Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Od V8 do półprzewodników - Mercedes dywersyfikuje przyszłą gamę napędów

Mercedes testuje EQS ze stałym elektrolitem, podczas gdy w Affalterbach trwają prace nad nowym V8.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 lutego 2025
Mercedes EQS z akumulatorem półprzewodnikowym
2

Mercedes-Benz wraz ze swoim partnerem technologicznym z Formuły 1, Mercedes-AMG High Performance Powertrains, przyspiesza prace rozwojowe nad elektrycznym napędem zasilanym ogniwami ze stałym elektrolitem. Posłuży do tego lekko zmodyfikowany EQS “100 km”. Baterie ze stałym elektrolitem (półprzewodnikowe) mają szansę stać się kolejnym wielkim przełomem dla napędów elektrycznych. Ich większa gęstość energetyczna, a co za tym idzie mniejsza masa i większe zasięgi, wydają się atrakcyjnym kierunkiem do eksploracji dla producentów. Aktualnie trwa wyścig kto pierwszy wprowadzi na rynek samochód wyposażony w tę technologię, a Mercedes ma na to realne szanse.

Mercedes-AMG HPP, z siedzibą w Brixworth w Wielkiej Brytanii, wraz z inżynierami z centrum kompetencji Mercedesa w zakresie systemów akumulatorowych opracował i opatentował coś, co określa jako „nowy i innowacyjny pakiet akumulatorów półprzewodnikowych”. Członek zarządu Mercedesa Markus Schäfer skomentował: „Opracowanie akumulatora półprzewodnikowego na skalę motoryzacyjną podkreśla nasze zaangażowanie w innowacje i zrównoważony rozwój. Dlatego z radością ogłaszamy, że rozpoczęliśmy testy drogowe prototypowego pojazdu wyposażonego w tę zaawansowaną technologię. W ten sposób chcemy zbadać realne możliwości wdrożenia tej najnowocześniejszej technologii akumulatorów do produkcji”.

Reklama

Mercedes jest świadomy zmian na rynku, stąd zainteresowanie technologiami EV jak i rozwijaniem ICE.

Testowy EQS wyposażony jest w półprzewodnikowe akumulatory litowo-metalowe amerykańskiej firmy Factorial Energy. Pod koniec 2024 roku w Stuttgarcie samochód przeszedł serię testów laboratoryjnych, ale teraz po raz pierwszy wyjechał na drogi publiczne. Akumulator półprzewodnikowy w EQS pozwala na zwiększenie zasięgu nawet o 25 procent w porównaniu z akumulatorem o tej samej masie i rozmiarze w standardowym EQS, przy czym dalszą redukcję masy i wzrost efektywności energetycznej uzyskuje się dzięki dodatniemu chłodzeniu akumulatora. Oczekuje się, że samochód rozwojowy będzie miał zasięg 1000 km, podczas gdy obecny Mercedes EQS 450+ oferuje (deklarowany) zasięg ponad 800 km.

W przypadku akumulatorów półprzewodnikowych nadal istnieją jednak pewne kwestie do rozwiązania, a Mercedes nie jest jeszcze gotowy na porzucenie silnika spalinowego. Podczas Dnia Rynku Kapitałowego na początku tego miesiąca Mercedes potwierdził swoje zaangażowanie w dostarczanie klientom pojazdów o tradycyjnych dla firmy cechach niezależnie od rodzaju ich układu napędowego. Dotyczy to zarówno samochodów elektrycznych, hybryd plug-in jak i zelektryfikowanych, nowoczesnych silników spalinowych.

Reklama
Mercedes EQS prototyp
2

Jest też dobra wiadomość dla miłośników usportowionych Mercedesów. Otóż “Mercedes-AMG planuje zwiększyć swój udział w rynku samochodów o wysokich osiągach wprowadzając od 2026 roku odświeżoną gamę produktów. Strategiczna ewolucja portfolio marki AMG obejmie zelektryfikowany silnik V8 nowej generacji oraz dedykowane napędy elektryczne o wysokiej wydajności.”

Zarząd Mercedesa jest świadomy spowolnienia na rynku BEV wynikającego z tendencji rynkowych, braków w infrastrukturze i zmieniających się potrzeb klientów. Odpowiedzią koncernu ma być cała paleta zelektryfikowanych modeli z silnikami spalinowymi liczącymi od czterech do ośmiu cylindrów, które będą spełniać normy Euro 7. Na niektórych rynkach jest nawet możliwość powrotu do jednostek V12.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025
2026 Mercedes-Benz CLA Shooting Brake cena
Mercedes / CLA
Nowy Mercedes CLA Shooting Brake wyceniony. Na razie tylko jako EV

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake łączy sportowy styl z praktycznością kombi i wydajnym napędem.

25 listopada 2025
Brabus XL 800 Cabrio premiera
Mercedes / klasa G
Brabus XL 800 Cabrio - niebo nad głową i 800 KM pod maską

Pustynia w Emiratach i bulwary w Monako - Brabus XL 800 Cabrio świetnie pasuje do obu tych miejsc.

24 listopada 2025
Porsche 911 992.2 GT3 Manthey
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 z Manthey Kit - minus 2,8 sekundy na Ringu

Nowe Porsche 911 GT3 z Manthey Kit urywa kolejne kilka sekund z wyniku na torze Nürburgring.

24 listopada 2025
Genesis GV60 Magma debiut
Genesis / GV60
Genesis GV60 Magma - koreański sposób na połączenie luksusu i osiągów

Genesis GV60 Magma bazuje na rozwiązaniach Hyundaia Ioniq 5 N, ale aspiruje do segmentu premium.

21 listopada 2025
Lotus Emeya moc ładowania
Lotus / Emeya
Lotus Emeya z rekordem mocy ładowania wśród EV

443 kW - tyle mocy Lotus wycisnął ze swojej elektrycznej architektury 800V w modelu Emeya.

19 listopada 2025
Porsche Cayenne Electric premiera
Porsche / Cayenne
Nowe Porsche Cayenne Electric - sport i luksus w elektrycznym SUV-ie

Z mocą 1156 KM nowe Cayenne w wersji Turbo jest najmocniejszym seryjnym Porsche w historii.

19 listopada 2025
McLaren 750S Project Viva premiera
McLaren / 750S
McLaren 750S Spider "Project Viva" - design skrojony pod Las Vegas

Podczas Grand Prix Las Vegas McLaren zaprezentuje wyjątkowy model 750S Spider od MSO.

17 listopada 2025
Cupra Leon VZ TCR premiera
Cupra / Leon
Cupra Leon VZ TCR - cywilna wersja torowego hot hatcha

Limitowany model Leon VZ TCR to najbardziej torowo nastawiona Cupra w historii.

17 listopada 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025