Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Subaru Impreza 22B STI (1998) - ikona inspirowana rajdami

Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

11 stycznia 2025
Subaru Impreza 22B STI poradnik
19

Fanboyem Subaru byłem od zawsze, a właściwie od czasów legendarnych starć Impreza v Evo w końcówce lat 90. i na początku lat 2000. Z tego powodu uważam za nieuniknione, że na widok lakieru Sonic Blue Mica w połączeniu ze złotymi felgami BBS mam potężny odruch Pawłowa. Jeśli lubisz rajdowe Imprezy, to jest twój Święty Graal.

W 22B nie ma nic onieśmielającego. Wystarczy otworzyć lekkie, pozbawione ramek drzwi, usiąść na pokrytym tkaniną fotelu i prowadzić. Prawdopodobnie tak, jakbyś właśnie go ukradł. Czyli tak jak zawsze.

Niektóre Imprezy stały się wielkie dopiero po pewnym czasie, ale 22B stworzono z myślą o wielkości. Bazująca na dwudrzwiowej Imprezie STI w wersji IV Type R limitowana, poszerzona 22B trafiła do sprzedaży w Japonii na początku 1998 roku. Wszystkie 399 egzemplarzy sprzedało się w ciągu zaledwie kilku dni, lub zaledwie pół godziny, w zależności w którą sensacyjną relację wierzysz.

Powstało trochę ponad 400 sztuk Imprezy 22B. Ich ceny poszybowały w kosmos.

Następnie powstała seria 16 egzemplarzy Type-UK (z dłuższymi przełożeniami skrzyni) i pięć sztuk na rynek australijski. Poza tym było jeszcze trio rozwojowych samochodów #000 sprzedanych potem firmie Prodrive, które trafiły ostatecznie w ręce Colina McRae, Nicky’ego Grista i Davida Lapwortha. Wóz Colina McRae niedawno sprzedano na aukcji za 480 tysięcy funtów (2,44 mln zł), ale nawet przeciętny (jeśli tak można powiedzieć) egzemplarz 22B z mniej gwiazdorską historią w tle będzie cię kosztował 250 tys. funtów. Za niski przebieg i perfekcyjny stan trzeba dorzucić jeszcze sto tysięcy.

Subaru Impreza 22B STI jazda tył
19
Reklama

Poszerzona o 80 mm karoseria jest tu głównym wyróżnikiem, ale Impreza 22B ma też sporo usprawnionej mechaniki. Silnik EJ22 łączył zwiększoną do 2.2 litra pojemność z kutymi tłokami, a krótka skrzynia z modeli RA przenosiła moment obrotowy na wzmocniony wał i półosie. Według oficjalnych danych 22B osiąga maksymalną dozwoloną wtedy w Japonii  moc 280 KM, ale prawie na pewno generuje więcej. Niektórzy twierdzą, że jest to 350 KM, ale bardziej realna liczba to okolice trzystu koni. Moment obrotowy równy 363 Nm rozwijany jest tu w szerszym zakresie niż w modelach dwulitrowych. Idzie jak zły.

Subaru podaje oficjalną moc 22B na poziomie 280 KM. W rzeczywistości jest ich więcej.

Inne ciekawostki to po raz pierwszy zastosowane seryjnie “odwrócone” amortyzatory Bilsteina w parze ze sprężynami Eibacha oraz szybsza niż w zwykłych Imprezach przekładnia kierownicza o przełożeniu 13:1. Szerokie na 8,5 cala złote felgi BBS Elektra o średnicy 17 cali ubrano w opony 235/40, przez co koła idealnie wypełniają poszerzone nadkola.

Mimo upływu lat zasadniczy urok 22B pozostał nienaruszony. Wnętrze jest skromne, bardzo plastikowe, ale widok w przód nadal robi wrażenie dzięki szerokiej szybie, płytkiej desce rozdzielczej i wystającej “kapliczce” wlotu powietrza na masce. Patrząc w lusterka boczne można zobaczyć promienie słońca tańczące na poszerzonych tylnych błotnikach, a wielkie skrzydło na klapie utrudnia ustalenie, czy zbliżający się z tyłu wóz to przyjaciel, czy wróg.

Subaru Impreza 22B STI złote koła
19

Przekręcam kluczyk w stacyjce, a w ramach supportu dla głęboko dudniącego czterocylindrowego boksera odzywa się znajomy dźwięk rozrusznika. Przesuwam dźwignię biegów w pozycję “1”, puszczam lekko działające sprzęgło i po lekkim szarpnięciu 22B zaczyna jechać. Niemal natychmiast wrzucam drugi bieg, a zaraz potem trzeci i czwarty. Ta przesadna ciasność przełożeń zmusza do szybkiego reagowania, czy ci się to podoba, czy nie. Spokojniej jest dopiero na “piątce”, bo dłuższy ostatni bieg pozwala ci zanurzyć się w szeroko płynącym momencie obrotowym.

Na takich drogach jak ta 22B pokazuje cechy niespotykane w dzisiejszych autach: lekkość, zwinność i analogowość.

Pod wieloma względami 22B został stworzony do jazdy po takich drogach jak ta. Zwinny i opanowany, szybko reaguje i zmienia kierunek jazdy, a zawieszenie pracuje bardziej swobodnie niż we współczesnych odpowiednikach, choć w starciu z drogą nigdy nie pozwala dać się zgubić. Układ kierowniczy jest lekki i wolniejszy niż można by się spodziewać, ale zapewnia przyzwoity feeling i wspaniałe poczucie elastycznej, plastycznej przyczepności.

Reklama
Subaru Impreza 22B STI prowadzenie
19

Szybko poddaję się energii generowanej przez 22B. Samochód ten ma zabawny, szczenięcy zapał, któremu nie sposób się oprzeć. Nierówności i wyboje tylko potęgują radość z jazdy, więc zamiast się zniechęcać i zwalniać, przyjmujesz je z zawadiackim uśmiechem, a lekka Impreza (1270 kg) z wrodzonym opanowaniem pokonuje przeszkody i trudną topografię.

Hamulce dają doskonałe wyczucie i przyzwoitą reakcję, ale ich nadużywanie szybko “zmiękczy” pedał. Nigdy się całkowicie nie poddają, ale to jedyny obszar, gdzie 22B zdradza swój zaawansowany wiek i pochodzenie z plebejskiego sedana. Zwłaszcza w świecie samochodów z karbonowymi tarczami jak Nissan GT-R czy Lexus LFA.

Subaru Impreza 22B STI ma zabawny, szczenięcy zapał, któremu nie sposób się oprzeć.

Zakręty można pokonywać na różne sposoby. Wystarczy zachować spokój i polegać na przedniej osi auta, gdy dojeżdżasz do wierzchołka opierając się na zewnętrznym kole w eleganckim przysiadzie, po czym 22B przechodzi z pozycji neutralnej do łagodnej podsterowności w miarę wciskania gazu ku wyjściu z zakrętu. Gdy wejdziesz w zakręt agresywniej, będziesz mógł przerzucić więcej masy odpuszczając gaz w zakręcie, co zacieśni tor jazdy przedniej osi, a wyrzuci tył na zewnętrzną. Jeśli natomiast złapiesz odpowiednią falę doładowania i zmusisz się do trzymania stopy na gazie, 22B przyjmie bardziej potulną postawę z wewnętrznym przednim kołem niemal w powietrzu i zewnętrznym tylnym wciśniętym w nadkole. To jeden z najwspanialszych trików Imprezy, który wóz ten wykonuje z większą łatwością niż większość rywali.

Subaru Impreza 22B STI jazda testowa
19

Ta myśl przyszła mi do głowy gdy już wysiadłem z 22B, ale wielką siłą tego auta jest to, że jego atrakcyjność wynika z cech, które są ponadczasowe. Do dziś mam tylko dobre wspomnienia, zarówno z tej jazdy jak i z przeszłości, ponieważ postęp technologiczny nie jest w stanie przysłonić tego, co w Subaru jest najlepsze. Lekkość i kompaktowość zawsze będą procentować. Silnik zawsze będzie miał ten wyjątkowy, ciepły charakter i chęć do rozwijania mocy. Skrzynia zawsze będzie klikać między przełożeniami z tym samym, satysfakcjonująco mechanicznym, zaangażowaniem.

Wystarczy że pokierujesz 22B wzdłuż jakiegoś kawałka dobrej drogi, a zawsze będzie to czysta, niekłamana, zaraźliwa, bezpretensjonalna, niekończąca się zabawa. Nie będzie się ona składać z ulotnych chwil dzikiego przyspieszenia czy zniekształcających twarz przeciążeń w zakrętach, raczej z satysfakcjonujących właściwości jezdnych na realnych drogach w każdych warunkach pogodowych. Fakt, że 22B pochodzi akurat z najlepszych lat współczesnych rajdów i jest kojarzony z prawdziwymi herosami tego sportu, tylko podbija jego akcje.

Subaru Impreza STI 22B - podstawowe dane

Silnik: 2.2 B4 turbo
Moc: 280 KM / 6000 obr.
Moment obrotowy: 363 Nm / 3200 obr.
Masa: 1270 kg (220 KM / tonę)
Opony (test): Yokohama Advan Sport
0-100 km/h: 5,3 s
Prędkość: 241 km/h
Cena nowego: 40 000 funtów ( dziś byłoby to 75 500 funtów)

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Genesis GV60 Magma debiut
Genesis / GV60
Genesis GV60 Magma - koreański sposób na połączenie luksusu i osiągów

Genesis GV60 Magma bazuje na rozwiązaniach Hyundaia Ioniq 5 N, ale aspiruje do segmentu premium.

21 listopada 2025
Lotus Emeya moc ładowania
Lotus / Emeya
Lotus Emeya z rekordem mocy ładowania wśród EV

443 kW - tyle mocy Lotus wycisnął ze swojej elektrycznej architektury 800V w modelu Emeya.

19 listopada 2025
Porsche Cayenne Electric premiera
Porsche / Cayenne
Nowe Porsche Cayenne Electric - sport i luksus w elektrycznym SUV-ie

Z mocą 1156 KM nowe Cayenne w wersji Turbo jest najmocniejszym seryjnym Porsche w historii.

19 listopada 2025
McLaren 750S Project Viva premiera
McLaren / 750S
McLaren 750S Spider "Project Viva" - design skrojony pod Las Vegas

Podczas Grand Prix Las Vegas McLaren zaprezentuje wyjątkowy model 750S Spider od MSO.

17 listopada 2025
Cupra Leon VZ TCR premiera
Cupra / Leon
Cupra Leon VZ TCR - cywilna wersja torowego hot hatcha

Limitowany model Leon VZ TCR to najbardziej torowo nastawiona Cupra w historii.

17 listopada 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring Ocelot
Porsche / 911 GT3 Touring
Porsche 911 GT3 Ocelot - pierwsza z wielu “ikon Ameryki” od Porsche

Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.

10 listopada 2025
Koenigsegg Sadair's Spear rekord toru
Koenigsegg / Sadair's Spear
Koenigsegg Sadair’s Spair najszybszym produkcyjnym autem w Laguna Seca

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

10 listopada 2025
Lamborghini Temerario SUper Trofeo prezentacja
Lamborghini / Temerario
Temerario Super Trofeo rozpoczyna nową erę wyścigów Lamborghini

Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.

10 listopada 2025