Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

EuroNCAP przyczyni się do powrotu fizycznych przycisków w samochodach?

Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

3 marca 2025
EuroNCAP normy 2026
1

Nowe samochody są szybsze, czystsze, bardziej uniwersalne i wydajne niż kiedykolwiek, ale jeśli istnieje jakiś obszar, w którym nastąpił regres, tym czymś zdecydowanie jest ergonomia i praktyczność wnętrz. W imię dążenia do ograniczania kosztów produkcji i minimalizmu w designie producenci zaczęli masowo stosować dotykowe ekrany i panele. Ten trend może się jednak wkrótce odwrócić, bo w 2026 roku EuroNCAP zmieni zasady testowania samochodów.

W przyszłym roku agencja będzie testować również to jak łatwy jest dostęp do wybranych głównych funkcji. Z ogólnej oceny wynoszącej 100 punktów, pięć będzie przyznawanych właśnie za to kryterium. „Euro NCAP będzie aktywnie zachęcać producentów OEM do posiadania fizycznych, łatwych w użyciu elementów sterujących głównymi funkcjami jazdy, takimi jak wycieraczki, światła ostrzegawcze i kierunkowskazy” - powiedział dyrektor techniczny Euro NCAP Richard Schram.

Od 2026 roku ocena EuroNCAP będzie obniżana za nadmiar paneli dotykowych rozpraszających kierowcę.

Penalizacja wnętrz opartych głównie na ekranach i panelach dotykowych dla głównych funkcji bezpieczeństwa ma sprawić, że producenci samochodów powrócą do bardziej intuicyjnych rozwiązań, co przełoży się na ograniczenie potencjalnie niebezpiecznego rozpraszania kierowcy podczas jazdy.

Reklama

Jak łatwo się domyślić, według nowych zasad niektórzy producenci oberwą bardziej niż inni. Na przykład Tesla jest wierna modelowi obsługi wszystkiego, włącznie z otwieraniem schowka pasażera, poprzez ekran dotykowy. Volkswagen też jest znany z chowania wszystkiego w obszernych dotykowych menu, choć w niektórych modelach przywrócono już fizyczne przyciski na kierownicy. Tak samo Skoda znów montuje pokrętło głośności i osobne panele klimatyzacji w nowych generacjach Superba i Kodiaqa.

Wśród marek luksusowych Ferrari jest tą, która może zostać zmuszona do zmiany taktyki. Najnowsze modele z Maranello mają interfejsy niemal w całości oparte o dotykowe panele. Stosowane są między innymi haptyczne przyciski na kierownicy, ekrany dotykowe dla klimatyzacji czy przyciski zamiast manetki kierunkowskazów. Już teraz trwają spekulacje o zmianie tego trendu, bo na przykład zaprezentowane ostatnio Ferrari F80 straciło część haptycznych przycisków na rzecz fizycznych.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2026 Aston Martin Vantage S premiera
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage S - więcej mocy i garść ciekawych zmian

Aston Martin Vantage S kryje sporo detali, dzięki którym może zaciekawić klientów na Ferrari Amalfi.

14 lipca 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025