Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Subaru Impreza 22B STI (1998) - ikona inspirowana rajdami

Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

11 stycznia 2025
Subaru Impreza 22B STI poradnik
19

Fanboyem Subaru byłem od zawsze, a właściwie od czasów legendarnych starć Impreza v Evo w końcówce lat 90. i na początku lat 2000. Z tego powodu uważam za nieuniknione, że na widok lakieru Sonic Blue Mica w połączeniu ze złotymi felgami BBS mam potężny odruch Pawłowa. Jeśli lubisz rajdowe Imprezy, to jest twój Święty Graal.

W 22B nie ma nic onieśmielającego. Wystarczy otworzyć lekkie, pozbawione ramek drzwi, usiąść na pokrytym tkaniną fotelu i prowadzić. Prawdopodobnie tak, jakbyś właśnie go ukradł. Czyli tak jak zawsze.

Niektóre Imprezy stały się wielkie dopiero po pewnym czasie, ale 22B stworzono z myślą o wielkości. Bazująca na dwudrzwiowej Imprezie STI w wersji IV Type R limitowana, poszerzona 22B trafiła do sprzedaży w Japonii na początku 1998 roku. Wszystkie 399 egzemplarzy sprzedało się w ciągu zaledwie kilku dni, lub zaledwie pół godziny, w zależności w którą sensacyjną relację wierzysz.

Powstało trochę ponad 400 sztuk Imprezy 22B. Ich ceny poszybowały w kosmos.

Następnie powstała seria 16 egzemplarzy Type-UK (z dłuższymi przełożeniami skrzyni) i pięć sztuk na rynek australijski. Poza tym było jeszcze trio rozwojowych samochodów #000 sprzedanych potem firmie Prodrive, które trafiły ostatecznie w ręce Colina McRae, Nicky’ego Grista i Davida Lapwortha. Wóz Colina McRae niedawno sprzedano na aukcji za 480 tysięcy funtów (2,44 mln zł), ale nawet przeciętny (jeśli tak można powiedzieć) egzemplarz 22B z mniej gwiazdorską historią w tle będzie cię kosztował 250 tys. funtów. Za niski przebieg i perfekcyjny stan trzeba dorzucić jeszcze sto tysięcy.

Subaru Impreza 22B STI jazda tył
19

Poszerzona o 80 mm karoseria jest tu głównym wyróżnikiem, ale Impreza 22B ma też sporo usprawnionej mechaniki. Silnik EJ22 łączył zwiększoną do 2.2 litra pojemność z kutymi tłokami, a krótka skrzynia z modeli RA przenosiła moment obrotowy na wzmocniony wał i półosie. Według oficjalnych danych 22B osiąga maksymalną dozwoloną wtedy w Japonii  moc 280 KM, ale prawie na pewno generuje więcej. Niektórzy twierdzą, że jest to 350 KM, ale bardziej realna liczba to okolice trzystu koni. Moment obrotowy równy 363 Nm rozwijany jest tu w szerszym zakresie niż w modelach dwulitrowych. Idzie jak zły.

Subaru podaje oficjalną moc 22B na poziomie 280 KM. W rzeczywistości jest ich więcej.

Inne ciekawostki to po raz pierwszy zastosowane seryjnie “odwrócone” amortyzatory Bilsteina w parze ze sprężynami Eibacha oraz szybsza niż w zwykłych Imprezach przekładnia kierownicza o przełożeniu 13:1. Szerokie na 8,5 cala złote felgi BBS Elektra o średnicy 17 cali ubrano w opony 235/40, przez co koła idealnie wypełniają poszerzone nadkola.

Mimo upływu lat zasadniczy urok 22B pozostał nienaruszony. Wnętrze jest skromne, bardzo plastikowe, ale widok w przód nadal robi wrażenie dzięki szerokiej szybie, płytkiej desce rozdzielczej i wystającej “kapliczce” wlotu powietrza na masce. Patrząc w lusterka boczne można zobaczyć promienie słońca tańczące na poszerzonych tylnych błotnikach, a wielkie skrzydło na klapie utrudnia ustalenie, czy zbliżający się z tyłu wóz to przyjaciel, czy wróg.

Subaru Impreza 22B STI złote koła
19

Przekręcam kluczyk w stacyjce, a w ramach supportu dla głęboko dudniącego czterocylindrowego boksera odzywa się znajomy dźwięk rozrusznika. Przesuwam dźwignię biegów w pozycję “1”, puszczam lekko działające sprzęgło i po lekkim szarpnięciu 22B zaczyna jechać. Niemal natychmiast wrzucam drugi bieg, a zaraz potem trzeci i czwarty. Ta przesadna ciasność przełożeń zmusza do szybkiego reagowania, czy ci się to podoba, czy nie. Spokojniej jest dopiero na “piątce”, bo dłuższy ostatni bieg pozwala ci zanurzyć się w szeroko płynącym momencie obrotowym.

Na takich drogach jak ta 22B pokazuje cechy niespotykane w dzisiejszych autach: lekkość, zwinność i analogowość.

Pod wieloma względami 22B został stworzony do jazdy po takich drogach jak ta. Zwinny i opanowany, szybko reaguje i zmienia kierunek jazdy, a zawieszenie pracuje bardziej swobodnie niż we współczesnych odpowiednikach, choć w starciu z drogą nigdy nie pozwala dać się zgubić. Układ kierowniczy jest lekki i wolniejszy niż można by się spodziewać, ale zapewnia przyzwoity feeling i wspaniałe poczucie elastycznej, plastycznej przyczepności.

Reklama
Subaru Impreza 22B STI prowadzenie
19

Szybko poddaję się energii generowanej przez 22B. Samochód ten ma zabawny, szczenięcy zapał, któremu nie sposób się oprzeć. Nierówności i wyboje tylko potęgują radość z jazdy, więc zamiast się zniechęcać i zwalniać, przyjmujesz je z zawadiackim uśmiechem, a lekka Impreza (1270 kg) z wrodzonym opanowaniem pokonuje przeszkody i trudną topografię.

Hamulce dają doskonałe wyczucie i przyzwoitą reakcję, ale ich nadużywanie szybko “zmiękczy” pedał. Nigdy się całkowicie nie poddają, ale to jedyny obszar, gdzie 22B zdradza swój zaawansowany wiek i pochodzenie z plebejskiego sedana. Zwłaszcza w świecie samochodów z karbonowymi tarczami jak Nissan GT-R czy Lexus LFA.

Subaru Impreza 22B STI ma zabawny, szczenięcy zapał, któremu nie sposób się oprzeć.

Zakręty można pokonywać na różne sposoby. Wystarczy zachować spokój i polegać na przedniej osi auta, gdy dojeżdżasz do wierzchołka opierając się na zewnętrznym kole w eleganckim przysiadzie, po czym 22B przechodzi z pozycji neutralnej do łagodnej podsterowności w miarę wciskania gazu ku wyjściu z zakrętu. Gdy wejdziesz w zakręt agresywniej, będziesz mógł przerzucić więcej masy odpuszczając gaz w zakręcie, co zacieśni tor jazdy przedniej osi, a wyrzuci tył na zewnętrzną. Jeśli natomiast złapiesz odpowiednią falę doładowania i zmusisz się do trzymania stopy na gazie, 22B przyjmie bardziej potulną postawę z wewnętrznym przednim kołem niemal w powietrzu i zewnętrznym tylnym wciśniętym w nadkole. To jeden z najwspanialszych trików Imprezy, który wóz ten wykonuje z większą łatwością niż większość rywali.

Subaru Impreza 22B STI jazda testowa
19

Ta myśl przyszła mi do głowy gdy już wysiadłem z 22B, ale wielką siłą tego auta jest to, że jego atrakcyjność wynika z cech, które są ponadczasowe. Do dziś mam tylko dobre wspomnienia, zarówno z tej jazdy jak i z przeszłości, ponieważ postęp technologiczny nie jest w stanie przysłonić tego, co w Subaru jest najlepsze. Lekkość i kompaktowość zawsze będą procentować. Silnik zawsze będzie miał ten wyjątkowy, ciepły charakter i chęć do rozwijania mocy. Skrzynia zawsze będzie klikać między przełożeniami z tym samym, satysfakcjonująco mechanicznym, zaangażowaniem.

Wystarczy że pokierujesz 22B wzdłuż jakiegoś kawałka dobrej drogi, a zawsze będzie to czysta, niekłamana, zaraźliwa, bezpretensjonalna, niekończąca się zabawa. Nie będzie się ona składać z ulotnych chwil dzikiego przyspieszenia czy zniekształcających twarz przeciążeń w zakrętach, raczej z satysfakcjonujących właściwości jezdnych na realnych drogach w każdych warunkach pogodowych. Fakt, że 22B pochodzi akurat z najlepszych lat współczesnych rajdów i jest kojarzony z prawdziwymi herosami tego sportu, tylko podbija jego akcje.

Subaru Impreza STI 22B - podstawowe dane

Silnik: 2.2 B4 turbo
Moc: 280 KM / 6000 obr.
Moment obrotowy: 363 Nm / 3200 obr.
Masa: 1270 kg (220 KM / tonę)
Opony (test): Yokohama Advan Sport
0-100 km/h: 5,3 s
Prędkość: 241 km/h
Cena nowego: 40 000 funtów ( dziś byłoby to 75 500 funtów)

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Toyota GR Corolla produkcja UK
Toyota / Corolla GR
Toyota wreszcie sprowadza GR Corollę do Europy. No, tak jakby…

Pojawiła się szansa, że GR Corolla trafi do salonów w EU, bo Toyota przenosi część produkcji do UK.

30 maja 2025
Porsche 963 RSP zapowiedź
Porsche / 963 RSP
Porsche oficjalnie zapowiada 963 RSP - drogową wersję bolidu z Le Mans

Wkrótce będziemy świadkami premiery drogowego wariantu 963 o nazwie RSP, zapowiada Porsche.

30 maja 2025
Land Rover Defender MY26 zmiany
Land Rover / Defender
Land Rover Defender z nowościami na 2026. To mniej niż lifting

Nowe opcje i zaktualizowane multimedia - tak przygotowany Defender wjedzie w rok modelowy 2026.

30 maja 2025
BMW M2 CS G87 drift
BMW / M2 CS
Nowe BMW M2 CS to oczywisty kandydat do grona najlepszych M w historii

BMW G87 M2 doczekało się wersji CS - jeśli jest ono lepsze niż poprzednik, powinno być genialne.

29 maja 2025
Giamaro Katla prezentacja
Giamaro / Katla
Tego włoskiego hiper-V12 nie znacie. Przy nim F80 wypada słabo

Giamaro Automobili z Modeny prezentuje Katlę z karbonowym podwoziem i V12 z czterema turbinami.

29 maja 2025
2026 Mercedes-AMG S63 E-Performance polift
Mercedes / S63 AMG
Powoli nadjeżdża nowy hybrydowy Mercedes-AMG S63 po liftingu

Limuzyna z Affalterbach ma mieć napęd PHEV z większym niż dotychczas zasięgiem elektrycznym.

29 maja 2025
Zagato AGTZ Twin Tail profil
Zagato
Zagato AGTZ Twin Tail - pierwszy egzemplarz opuścił fabrykę

Zagato i La Squadra wspólnie stworzyli współczesną interpretację wyścigowego Alpine A220 z lat 60.

28 maja 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Jako drugi w gamie debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

28 maja 2025
Bovensiepen Zagato coupe premiera
Bovensiepen / Zagato
Bovensiepen Zagato - 600-konne BMW M4 we włoskim kostiumie

Po sprzedaży Alpiny rodzina Bovensiepen zakłada nową markę i zaprzęga do współpracy studio Zagato.

27 maja 2025
BMW Speedtop premiera
BMW / Speedtop
BMW Speedtop Concept - unikalny shooting brake z V8

BMW ponownie przedstawia pomysł na ekskluzywnego shooting brake’a w postaci konceptu Speedtop.

26 maja 2025
Aston Martin Valhalla produkcyjny
Aston Martin / Valhalla
Aston Martin Valhalla zaliczył dynamiczny debiut na ulicach Monako

Fernando Alonso zasiadł za sterami Valhalli podczas pokazowego przejazdu przed GP Monako.

24 maja 2025
2026 Tesla Model S Plaid spyshot
Tesla
Nowa Tesla Model S Plaid już w drodze - czy w końcu dorówna Taycanowi?

Tesla Plaid dysponuje ogromną mocą, ale niekoniecznie świetnie jeździ. Czy nowy Model S będzie inny?

24 maja 2025