Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Formuła 1 przechodzi na paliwo w 100% neutralne dla środowiska

Sezon 2026 w F1 będzie przełomem - pojawią się nowe napędy i paliwa o zerowej emisji dwutlenku węgla.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

29 czerwca 2022
Formuła 1
4

Władze Formuły 1 potwierdziły, że pracują nad wdrożeniem w 100% ekologicznych paliw, które będą stosowane od 2026 r., aby do 2030 r. osiągnąć cel zerowej emisji dwutlenku węgla netto.

Nowe paliwa zostaną opracowane we współpracy między F1, FIA i obecnym dostawcą paliwa wyścigowego, firmą Aramco, z zamiarem przystosowania tego samego paliwa do użytku w samochodach drogowych w przyszłości. Zbiegnie się to w czasie z wejściem w życie nowych przepisów dotyczących układów napędowych, dzięki którym Grupa Volkswagen ponownie zaangażuje się w ten sport.

Formuła 1 stanie się neutralna dla środowiska
4

Podobnie jak Porsche zaangażowało się w rozwój i produkcję paliw syntetycznych na potrzeby własnych serii zawodów, F1 przyjmie podobne podejście we współpracy z Aramco, aby stworzyć bardziej przyjazny dla atmosfery ekosystem paliwowy zarówno dla samych samochodów wyścigowych, jak i wymaganej logistyki. 

Paliwa te będą wytwarzane przy użyciu: techniki wychwytywania dwutlenku węgla w procesie produkcji, odpadów komunalnych oraz biomasy - co pozwoli zrekompensować część dwutlenku węgla emitowanego podczas spalania w jednostce napędowej F1. Właściciele królowej sportów motorowych szacują, że pozwoli to na zmniejszenie emisji nawet o 65%, a pozostałe projekty kompensacji emisji dwutlenku węgla stanowią pozostałą część celu zerowej emisji netto do 2030 roku.

Reklama
Bolid F1 na tle zachodzącego słońca
4

Paliwo będzie typu "drop-in", co oznacza, że silniki nie będą wymagały żadnych specjalnych modyfikacji, a jednocześnie będzie odpowiadało kaloryczności energetycznej dzisiejszych wysokooktanowych paliw wyścigowych.  

Wewnętrzny zespół badawczy organu zarządzającego FIA opracował już biopaliwo neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, które spełnia specyfikacje silników F1. Pierwsze beczki zostały wysłane do dostawców silników w celu wstępnego opracowania i przetestowania już w 2020 r., ale teraz trzeba stworzyć kompleksowy system, który obejmie wykorzystanie nowego paliwa w całej F1 i w towarzyszących jej procesach logistycznych.

Przed Formułą 1 jeszcze długa droga do neutralności środowiskowej, ale podjęte kroki w tym kierunku przełożą się na inne działy działalności o wysokiej emisji dwutlenku węgla np. podróże lotnicze i przewozy wielkogabarytowe. Ze względu na innowacyjny wizerunek F1 jest to perfekcyjna platforma do testowania i wdrażania zrównoważonych paliw na skalę komercyjną.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Ferrari 499P Modificata 2024
Ferrari
Ferrari 499P Modificata - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica

30 października 2023
Redaktor Michał Sztorc wskakuje na prawy fotel
Motosport
Work-racing balance w teamie Atlas Ward Motorsport

Ruszamy na Red Bull Ring by wraz z Atlas Ward Motorsport poznać sekret łączenia pracy zawodowej z profesjonalnym ściganiem się.

25 października 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023
2024 Dacia Duster III premiera
Dacia / Duster
Nowa Dacia Duster - więcej praktyczności, wciąż dobre ceny

Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.

29 listopada 2023
Ferrari SF90 XX Stradale test
Ferrari / SF90 Stradale
Ferrari SF90 XX Stradale - pierwsze drogowe XX

SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.

28 listopada 2023
McLaren 720S GT3 Evo Le Mans 2024
McLaren / 720s
McLaren powraca do Le Mans w sezonie 2024

McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Ferrari F250 hypercar spyshot
Ferrari
Następny hipersamochód Ferrari może otrzymać tylko sześć cylindrów

Dzięki hybrydzie z V6 następny flagowiec Ferrari połączy świat samochodów drogowych i wyścigowych.

27 listopada 2023
Adam Małysz - legenda skoków narciarskich i wielokrotny uczestnik Rajdu Dakar
Felieton
O jakich autach marzył Adam Małysz?

W EVO czytamy o autach ze snów i wszyscy o nich marzymy niezależnie od tego, ile kosztują i jak są szybkie.

24 listopada 2023
2023 Porsche Panamera lifting
Porsche / Panamera
Nowe Porsche Panamera ma się prowadzić bardziej jak 911

Po liftingu Panamera zyskała design i technologie upodabniające ten model do Porsche Taycana.

24 listopada 2023
Pagani Imola Roadster główne
Pagani / Imola
Nowe Pagani Imola Roadster - bezwzględny atak na zmysły

Imola to najbardziej radykalne drogowe Pagani w historii, a teraz debiutuje jej wersja Roadster.

24 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023