Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

HWA Evo to nowy restomod stylizowany na Mercedesa 190E 2.5-16 Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 stworzyli własną interpretację Mercedesa 190E Evo II.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 stycznia 2025
2025 HWA Evo restomod
25

HWA Evo to projekt stworzony przez niemiecką firmę inżynieryjną z okazji 25-lecia jej istnienia. Celem było zbudowanie nowoczesnej interpretacji kultowego Mercedesa 190E 2.5-16 Evo II. Za samochód odpowiadają specjaliści z nowo utworzonego oddziału HWA Legacy i jest to pierwszy projekt restomoda w ich wykonaniu. Samochód będzie dopuszczony do ruchu, limitowany do 100 egzemplarzy i ma kosztować minimum 730 tysięcy funtów (3,76 mln zł) plus VAT. Przewidywane dostawy do klientów planowane są na końcówkę 2025 roku.

HWA dołącza do coraz obszerniejszej listy producentów retro- i restomodów, ale jako jedyni zdecydowali się na reinkarnację tego modelu homologacyjnego Mercedesa. Nowości w tym segmencie nie brakuje, a jedną z nich jest pokazany niedawno TWR Supercat, czyli podobnie przerobiony Jaguar XJS. Zarówno HWA jak i TWR poszli w ślady twórców takich aut jak Prodrive P25 czy Redux BMW M3.

HWA Evo stworzyła firma, która przyczyniła się do opracowania Mercedesa CLK GTR czy SLS GT3.

Patrząc na dorobek HWA projekt “baby-benza” Evo II jest w dobrych rękach. Firma została założona przez współzałożyciela AMG Hansa Wernera Aufrechta i jest odpowiedzialna za wiele wyścigowych modeli z gwiazdą na masce, w tym CLK GTR oraz SLS GT3. Odegrała także znaczącą rolę w rozwoju współczesnych hipersamochodów jak Apollo IEPagani Huayra R. Dziś HWA pozycjonuje się raczej jako niezależny producent aut niż firma inżynieryjna, a projekt Evo II ma ugruntować tę pozycję.

Bazujący na skromnym, kompaktowym Mercedesie 190E serii W201 model 2.5-16 Evo II zapisał się w historii jako jeden z najbardziej kultowych samochodów DTM. Zaprezentowano go na salonie w Genewie w 1990 roku, a dwa lata później Klaus Ludwig poprowadził ten model do zwycięstwa w prestiżowej niemieckiej serii. Na potrzeby homologacji Mercedes-Benz wyprodukował 502 drogowe egzemplarze wyposażone w identycznie jak w wyścigówkach silniki Coswortha o pojemności 2.5 litra.

2025 HWA Evo Mercedes 190 tył
25

Podstawą do stworzenia HWA Evo jest struktura stalowa zwykłego Mercedesa 190E, ale w imię poprawy bezpieczeństwa i redukcji masy przednią i tylną ramę pomocniczą wykonano na zamówienie z aluminium. Dzięki temu można było od zera stworzyć kinematykę zawieszenia, więc inżynierowie HWA mieli znacznie prostsze zadanie z ustawieniami nowych podwójnych wahaczy.

Nowa przednia rama umożliwiła też przesunięcie 3-litrowego V6 twin turbo (pochodzącego z klasy S) maksymalnie do tyłu, a zastosowanie suchej miski olejowej obniżyło środek ciężkości. Osiągi Evo nie są jeszcze potwierdzone, ale HWA na pewno wykorzysta swoje doświadczenie w tuningu jednostek Mercedesa, więc moc powinna być zadowalająca.

HWA ujawniło, że Evo będzie napędzane podkręconym 3.0 V6 twin turbo z klasy S. Moc silnika nie została podana.

Po zebraniu opinii klientów HWA wyznaczyło drogową wersję CLK GTR i nowszego AMG GT Black Series jako benchmark dla kinematyki modelu Evo. Przeprowadzono dogłębne analizy w jaki sposób te auta zachowują się na drodze i torze, po czym wnioski wykorzystano przy tworzeniu restomoda. W standardowej wersji auto ma dość mocno pochylone do wewnątrz koła, co daje optymalną trakcję i stabilność na drodze, ale opcjonalnie klienci mogą zdecydować się na pakiet Affalterbach, aby samochód lepiej zachowywał się na torze.

W rozmowie z Evo podczas Goodwood Festival of Speed 2024, dyrektor techniczny HWA Gordian von Schöning powiedział: „Nie chcemy tworzyć auta do bicia rekordów, Evo nigdy nie będzie najszybsze na Nürburgringu, to nie jest cel”. Opierając się na symulacjach, HWA twierdzi, że pod względem rzeczywistych osiągów jest na poziomie Porsche 718 Cayman GT4.

2025 HWA Evo Mercedes 190 struktura
25

HWA jest jedną z najlepiej przygotowanych firm inżynieryjnych na świecie i potrafi bardzo wiele rzeczy wyprodukować od zera, ale nawet oni musieli niektóre elementy zlecać na zewnątrz. Schöning ujawnił, że opracowanie samego systemu ABS/ESP kosztowało firmę 4,5 mln euro, a reflektory kosztowały kolejne 1,5 mln euro ze względu na ich złożoność - biorąc pod uwagę krótką serię 100 sztuk, oznacza to 60 000 euro kosztów rozwoju na egzemplarz tylko dla tych dwóch elementów.

Reklama

Ostatnią niewiadomą projektu do niedawna było wnętrze, gdyż pierwszeństwo w procesie rozwojowym miały aspekty inżynieryjne i dynamiczne. Teraz możemy przyjrzeć się kabinie HWA Evo, która podobnie jak nadwozie, w oczywisty sposób nawiązuje do oryginału. Nie jest to jednak ostateczna wersja. Producent podkreśla, że na razie stworzyli “środowisko testowe”, które ma pomóc określić “cele estetyczne, ergonomiczne i inżynieryjne”.

HWA Evo to nawiązanie do kultowego Mercedesa 190E 2.5-16 Evo II z silnikami Coswortha.

Nie jest to jednak typowy prototyp złożony z przypadkowych elementów. Widać tu jakość i wyrafinowanie, a większość kabiny, w tym fotele, pokryta jest pikowaną skórą. HWA na razie zrezygnowało z nowoczesnych, głębokich “kubełków” na rzecz konfiguracji bardziej w stylu retro. Fotele są jednak wyposażone w czteropunktowe pasy bezpieczeństwa i, jak twierdzi HWA, wzmocniona tylna kanapa posiada ISOFIX. Za wykończeniami pokrytymi alcantarą kryje się zintegrowana pełna klatka bezpieczeństwa.

Ogólny wygląd deski rozdzielczej powinien być znajomy dla fanów Mercedesa 190, podobnie jak czteroramienna kierownica, choć akurat ta jest znacznie zmodyfikowana w stosunku do oryginału. Fotele i klamki drzwi są podobne jak w sedanie twojego dziadka, ale po całej kabinie rozrzucono nowoczesne akcenty. Są to między innymi cyfrowe zegary czy multimedia z ekranem dotykowym i funkcją mirror link. HWA Evo będzie mieć również ładowarkę indukcyjną i wysokiej jakości system audio.

2025 HWA Evo Mercedes 190 kokpit
25

Założyciel HWA, Hans Werner Aufrecht, po nawiązaniu współpracy z amerykańską firmą CURATED, specjalizującą się w samochodach zabytkowych i restomodach, powiedział: "EVO II był ikoną designu wczesnych lat 90-tych i wyznaczył standardy w zakresie stylu. Naszym pomysł polega na reinterpretacji tego projektu. Dzięki CURATED mamy u boku partnera, który zna rynek takich samochodów od podszewki i wierzy w HWA Evo. Myślę, że tworzymy najlepsze warunki dla sukcesu tego projektu".

Jeśli spodobała ci się idea i odwzorowanie Evo, z pewnością ucieszysz się, że HWA planuje więcej takich samochodów. W przygotowaniu są już projekty oparte o kultowe modele innych marek, a HWA uruchamia też realizację jednostkowych zleceń dla klientów prywatnych.

Evo jest limitowane do zaledwie 100 egzemplarzy (wszystkie są sprzedane), a dostawy mają się rozpocząć pod koniec 2025 roku. Wiedza i doświadczenie HWA mają swój koszt, dlatego Evo wyceniono podobnie jak renomowane supersamochody np. Ferrari SF90 XX Spider. Dla porównania Prodrive P25 kosztował 552 000 funtów, czyli około 2,8 mln zł, a TWR Supercat około 225 000 funtów (1,16 mln zł). Na aukcjach ceny oryginalnych 190E 2.5-16 Evo dochodzą do 200 tysięcy funtów (1 mln zł).

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Tesla Model Y lifting
Tesla / Model Y
Tesla odświeża bestsellerowy Model Y

Nowa stylizacja zewnętrzna i poprawa jakości - to główne cele dużego liftingu Tesli Model Y.

24 stycznia 2025
2025 Shelby GT350 premiera
Ford / Mustang Shelby
Shelby GT350 z doładowanym V8 wrócił i jest gotów kąsać rywali

Poprzednie GT350 było produktem licencyjnym. Nowy model to prawdziwe Shelby i ma V8 o mocy 821 KM.

24 stycznia 2025
Maserati Quattroporte V poradnik kupującego
Maserati / Quattroporte
Maserati Quattroporte V (2003 - 2012): test i poradnik kupującego

Piąta generacja Quattroporte wniosła włoską limuzynę na poziom pozwalający rywalizować z najlepszymi.

23 stycznia 2025
Lexus LFA test
Lexus / LFA
Lexus LFA (2009-2012) - japoński supersamochód wszechczasów

Niedoceniany w swoim czasie, dziś Lexus LFA urósł do rangi ikony współczesnej motoryzacji.

22 stycznia 2025
BMW iM3 EV testy zimowe
BMW / M3
Elektryczne BMW M3 przechodzi testy w niskich temperaturach

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. Zauważono pierwsze muły testowe tego auta.

22 stycznia 2025
Michelin Primacy 5 opony
Michelin
Michelin wprowadza nową oponę Primacy 5 o zwiększonej trwałości

W oponie Primacy 5 Michelin dąży do zwiększenia żywotności i zmniejszenia wpływu na środowisko.

21 stycznia 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Na 2025 rok producent symulatora jazdy Assetto Corsa zapowiada nową wersję popularnej serii.

21 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
Porsche / 911 Carrera
Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

18 stycznia 2025
Alpina B8 GT premiera
Alpina / B8
Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

16 stycznia 2025
2025 Aston Martin Vantage Raodster premiera
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage Roadster - suszenie włosów z prędkością 324 km/h

Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.

15 stycznia 2025
TAG Heuer w Formule 1
Formuła 1
TAG Heuer Oficjalnym Czasomierzem Formuły 1

Po wielu latach TAG Heuer powraca jako oficjalny partner cyklu Formuły 1.

11 stycznia 2025
Subaru Impreza 22B STI poradnik
Subaru
Subaru Impreza 22B STI (1998) - ikona inspirowana rajdami

Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.

11 stycznia 2025