Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Od V8 do półprzewodników - Mercedes dywersyfikuje przyszłą gamę napędów

Mercedes testuje EQS ze stałym elektrolitem, podczas gdy w Affalterbach trwają prace nad nowym V8.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 lutego 2025
Mercedes EQS z akumulatorem półprzewodnikowym
2

Mercedes-Benz wraz ze swoim partnerem technologicznym z Formuły 1, Mercedes-AMG High Performance Powertrains, przyspiesza prace rozwojowe nad elektrycznym napędem zasilanym ogniwami ze stałym elektrolitem. Posłuży do tego lekko zmodyfikowany EQS “100 km”. Baterie ze stałym elektrolitem (półprzewodnikowe) mają szansę stać się kolejnym wielkim przełomem dla napędów elektrycznych. Ich większa gęstość energetyczna, a co za tym idzie mniejsza masa i większe zasięgi, wydają się atrakcyjnym kierunkiem do eksploracji dla producentów. Aktualnie trwa wyścig kto pierwszy wprowadzi na rynek samochód wyposażony w tę technologię, a Mercedes ma na to realne szanse.

Mercedes-AMG HPP, z siedzibą w Brixworth w Wielkiej Brytanii, wraz z inżynierami z centrum kompetencji Mercedesa w zakresie systemów akumulatorowych opracował i opatentował coś, co określa jako „nowy i innowacyjny pakiet akumulatorów półprzewodnikowych”. Członek zarządu Mercedesa Markus Schäfer skomentował: „Opracowanie akumulatora półprzewodnikowego na skalę motoryzacyjną podkreśla nasze zaangażowanie w innowacje i zrównoważony rozwój. Dlatego z radością ogłaszamy, że rozpoczęliśmy testy drogowe prototypowego pojazdu wyposażonego w tę zaawansowaną technologię. W ten sposób chcemy zbadać realne możliwości wdrożenia tej najnowocześniejszej technologii akumulatorów do produkcji”.

Reklama

Mercedes jest świadomy zmian na rynku, stąd zainteresowanie technologiami EV jak i rozwijaniem ICE.

Testowy EQS wyposażony jest w półprzewodnikowe akumulatory litowo-metalowe amerykańskiej firmy Factorial Energy. Pod koniec 2024 roku w Stuttgarcie samochód przeszedł serię testów laboratoryjnych, ale teraz po raz pierwszy wyjechał na drogi publiczne. Akumulator półprzewodnikowy w EQS pozwala na zwiększenie zasięgu nawet o 25 procent w porównaniu z akumulatorem o tej samej masie i rozmiarze w standardowym EQS, przy czym dalszą redukcję masy i wzrost efektywności energetycznej uzyskuje się dzięki dodatniemu chłodzeniu akumulatora. Oczekuje się, że samochód rozwojowy będzie miał zasięg 1000 km, podczas gdy obecny Mercedes EQS 450+ oferuje (deklarowany) zasięg ponad 800 km.

W przypadku akumulatorów półprzewodnikowych nadal istnieją jednak pewne kwestie do rozwiązania, a Mercedes nie jest jeszcze gotowy na porzucenie silnika spalinowego. Podczas Dnia Rynku Kapitałowego na początku tego miesiąca Mercedes potwierdził swoje zaangażowanie w dostarczanie klientom pojazdów o tradycyjnych dla firmy cechach niezależnie od rodzaju ich układu napędowego. Dotyczy to zarówno samochodów elektrycznych, hybryd plug-in jak i zelektryfikowanych, nowoczesnych silników spalinowych.

Reklama
Mercedes EQS prototyp
2

Jest też dobra wiadomość dla miłośników usportowionych Mercedesów. Otóż “Mercedes-AMG planuje zwiększyć swój udział w rynku samochodów o wysokich osiągach wprowadzając od 2026 roku odświeżoną gamę produktów. Strategiczna ewolucja portfolio marki AMG obejmie zelektryfikowany silnik V8 nowej generacji oraz dedykowane napędy elektryczne o wysokiej wydajności.”

Zarząd Mercedesa jest świadomy spowolnienia na rynku BEV wynikającego z tendencji rynkowych, braków w infrastrukturze i zmieniających się potrzeb klientów. Odpowiedzią koncernu ma być cała paleta zelektryfikowanych modeli z silnikami spalinowymi liczącymi od czterech do ośmiu cylindrów, które będą spełniać normy Euro 7. Na niektórych rynkach jest nawet możliwość powrotu do jednostek V12.

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Porsche Carrera GT salzburg design
Porsche / Carrera GT
Porsche Carrera GT Salzburg Design - ukłon dla legendy

Poddana fabrycznej renowacji Carrera GT składa hołd zwycięzcom 1970 24h Le Mans w Porsche 917.

21 grudnia 2025
Rimac Nevera R Founder's Edition prezentacja
Rimac / Nevera
Rimac Nevera R Founder’s Edition - dla dziesięciu wybrańców

Tylko 10 lojalnych klientów Rimaca dostało przywilej nabycia dedykowanej Nevery R Founder’s Edition.

21 grudnia 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Samochód sportowy zabezpieczony powłokami Ceramic Pro z linią kosmetyków Spectrum na tylnym skrzydle
Prezentacja Partnera
Czy to początek nowej ery zabezpieczania samochodów?

Nowoczesne powłoki ceramiczne, folie PPF i innowacyjne rozwiązania Ceramic Pro chronią lakier, zmieniają wygląd auta i podkreślają jego styl.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Przedni widok GAC Hyptec HT na brukowanej drodze, ujęcie 3/4
Prezentacja Partnera
GAC Hyptec HT – chiński elektryczny SUV, który rozumie Europę

Testujemy GAC Hyptec HT – elektrycznego SUV-a z Chin, który stawia na komfort, jakość i dojrzały styl. 

16 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025