Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Od V8 do półprzewodników - Mercedes dywersyfikuje przyszłą gamę napędów

Mercedes testuje EQS ze stałym elektrolitem, podczas gdy w Affalterbach trwają prace nad nowym V8.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 lutego 2025
Mercedes EQS z akumulatorem półprzewodnikowym
2

Mercedes-Benz wraz ze swoim partnerem technologicznym z Formuły 1, Mercedes-AMG High Performance Powertrains, przyspiesza prace rozwojowe nad elektrycznym napędem zasilanym ogniwami ze stałym elektrolitem. Posłuży do tego lekko zmodyfikowany EQS “100 km”. Baterie ze stałym elektrolitem (półprzewodnikowe) mają szansę stać się kolejnym wielkim przełomem dla napędów elektrycznych. Ich większa gęstość energetyczna, a co za tym idzie mniejsza masa i większe zasięgi, wydają się atrakcyjnym kierunkiem do eksploracji dla producentów. Aktualnie trwa wyścig kto pierwszy wprowadzi na rynek samochód wyposażony w tę technologię, a Mercedes ma na to realne szanse.

Mercedes-AMG HPP, z siedzibą w Brixworth w Wielkiej Brytanii, wraz z inżynierami z centrum kompetencji Mercedesa w zakresie systemów akumulatorowych opracował i opatentował coś, co określa jako „nowy i innowacyjny pakiet akumulatorów półprzewodnikowych”. Członek zarządu Mercedesa Markus Schäfer skomentował: „Opracowanie akumulatora półprzewodnikowego na skalę motoryzacyjną podkreśla nasze zaangażowanie w innowacje i zrównoważony rozwój. Dlatego z radością ogłaszamy, że rozpoczęliśmy testy drogowe prototypowego pojazdu wyposażonego w tę zaawansowaną technologię. W ten sposób chcemy zbadać realne możliwości wdrożenia tej najnowocześniejszej technologii akumulatorów do produkcji”.

Mercedes jest świadomy zmian na rynku, stąd zainteresowanie technologiami EV jak i rozwijaniem ICE.

Testowy EQS wyposażony jest w półprzewodnikowe akumulatory litowo-metalowe amerykańskiej firmy Factorial Energy. Pod koniec 2024 roku w Stuttgarcie samochód przeszedł serię testów laboratoryjnych, ale teraz po raz pierwszy wyjechał na drogi publiczne. Akumulator półprzewodnikowy w EQS pozwala na zwiększenie zasięgu nawet o 25 procent w porównaniu z akumulatorem o tej samej masie i rozmiarze w standardowym EQS, przy czym dalszą redukcję masy i wzrost efektywności energetycznej uzyskuje się dzięki dodatniemu chłodzeniu akumulatora. Oczekuje się, że samochód rozwojowy będzie miał zasięg 1000 km, podczas gdy obecny Mercedes EQS 450+ oferuje (deklarowany) zasięg ponad 800 km.

W przypadku akumulatorów półprzewodnikowych nadal istnieją jednak pewne kwestie do rozwiązania, a Mercedes nie jest jeszcze gotowy na porzucenie silnika spalinowego. Podczas Dnia Rynku Kapitałowego na początku tego miesiąca Mercedes potwierdził swoje zaangażowanie w dostarczanie klientom pojazdów o tradycyjnych dla firmy cechach niezależnie od rodzaju ich układu napędowego. Dotyczy to zarówno samochodów elektrycznych, hybryd plug-in jak i zelektryfikowanych, nowoczesnych silników spalinowych.

Reklama
Mercedes EQS prototyp
2

Jest też dobra wiadomość dla miłośników usportowionych Mercedesów. Otóż “Mercedes-AMG planuje zwiększyć swój udział w rynku samochodów o wysokich osiągach wprowadzając od 2026 roku odświeżoną gamę produktów. Strategiczna ewolucja portfolio marki AMG obejmie zelektryfikowany silnik V8 nowej generacji oraz dedykowane napędy elektryczne o wysokiej wydajności.”

Zarząd Mercedesa jest świadomy spowolnienia na rynku BEV wynikającego z tendencji rynkowych, braków w infrastrukturze i zmieniających się potrzeb klientów. Odpowiedzią koncernu ma być cała paleta zelektryfikowanych modeli z silnikami spalinowymi liczącymi od czterech do ośmiu cylindrów, które będą spełniać normy Euro 7. Na niektórych rynkach jest nawet możliwość powrotu do jednostek V12.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025