Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Architektura podwozia to jeden z największych kosztów do poniesienia przy projektowaniu auta. LEVA nadchodzi!
Lotus pracował sporo nad platformą, która w końcu ujrzała światło dzienne i ma trafić w 2026 roku pod nadwozie sportowych aut elektrycznych marki. LEVA - bo tak nazywać ma się wg kodów fabrycznych nowy samochód, będzie stanowił nie tylko nowy model w gamie Lotusa, ale także licencjonowaną propozycję dla klientów obsługiwanych przez Lotus Engineering.
Skupiono się zwłaszcza na cechach, którymi mogą różnić się podwozia w zależności od zastosowania. Nowa architektura we wszystkich wydaniach korzystać ma z metody klejonego aluminium (tak jak od lat w Elise), co jest kluczowym aspektem w elastyczności komponentu. Oprócz typowych różnic w ramach jednej platformy, jak długość podwozia, Lotus opracował też możliwość zmiennego rozmieszczenia akumulatorów w ramach jednej konstrukcji obudowy.
Dwuosobowe auta będą korzystać w większości przypadków z akumulatorów o pojemności baterii 66,4 kWh lub 99,6 kWh. Każdy zestaw akumulatorów będzie obsługiwał układy pojedynczego lub podwójnego silnika, wytwarzając całkowitą moc równą 469 lub 871 KM. Modele z układem foteli 2+2, jak chociażby Evora, będą korzystały z bardziej tradycyjnego, płytowego układu akumulatorów, umieszczonych poziomo pod podłogą. Opcja ta również będzie obejmować warianty z jednym lub dwoma silnikami.
Obydwa rozwiązania mają swoje wady i zalety. Plusem tradycyjnego układu jest to, że środek ciężkości położony jest niżej, specjaliści od bardziej sportowej jazdy mówią z kolei, że bardziej efektywny w tego typu autach jest układ punktowego, centralnego rozłożenia masy - brak baterii pod pasażerami pozwoli też niżej umieścić fotele.
Pomimo zupełnie nowej konstrukcji, część elementów pochodzi z istniejącego (chociaż świeżego) modelu Lotusa - Emira. Różnicą jest to, że w przeciwieństwie do Emiry, wyposażonej w jednostkę V6 i tradycyjną skrzynię biegów, tylna rama musi utrzymać tylko kompaktowy silnik elektryczny, dzięki czemu jest o 37% lżejsza.
Chociaż pojazdy elektryczne obecnie wydają się być skupione na dużych sedanach i SUVach, wygląda na to, że oczekiwanie na kolejne sportowe modele nie potrwa długo. Podobnie jak Elan czy Elise, które pokazały nowy kierunek w lekkich, sportowych autach, nowa platforma może być czymś przełomowym, nie tylko dla Lotusa, ale i całej motoryzacji.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Spyder RS to pożegnanie ze spalinowym Boxsterem w kompletnie bezkompromisowym stylu.
Przy dużych prędkościach łatwiej się obrócić za kierownicą Renault Megane R.S. niż w wielu tylnonapędowych autach.
Z którym z alkomatów dostępnych w Polsce warto „jechać”? Sprawdzamy w grupowym teście!
Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.
Porsche wzięło 911 GT3 i stworzyło wyjątkowy wóz wymykający się wszelkim regulacjom - GT3 R Rennsport.
Ferrari wprowadza ekstremalną wersję SF90 Stradale XX o mocy 1030 KM, następcę pamiętnego FXX K.
Rodzina Cayenne po liftingu powiększyła się o nową, mocną hybrydę z 3-litrowym silnikiem V6.
Nowy Aston Martin Valhalla ma przełożyć technologię Formuły 1 na drogi publiczne.
BMW serii 5 ósmej generacji dostało zupełnie nowy wygląd, napędy i wnętrze inspirowane serią 7.
Elektryczna seria 4 po liftingu zadebiutuje w przyszłym roku z nowym wyglądem i multimediami.
Nowe Audi Q8 na rok 2024 wyróżnia się poprawionym designem i wydłużoną listą wyposażenia.
Premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak zdecydował o przełożeniu zakazu rejestracji nowych aut ICE o 5 lat.
Specjaliści z firmy Frontline stworzyli efektownego restomoda z mocnym V8 na bazie klasycznego MG B.
Nadchodzące Audi A6/S6 z napędem elektrycznym będzie oferowane także jako praktyczny Avant.
Z okazji 75-lecia marki Porsche, odbyła się premiera wyjątkowego albumu pt. „Kronika Porsche. Polskie historie”
Na Nürburgringu trwają testy najbardziej ekstremalnej wersji Taycana - otrzyma on nazwę Turbo GT.