Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Formuła 1 przechodzi na paliwo w 100% neutralne dla środowiska

Sezon 2026 w F1 będzie przełomem - pojawią się nowe napędy i paliwa o zerowej emisji dwutlenku węgla.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

29 czerwca 2022
Formuła 1
4

Władze Formuły 1 potwierdziły, że pracują nad wdrożeniem w 100% ekologicznych paliw, które będą stosowane od 2026 r., aby do 2030 r. osiągnąć cel zerowej emisji dwutlenku węgla netto.

Nowe paliwa zostaną opracowane we współpracy między F1, FIA i obecnym dostawcą paliwa wyścigowego, firmą Aramco, z zamiarem przystosowania tego samego paliwa do użytku w samochodach drogowych w przyszłości. Zbiegnie się to w czasie z wejściem w życie nowych przepisów dotyczących układów napędowych, dzięki którym Grupa Volkswagen ponownie zaangażuje się w ten sport.

Formuła 1 stanie się neutralna dla środowiska
4

Podobnie jak Porsche zaangażowało się w rozwój i produkcję paliw syntetycznych na potrzeby własnych serii zawodów, F1 przyjmie podobne podejście we współpracy z Aramco, aby stworzyć bardziej przyjazny dla atmosfery ekosystem paliwowy zarówno dla samych samochodów wyścigowych, jak i wymaganej logistyki. 

Paliwa te będą wytwarzane przy użyciu: techniki wychwytywania dwutlenku węgla w procesie produkcji, odpadów komunalnych oraz biomasy - co pozwoli zrekompensować część dwutlenku węgla emitowanego podczas spalania w jednostce napędowej F1. Właściciele królowej sportów motorowych szacują, że pozwoli to na zmniejszenie emisji nawet o 65%, a pozostałe projekty kompensacji emisji dwutlenku węgla stanowią pozostałą część celu zerowej emisji netto do 2030 roku.

Reklama
Bolid F1 na tle zachodzącego słońca
4

Paliwo będzie typu "drop-in", co oznacza, że silniki nie będą wymagały żadnych specjalnych modyfikacji, a jednocześnie będzie odpowiadało kaloryczności energetycznej dzisiejszych wysokooktanowych paliw wyścigowych.  

Wewnętrzny zespół badawczy organu zarządzającego FIA opracował już biopaliwo neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, które spełnia specyfikacje silników F1. Pierwsze beczki zostały wysłane do dostawców silników w celu wstępnego opracowania i przetestowania już w 2020 r., ale teraz trzeba stworzyć kompleksowy system, który obejmie wykorzystanie nowego paliwa w całej F1 i w towarzyszących jej procesach logistycznych.

Przed Formułą 1 jeszcze długa droga do neutralności środowiskowej, ale podjęte kroki w tym kierunku przełożą się na inne działy działalności o wysokiej emisji dwutlenku węgla np. podróże lotnicze i przewozy wielkogabarytowe. Ze względu na innowacyjny wizerunek F1 jest to perfekcyjna platforma do testowania i wdrażania zrównoważonych paliw na skalę komercyjną.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022