Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Prodrive P25, czyli Subaru Impreza 22B w nowym wydaniu

Prodrive uhonorował Imprezę 22B robiąc jej odświeżoną wersję z 400-konnym silnikiem i karbonowym nadwoziem.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

21 czerwca 2022
Prodrive P25
3

Brytyjski Prodrive zaprezentował swój najnowszy projekt nazwany P25 - bardzo drogą i bardzo ekskluzywną wariację na temat ikony lat 90. - Subaru Impreza WRX STI 22B. Ten rzadki model w oryginalnej wersji jest zazwyczaj pierwszym Subaru na liście życzeń kolekcjonerów z całego świata. Ściśle limitowana liczba tych aut powstała w końcówce lat 90. z okazji czterdziestolecia Subaru, które zbiegło się ze zdobyciem trzeciego z rzędu tytułu WRC w kategorii konstruktorów.

P25 powstaje od początku do końca w siedzibie Prodrive w Banbury. Bazą jest podwozie oryginalnego 22B, ale dwudrzwiowe nadwozie stworzono w całości z włókien węglowych. Inny jest też silnik - to 2.5-litrowa jednostka typu bokser z turbodoładowaniem, a towarzyszą jej komponenty i podzespoły wykorzystywane w samochodach wyczynowych. W końcu Prodrive to firma specjalizująca się w przygotowaniu aut do wszelkiego rodzaju sportowej rywalizacji. Taka konstrukcja sprawia, że P25 jest sporo mocniejsze niż oryginał i dużo lżejsze, co po części uzasadnia zaporową cenę na poziomie 460 tys. funtów (prawie 2,5 mln zł).

Prodrive P25 - front auta
3

Do stworzenia restomoda Prodrive wykorzysta zachowane zapasowe podwozia oryginalnych Imprez 22B, ale z wieloma panelami wykonanymi z karbonu. Wśród nich jest dach, błotniki, maska, klapa bagażnika z charakterystycznym spoilerem oraz zderzaki. Nad projektem od strony stylistycznej czuwał Peter Stevens - projektant oryginalnego samochodu rajdowego Subaru z 1997 roku i twórca wielu wersji specjalnych tworzonych przez Prodrive i Subaru w końcówce lat 90.

Wraz z nim zaangażowano też konstruktora Davida Lapswortha, który kierował zespołem inżynierów przygotowujących rajdówki Subaru WRC i był odpowiedzialny za modyfikacje oryginalnych Imprez 22B, które sprzedano oficjalnymi kanałami na rynku brytyjskim.

Jednostka napędowa P25 to nie oryginalne EJ22 o pojemności 2.2 l, a większe 2.5-litrowe EJ25. Właściwie z seryjnego motoru pozostał tylko blok, bo wiele elementów układu korbowo-tłokowego, jak tuleje cylindrów, korbowody są wymienione na nowe, wzmocnione. Zaprojektowano też nowe zawory i układ zmiennych faz rozrządu. Do silnika dołożono turbo Garrett wyposażone w system anti-lag i układ wydechowy od Akrapovicia. Prodrive określa moc silnika na “ponad 400 KM”, a maksymalny moment obrotowy na około 600 Nm.

Sześciobiegowa, sekwencyjna skrzynia biegów przenosi moc na wszystkie cztery koła, a pojedyncza dźwignia zmiany biegów po prawej stronie kolumny kierownicy jest hołdem dla samochodu WRC, podobnie jak hamulec ręczny typu "fly-off". Czasy zmiany biegów wynoszą zaledwie 80 milisekund, a ponadto samochód jest wyposażony w system kontroli startu, który automatycznie przełącza trzy pierwsze biegi, aby zapewnić jak najszybszy sprint. W P25 nadal znajduje się pedał sprzęgła, choć używa się go tylko podczas ruszania z miejsca. Prodrive przewiduje, że czas 0-100 km/h wyniesie poniżej 3,5 s. 

Prodrive P25 - tył auta
3
Reklama

Tak jak w znakomitej większości samochodów Subaru, przeniesienie napędu odbywa się za pomocą całkowicie mechanicznego układu. Różnica jest taka, że P25 korzysta z aktywnego dyferencjału centralnego pochodzącego wprost z samochodów WRC. Także dwie szpery - na przedniej i tylnej osi - są wyposażeniem typowo rajdowym. Podstawowa konstrukcja zawieszenia została zachowana, ale standardowe górne mocowania kolumn zostały zastąpione znacznie mocniejszymi jednostkami z kutego aluminium, połączonymi ze specjalnie zaprojektowanymi sprężynami i mechanicznie regulowanymi amortyzatorami Bilstein. Zestaw kół i opon jest większy o 2 cale niż w oryginalnych 22B i wynosi 19x8,5 cala. Opony to Bridgestone Potenza w rozmiarze 235/35.

Większa moc wymagała opracowania nowego zestawu hamulców. Przednie tarcze AP Racing w P25 mają 380 mm średnicy i zaciski z czterema tłoczkami. Na tylnej osi zastosowano tarcze 350 mm i zaciski pływające. Pomimo dodania wielu elementów i usprawnień w konstrukcji Imprezy, P25 ma ważyć poniżej 1200 kg. Dla porównania Impreza 22B z 1997 roku prosto z fabryki ważyła 1270 kg.

Kabina stylizacją stoi gdzieś pomiędzy oryginałem, a typowo rajdowym Subaru. Połączono tutaj takie materiały jak alcantara, skóra i gołe włókno węglowe. Wszystkie wyświetlacze to typowo rajdowe elementy wyposażenia zbierające dane z systemu pokładowej telemetrii.

Prezes Prodrive, David Richards, powiedział: "Oryginalna Impreza 22B jest uważana za najbardziej kultowy model Subaru i jednocześnie najbardziej poszukiwany. Chcieliśmy podkreślić wszystko to, co czyniło ten samochód tak wyjątkowym, stosując najnowszą technologię, aby stworzyć własną, nowoczesną interpretację samochodu, który ma swoje miejsce w historii motoryzacji.

Dawne sukcesy Subaru w WRC były w dużej mierze zasługą Prodrive, a poza tym firma była odpowiedzialna za przygotowanie 16 sztuk oryginalnych 22B, które oficjalnymi kanałami zostały sprzedane w Wielkiej Brytanii. To sprawia, że nie ma na świecie bardziej odpowiedniego zespołu, który mógłby podjąć się stworzenia krótkiej serii następcy kultowego modelu. Popyt jest gwarantowany, bo budowane na zamówienie oryginalne 22B są najbardziej poszukiwaną wersją Imprezy, której ceny mogą oszołomić każdego, kto postrzega ten model po prostu jako kolejne stare Subaru.

Nazwa P25 nawiązuje do wielkości produkcji - powstanie tylko 25 sztuk tego auta. Oryginalnych 22B było trochę więcej, bo 424 sztuki. Cena P25 na poziomie co najmniej 0,5 mln funtów nie zniechęciła nabywców - według naszego źródła wewnątrz firmy jeszcze przed prezentacją liczba zamówień osiągnęła wartości dwucyfrowe. Pierwszy, pokazowy egzemplarz pojawi się na Festiwalu Prędkości w Goodwood jeszcze w tym miesiącu.

Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Abarth 500 wycofany
Abarth / 500
Po 16 latach Abarth wygasza produkcję benzynowego 500

Włoski hot hatch na bazie Fiata 500 miał długie i owocne życie, ale nadszedł czas pożegnania.

21 sierpnia 2024
Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Renault R17 restomod
Restomod
Oto Renault R17 - karbonowy restomod w stylu lat 70.

Elektryczne Renault R17 to jeden z tych konceptów, które bardzo byśmy chcieli zobaczyć w  produkcji.

6 września 2024
Aston Martin Valkyrie Alonso
Aston Martin / Valkyrie
Fernando Alonso odebrał swój egzemplarz Aston Martina Valkyrie

Nowy wóz Alonso brzmi lepiej niż bolid i jest prawie tak samo szybki. Ale ma tablice rejestracyjne…

5 września 2024
2024 Cupra Terramar prezentacja
Cupra / Terramar
2024 Cupra Terramar - moc Golfa GTI w efektownym SUV-ie

Cupra Terramar to sportowy kuzyn VW Tiguana z silnikiem od Golfa GTI lub hybrydą plug-in.

5 września 2024
2024 Aston Martin Vanquish V12 debiut
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish to brytyjska odpowiedź na Ferrari 12Cilindri

Aston Martin Vanquish w 2024 roku powraca z nowym designem i podwójnie uturbionym V12 o mocy 835 KM.

4 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Audi Q5 SQ5 trzecia generacja
Audi / SQ5
Debiutuje nowe Audi Q5 i jego usportowiona odmiana SQ5

Audi wprowadza zmodernizowanego SUV-a Q5 oraz sportowe SQ5 z 3-litrowym V6 TFSI o mocy 367 KM.

2 września 2024
Hyundai N Vision 74 data premiery
Hyundai / N Vision 74
Hyundai N Vision 74 wejdzie do produkcji maksymalnie w 2030 roku

Hyundai na poważnie przymierza się do produkcji modelu N Vision 74. Padła nawet data: 2030 r.

30 sierpnia 2024
Mercedes-AMG PureSpeed prototypy
Mercedes / PureSpeed
Mercedes-AMG PureSpeed - speedster z Affalterbach

Speedster PureSpeed będzie pierwszym z serii ultra-ekskluzywnych modeli specjalnych AMG.

29 sierpnia 2024
2024 Audi S3 test
Audi / S3
2024 Audi S3 - najlepsze S3 w historii

Audi S3 po liftingu zyskało na dynamice jazdy i znacząco zbliżyło się do Mercedesa-AMG A35.

28 sierpnia 2024
Kingsley Land Rover Defender 90
Land Rover / Defender
Kingsley Land Rover Defender to jedyny restomod z opcjonalnym “bikini”

Brytyjski Kingsley wprowadza serię personalizowanych Defenderów V8 w wersjach 90 i 110.

28 sierpnia 2024
Ariel E-Nomad koncept
Ariel / Nomad
Ariel E-Nomad Concept to najczystszy sposób na błotne wojaże

Nomad z napędem elektrycznym to najnowszy pomysł Ariela na uniwersalne buggy do zabawy w terenie.

28 sierpnia 2024
Czarny Tag Heuer Aquaracer Professional 300 Date z bliska
Zegarki
Nowy Tag Heuer Aquaracer pokonuje głębie i czas

Aquaracer Professional 300 w wersjach Date i GMT, oddaje hołd tym, którzy odpowiadają na wezwanie natury.

26 sierpnia 2024