Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Prodrive P25, czyli Subaru Impreza 22B w nowym wydaniu

Prodrive uhonorował Imprezę 22B robiąc jej odświeżoną wersję z 400-konnym silnikiem i karbonowym nadwoziem.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

21 czerwca 2022
Prodrive P25
3

Brytyjski Prodrive zaprezentował swój najnowszy projekt nazwany P25 - bardzo drogą i bardzo ekskluzywną wariację na temat ikony lat 90. - Subaru Impreza WRX STI 22B. Ten rzadki model w oryginalnej wersji jest zazwyczaj pierwszym Subaru na liście życzeń kolekcjonerów z całego świata. Ściśle limitowana liczba tych aut powstała w końcówce lat 90. z okazji czterdziestolecia Subaru, które zbiegło się ze zdobyciem trzeciego z rzędu tytułu WRC w kategorii konstruktorów.

P25 powstaje od początku do końca w siedzibie Prodrive w Banbury. Bazą jest podwozie oryginalnego 22B, ale dwudrzwiowe nadwozie stworzono w całości z włókien węglowych. Inny jest też silnik - to 2.5-litrowa jednostka typu bokser z turbodoładowaniem, a towarzyszą jej komponenty i podzespoły wykorzystywane w samochodach wyczynowych. W końcu Prodrive to firma specjalizująca się w przygotowaniu aut do wszelkiego rodzaju sportowej rywalizacji. Taka konstrukcja sprawia, że P25 jest sporo mocniejsze niż oryginał i dużo lżejsze, co po części uzasadnia zaporową cenę na poziomie 460 tys. funtów (prawie 2,5 mln zł).

Prodrive P25 - front auta
3

Do stworzenia restomoda Prodrive wykorzysta zachowane zapasowe podwozia oryginalnych Imprez 22B, ale z wieloma panelami wykonanymi z karbonu. Wśród nich jest dach, błotniki, maska, klapa bagażnika z charakterystycznym spoilerem oraz zderzaki. Nad projektem od strony stylistycznej czuwał Peter Stevens - projektant oryginalnego samochodu rajdowego Subaru z 1997 roku i twórca wielu wersji specjalnych tworzonych przez Prodrive i Subaru w końcówce lat 90.

Wraz z nim zaangażowano też konstruktora Davida Lapswortha, który kierował zespołem inżynierów przygotowujących rajdówki Subaru WRC i był odpowiedzialny za modyfikacje oryginalnych Imprez 22B, które sprzedano oficjalnymi kanałami na rynku brytyjskim.

Jednostka napędowa P25 to nie oryginalne EJ22 o pojemności 2.2 l, a większe 2.5-litrowe EJ25. Właściwie z seryjnego motoru pozostał tylko blok, bo wiele elementów układu korbowo-tłokowego, jak tuleje cylindrów, korbowody są wymienione na nowe, wzmocnione. Zaprojektowano też nowe zawory i układ zmiennych faz rozrządu. Do silnika dołożono turbo Garrett wyposażone w system anti-lag i układ wydechowy od Akrapovicia. Prodrive określa moc silnika na “ponad 400 KM”, a maksymalny moment obrotowy na około 600 Nm.

Sześciobiegowa, sekwencyjna skrzynia biegów przenosi moc na wszystkie cztery koła, a pojedyncza dźwignia zmiany biegów po prawej stronie kolumny kierownicy jest hołdem dla samochodu WRC, podobnie jak hamulec ręczny typu "fly-off". Czasy zmiany biegów wynoszą zaledwie 80 milisekund, a ponadto samochód jest wyposażony w system kontroli startu, który automatycznie przełącza trzy pierwsze biegi, aby zapewnić jak najszybszy sprint. W P25 nadal znajduje się pedał sprzęgła, choć używa się go tylko podczas ruszania z miejsca. Prodrive przewiduje, że czas 0-100 km/h wyniesie poniżej 3,5 s. 

Prodrive P25 - tył auta
3
Reklama

Tak jak w znakomitej większości samochodów Subaru, przeniesienie napędu odbywa się za pomocą całkowicie mechanicznego układu. Różnica jest taka, że P25 korzysta z aktywnego dyferencjału centralnego pochodzącego wprost z samochodów WRC. Także dwie szpery - na przedniej i tylnej osi - są wyposażeniem typowo rajdowym. Podstawowa konstrukcja zawieszenia została zachowana, ale standardowe górne mocowania kolumn zostały zastąpione znacznie mocniejszymi jednostkami z kutego aluminium, połączonymi ze specjalnie zaprojektowanymi sprężynami i mechanicznie regulowanymi amortyzatorami Bilstein. Zestaw kół i opon jest większy o 2 cale niż w oryginalnych 22B i wynosi 19x8,5 cala. Opony to Bridgestone Potenza w rozmiarze 235/35.

Większa moc wymagała opracowania nowego zestawu hamulców. Przednie tarcze AP Racing w P25 mają 380 mm średnicy i zaciski z czterema tłoczkami. Na tylnej osi zastosowano tarcze 350 mm i zaciski pływające. Pomimo dodania wielu elementów i usprawnień w konstrukcji Imprezy, P25 ma ważyć poniżej 1200 kg. Dla porównania Impreza 22B z 1997 roku prosto z fabryki ważyła 1270 kg.

Kabina stylizacją stoi gdzieś pomiędzy oryginałem, a typowo rajdowym Subaru. Połączono tutaj takie materiały jak alcantara, skóra i gołe włókno węglowe. Wszystkie wyświetlacze to typowo rajdowe elementy wyposażenia zbierające dane z systemu pokładowej telemetrii.

Prezes Prodrive, David Richards, powiedział: "Oryginalna Impreza 22B jest uważana za najbardziej kultowy model Subaru i jednocześnie najbardziej poszukiwany. Chcieliśmy podkreślić wszystko to, co czyniło ten samochód tak wyjątkowym, stosując najnowszą technologię, aby stworzyć własną, nowoczesną interpretację samochodu, który ma swoje miejsce w historii motoryzacji.

Dawne sukcesy Subaru w WRC były w dużej mierze zasługą Prodrive, a poza tym firma była odpowiedzialna za przygotowanie 16 sztuk oryginalnych 22B, które oficjalnymi kanałami zostały sprzedane w Wielkiej Brytanii. To sprawia, że nie ma na świecie bardziej odpowiedniego zespołu, który mógłby podjąć się stworzenia krótkiej serii następcy kultowego modelu. Popyt jest gwarantowany, bo budowane na zamówienie oryginalne 22B są najbardziej poszukiwaną wersją Imprezy, której ceny mogą oszołomić każdego, kto postrzega ten model po prostu jako kolejne stare Subaru.

Nazwa P25 nawiązuje do wielkości produkcji - powstanie tylko 25 sztuk tego auta. Oryginalnych 22B było trochę więcej, bo 424 sztuki. Cena P25 na poziomie co najmniej 0,5 mln funtów nie zniechęciła nabywców - według naszego źródła wewnątrz firmy jeszcze przed prezentacją liczba zamówień osiągnęła wartości dwucyfrowe. Pierwszy, pokazowy egzemplarz pojawi się na Festiwalu Prędkości w Goodwood jeszcze w tym miesiącu.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
Jaguar GT EV teaser koncept
Jaguar / GT EV
Jaguar wypuścił pierwsze zdjęcie nowego konceptu limuzyny GT

Jaguar pracuje nad rywalem dla Porsche Taycan - mamy pierwsze zdjęcie konceptu tego auta.

21 listopada 2024
Aston Martin Valkyrie rekord silverstone
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie pobił rekord toru Silverstone

Aston Martin wreszcie pokazał kosmiczne osiągi Valkyrie. Samochód ten pobił rekord toru Silverstone.

21 listopada 2024
Mercedes-AMG GT3 Evo Le Mans
WEC
Mercedes-AMG powraca do Le Mans, ale nie w klasie Hypercar

W 2025 roku Mercedes powraca do Le Mans z AMG GT dostosowanym do wymogów klasy LMGT3.

21 listopada 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024