Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Szokujące rekordy i ceny poniżej oczekiwań. O tym jak aukcje w USA potrafią zachwiać globalnym rynkiem.
Aukcje samochodów klasycznych i kolekcjonerskich organizowane są od kilkudziesięciu lat. Nie dziwi zanadto, że swe początki wzięły z wydarzeń tego typu organizowanych w Stanach Zjednoczonych. Jak zwykle bywa, spośród kilkudziesięciu największych aukcji, przebija się kilka wybitnych, które swą renomą potrafią podbijać ceny oferowanych aut z samego faktu ich obecności na tym konkretnym wydarzeniu. Jedną z takich imprez jest legendarne Monterey, podczas którego dom aukcyjny RM Sotheby’s oferuje na sprzedaż wyjątkowe samochody dla kolekcjonerów.
Prowadzący podcast przyglądają się rezultatom sierpniowej aukcji, na której pojawiło się całkiem sporo niespodzianek. Już same podstawowe liczby mówią za siebie - sprzedano auta za sumę blisko 240 mln dolarów (ponad 1,1 mld zł). Najdroższym sprzedanym samochodem zostało Ferrari 410 Sport Spider z 1955 roku (ponad 22 mln dolarów), najtańszym Crosley 3/4 Midget (ponad 19 tyś dolarów). Jak na tak prestiżową aukcję, zaskakiwały przede wszystkim samochody sprzedane poniżej estymowanych cen. Wśród nich znalazły się m.in. Shelby GT350 z 2011 roku (75 600 dolarów), Rolls-Royce Silver Cloud z 1959 roku, zbudowany na ekspozycję targów genewskich (84 000 dolarów), Delahaye 135 M z 1946 roku (98 000 dolarów), czy element międzynarodowych wystaw, ręcznie malowany Mercedes 220 A Cabriolet (117 600 dolarów). Wśród droższych aut stosunkowymi okazjami okazały się: Delage D8-100 Coupé Chauffeur z 1937 roku (179 200 dolarów), Bugatti Type 30 Tourer z 1926 roku (263 200 dolarów), BMW 327/28 Sport Cabriolet z 1938 roku (280 000 dolarów), wyścigowa Alfą Romeo 6C 2500 SS Spider Corsa z 1939 roku (302 000 dolarów), Alfa Romeo 8C Spider z 2009 roku (368 000 dolarów), Ford GT z 2005 roku (406 500 dolarów) czy Bugatti Type 57 Cabriolet z 1936 roku za pół miliona dolarów. Swoimi ogromnymi cenami oprócz rekordowego Ferrari zszokowały za to m.in. Mercedes 540 K Special Roadster z 1937 roku (blisko 10 mln dolarów), Hispano-Suiza H6C „Tulipwood” Torpedo z 1924 roku (9 245 000 dolarów), wczesny aluminiowy Mercedes 300 SL Gullwing z 1955 roku (5 010 000 dolarów), Ferrari F40 z 1992 roku (3 855 000 dolarów), czy zbudowane na cześć postaci Sally z filmu Cars Porsche 911 one-off z 2022 roku za 3 600 000 dolarów.
Te wszystkie liczby to tylko część rezultatów aukcji, w której wystąpiło 190 pojazdów. Licytujący pochodzili z 38 państw, 52 auta sprzedano za więcej niż milion dolarów. Te liczby robią wrażenie, ale bardziej niecodziennym zjawiskiem jest to, jak wyniki aukcji (szczególnie takich jak Monterey) wpływają na globalny rynek cen. Rzutuje to dość mocno na kwoty, jakich żądają właściciele aut na całym świecie, niezależnie od kondycji czy wieku auta. Prowadzący podcast Moto Stories omawiają także tę kwestię, koncentrując się jednak przede wszystkim na rezultatach sierpniowego wydarzenia w USA. Do odsłuchania zapraszają Patryk Mikiciuk, Łukasz Kamiński i Kacper Majdan. Partnerem nagrania realizowanego przez Voice House jest EVO Magazine Polska.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.
Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.
W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.
Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.
VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.
Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.
Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.
Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.
Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.
Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.
Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.
Honda wycofuje Civika Type R z Europy. Tak odchodzi jeden z najlepszych hot hatchy w historii.