Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Prodrive P25, czyli Subaru Impreza 22B w nowym wydaniu

Prodrive uhonorował Imprezę 22B robiąc jej odświeżoną wersję z 400-konnym silnikiem i karbonowym nadwoziem.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

21 czerwca 2022
Prodrive P25
3

Brytyjski Prodrive zaprezentował swój najnowszy projekt nazwany P25 - bardzo drogą i bardzo ekskluzywną wariację na temat ikony lat 90. - Subaru Impreza WRX STI 22B. Ten rzadki model w oryginalnej wersji jest zazwyczaj pierwszym Subaru na liście życzeń kolekcjonerów z całego świata. Ściśle limitowana liczba tych aut powstała w końcówce lat 90. z okazji czterdziestolecia Subaru, które zbiegło się ze zdobyciem trzeciego z rzędu tytułu WRC w kategorii konstruktorów.

P25 powstaje od początku do końca w siedzibie Prodrive w Banbury. Bazą jest podwozie oryginalnego 22B, ale dwudrzwiowe nadwozie stworzono w całości z włókien węglowych. Inny jest też silnik - to 2.5-litrowa jednostka typu bokser z turbodoładowaniem, a towarzyszą jej komponenty i podzespoły wykorzystywane w samochodach wyczynowych. W końcu Prodrive to firma specjalizująca się w przygotowaniu aut do wszelkiego rodzaju sportowej rywalizacji. Taka konstrukcja sprawia, że P25 jest sporo mocniejsze niż oryginał i dużo lżejsze, co po części uzasadnia zaporową cenę na poziomie 460 tys. funtów (prawie 2,5 mln zł).

Prodrive P25 - front auta
3

Do stworzenia restomoda Prodrive wykorzysta zachowane zapasowe podwozia oryginalnych Imprez 22B, ale z wieloma panelami wykonanymi z karbonu. Wśród nich jest dach, błotniki, maska, klapa bagażnika z charakterystycznym spoilerem oraz zderzaki. Nad projektem od strony stylistycznej czuwał Peter Stevens - projektant oryginalnego samochodu rajdowego Subaru z 1997 roku i twórca wielu wersji specjalnych tworzonych przez Prodrive i Subaru w końcówce lat 90.

Wraz z nim zaangażowano też konstruktora Davida Lapswortha, który kierował zespołem inżynierów przygotowujących rajdówki Subaru WRC i był odpowiedzialny za modyfikacje oryginalnych Imprez 22B, które sprzedano oficjalnymi kanałami na rynku brytyjskim.

Jednostka napędowa P25 to nie oryginalne EJ22 o pojemności 2.2 l, a większe 2.5-litrowe EJ25. Właściwie z seryjnego motoru pozostał tylko blok, bo wiele elementów układu korbowo-tłokowego, jak tuleje cylindrów, korbowody są wymienione na nowe, wzmocnione. Zaprojektowano też nowe zawory i układ zmiennych faz rozrządu. Do silnika dołożono turbo Garrett wyposażone w system anti-lag i układ wydechowy od Akrapovicia. Prodrive określa moc silnika na “ponad 400 KM”, a maksymalny moment obrotowy na około 600 Nm.

Sześciobiegowa, sekwencyjna skrzynia biegów przenosi moc na wszystkie cztery koła, a pojedyncza dźwignia zmiany biegów po prawej stronie kolumny kierownicy jest hołdem dla samochodu WRC, podobnie jak hamulec ręczny typu "fly-off". Czasy zmiany biegów wynoszą zaledwie 80 milisekund, a ponadto samochód jest wyposażony w system kontroli startu, który automatycznie przełącza trzy pierwsze biegi, aby zapewnić jak najszybszy sprint. W P25 nadal znajduje się pedał sprzęgła, choć używa się go tylko podczas ruszania z miejsca. Prodrive przewiduje, że czas 0-100 km/h wyniesie poniżej 3,5 s. 

Prodrive P25 - tył auta
3
Reklama

Tak jak w znakomitej większości samochodów Subaru, przeniesienie napędu odbywa się za pomocą całkowicie mechanicznego układu. Różnica jest taka, że P25 korzysta z aktywnego dyferencjału centralnego pochodzącego wprost z samochodów WRC. Także dwie szpery - na przedniej i tylnej osi - są wyposażeniem typowo rajdowym. Podstawowa konstrukcja zawieszenia została zachowana, ale standardowe górne mocowania kolumn zostały zastąpione znacznie mocniejszymi jednostkami z kutego aluminium, połączonymi ze specjalnie zaprojektowanymi sprężynami i mechanicznie regulowanymi amortyzatorami Bilstein. Zestaw kół i opon jest większy o 2 cale niż w oryginalnych 22B i wynosi 19x8,5 cala. Opony to Bridgestone Potenza w rozmiarze 235/35.

Większa moc wymagała opracowania nowego zestawu hamulców. Przednie tarcze AP Racing w P25 mają 380 mm średnicy i zaciski z czterema tłoczkami. Na tylnej osi zastosowano tarcze 350 mm i zaciski pływające. Pomimo dodania wielu elementów i usprawnień w konstrukcji Imprezy, P25 ma ważyć poniżej 1200 kg. Dla porównania Impreza 22B z 1997 roku prosto z fabryki ważyła 1270 kg.

Kabina stylizacją stoi gdzieś pomiędzy oryginałem, a typowo rajdowym Subaru. Połączono tutaj takie materiały jak alcantara, skóra i gołe włókno węglowe. Wszystkie wyświetlacze to typowo rajdowe elementy wyposażenia zbierające dane z systemu pokładowej telemetrii.

Prezes Prodrive, David Richards, powiedział: "Oryginalna Impreza 22B jest uważana za najbardziej kultowy model Subaru i jednocześnie najbardziej poszukiwany. Chcieliśmy podkreślić wszystko to, co czyniło ten samochód tak wyjątkowym, stosując najnowszą technologię, aby stworzyć własną, nowoczesną interpretację samochodu, który ma swoje miejsce w historii motoryzacji.

Dawne sukcesy Subaru w WRC były w dużej mierze zasługą Prodrive, a poza tym firma była odpowiedzialna za przygotowanie 16 sztuk oryginalnych 22B, które oficjalnymi kanałami zostały sprzedane w Wielkiej Brytanii. To sprawia, że nie ma na świecie bardziej odpowiedniego zespołu, który mógłby podjąć się stworzenia krótkiej serii następcy kultowego modelu. Popyt jest gwarantowany, bo budowane na zamówienie oryginalne 22B są najbardziej poszukiwaną wersją Imprezy, której ceny mogą oszołomić każdego, kto postrzega ten model po prostu jako kolejne stare Subaru.

Nazwa P25 nawiązuje do wielkości produkcji - powstanie tylko 25 sztuk tego auta. Oryginalnych 22B było trochę więcej, bo 424 sztuki. Cena P25 na poziomie co najmniej 0,5 mln funtów nie zniechęciła nabywców - według naszego źródła wewnątrz firmy jeszcze przed prezentacją liczba zamówień osiągnęła wartości dwucyfrowe. Pierwszy, pokazowy egzemplarz pojawi się na Festiwalu Prędkości w Goodwood jeszcze w tym miesiącu.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Porsche 911 992.2 Carrera GTS premiera
Porsche / 911
Debiutuje nowe Porsche 911 (992.2) - GTS z pierwszą w historii hybrydą

Nie Turbo, a Carrera GTS 992.2 została pierwszą w historii 911 ze zelektryfikowanym napędem.

28 maja 2024
Audi RS4 Avant Edition 25 główne
Audi / RS4
Nowe Audi RS4 Edition 25 - większa moc i lepsza przyczepność

Na koniec produkcji RS4 Avant Audi Sport przygotowało wersję Edition 25 z kilkoma usprawnieniami.

28 maja 2024
2024 Ford Mustang GT S650 coupe
Ford / Mustang GT
2024 Ford Mustang GT - oldschool w dobrym tonie

Mocno polubiliśmy się z nowym Mustangiem Dark Horse, a teraz sprawdzamy jak wypadnie standardowe GT.

26 maja 2024
Złoty TAG Heuer Carrera Skipper
Zegarek
TAG Heuer stawia na złoto na pełnym morzu

TAG Heuer z przyjemnością ogłasza wprowadzenie nowej wersji zegarka z kopertą wykonaną z 18-karatowego różowego złota 5N.

24 maja 2024
2002 Renault Sport Clio 172 Cup
Renault / Clio
Renault Sport Clio 172 Cup (2002-2003) - cywilna rajdówka na co dzień

Stworzone jako wersja homologacyjna Clio 172 Cup to jedno z najlepszych aut rodziny Renault Sport.

22 maja 2024
Lamborghini V8 prezentacja
Lamborghini
Następca Lamborghini Huracán dostanie wysokoobrotowe V8 z płaskim wałem

Czasy kultowego V10 minęły, ale Lamborghini opracowało nowe V8 kręcące się do 10 tys. obrotów.

20 maja 2024
2024 Mini John Cooper Works Pro teaser
Mini / John Cooper Works
Nowe Mini John Cooper Works zadebiutuje podczas Nürburgring 24 Hours

Flagowy hot hatch Mini JCW będzie oferowany równolegle w dwóch odmianach - spalinowej i elektrycznej.

20 maja 2024
2024 Range Rover Sport D300 test
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport - wciąż luksus nad sport

Jeszcze do niedawna Range Rover Sport był tańszym, mniejszym bratem “dużego” modelu. Pora na zmiany.

20 maja 2024
2024 Bentley Continental GT PHEV teaser
Bentley / Continental GT
W czerwcu poznamy hybrydowego Bentleya Continental GT

W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.

16 maja 2024
Morgan Midsummer by Pininfarina premiera
Morgan / Midsummer
Morgan Midsummer to sześciocylindrowa barchetta projektu Pininfariny

Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.

16 maja 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024