Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Sezon 2026 w F1 będzie przełomem - pojawią się nowe napędy i paliwa o zerowej emisji dwutlenku węgla.
Władze Formuły 1 potwierdziły, że pracują nad wdrożeniem w 100% ekologicznych paliw, które będą stosowane od 2026 r., aby do 2030 r. osiągnąć cel zerowej emisji dwutlenku węgla netto.
Nowe paliwa zostaną opracowane we współpracy między F1, FIA i obecnym dostawcą paliwa wyścigowego, firmą Aramco, z zamiarem przystosowania tego samego paliwa do użytku w samochodach drogowych w przyszłości. Zbiegnie się to w czasie z wejściem w życie nowych przepisów dotyczących układów napędowych, dzięki którym Grupa Volkswagen ponownie zaangażuje się w ten sport.
Podobnie jak Porsche zaangażowało się w rozwój i produkcję paliw syntetycznych na potrzeby własnych serii zawodów, F1 przyjmie podobne podejście we współpracy z Aramco, aby stworzyć bardziej przyjazny dla atmosfery ekosystem paliwowy zarówno dla samych samochodów wyścigowych, jak i wymaganej logistyki.
Paliwa te będą wytwarzane przy użyciu: techniki wychwytywania dwutlenku węgla w procesie produkcji, odpadów komunalnych oraz biomasy - co pozwoli zrekompensować część dwutlenku węgla emitowanego podczas spalania w jednostce napędowej F1. Właściciele królowej sportów motorowych szacują, że pozwoli to na zmniejszenie emisji nawet o 65%, a pozostałe projekty kompensacji emisji dwutlenku węgla stanowią pozostałą część celu zerowej emisji netto do 2030 roku.
Paliwo będzie typu "drop-in", co oznacza, że silniki nie będą wymagały żadnych specjalnych modyfikacji, a jednocześnie będzie odpowiadało kaloryczności energetycznej dzisiejszych wysokooktanowych paliw wyścigowych.
Wewnętrzny zespół badawczy organu zarządzającego FIA opracował już biopaliwo neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, które spełnia specyfikacje silników F1. Pierwsze beczki zostały wysłane do dostawców silników w celu wstępnego opracowania i przetestowania już w 2020 r., ale teraz trzeba stworzyć kompleksowy system, który obejmie wykorzystanie nowego paliwa w całej F1 i w towarzyszących jej procesach logistycznych.
Przed Formułą 1 jeszcze długa droga do neutralności środowiskowej, ale podjęte kroki w tym kierunku przełożą się na inne działy działalności o wysokiej emisji dwutlenku węgla np. podróże lotnicze i przewozy wielkogabarytowe. Ze względu na innowacyjny wizerunek F1 jest to perfekcyjna platforma do testowania i wdrażania zrównoważonych paliw na skalę komercyjną.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?
Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.
Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica
Ruszamy na Red Bull Ring by wraz z Atlas Ward Motorsport poznać sekret łączenia pracy zawodowej z profesjonalnym ściganiem się.
BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.
Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.
Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.
Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.
SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.
McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.
Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?
Dzięki hybrydzie z V6 następny flagowiec Ferrari połączy świat samochodów drogowych i wyścigowych.
W EVO czytamy o autach ze snów i wszyscy o nich marzymy niezależnie od tego, ile kosztują i jak są szybkie.
Po liftingu Panamera zyskała design i technologie upodabniające ten model do Porsche Taycana.
Imola to najbardziej radykalne drogowe Pagani w historii, a teraz debiutuje jej wersja Roadster.
Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.