodnicząca Komisji Kobiet i Sportów Motorowych FIA, ułatwiającej uczestnictwo pań w sportach motorowych. Co dla mnie szczególnie ważne – na wielu płaszczyznach mamy ze sobą coś wspólnego. Obie związałyśmy się z marką Alpine, jako nastolatka uwielbiałam o niej słuchać, a kilka lat temu była moją bezpośrednią przełożoną podczas pracy dla FIA. Obowiązki w tym „motosportowym kościele” były przyjemnym etapem w moim życiu, ale to już materiał na inny felieton.

Jutta Kleinschmidt to zawodniczka rajdów cross country, która jako pierwsza kobieta wygrała morderczy Dakar. Danica Patrick z kolei – IndyCar. Zajęcie przez nią 3. miejsca podczas Indianapolis 500 w 2009 roku stanowi do dziś najwyższą kobiecą lokatę. Nie sposób pominąć zmarłą w ubiegłym roku Sabine Schmitz – „Królową Nürburgringu” – czy Susie Wolff, która spędziła kawał życia na wyścigach, była też kierowcą testowym Williamsa w F1, a obecnie zarządza zespołem wyścigowym w Formule E.

Gosia w bolidzie
3

Dziś bariera wejścia kobiet do motosportu jest o wiele niższa. Powstaje coraz więcej inicjatyw, takich jak FIA „Girls on Tracks” czy „Woman in Motorsport”. Pojawiła się też czołowa seria wyścigowa wyłącznie dla kobiet – W Series – w której miałam przyjemność uczestniczyć podczas jej debiutanckiego sezonu. Takie zespoły, jak Mercedes czy Ferrari, w swoich aktualnych programach rozwojowych uwzględniają także kobiety. Powstają nawet zespoły, w których jeżdżą wyłącznie zawodniczki, jak np. Iron Dames, czyli pierwszy w historii w pełni kobiecy zespół rywalizujący w mistrzostwach ELMS i 24h Le Mans.

Reklama

Moja kariera to jeden wielki efekt motyla.

Pojechałam na gokarty i więcej nie było mi trzeba. Poczułam prędkość, adrenalinę, pokochałam kierownicę w dłoniach i nie trzeba było mnie przekonywać do tego, żeby spróbować w tym sił zawodowo. Nie przeszkadzało mi to, że o motosporcie, kierowcach, torach i motoryzacji nie wiedziałam praktycznie nic. Uwiodła mnie kwestia jazdy, doskonalenia umiejętności, przekraczania swoich granic, no i walki o czas. Czynnik rywalizacji odegrał istotną rolę.

Na ścieżce zawodowej przechodziłam przez różne szczeble, co zawsze wynikało z własnej woli i chęci. Wiem, że jako kobieta, przymierzając się do startów w zawodach, muszę być gotowa przede wszystkim na wyjątkowo mocne przygotowanie pod kątem wytrzymałościowym. Uwarunkowania fizyczne kobiet i mężczyzn są różne, nie można się jednak zniechęcać, tylko trzeba walczyć o marzenia. W moim przypadku ściganie weszło mi w krew już dawno i nieprędko porzucę takie doświadczenia.

W cyklu felietonów EVO przedstawię Wam życie kierowcy wyścigowego od kuchni. Pokażę, dlaczego motosport jest potrzebny oraz czego nie widać gołym okiem, kiedy jest się widzem. Nie zabraknie ocen samochodów i anegdot dotyczących mojej kariery i motosportu. Wsiadajcie na fotel pasażera, zapnijcie pasy i.... #PIECEM!

Ten materiał wraz wieloma innymi znalazł się na łamach drukowanego wydania EVO Magazine (01 lipiec-sierpień 2022). Wejdź na sklep.evomagazine.pl, gdzie znajdziesz wydania archiwalne, jak i najnowsze odsłony magazynu.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Jaguar GT EV zapowiedź
Jaguar / GT EV
Elektryczna limuzyna GT Jaguara dostanie zupełnie nowe logo

Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
Mazda Iconic SP koncept główne
Mazda
Mazda Iconic SP ma zielone światło do produkcji. Czy to nowe RX-7?

Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.

9 listopada 2024
Bentley EV teaser
Bentley
Bentley odkłada pełną elektryfikację, ale pierwsze EV zobaczymy w 2026

Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.

9 listopada 2024