Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Idealny przepis na restomoda? Współczesne V8 AMG w klasycznym SL-u

Pogea R107 może być dla wielu urzeczywistnieniem wizji idealnego klasyka na letnie przejażdżki.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 czerwca 2025
Pogea Classics Mercedes SL R107 project
13

Najnowsza riposta na mnożące się restomody oparte na Porsche 911 przychodzi od firmy Pogea Classics. Jest to projekt na bazie Mercedesa SL450 R107 z 1979 roku zrobiony w bardziej nowoczesnym stylu niż na przykład Mechatronik M-SL. Pod niewiele zmienioną karoserią Pogea zmieściła znaczące zmiany mechaniczne i technologiczne, na przykład swap na pełnokrwiste V8 M113 o pojemności 5.4 litra prosto z AMG.

Tak, Project R107 ma pod maską silnik V8 pochodzący z Mercedesa C55 AMG rocznik 2005, który sam już powoli zaczyna ocierać się o status klasyka. O ile C55 dysponuje mocą 367 KM zdolną do usmażenia tylnych opon w parę sekund, Pogea wprowadziła własne modyfikacje podnoszące moc do około 400 KM.

Pogea Classics wyposażyła Mercedesa R107 w silnik V8 5.4 pochodzący z C55 AMG W202.

Reklama

C55 oddało na potrzeby projektu nie tylko silnik, ale też osie, hamulce, układ kierowniczy, magistralę CAN i systemy bezpieczeństwa. Oznacza to, że prawdopodobnie przejęto także system kontroli trakcji Mercedesa z początku lat 2000., z którym możesz zrobić wszystko, ale na pewno go nie wyłączysz. Tylko klimatyzacja, zawieszenie i koła nie są częściami Mercedesa, więc Pogea twierdzi, że można ten wóz serwisować w każdym ASO tej marki.

R107 dostał kolumny zawieszenia KW Variant 3, a wóz stoi na całkiem sporych 19-calowych kutych felgach z katalogu własnego firmy, z oponami Michelin Pilot Sport 4S. Nie jest to jednak wyposażenie obowiązkowe, a jako alternatywę Pogea oferuje do auta felgi z epoki.

Pogea Classics Mercedes SL R107 design
13

Celem projektu R107 jest pokazanie klientom szerokiego wachlarza możliwości implementacji nowoczesnych podzespołów AMG do klasycznej karoserii Mercedesa. Można wybrać właściwie dowolny napęd marki Mercedes-Benz wyprodukowany aż do roku 2020, ale taki który zmieści się fizycznie do komory silnika wybranego auta. W tym momencie wjeżdża moja wizja starej Pagody z V12 twin turbo z SL Black Series… Chodzi o to, że przychodzisz do ludzi z Pogea z jakimś pomysłem, a oni go realizują według twojej wizji.

Reklama

SL450 od Pogea Classics jest indywidualnym projektem. Personalizacja jest prawie nieograniczona.

Powiązania klasycznego R107 ze znacznie młodszym C55 stają się oczywiste po zerknięciu do środka. Zegary, kierownica i lewarek skrzyni - wszystko to wzięto z dawcy. Widać też, hmm, niezbyt pasujące wykończenia z kutego karbonu, turbinowe nawiewy w stylu współcześnie produkowanych Mercedesów i customowe pokrętła klimatyzacji. Za to radio STEG wygląda odpowiednio retro oferując jakość dźwięku z półki premium. Fotele Recaro Ergomed pokryto skórą Mercedesa z fabryczną performacją.

Pogea Classics Mercedes SL R107 wnętrze
13

Proces powstawania takiego samochodu jest dokladnie tak skomplikowany jak myślicie. Klasycznego SL-a trzeba ogołocić do blachy i wykonać wszelkie prace renowacyjne do poziomu lepszego niż fabryczny. Pogea wykorzystuje skanowanie 3D i oprogramowanie CAD do opracowania od strony designu i inżynierii najbardziej odjechanych projektów, wśród których ten Mercedes jest jednym z wielu. Przedstawiciele firmy zdradzają, że aktualnie mają na warsztacie Porsche, Ferrari, Volkswagena i Chevroleta.

W naturze takich projektów leży unikalność. Żadne dwa auta nie wyjadą z Pogea Classics takie same, więc oszacowanie ich ceny jest trudne i zależy od zbyt wielu czynników. Jeśli musisz pytać, bądź ostrożny…

Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Alfa Romeo / Junior
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Alfa Romeo / Junior
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025
2026 Aston Martin DB12 S coupe
Aston Martin / DB12
Nowy Aston Martin DB12 S ma mniej masy, więcej mocy i lepszą dynamikę

Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.

8 października 2025
Honda NSX używane poradnik
Honda / NSX
Używana Honda NSX (1990-2006) - pierwszy prawdziwy japoński supercar

35 lat temu rynkiem supersamochodów wstrząsnęła Honda NSX. Po latach ponownie odkrywamy jej uroki.

30 września 2025
2026 Porsche Cayenne EV wnętrze
Porsche / Cayenne
Poznaliśmy wnętrze nowego Porsche Cayenne. “Ekranoza” na całego

W nowym elektrycznym Porsche Cayenne większą powierzchnię wnętrza pokrywają ekrany niż skóra.

30 września 2025
Toyota-Lexus GT spyshot
Toyota / GR GT3
Tajemnicza Toyota GT w kolejnej serii testów na Nürburgringu

Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.

27 września 2025
Zagato Capricorn hypercar teaser
Zagato
Zagato szykuje hypercara. Zbudują go twórcy silnika Porsche 911 GT3

Niemiecka inżynieria z włoskim designem i drzwiami “gullwing” - taki ma być hipersamochód od Zagato.

27 września 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
2026 Zenos E10 RZ
Zenos / E10
Zenos E10 powraca na rynek z większą mocą

Dekadę po premierze brytyjska marka Zenos podnosi moc E10 do 380 KM i cenę do ponad 140 tys. funtów.

25 września 2025
2025 Mercedes-AMG GT test
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT 43 - brakujący gen Affalterbach

AMG GT z czterocylindrowym sercem hot hatcha A45 ma niezłe osiągi, ale nie uzasadnia to jego ceny.

23 września 2025
Porsche strategia elektryfikacji
Porsche
Porsche zmienia strategię. Będą nowe modele spalinowe i hybrydowe

Elektryfikacja musi zaczekać. Porsche będzie produkować to, czego faktycznie chcą ich klienci.

23 września 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Cayman/Boxster nie będzie wyłącznie elektryczny. Porsche zmienia plan

Elektryczny Cayman/Boxster kiedyś się pojawi, ale teraz Porsche skupia się na napędach spalinowych.

23 września 2025