Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Szokujące rekordy i ceny poniżej oczekiwań. O tym jak aukcje w USA potrafią zachwiać globalnym rynkiem.
Aukcje samochodów klasycznych i kolekcjonerskich organizowane są od kilkudziesięciu lat. Nie dziwi zanadto, że swe początki wzięły z wydarzeń tego typu organizowanych w Stanach Zjednoczonych. Jak zwykle bywa, spośród kilkudziesięciu największych aukcji, przebija się kilka wybitnych, które swą renomą potrafią podbijać ceny oferowanych aut z samego faktu ich obecności na tym konkretnym wydarzeniu. Jedną z takich imprez jest legendarne Monterey, podczas którego dom aukcyjny RM Sotheby’s oferuje na sprzedaż wyjątkowe samochody dla kolekcjonerów.
Prowadzący podcast przyglądają się rezultatom sierpniowej aukcji, na której pojawiło się całkiem sporo niespodzianek. Już same podstawowe liczby mówią za siebie - sprzedano auta za sumę blisko 240 mln dolarów (ponad 1,1 mld zł). Najdroższym sprzedanym samochodem zostało Ferrari 410 Sport Spider z 1955 roku (ponad 22 mln dolarów), najtańszym Crosley 3/4 Midget (ponad 19 tyś dolarów). Jak na tak prestiżową aukcję, zaskakiwały przede wszystkim samochody sprzedane poniżej estymowanych cen. Wśród nich znalazły się m.in. Shelby GT350 z 2011 roku (75 600 dolarów), Rolls-Royce Silver Cloud z 1959 roku, zbudowany na ekspozycję targów genewskich (84 000 dolarów), Delahaye 135 M z 1946 roku (98 000 dolarów), czy element międzynarodowych wystaw, ręcznie malowany Mercedes 220 A Cabriolet (117 600 dolarów). Wśród droższych aut stosunkowymi okazjami okazały się: Delage D8-100 Coupé Chauffeur z 1937 roku (179 200 dolarów), Bugatti Type 30 Tourer z 1926 roku (263 200 dolarów), BMW 327/28 Sport Cabriolet z 1938 roku (280 000 dolarów), wyścigowa Alfą Romeo 6C 2500 SS Spider Corsa z 1939 roku (302 000 dolarów), Alfa Romeo 8C Spider z 2009 roku (368 000 dolarów), Ford GT z 2005 roku (406 500 dolarów) czy Bugatti Type 57 Cabriolet z 1936 roku za pół miliona dolarów. Swoimi ogromnymi cenami oprócz rekordowego Ferrari zszokowały za to m.in. Mercedes 540 K Special Roadster z 1937 roku (blisko 10 mln dolarów), Hispano-Suiza H6C „Tulipwood” Torpedo z 1924 roku (9 245 000 dolarów), wczesny aluminiowy Mercedes 300 SL Gullwing z 1955 roku (5 010 000 dolarów), Ferrari F40 z 1992 roku (3 855 000 dolarów), czy zbudowane na cześć postaci Sally z filmu Cars Porsche 911 one-off z 2022 roku za 3 600 000 dolarów.
Te wszystkie liczby to tylko część rezultatów aukcji, w której wystąpiło 190 pojazdów. Licytujący pochodzili z 38 państw, 52 auta sprzedano za więcej niż milion dolarów. Te liczby robią wrażenie, ale bardziej niecodziennym zjawiskiem jest to, jak wyniki aukcji (szczególnie takich jak Monterey) wpływają na globalny rynek cen. Rzutuje to dość mocno na kwoty, jakich żądają właściciele aut na całym świecie, niezależnie od kondycji czy wieku auta. Prowadzący podcast Moto Stories omawiają także tę kwestię, koncentrując się jednak przede wszystkim na rezultatach sierpniowego wydarzenia w USA. Do odsłuchania zapraszają Patryk Mikiciuk, Łukasz Kamiński i Kacper Majdan. Partnerem nagrania realizowanego przez Voice House jest EVO Magazine Polska.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Spyder RS to pożegnanie ze spalinowym Boxsterem w kompletnie bezkompromisowym stylu.
Przy dużych prędkościach łatwiej się obrócić za kierownicą Renault Megane R.S. niż w wielu tylnonapędowych autach.
Z którym z alkomatów dostępnych w Polsce warto „jechać”? Sprawdzamy w grupowym teście!
Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.
Nowe Audi Q8 na rok 2024 wyróżnia się poprawionym designem i wydłużoną listą wyposażenia.
Premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak zdecydował o przełożeniu zakazu rejestracji nowych aut ICE o 5 lat.
Specjaliści z firmy Frontline stworzyli efektownego restomoda z mocnym V8 na bazie klasycznego MG B.
Nadchodzące Audi A6/S6 z napędem elektrycznym będzie oferowane także jako praktyczny Avant.
Z okazji 75-lecia marki Porsche, odbyła się premiera wyjątkowego albumu pt. „Kronika Porsche. Polskie historie”
Na Nürburgringu trwają testy najbardziej ekstremalnej wersji Taycana - otrzyma on nazwę Turbo GT.
W przyszłym roku zadebiutuje nowe BMW M4 CS z zawieszeniem i napędem przejętym od M3 CS.
Od 2030 roku zakład MINI w Oksfordzie będą opuszczać wyłącznie pojazdy elektryczne.
Za rok rynek wejdzie ELegend EL1 - współczesna interpretacja Audi Sport Quattro z napędem EV.
Elektryczny sedan Lotusa - Emeya - zawiera najnowszą technologię napędu w nadwoziu zgrabnego GT.
Po pięciu latach SUV Lamborghini zyskał cenne aktualizacje. Od niedawna bazową wersją jest Urus S.
Ford przerobił elektrycznego Mustanga Mach-E na styl rajdowy i jest to samochód w pełni produkcyjny.