Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

HWA Evo to nowy restomod stylizowany na Mercedesa 190E 2.5-16 Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 stworzyli własną interpretację Mercedesa 190E Evo II.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 stycznia 2025
2025 HWA Evo restomod
25

HWA Evo to projekt stworzony przez niemiecką firmę inżynieryjną z okazji 25-lecia jej istnienia. Celem było zbudowanie nowoczesnej interpretacji kultowego Mercedesa 190E 2.5-16 Evo II. Za samochód odpowiadają specjaliści z nowo utworzonego oddziału HWA Legacy i jest to pierwszy projekt restomoda w ich wykonaniu. Samochód będzie dopuszczony do ruchu, limitowany do 100 egzemplarzy i ma kosztować minimum 730 tysięcy funtów (3,76 mln zł) plus VAT. Przewidywane dostawy do klientów planowane są na końcówkę 2025 roku.

HWA dołącza do coraz obszerniejszej listy producentów retro- i restomodów, ale jako jedyni zdecydowali się na reinkarnację tego modelu homologacyjnego Mercedesa. Nowości w tym segmencie nie brakuje, a jedną z nich jest pokazany niedawno TWR Supercat, czyli podobnie przerobiony Jaguar XJS. Zarówno HWA jak i TWR poszli w ślady twórców takich aut jak Prodrive P25 czy Redux BMW M3.

HWA Evo stworzyła firma, która przyczyniła się do opracowania Mercedesa CLK GTR czy SLS GT3.

Patrząc na dorobek HWA projekt “baby-benza” Evo II jest w dobrych rękach. Firma została założona przez współzałożyciela AMG Hansa Wernera Aufrechta i jest odpowiedzialna za wiele wyścigowych modeli z gwiazdą na masce, w tym CLK GTR oraz SLS GT3. Odegrała także znaczącą rolę w rozwoju współczesnych hipersamochodów jak Apollo IEPagani Huayra R. Dziś HWA pozycjonuje się raczej jako niezależny producent aut niż firma inżynieryjna, a projekt Evo II ma ugruntować tę pozycję.

Bazujący na skromnym, kompaktowym Mercedesie 190E serii W201 model 2.5-16 Evo II zapisał się w historii jako jeden z najbardziej kultowych samochodów DTM. Zaprezentowano go na salonie w Genewie w 1990 roku, a dwa lata później Klaus Ludwig poprowadził ten model do zwycięstwa w prestiżowej niemieckiej serii. Na potrzeby homologacji Mercedes-Benz wyprodukował 502 drogowe egzemplarze wyposażone w identycznie jak w wyścigówkach silniki Coswortha o pojemności 2.5 litra.

2025 HWA Evo Mercedes 190 tył
25

Podstawą do stworzenia HWA Evo jest struktura stalowa zwykłego Mercedesa 190E, ale w imię poprawy bezpieczeństwa i redukcji masy przednią i tylną ramę pomocniczą wykonano na zamówienie z aluminium. Dzięki temu można było od zera stworzyć kinematykę zawieszenia, więc inżynierowie HWA mieli znacznie prostsze zadanie z ustawieniami nowych podwójnych wahaczy.

Nowa przednia rama umożliwiła też przesunięcie 3-litrowego V6 twin turbo (pochodzącego z klasy S) maksymalnie do tyłu, a zastosowanie suchej miski olejowej obniżyło środek ciężkości. Osiągi Evo nie są jeszcze potwierdzone, ale HWA na pewno wykorzysta swoje doświadczenie w tuningu jednostek Mercedesa, więc moc powinna być zadowalająca.

HWA ujawniło, że Evo będzie napędzane podkręconym 3.0 V6 twin turbo z klasy S. Moc silnika nie została podana.

Po zebraniu opinii klientów HWA wyznaczyło drogową wersję CLK GTR i nowszego AMG GT Black Series jako benchmark dla kinematyki modelu Evo. Przeprowadzono dogłębne analizy w jaki sposób te auta zachowują się na drodze i torze, po czym wnioski wykorzystano przy tworzeniu restomoda. W standardowej wersji auto ma dość mocno pochylone do wewnątrz koła, co daje optymalną trakcję i stabilność na drodze, ale opcjonalnie klienci mogą zdecydować się na pakiet Affalterbach, aby samochód lepiej zachowywał się na torze.

W rozmowie z Evo podczas Goodwood Festival of Speed 2024, dyrektor techniczny HWA Gordian von Schöning powiedział: „Nie chcemy tworzyć auta do bicia rekordów, Evo nigdy nie będzie najszybsze na Nürburgringu, to nie jest cel”. Opierając się na symulacjach, HWA twierdzi, że pod względem rzeczywistych osiągów jest na poziomie Porsche 718 Cayman GT4.

2025 HWA Evo Mercedes 190 struktura
25

HWA jest jedną z najlepiej przygotowanych firm inżynieryjnych na świecie i potrafi bardzo wiele rzeczy wyprodukować od zera, ale nawet oni musieli niektóre elementy zlecać na zewnątrz. Schöning ujawnił, że opracowanie samego systemu ABS/ESP kosztowało firmę 4,5 mln euro, a reflektory kosztowały kolejne 1,5 mln euro ze względu na ich złożoność - biorąc pod uwagę krótką serię 100 sztuk, oznacza to 60 000 euro kosztów rozwoju na egzemplarz tylko dla tych dwóch elementów.

Reklama

Ostatnią niewiadomą projektu do niedawna było wnętrze, gdyż pierwszeństwo w procesie rozwojowym miały aspekty inżynieryjne i dynamiczne. Teraz możemy przyjrzeć się kabinie HWA Evo, która podobnie jak nadwozie, w oczywisty sposób nawiązuje do oryginału. Nie jest to jednak ostateczna wersja. Producent podkreśla, że na razie stworzyli “środowisko testowe”, które ma pomóc określić “cele estetyczne, ergonomiczne i inżynieryjne”.

HWA Evo to nawiązanie do kultowego Mercedesa 190E 2.5-16 Evo II z silnikami Coswortha.

Nie jest to jednak typowy prototyp złożony z przypadkowych elementów. Widać tu jakość i wyrafinowanie, a większość kabiny, w tym fotele, pokryta jest pikowaną skórą. HWA na razie zrezygnowało z nowoczesnych, głębokich “kubełków” na rzecz konfiguracji bardziej w stylu retro. Fotele są jednak wyposażone w czteropunktowe pasy bezpieczeństwa i, jak twierdzi HWA, wzmocniona tylna kanapa posiada ISOFIX. Za wykończeniami pokrytymi alcantarą kryje się zintegrowana pełna klatka bezpieczeństwa.

Ogólny wygląd deski rozdzielczej powinien być znajomy dla fanów Mercedesa 190, podobnie jak czteroramienna kierownica, choć akurat ta jest znacznie zmodyfikowana w stosunku do oryginału. Fotele i klamki drzwi są podobne jak w sedanie twojego dziadka, ale po całej kabinie rozrzucono nowoczesne akcenty. Są to między innymi cyfrowe zegary czy multimedia z ekranem dotykowym i funkcją mirror link. HWA Evo będzie mieć również ładowarkę indukcyjną i wysokiej jakości system audio.

2025 HWA Evo Mercedes 190 kokpit
25

Założyciel HWA, Hans Werner Aufrecht, po nawiązaniu współpracy z amerykańską firmą CURATED, specjalizującą się w samochodach zabytkowych i restomodach, powiedział: "EVO II był ikoną designu wczesnych lat 90-tych i wyznaczył standardy w zakresie stylu. Naszym pomysł polega na reinterpretacji tego projektu. Dzięki CURATED mamy u boku partnera, który zna rynek takich samochodów od podszewki i wierzy w HWA Evo. Myślę, że tworzymy najlepsze warunki dla sukcesu tego projektu".

Jeśli spodobała ci się idea i odwzorowanie Evo, z pewnością ucieszysz się, że HWA planuje więcej takich samochodów. W przygotowaniu są już projekty oparte o kultowe modele innych marek, a HWA uruchamia też realizację jednostkowych zleceń dla klientów prywatnych.

Evo jest limitowane do zaledwie 100 egzemplarzy (wszystkie są sprzedane), a dostawy mają się rozpocząć pod koniec 2025 roku. Wiedza i doświadczenie HWA mają swój koszt, dlatego Evo wyceniono podobnie jak renomowane supersamochody np. Ferrari SF90 XX Spider. Dla porównania Prodrive P25 kosztował 552 000 funtów, czyli około 2,8 mln zł, a TWR Supercat około 225 000 funtów (1,16 mln zł). Na aukcjach ceny oryginalnych 190E 2.5-16 Evo dochodzą do 200 tysięcy funtów (1 mln zł).

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Toyota GR Corolla produkcja UK
Toyota / Corolla GR
Toyota wreszcie sprowadza GR Corollę do Europy. No, tak jakby…

Pojawiła się szansa, że GR Corolla trafi do salonów w EU, bo Toyota przenosi część produkcji do UK.

30 maja 2025
Porsche 963 RSP zapowiedź
Porsche / 963 RSP
Porsche oficjalnie zapowiada 963 RSP - drogową wersję bolidu z Le Mans

Wkrótce będziemy świadkami premiery drogowego wariantu 963 o nazwie RSP, zapowiada Porsche.

30 maja 2025
Land Rover Defender MY26 zmiany
Land Rover / Defender
Land Rover Defender z nowościami na 2026. To mniej niż lifting

Nowe opcje i zaktualizowane multimedia - tak przygotowany Defender wjedzie w rok modelowy 2026.

30 maja 2025
BMW M2 CS G87 drift
BMW / M2 CS
Nowe BMW M2 CS to oczywisty kandydat do grona najlepszych M w historii

BMW G87 M2 doczekało się wersji CS - jeśli jest ono lepsze niż poprzednik, powinno być genialne.

29 maja 2025
Giamaro Katla prezentacja
Giamaro / Katla
Tego włoskiego hiper-V12 nie znacie. Przy nim F80 wypada słabo

Giamaro Automobili z Modeny prezentuje Katlę z karbonowym podwoziem i V12 z czterema turbinami.

29 maja 2025
2026 Mercedes-AMG S63 E-Performance polift
Mercedes / S63 AMG
Powoli nadjeżdża nowy hybrydowy Mercedes-AMG S63 po liftingu

Limuzyna z Affalterbach ma mieć napęd PHEV z większym niż dotychczas zasięgiem elektrycznym.

29 maja 2025
Zagato AGTZ Twin Tail profil
Zagato
Zagato AGTZ Twin Tail - pierwszy egzemplarz opuścił fabrykę

Zagato i La Squadra wspólnie stworzyli współczesną interpretację wyścigowego Alpine A220 z lat 60.

28 maja 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Jako drugi w gamie debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

28 maja 2025
Bovensiepen Zagato coupe premiera
Bovensiepen / Zagato
Bovensiepen Zagato - 600-konne BMW M4 we włoskim kostiumie

Po sprzedaży Alpiny rodzina Bovensiepen zakłada nową markę i zaprzęga do współpracy studio Zagato.

27 maja 2025
BMW Speedtop premiera
BMW / Speedtop
BMW Speedtop Concept - unikalny shooting brake z V8

BMW ponownie przedstawia pomysł na ekskluzywnego shooting brake’a w postaci konceptu Speedtop.

26 maja 2025
Aston Martin Valhalla produkcyjny
Aston Martin / Valhalla
Aston Martin Valhalla zaliczył dynamiczny debiut na ulicach Monako

Fernando Alonso zasiadł za sterami Valhalli podczas pokazowego przejazdu przed GP Monako.

24 maja 2025
2026 Tesla Model S Plaid spyshot
Tesla
Nowa Tesla Model S Plaid już w drodze - czy w końcu dorówna Taycanowi?

Tesla Plaid dysponuje ogromną mocą, ale niekoniecznie świetnie jeździ. Czy nowy Model S będzie inny?

24 maja 2025