Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Lotus odkrywa platformę nowego auta elektrycznego

Architektura podwozia to jeden z największych kosztów do poniesienia przy projektowaniu auta. LEVA nadchodzi!

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 października 2021
Lotus Leva - wizualizacja
9

Lotus pracował sporo nad platformą, która w końcu ujrzała światło dzienne i ma trafić w 2026 roku pod nadwozie sportowych aut elektrycznych marki. LEVA - bo tak nazywać ma się wg kodów fabrycznych nowy samochód, będzie stanowił nie tylko nowy model w gamie Lotusa, ale także licencjonowaną propozycję dla klientów obsługiwanych przez Lotus Engineering.

Skupiono się zwłaszcza na cechach, którymi mogą różnić się podwozia w zależności od zastosowania. Nowa architektura we wszystkich wydaniach korzystać ma z metody klejonego aluminium (tak jak od lat w Elise), co jest kluczowym aspektem w elastyczności komponentu. Oprócz typowych różnic w ramach jednej platformy, jak długość podwozia, Lotus opracował też możliwość zmiennego rozmieszczenia akumulatorów w ramach jednej konstrukcji obudowy.

Dwuosobowe auta będą korzystać w większości przypadków z akumulatorów o pojemności baterii 66,4 kWh lub 99,6 kWh. Każdy zestaw akumulatorów będzie obsługiwał układy pojedynczego lub podwójnego silnika, wytwarzając całkowitą moc równą 469 lub 871 KM. Modele z układem foteli 2+2, jak chociażby Evora, będą korzystały z bardziej tradycyjnego, płytowego układu akumulatorów, umieszczonych poziomo pod podłogą. Opcja ta również będzie obejmować warianty z jednym lub dwoma silnikami. 

Obydwa rozwiązania mają swoje wady i zalety. Plusem tradycyjnego układu jest to, że środek ciężkości położony jest niżej, specjaliści od bardziej sportowej jazdy mówią z kolei, że bardziej efektywny w tego typu autach jest układ punktowego, centralnego rozłożenia masy - brak baterii pod pasażerami pozwoli też niżej umieścić fotele. 

Reklama

Pomimo zupełnie nowej konstrukcji, część elementów pochodzi z istniejącego (chociaż świeżego) modelu Lotusa - Emira. Różnicą jest to, że w przeciwieństwie do Emiry, wyposażonej w jednostkę V6 i tradycyjną skrzynię biegów, tylna rama musi utrzymać tylko kompaktowy silnik elektryczny, dzięki czemu jest o 37% lżejsza.

Chociaż pojazdy elektryczne obecnie wydają się być skupione na dużych sedanach i SUVach, wygląda na to, że oczekiwanie na kolejne sportowe modele nie potrwa długo. Podobnie jak Elan czy Elise, które pokazały nowy kierunek  w lekkich, sportowych autach, nowa platforma może być czymś przełomowym, nie tylko dla Lotusa, ale i całej motoryzacji. 

 

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
McLaren 765LT Spider vs Ferrari SF90 Spider główne
McLaren vs Ferrari
McLaren 765LT Spider vs Ferrari SF90 Spider - sen o Warszawie

Na warszawskie ulice zabieramy dwa supersamochody - jeden z Włoch i jeden z Anglii.

28 marca 2024
1999 TVR Tuscan test
TVR / Tuscan
TVR Tuscan (1999-2006): historia, test, dane techniczne i ceny

Tuscan jest echem złotych lat marki TVR i jednym z naszych ulubionych aut ostatniego ćwierćwiecza.

28 marca 2024
Maserati MCXtrema główne
Maserati / MCXtrema
Maserati MCXtrema zaliczyło serię testów na torze

Na bazie Maserati MC20 Włosi stworzyli torowy model specjalny wyposażony w 730-konny silnik V6.

27 marca 2024
2024 Mercedes-AMG G63 lifting
Mercedes / klasa G
Poliftowy Mercedes-AMG G63 wygląda tak samo i nadal ma V8

Niektóre nowe AMG porzuciły V8 na rzecz silników czterocylindrowych, ale G63 ten trend nie dotyczy.

26 marca 2024
Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar 2024
Peugeot / 9X8
Zmiana koncepcji Peugeota w Le Mans - nowy 9X8 ma już tylne skrzydło

Za Peugeotem 9X8 w specyfikacji Le Mans Hypercar 2024 stoi gruntowna zmiana koncepcji aerodynamiki.

25 marca 2024
Hennessey Venom F5 Revolution rekord toru
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Revolution z rekordem znanego toru Grand Prix

Amerykański Hennessey Venom F5 Revolution pobił rekord aut produkcyjnych na Circuit of the Americas.

25 marca 2024
Ferrari super-GT spyshot
Ferrari / 812 Superfast
Następca Ferrari 812 zachowa tradycyjne V12. Debiut w połowie roku

Kultowe V12, ponad 800 KM i klasyczny wygląd GT - tak zapowiada się następca Ferrari 812 Superfast.

25 marca 2024
Audi e-tron GT RS zapowiedź
Audi / e-tron GT
Za rok Audi e-tron GT zyska 1000-konną wersję RS

Modyfikacje opracowane dla Porsche Taycan mogą wkrótce trafić do pokrewnego Audi e-tron GT RS.

25 marca 2024
Bentley Continental GT PHEV
Bentley / Continental GT
W tym roku zadebiutuje nowy Bentley Continental GT z hybrydą i V8

W ramach tegorocznego liftingu Continental GT po raz pierwszy otrzyma napęd hybrydowy typu plug-in.

21 marca 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Scuderia Cameron Glickenhaus 004S postępy
Scuderia CG / 004S
Rozwój Scuderii Cameron Glickenhaus 004S wreszcie nabiera tempa

Trzymiejscowy supercar SCG004 w wersji drogowej jest odrobinę bliżej oficjalnego debiutu.

19 marca 2024
Nissan GT-R MY2025 główne
Nissan / GT-R
Nissan GT-R żyje i ma się dobrze. Właśnie przeszedł kolejny lifting

GT-R zwyczajnie nie chce umrzeć. Teraz dostał poprawki silnika i kosmetyczne zmiany stylizacji.

19 marca 2024